Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

RAPORT z analizy wyników egzaminu gimnazjalnego 2007 w części matematyczno – przyrodniczej Opracowanie : Mirosława Szypuła Robert Kagan Październik 2007.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "RAPORT z analizy wyników egzaminu gimnazjalnego 2007 w części matematyczno – przyrodniczej Opracowanie : Mirosława Szypuła Robert Kagan Październik 2007."— Zapis prezentacji:

1 RAPORT z analizy wyników egzaminu gimnazjalnego 2007 w części matematyczno – przyrodniczej Opracowanie : Mirosława Szypuła Robert Kagan Październik 2007

2 Tabela 1. Pozycja szkoły w skali staninowej w zależności od uzyskanej średniej sumy punktów w części matematyczno-przyrodniczej egzaminu w latach 2002–2007 Kolor zielony oznacza pozycję Gimnazjum nr 4 w Mielcu w rankingu wszystkich gimnazjów OKE w Krakowie – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 28, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 25, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 25, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 25, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 22, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 26,2 Stanin Stopień skali Procent populacji szkół Średnia suma punktów dla gimnazjum w przedziale punktów 1 najniższy4 12,00 do 22,63 7,50 do 18,268,06 do 17,368,78 do 17,700 do 13,69,3 do 15,6 2 bardzo niski7 22,64 do 24,29 18,27 do 20,8917,37 do 19,8117,71 do 20,0913,7 do 18,915,7 do 20,4 3 niski12 24,30 do 26,06 20,90 do 22,8019,82 do 21,5220,10 do 21,5819,0 do 20,720,5 do 22,2 4 niżej średni17 26,07 do 28,02 22,81 do 24,5721,53 do 23,0721,59 do 23,1320,8 do 22,222,3 do 23,8 5 średni20 28,03 do 30,60 24,58 do 26,6623,08 do 24,7823,14 do 24,6222,3 do 23,923,9 do 25,4 6 wyżej średni17 30,61 do 33,57 26,67 do 29,1024,79 do 26,6124,63 do 26,2424,0 do 25,825,5 do 27,3 7 wysoki12 33,58 do 36,87 29,11 do 32,4526,62 do 29,1026,25 do 28,2525,9 do 28,427,4 do 30,0 8 bardzo wysoki 7 36,88 do 40,36 32,46 do 36,6429,11 do 32,8328,26 do 31,9928,5 do 33,730,1 do 35,4 9 najwyższy4 40,37 do 48,00 36,65 do 44,9532,84 do 43,5832,00 do 44,1633,8 do 46,935,5 do 48,0

3 Tabela 2. Pozycja szkoły w skali staninowej w zależności od uzyskanej średniej łącznej sumy punktów w egzaminie gimnazjalnym w latach 2002–2007 Stanin Stopień skali Procent populacji szkół Średnia suma punktów dla gimnazjum w przedziale punktów 1 najniższy425,21do 48,6021,72 do 46,4519,00 do 40,1022,13 do 46,5618,25 do 44,6721,96 do 44,80 2 bardzo niski 748,61 do 52,2146,46 do 50,4440,11 do 44,4446,57 do 50,6044,68 do 48,6744,83 do 49,58 3 niski1252,22 do 55,0950,45 do 53,4744,45 do 47,0950,61 do 53,4548,68 do 51,5049,65 do 52,69 4 niżej średni 1755,10 do 58,1153,48 do 56,2047,10 do 49,8253,46 do 55,9651,51 do 53,9352,73 do 55,59 5 średni2058,12 do 61,5456,21 do 59,5449,83 do 52,6155,97 do 58,5653,94 do 56,5355,61 do 58,09 6 wyżej średni 1761,55 do 65,4459,55 do 62,8752,62 do 55,8258,57 do 60,9756,54 do 59,2458,10 do 60,79 7 wysoki1265,45 do 69,9962,88 do 67,2655,83 do 59,5760,98 do 64,2959,25 do 62,1260,85 do 64,40 8 bardzo wysoki 770,00 do 76,3767,27 do 73,0059,58 do 66,2664,30 do 70,9162,13 do 68,9864,42 do 70,08 9 najwyższy476,38 do 94,0073,01 do 86,4566,27 do 84,2670,92 do 96,0068,99 do 86,1970,15 do 90,09 Kolor zielony oznacza pozycję Gimnazjum nr 4 w Mielcu w rankingu wszystkich gimnazjów OKE w Krakowie – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 57, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 57, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 53, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 61, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 56, – Gimnazjum nr 4 uzyskało średnią punktów 59,0

