Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sprzedaż bezpośrednia szansa na dodatkowy dochód dla gospodarstw rolnych Marek Krysztoforski 1.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sprzedaż bezpośrednia szansa na dodatkowy dochód dla gospodarstw rolnych Marek Krysztoforski 1."— Zapis prezentacji:

1 Sprzedaż bezpośrednia szansa na dodatkowy dochód dla gospodarstw rolnych Marek Krysztoforski 1

2 SUKCES W SPRZEDAŻY Warunki jakie muszą zaistnieć, aby prowadzić z sukcesem sprzedaż bezpośrednią Chęci, wolny czas i umiejętności rolnika lub jego rodziny Produkt Dogodne położenie gospodarstwa lub właściwie dobrany kanał dystrybucji Aktywne poszukiwanie klienta 2

3 KlientKupujący, który przyjdzie do nas jeszcze co najmniej raz... Albo poleci nasz towar... Towar Odpowiednio przygotowany produkt, który znajdzie nabywcę... 3

4 Cztery łyki marketingu Marketing mix czyli cztery P: ProductProduktProductProdukt PriceCenaPriceCena PlaceMiejscePlaceMiejsce PromotionPromocjaPromotionPromocja 4

5 Otoczenie zewnętrzne gdzie można sprzedawać towar nazywamy rynkiem W zależności od rodzaju rynku i klienta wybieramy kanał dystrybucji 5

6 Segmentacja rynku czyli… Nie każdy kupi wszystko wiek zawódpozycja materialna wykształcenie 6

7 Cztery łyki marketingu Marketing mix czyli cztery P: Produkt 7

8 Grupy produktów 1.Częstego użycia : chleb, jajka, warzywa, mleko, mięso 2.Sezonowe: owoce i warzywa sezonowe, ziemniaki młode, karpie, chryzantemy, choinki i stroiki 3.Kupowane w większych ilościach na zapas: ziemniaki, marchew, kiszona kapusta, jabłka, mięso na mrożenie. 4.Kupowane nieregularnie: miód, kwiaty, dżemy 8

9 Produkt Ile jesteśmy w stanie wyprodukować? Kiedy będziemy mogli sprzedawać? Jak długo można przechować? Na ile nam się opłaci sprzedawać bezpośrednio? 9

10 Produkt Zadajmy sobie pytanie – dlaczego właściwie klient ma kupić mój produkt ??? Bo jest świeży Bo kupuje u źródła Bo jest tańszy Bo jest zdrowszy Bo zna źródło pochodzenia Bo przypomina dzieciństwo 10

11 11

12 Produkt Jakość produktu 12

13 Produkt regionalny 13

14 14 Oscypek Poland Smoked Sheep Spindles from the Tatra Mountains Oscypek has been produced in the Tatra mountains since the fourteenth century, when farmers from the southern Romanian province of Walachia imported dairy farming to the Polish region of Carpazi. Oscypek is a sheeps milk cheese made from the milk of Zackel sheep, a Hungarian breed that has acclimated perfectly over the past three or four centuries.

15 15

16 Cena Cztery łyki marketingu 16

17 Metody ustalania cen w sprzedaży bezpośredniej Krok 1: ustalenie ceny według metody kosztowej Krok 2: porównuję z cenami panującymi na konkretnym rynku Krok 3 : ustalam cenę maksymalną Krok 4:Ustalam politykę rabatów i promocji … bo powinienem zarobić …bo muszę być konkurencyjny … bo każdy klient jest inny … bo pomaga sprzedać 17

18 Cena w sprzedaży bezpośredniej 1.Czy cena może być skalkulowana poniżej kosztów? Jeśli tak to kiedy? 2.Czy cena w sprzedaży bezpośredniej powinna być niższa niż w innych formach sprzedaży? Kiedy można żądać wyższych cen? 3.Czy polityka stałych cen się opłaca? 4.Jak ustalać rabaty? 18

19 Cena w sprzedaży bezpośredniej Pamiętaj, że cena jest tylko jednym z czynników – dlatego mówimy o marketingu mix. Każdy z pozostałych czynników wpływa na cenę: Produkt - jego jakość i atrakcyjność Kanał dystrybucji Promocja Poza tym: Klient Sezon Cechy towaru 19

