Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje. B LASK D EVOTIO MODERNA NA ZIEMIACH.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje. B LASK D EVOTIO MODERNA NA ZIEMIACH."— Zapis prezentacji:

1 Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje. B LASK D EVOTIO MODERNA NA ZIEMIACH POLSKICH - RENESANS WIARY ŚWIECKICH Nowa pobożność w Niemczech - związki duchowości mieszczańskiej z malarstwem szkoły naddunajskiej. Promieniowanie kultury niemieckiej na ziemiach polskich - lokacje miast na prawie magdeburskim. Kajetan Klimas

2 Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii r. Hans Dürer Hieronim pokutujący r.

3 Hans Dürer Hieronim pokutujący r. Kraków Plan miasta – 1883 r.

4 Magdeburg Plan miasta – 1572 r. Kraków Plan miasta – 1883 r.

5 Wit Stwosz Ołtarz Mariacki – 1485 r.

6 Ostatnia modlitwa Maryi z Bramy Szewskiej kościoła Mariackiego w Gdańsku - po 1400 r. Wit Stwosz Ołtarz Mariacki – 1485 r.

7 Ostatnia modlitwa Maryi z Bramy Szewskiej kościoła Mariackiego w Gdańsku - po 1400 r. Zaśnięcie Marii r.

8 Rafael Santi Madonna ze szczygłem – 1507 r. Antonello da Messina Zwiastowanie – 1475 r.

9 Jan van Eyck Madonna karmiąca – 1436 r. Antonello da Messina Zwiastowanie – 1475 r.

10 Devotio moderna Nowa pobożność – nurt pobożności zamożnych i wykształconych mieszczan, rozwijający się w XIV i XV wieku w Niderlandach i Nadrenii. Na duchowość Devotio moderna miał wpływ Gerard Groot, który był inicjatorem ruchu Braci Wspólnego Życia. Cechy organizacji Braci Wspólnego Życia: Brak zobowiązujących ślubów. Członkowie winni byli żyć w ubóstwie i czystości. Zamiast żebrać, mieli pracować w niekontrolowanych przez cechy lub gildie zawodach (kopisty manuskryptów lub kucharza). Mogli też zarabiać ucząc dzieci. W 1386 r. przyłączyli się do zakonu augustianów, lecz nadal bez składania ślubów. Jan van Eyck Madonna karmiąca – 1436 r.

11 Devotio moderna Nowa pobożność – nurt pobożności zamożnych i wykształconych mieszczan, rozwijający się w XIV i XV wieku w Niderlandach i Nadrenii. Na duchowość Devotio moderna miał wpływ Gerard Groot, który był inicjatorem ruchu Braci Wspólnego Życia. Zasady duchowości Devotio moderna : Bóg jest dostępny nie tylko dla duchownych, lecz również dla świeckich; Bóg jest obecny nie tylko w kościele, lecz także w życiu powszednim chrześcijanina; Chrześcijanin oddaje cześć Bogu poprzez swoje życie zgodne z chrześcijańską moralnością; Praktykowanie cnót teologalnych prowadzi do kontemplacji Bożej miłości. Jan van Eyck Madonna karmiąca – 1436 r.

12 Uczestnikiem ruchu Braci Wspólnego Życia był Tomasz á Kempis. Pod wpływem Devotio moderna Erazm z Rotterdamu. Devotio moderna Nowa pobożność – nurt pobożności zamożnych i wykształconych mieszczan, rozwijający się w XIV i XV wieku w Niderlandach i Nadrenii. Na duchowość Devotio moderna miał wpływ Gerard Groot, który był inicjatorem ruchu Braci Wspólnego Życia. Zasady duchowości Devotio moderna : Bóg jest dostępny nie tylko dla duchownych, lecz również dla świeckich; Bóg jest obecny nie tylko w kościele, lecz także w życiu powszednim chrześcijanina; Chrześcijanin oddaje cześć Bogu poprzez swoje życie zgodne z chrześcijańską moralnością; Praktykowanie cnót teologalnych prowadzi do kontemplacji Bożej miłości. Jan van Eyck Madonna karmiąca – 1436 r.

13 Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny

14 teoria poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny

15 podmiotprzedmiot skierowany ku teoria poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny

16 świadomość podmiotprzedmiot skierowany ku teoria poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny

17 samoświadomość świadomość podmiotprzedmiot skierowany ku teoria poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny

18 samoświadomość świadomość podmiotprzedmiot skierowany ku teoria poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny W każdym poznaniu duchowym pytanie o przedmiot jest jednocześnie pytaniem o podmiot.

19 samoświadomość świadomość podmiotprzedmiot skierowany ku teoria poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny W każdym poznaniu duchowym pytanie o przedmiot jest jednocześnie pytaniem o podmiot.