4 Tabela 3. Pozycja ucznia w skali staninowej w zależności od uzyskanej sumy punktów w części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego w latach 2002–2007 Stanin Stopień skali Procent populacji uczniów Wynik ucznia w przedziale punktów 1najniższy40 do 140 do 90 do 70 do 8 0 do 10 2bardzo niski715 do 1810 do 128 do 109 do do 13 3niski1219 do 2213 do 1611 do 1412 do do 16 4niżej średni1723 do 2617 do 2215 do 1916 do do 20 5średni2027 do 3123 do 2920 do 2621 do 26 6wyżej średni1732 do 3630 do 3527 do 3327 do do 33 7wysoki1237 do 4036 do 4034 do 4033 do do 40 8 bardzo wysoki 741 do 4341 do do do 45 9najwyższy444 do 5045 do do do 50

5

6 Tabela 4 Pozycja ucznia w skali staninowej w zależności od uzyskanej łącznej sumy punktów w egzaminie gimnazjalnym w latach 2002–2007 Stanin Stopień skali Procent populacji uczniów Wynik ucznia w przedziale punktów 1najniższy40 do 140 do 90 do 70 do 8 0 do 10 2bardzo niski715 do 1810 do 128 do 109 do do 13 3niski1219 do 2213 do 1611 do 1412 do do 16 4niżej średni1723 do 2617 do 2215 do 1916 do do 20 5średni2027 do 3123 do 2920 do 2621 do 26 6wyżej średni1732 do 3630 do 3527 do 3327 do do 33 7wysoki1237 do 4036 do 4034 do 4033 do do 40 8 bardzo wysoki 741 do 4341 do do do 45 9najwyższy444 do 5045 do do do 50

7 Tabela 5Zestawienie danych statystycznych dotyczących egzaminu gimnazjalnego dla ogółu uczniów w Gimnazjum nr 4 w Mielcu oraz w okręgu OKE w latach 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 i 2007 Miary Statystyczne Gim. 4 OKEGim.4OKEGim.4OKEGim.4OKEGim.4OKEGim.4OKE Łatwość 0,5 7 0,590,510,530,510,490,520,490,460,480,52 Średnia punktów (na 50 możliwych) 28, 25 29,525,6 4 26,625,324,6 5 25,7 9 24,6 2 22,9224,0 6 26,2 Mediana (wynik środkowy) brak dany ch brak danej 2524 Modalna ( najczęstszy wynik ) brak danej 18 Najwyższy wynik Najniższy wynik Rozstęp

8 Tabela 6. Zestawienie łatwości zadań w części matematyczno-przyrodniczej dla obszaru OKE w Krakowie oraz Gimnazjum nr 4 w Mielcu wraz z wykazem czynności sprawdzanych w tych zadaniach. Nr zad. Łatwość w OKE Łatwość w G 4 Liczba punktó w Nazwa sprawdzanej czynności Uczeń: Obszar standardów Odczytuje zmiany zasolenia wody ( na podstawie odpowiednich izolinii)II Określa kierunek geograficznyII Interpretuje informacje z tekstu dotyczące zasolenia BałtykuII Przetwarza informacje z tekstu dotyczące zasolenia BałtykuII Odczytuje informacje dotyczące zasolenia wodyII Wybiera zestaw, w którym prawidłowo przyporządkowano nazwy państw oznaczonych na rysunku liczbami II Oblicza rzeczywistą długość trasy posługując się skalą mapyI Ocenia poprawność doboru mas poszczególnych składników do otrzymania roztworu o zadanym stężeniu I Wybiera figurę o określonej liczbie osi symetriiI Wybiera figurę nie posiadającą środka symetriiI Porównuje wielkości wyrażone w procentachI Sprawdza zgodność podanych stwierdzeń z warunkami zadaniaIV Wykorzystuje prawo stałości związku chemicznegoIII Określa skład cząsteczki wodyIII Określa masy poszczególnych składników w podanej masie wodyIII Porównuje zmianę temperatury czterech cieczy podczas ich ogrzewania, korzystając z podanych wartości ciepła właściwego III Oblicza, zaokrąglając do całości, różnicę odczytów wskazań wodomierzaI.2

