Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Otwarte formy nauczania Projekt PRAKTYKA NA MIARĘ XXI WIEKU jest realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Nysie w partnerstwie z Gminą Nysa.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Otwarte formy nauczania Projekt PRAKTYKA NA MIARĘ XXI WIEKU jest realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Nysie w partnerstwie z Gminą Nysa."— Zapis prezentacji:

1 Otwarte formy nauczania Projekt PRAKTYKA NA MIARĘ XXI WIEKU jest realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Nysie w partnerstwie z Gminą Nysa

2 Otwarte formy nauczania Konstruktywizm Pedagogika reformy

3 Ważne pojęcia na wskroś curriculum na wskroś curriculum poza curriculum poza curriculum nauczanie projektowe nauczanie projektowe uczenie się sytuacyjne uczenie się sytuacyjne uczenie się umiejscowione uczenie się umiejscowione zorientowanie na działanie zorientowanie na działanie

4 Otwarte nauczanie jako szerokie pojęcie, a w nim: Otwartość w procesach planowania i decyzji (dla ucznia i nauczyciela) Otwartość w procesach planowania i decyzji (dla ucznia i nauczyciela) Otwarcie programów nauczania Otwarcie programów nauczania Otwarcie szkoły na świat zewnętrzny Otwarcie szkoły na świat zewnętrzny Otwarcie granic przedmiotowych Otwarcie granic przedmiotowych Otwarcie homogenicznych (pod względem wieku lub osiągnięć) grup Otwarcie homogenicznych (pod względem wieku lub osiągnięć) grup Otwarcie myślenia dydaktycznego Otwarcie myślenia dydaktycznego

5 Punkty wyjścia dla otwartych form nauczania Dydaktyka komunikacji (nauczyciel partnerem ucznia) Dydaktyka komunikacji (nauczyciel partnerem ucznia) Konstruktywizm (uczenie się jako proces konstrukcji, za który uczeń sam odpowiada) Konstruktywizm (uczenie się jako proces konstrukcji, za który uczeń sam odpowiada) Kompleksowe uczenie się Kompleksowe uczenie się Uczenie się skierowane na działanie Uczenie się skierowane na działanie Kreatywność Kreatywność Uczenie się przez odkrywanie (różne drogi i różne tempo) Uczenie się przez odkrywanie (różne drogi i różne tempo) Otwarte programy nauczania Otwarte programy nauczania Pozaszkolne miejsca nauki Pozaszkolne miejsca nauki

6 Płaszczyzny otwarcia metodyczno-organizacyjna metodyczno-organizacyjna dydaktyczno-treściowa dydaktyczno-treściowa pedagogiczna pedagogiczna

7 Płaszczyzna metodyczno- organizacyjna Formy nauczania umożliwiające wewnętrzne zróżnicowanie w kontekście stylów i tempa uczenia się, predyspozycji uczniów Formy nauczania umożliwiające wewnętrzne zróżnicowanie w kontekście stylów i tempa uczenia się, predyspozycji uczniów

8 Płaszczyzna dydaktyczno-treściowa Uczniowie decydują (częściowo) o swoich zadaniach Uczniowie decydują (częściowo) o swoich zadaniach

9 Pedagogiczna Uczniowie decydują w pewnej mierze o celach nauczania Uczniowie decydują w pewnej mierze o celach nauczania

10 Koncepcje/formy otwartego nauczania Dzień/godzina wolnej pracy Dzień/godzina wolnej pracy Dzień projektowy/przedmiotowy Dzień projektowy/przedmiotowy Kółko zainteresowań, warsztaty Kółko zainteresowań, warsztaty Pozaszkolne miejsca nauczania Pozaszkolne miejsca nauczania Praca projektowa Praca projektowa Wolne pisanie Wolne pisanie Doświadczenia językowe Doświadczenia językowe

11 Praca wolna Różne formy Różne formy Pedagogika reformy (Freinet, Montessori, Gaudig, Petersen) Pedagogika reformy (Freinet, Montessori, Gaudig, Petersen) Można ją zakotwiczyć w planie lekcji Można ją zakotwiczyć w planie lekcji

12 Dzień projektowy/przedmiotowy Praca wolna zakotwiczona czasowo w planie lekcji Praca wolna zakotwiczona czasowo w planie lekcji

13 Kółko zainteresowań, warsztaty, centra Praca wolna zakotwiczona miejscowo np.. Centrum pisania i czytania (z.B. Schreib- Lesezentrum) Praca wolna zakotwiczona miejscowo np.. Centrum pisania i czytania (z.B. Schreib- Lesezentrum)

14 Pozaszkolne formy nauczania Literatura w miejscu Literatura w miejscu Zastąpienie nauczyciela przez innych ekspertów Zastąpienie nauczyciela przez innych ekspertów

15 Projekty Tok pracy wyznacza struktura projektu, a nie program nauczania Tok pracy wyznacza struktura projektu, a nie program nauczania Autentyczne sytuacje zastosowania wszystkich kompetencji Autentyczne sytuacje zastosowania wszystkich kompetencji

16 Wolne pisanie Odpowiedź pedagogiki reformy na reproduktywne wypracowanie Odpowiedź pedagogiki reformy na reproduktywne wypracowanie Wolność wyboru miejsca i czasu pisania oraz materiałów Wolność wyboru miejsca i czasu pisania oraz materiałów


Pobierz ppt "Otwarte formy nauczania Projekt PRAKTYKA NA MIARĘ XXI WIEKU jest realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Nysie w partnerstwie z Gminą Nysa."

Podobne prezentacje


Reklamy Google