20 podmiot Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania samoświadomość skierowany ku

21 podmiot Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania samoświadomość skierowany ku introspekcja

22 podmiot Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania samoświadomość skierowany ku introspekcja Podstawa zrozumienia warunków poznania w podmiocie

23 podmiot Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania samoświadomość skierowany ku introspekcja wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Podstawa zrozumienia warunków poznania w podmiocie

24 podmiot Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania samoświadomość skierowany ku introspekcja Horyzont możliwości poznania wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Podstawa zrozumienia warunków poznania w podmiocie

25 Horyzont możliwości poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny

26 Horyzont możliwości poznania wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny

27 wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Horyzont możliwości poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka.

28 wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Horyzont możliwości poznania pytanie Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka.

29 wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Horyzont możliwości poznania Bóg pytanie Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka.

30 wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Horyzont możliwości poznania Bóg pytanie Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka. Łaskę trzeba rozumieć jako bezpośrednią obecność absolutnej tajemnicy Boga, ziszczającą się w transcendentalności człowieka znajdującego swe absolutne dopełnienie w Bogu, który się mu udziela i nań otwiera.

31 Bóg pytanie wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Horyzont możliwości poznania Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka. Łaskę trzeba rozumieć jako bezpośrednią obecność absolutnej tajemnicy Boga, ziszczającą się w transcendentalności człowieka znajdującego swe absolutne dopełnienie w Bogu, który się mu udziela i nań otwiera. łaska Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny

32 Bóg pytanie Horyzont możliwości poznania łaska Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny jest tak ukształtowany, by człowiek mógł poznawać Boga.

33 Na ziemi zachowuj się jak pielgrzym i gość, którego nic nie zdoła zatrzymać w drodze do Boga. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 23. 9). Albrecht Dürer Święty Krzysztof – 1511 r.

34 Albrecht Dürer Św. Anna z Maryją i Dzieciątkiem – 1518 r. Albrecht Dürer Święty Krzysztof – 1511 r.

35 Nad miłość nie ma nic słodszego, nic mocniejszego, nic wyższego, nic rozleglejszego, nic przyjemniejszego, nic pełniejszego, nic lepszego w niebie i na ziemi; bo miłość w Bogu się poczęła i wśród wszelkich stworzeń nie spocznie, aż dopiero w Bogu. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (III, 5. 3). Albrecht Dürer Św. Anna z Maryją i Dzieciątkiem – 1518 r.

36 Lucas Cranach Starszy Madonna z Dzieciątkiem – 1525 r. Nad miłość nie ma nic słodszego, nic mocniejszego, nic wyższego, nic rozleglejszego, nic przyjemniejszego, nic pełniejszego, nic lepszego w niebie i na ziemi; bo miłość w Bogu się poczęła i wśród wszelkich stworzeń nie spocznie, aż dopiero w Bogu. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (III, 5. 3).

37 Lucas Cranach Starszy Madonna z Dzieciątkiem – 1525 r. Albrecht Altdorfer Św. Grzegorz w lesie – 1510 r.

38 Albrecht Altdorfer Św. Grzegorz w lesie – 1510 r. Hans Dürer Hieronim pokutujący r.

39 Jeśli nie zwyciężysz małych i lekkich rzeczy, kiedyż pokonasz trudniejsze? W samym początku sprzeciw się swej skłonności i oducz się złego nawyku, żeby cię nieznacznie nie wprowadził w większe trudności. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 1. 6). Hans Dürer Hieronim pokutujący r.

40 Jeśli nie zwyciężysz małych i lekkich rzeczy, kiedyż pokonasz trudniejsze? W samym początku sprzeciw się swej skłonności i oducz się złego nawyku, żeby cię nieznacznie nie wprowadził w większe trudności. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 1. 6). Hans Dürer Hieronim pokutujący r.

41 Jeśli nie zwyciężysz małych i lekkich rzeczy, kiedyż pokonasz trudniejsze? W samym początku sprzeciw się swej skłonności i oducz się złego nawyku, żeby cię nieznacznie nie wprowadził w większe trudności. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 1. 6). Hans Dürer Hieronim pokutujący r.

42 Jeśli nie zwyciężysz małych i lekkich rzeczy, kiedyż pokonasz trudniejsze? W samym początku sprzeciw się swej skłonności i oducz się złego nawyku, żeby cię nieznacznie nie wprowadził w większe trudności. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 1. 6). Lucas Cranach Starszy Starzec z dziewczyną – 1528 r.

43 Jeżeli cię do rozkoszy ciągnie, to dziewczęta, które tu mają pierwsze słowo, całym sercem lgną do głupców, a przed mądrym nie inaczej się wzdrygają i nie inaczej go unikają jak skorpiona. Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty. Lucas Cranach Starszy Starzec z dziewczyną – 1528 r.