20 Cena w sprzedaży bezpośredniej Kilka zasad Cena promocyjna wprowadza towar na rynek Cena nowości dla ograniczonej ilości towaru Im więcej kupujesz tym mniej płacisz. 20

21 Miejsce zbytu albo kanały dystrybucji Cztery łyki marketingu 21

22 Kanały dystrybucji rolnik klient pośrednik skup/hurt Im dłuższy łańcuch, tym niższe marże na każdym etapie, oraz droższy produkt… 22

23 Struktura sprzedaży produktów rolnych w Niemczech Struktur des Marktes in Deutschland Marketing konwencjonalny wspólnota producentów Pierwszy stopień przetwórstwa, np. młyn Drugi stopień przetwórstwa, np. producent keksów Handel spożywczymi produktami konwencjonalnymi Duży konsument Sklepy z żywnością Hurtownii z żywnością konsument Bezpoś- redni marke- ting Instytucje zreformowane piekarz, rzeźnik Quelle: FAL verändert Gospodarstwo rolne 23

24 Krótki łańcuch Cechy "łańcucha krótkiego": Konieczność działania "krok po kroku". Inwestycje dokonywane są stopniowo wraz z rozwojem rynku. Istnieje potrzeba samodzielnego poszukiwania klienta. Przydatne jest działanie kolektywne. Promocja bliskości geograficznej i kulturalnej. "Łańcuch krótki" wymaga poszukiwania konsumentów wśród ludności lokalnej, turystów oraz osób w jakiś sposób związanych z danym regionem. Ten typ konsumenta bardziej rozumie wagę "lokalności", jest gotów zapłacić za wyrób wyższą cenę. 24

25 Krótki łańcuch Docenienie specyfiki produktów lokalnych. W bezpośrednim kontakcie z klientem, producent ma większą możliwość podwyższenia wartości proponowanego produktu. Jest on w stanie bezpośrednio przedstawić jego wyjątkowość - aspekty kulturalne, historyczne, technologie wytwarzania, itp 25

26 Krótki łańcuch Warunki sukcesu "łańcuchów krótkich": - trzeba poprawnie ocenić ilość, która będzie mogła zostać sprzedana (we Francji np. dopuszczalna odległość między producentem, a konsumentem wynosi około 20 km); - trzeba propagować podejście grupowe, pozwalające zwiększyć ilość sprzedawanych produktów (otwieranie przez różnych wytwórców "wspólnych sklepów" oraz grupowe korzystanie z usług doradczych); - konieczne jest profesjonalne podejście do spraw związanych z handlem; - konieczne jest zapewnienie wysokiej jakości produktów. 26

27 Położenie gospodarstwa Blisko miasta, przy trasie, z wygodnym podjazdem i miejscem do parkowania, często odwiedzane Sprzedaż w gospodarstwie; przerób własnoręczny, sprzedaż przydrożna. Daleko od szosy Targi, jarmarki, handel obwoźny, dostawa do domu, e-commerce ale też zbiór własnoręczny, 27

28 Mały asortyment Jarmarki, targi, dostawy do domu, dostawy do odbiorcy zbiorowego Duży asortyment Targi, jarmarki, handel obwoźny, sklep własny, surowce i produkty na imprezy Produkt specjalistyczny Produkt powszechnego użycia Targi, dostawy do domu, Targi, jarmarki, handel obwoźny, sklep własny, 28

29 Sprzedaż w gospodarstwie Zbiór własnoręczny (sprzedaż na pniu) Sprzedaż przydrożna 29

30 Targowisko miejskie Osiedle Handel obwoźny Dowóz do klienta Wszystkie razem 30

31 Klient zbiorowy – zaopatrzenie internatów, jednostek wojskowych, klasztorów, stołówek, restauracji Imprezy masowe – wesela, zloty, zjazdy, szkolenia itp. E-commerce – handel przez Internet 31