9 cd. Kolorem niebieskim oznaczono zadania, które okazały się dla naszych uczniów bardzo łatwe i łatwe. Kolorem czerwonym zaznaczono zadania, które okazały się dla naszych uczniów trudne. Wyróżnione zadania zielonym tłem oznaczają zadania bardzo trudne. Kolorem czarnym oznaczono zadnia, które okazały się dla naszych uczniów umiarkowanie trudne Przelicza jednostki objętościI Przekształca wzór algebraicznyIII Wybiera układ równań odpowiedni do opisanej sytuacjiIII Wybiera odpowiednia ilustrację biegu promienia światłaIII Kojarzy różnorodne fakty i wyciąga wnioski dotyczące sił działających na ciało poruszające się ze zmienną i stałą prędkością IV Ustala kolejność etapów powstawania starorzeczaIII Określa rolę fitoplanktonu w ekosystemieIII Wskazuje przyczynę braku występowania fitoplanktonu na dużych głębokościachIII Odczytuje informacje ze schematuII Interpretuje informacje przedstawione na schemacieII Dobiera wykresy ilustrujące charakter zależności wysokości poziomu wody wlewanej do naczyń od czasu IV Zapisuje wyrażenie algebraiczne zgodne z treściąIII Oblicza koszt zużytej energii elektrycznejI Wnioskuje o charakterze zależności rozpuszczalności ciał stałych i gazów od temperatury na podstawie wykresu; odczytuje rozpuszczalność wskazanej substancji w danej temperaturze; przetwarza informacje dotyczące rozpuszczalności ciał stałych II.2 II Oblicza objętość ziemi potrzebnej do usypania wału przeciwpowodziowegoIV.4 IV Oblicza pole powierzchni zbocza wału przeciwpowodziowegoI Wskazuje konsekwencje ruchu obrotowego ZiemiIII.4

10

11 Tabela 7. Plan zestawu egzaminacyjnego w części matematyczno- przyrodniczej egzaminu w roku szkolnym 2006/2007 Obszar standardówLiczba punktów Waga w % Numery zadań zestawu egzaminacyjnego I.Umiejętne stosowanie terminów, pojęć procedur z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu , 8, 9, 10, 11, 17, 18, 30, 33 II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji.12241, 2, 3, 4, 5, 6, 26, 27, 31 III.Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności w szczególności przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych , 14, 15, 16, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 29, 34 IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zadań , 22, 28, 32 Ogółem

12 Wykresy nr 2

13 Spostrzeżenia

14 Analizując wyniki egzaminu gimnazjalnego 2007 i porównując je z wynikami z lat ubiegłych można stwierdzić: I. Pozycja Gimnazjum nr 4 w Mielcu w skali staninowej w części matematyczno – przyrodniczej egzaminu w latach 2002 – 2006 ( tabela 1) przez pierwsze dwa lata 2002 i 2003 była na poziomie średnim (stanin 5). W 2004 roku wzrosła do poziomu wyżej średniego ( stanin 6) i 2005 roku utrzymała się na tej pozycji, w roku 2006 spadła o do poziomu średniego (stanin 5), a w roku 2007 wzrosła o jeden stopień do poziomu wyżej średniego ( stanin 6). II.Pozycja Gimnazjum nr 4 w Mielcu w skali staninowej z całości egzaminu gimnazjalnego w latach 2002 – 2006 ( tabela 2 ) przez poprzednie lata wzrastała co roku o jeden stopień w skali staninowej. Od poziomu niżej średniego (stanin 4) w roku 2002 wzrosła do poziomu średniego ( stanin 5), w roku 2003, w roku 2004 wzrosła do poziomu wyżej średniego ( stanin 6), w roku 2005 wzrosła do poziomu wysokiego (stanin 7), w 2006 spadła do poziomu średniego ( stanin 5), a w roku 2007 wzrosła do poziomu wyżej średniego ( stanin 6).