44 Lucas Cranach Starszy Starzec z dziewczyną – 1528 r. Lucas Cranach Młodszy Lukrecja – 1525 r.

45 Lucas Cranach Młodszy Lukrecja – 1525 r. Męczeństwo św. Barbary Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii r.

46 Męczeństwo św. Barbary Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii r. Męczeństwo św. Katarzyny

47 O czym mówisz, synu? Przestań się skarżyć, pomyśl o mojej męce i męce świętych! Jeszcze nie musiałeś trwać aż do krwi. Jakże to mało, co cierpiałeś, w porównaniu do tych, którzy tyle przeszli i tak strasznie byli kuszeni, tak ciężko udręczeni, tak nieustannie doświadczani i ćwiczeni. Trzeba więc, żebyś pamiętał o tych wielkich ciężarach, jakie ponoszą inni, aby lżej ci było dźwigać własne - małe. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (III, 19. 1).

48 Męczeństwo św. KatarzynyMatthias Grünewald Ołtarz z Isenheim r.

49

50 Matthias Grünewald Ołtarz z Isenheim r. Tak powinieneś się zachowywać w każdym czynie i w każdej myśli, jak gdybyś dziś miał umrzeć. Gdybyś miał czyste sumienie, nie bałbyś się bardzo śmierci. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 23. 1).

51 Hans Holbein Młodszy Ciało Chrystusa w grobie – 1521 r. Tak powinieneś się zachowywać w każdym czynie i w każdej myśli, jak gdybyś dziś miał umrzeć. Gdybyś miał czyste sumienie, nie bałbyś się bardzo śmierci. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 23. 1).

52 Matthias Grünewald Ołtarz z Isenheim r. Tak powinieneś się zachowywać w każdym czynie i w każdej myśli, jak gdybyś dziś miał umrzeć. Gdybyś miał czyste sumienie, nie bałbyś się bardzo śmierci. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 23. 1).

53 Matthias Grünewald Ołtarz z Isenheim r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 22. 5). Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell r.

54 Wolf Huber Portret Jakuba Zieglera – 1544 r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 22. 5). Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell r.

55 Wolf Huber Portret Jakuba Zieglera – 1544 r. Albrecht Dürer Portret Felicitas Tucher r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 22. 5). Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell r.

56 Wolf Huber Portret Jakuba Zieglera – 1544 r. Lucas Cranach Starszy Portret Filipa Melantone r. Albrecht Dürer Portret Felicitas Tucher r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 22. 5). Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell r.

57 Wolf Huber Portret Jakuba Zieglera – 1544 r. Lucas Cranach Starszy Portret Filipa Melantone r. Albrecht Dürer Portret Felicitas Tucher r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 22. 5). Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell r.

58 Lucas Cranach Starszy Portret Filipa Melantone r. Albrecht Dürer Portret Felicitas Tucher r. Albrecht Dürer Jan i Piotr r.

59 Albrecht Dürer Jan i Piotr r. Albrecht Dürer Marek i Paweł r.

60 Albrecht Dürer Jan i Piotr r. Wizja św. Jana na wyspie Patmos Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii r.

61 Wizja św. Jana na wyspie Patmos Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii r. Jeżeli chcesz, abym pozostawał w ciemności, bądź pochwalony, a jeśli zechcesz wyprowadzić mnie na światło, także bądź pochwalony. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (III, 17. 2).

62 Wizja św. Jana na wyspie Patmos Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii r. Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej – 16 r.

63 Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej – 16 r. Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (II, 6. 2).

64 Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej – 16 r. Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (II, 6. 2).

65 Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej – 16 r. Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (II, 6. 2).

66 Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej – 16 r. Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (II, 6. 2).

67 Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej – 16 r. Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (II, 6. 2).

68 Hans Dürer Matka Boska i czternastu wspomożycieli. Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (II, 6. 2).

69 Hans Dürer Matka Boska i czternastu wspomożycieli. Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (II, 6. 2). Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii r.

70 Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii r. Codziennie powinniśmy odnawiać nasze postanowienie i do zapału tak się pobudzać, jakbyśmy dopiero dziś się nawrócili; i mówmy: Panie Boże! Wspieraj mnie w dobrym postanowieniu i Twej świętej służbie: spraw, bym dziś, teraz, lepiej zaczął nad sobą pracować, bo niczym jest, co dotąd uczyniłem. Tomasz á Kempis, O naśladowaniu Chrystusa (I, 19. 1).

71 Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii r.


Pobierz ppt "Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje. B LASK D EVOTIO MODERNA NA ZIEMIACH."

Podobne prezentacje


Reklamy Google