32 Targowiska, dom, 32

33 Sklep w gospodarstwie 33

34 34

35 35

36 Festyny i jarmarki 36

37 Promocja w sprzedaży bezpośredniej Promocja Odróżniaj promocję od reklamy 37

38 Promocja w sprzedaży bezpośredniej Promocja -Obniżka ceny -Premia dodana -Rabat wielkości -Rabat stałego klienta 38

39 Reklama w sprzedaży bezpośredniej Reklama 39

40 Reklama w sprzedaży bezpośredniej Prosta Dostosowana do sprzedaży Tania Mająca określony zasięg Ukierunkowana 40

41 JABŁKA JABŁKA Świeże ! tanie JABŁKA !!! prosto z drzewa 90 m Ćwiczenie 7 Zaprojektuj reklamę gospodarstwa 41

42 Ćwiczenie 5 Zaprojektuj krótką ulotkę reklamującą swoje produkty Szanowni Klienci! Sprzedaż bezpośrednia !! Prowadzimy rodzinne gospodarstwo rolne w Liszkach (13 km od Krakowa przy trasie 780). Marysia i Antoni Ziętkowie z dziećmi Alą i Rafałem (i kot As). Oferujemy: Świeże ogórki, pomidory, ziemniaki, włoszczyznę, owoce wszelkiego rodzaju!! Także jaja oraz bity, skubany i patroszony drób. U nas kury chodzą po trawie!! Także na zimę – ziemniaki, kapustę, własnoręcznie zbierane i suszone grzyby, sok z czarnego bzu i malin!!! W prezencie damy zakwas na tradycyjny żurek (weźcie butelkę) !!! Nasze produkty są smaczne i mają prawdziwie wiejski, tradycyjny smak. Zapraszamy w odwiedziny Liszki 42 za stacją Shell 200 m po prawej stronie. Można do nas dzwonić na numery Marysia i komórka Antoni 42

43 Reklama 43

44 Kodeks sprzedaży bezpośredniej Bądź uczciwyBądź uczciwy Bądź życzliwyBądź życzliwy Rozmawiaj z klientemRozmawiaj z klientem Sprawdź czy towar nie ma wadSprawdź czy towar nie ma wad Pilnuj wagi i resztyPilnuj wagi i reszty Dbaj o higienęDbaj o higienę Dbaj o estetykęDbaj o estetykę Zaspokój potrzeby klientaZaspokój potrzeby klienta Bądź uczciwyBądź uczciwy Bądź życzliwyBądź życzliwy Rozmawiaj z klientemRozmawiaj z klientem Sprawdź czy towar nie ma wadSprawdź czy towar nie ma wad Pilnuj wagi i resztyPilnuj wagi i reszty Dbaj o higienęDbaj o higienę Dbaj o estetykęDbaj o estetykę Zaspokój potrzeby klientaZaspokój potrzeby klienta 44

45 Klient Musi mieć pewność Musi mieć wybór Musi być szanowany Musi otrzymać dobry towar 45

46 Ćwiczenie 1 Dokonaj identyfikacji produktu możliwego do sprzedaży bezpośredniej zboża kasze żurek mąka oleiste strączkowe olej owoceowoce suszone warzywa mięso żywe rośliny grzyby świeże drób zioła świeże grzyby susz miód ozdobne mleko marynaty ryby warzywa kiszone zioła susz pokarm dla zwierząt kwiaty jaja pierze Et ceatera 46

47 Ćwiczenie 2 Zaprojektuj 3 nowe produkty Na przykład: Suszone pomidory Kiszona rzepa Bukiecik ziół do kąpieli 47

48 Ćwiczenie 3 Podziel rynek najbliższy twemu otoczeniu (miasto, targ, ulica, osiedle) na główne segmenty Studenci niezamożni Osiedle akademickie przy placu Pracownicy naukowi Emeryci zamożniejsi 48

49 Reklama powinna przyciągać uwagę... ZWOLNIJ !!! My możemy poczekać... Bracia Barings, zakłady pogrzebowe 49


Pobierz ppt "Sprzedaż bezpośrednia szansa na dodatkowy dochód dla gospodarstw rolnych Marek Krysztoforski 1."

Podobne prezentacje


Reklamy Google