15 III. Pozycja uczniów Gimnazjum nr 4 w skali staninowej w części matematyczno – przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego w roku 2006 najwięcej uczniów uzyskało wyniki w staninie piątym – średnim, i w roku 2007 również w staninie piątym – średnim; w roku 2006 najwięcej uczniów uzyskało wyniki w staninach 4, 5, 6, a w roku 2007 najwięcej uczniów uzyskało wyniki w staninach 5 i 6; w roku 2006 było 23% uczniów, którzy uzyskali najniższe wyniki w staninach 1, 2 i 3, zaś w roku 2007 – 20% uczniów; w roku 2006 było 7% uczniów, którzy uzyskali najwyższe wyniki w staninach 8 i 9, natomiast w roku 2007 było 12% uczniów z takimi wynikami.

16 IV. Z zestawienia danych statystycznych ( tabela 5) dotyczących egzaminu gimnazjalnego dla ogółu uczniów w Gimnazjum nr 4 w Mielcu oraz w okręgu OKE w Krakowie wynika, że: Łatwość egzaminu w części matematyczno – przyrodniczej w roku 2007 jest równa dla Gimnazjum i dla okręgu. W poprzednich latach 2004 i 2005 łatwość dla Gimnazjum była wyższa, a latach 2002, 2003 i 2006 łatwość egzaminu dla Gimnazjum była niższa niż dla okręgu OKE. Przy czym w obszarze OKE łatwość przez poprzednie lata maleje lub utrzymuje się na tym samym poziomie, a dopiero w tym roku widać spory jej wzrost, zaś w naszym Gimnazjum w roku 2007 zauważyć można wzrost łatwości i zrównanie z latami 2003 – 2005 ; Średnia punktów jest dużo wyższa w roku 2007 niż w 2006 i wyższa niż w poprzednich w latach 2003 – Osiągnęliśmy taką samą średnią punktów jak OKE. W okręgu OKE zauważyć można spadek średniej z roku na rok, dopiero w tym roku nastąpił jej wzrost, zaś w naszym Gimnazjum przez trzy lata 2003 – 2005 średnia utrzymywała się mniej więcej na tym samym poziomie, w roku 2006 nastąpił znaczny spadek średniej punktów, ale w roku 2007 już widać wzrost średniej, która przewyższa lata poprzednie;

17 V.Na podstawie tabeli 6 zawierającej łatwości zadań w części matematyczno – przyrodniczej egzaminu dla obszaru OKE w Krakowie oraz dla Gimnazjum nr 4 w Mielcu można stwierdzić, że: 26 zadań uczniowie Gimnazjum nr 4 napisali lepiej niż w całym obszarze OKE w Krakowie. 6 zadań uczniowie Gimnazjum nr 4 napisali gorzej niż w całym obszarze OKE w Krakowie. 2 zadania uczniowie Gimnazjum nr 4 napisali identycznie jak uczniowie w całym obszarze OKE w Krakowie.

18 Przyjmując za OKE następującą klasyfikację łatwości zadań Zadanie Łatwość Bardzo łatwe1,00 – 0,90 Łatwe0,89 – 0,70 Umiarkowanie trudne0,69 – 0,50 Trudne0,49 – 0,20 Bardzo trudne0,19 – 0,00 można stwierdzić na podstawie tabeli 6, że dla uczniów naszego gimnazjum 2 zadania były bardzo łatwe 3 zadań było łatwych 18 zadań było umiarkowanie trudnych 11 zadań było trudnych nie było zadań bardzo trudnych.

19 Zadania trudne dla uczniów naszego Gimnazjum: nr 32 ( łatwość dla G 4 - 0,24, a dla OKE – 0,23 ) nr 8 ( łatwość dla G 4 - 0,28, a dla OKE – 0,25 ) nr 33 ( łatwość dla G 4 - 0,34, a dla OKE – 0,30 ) nr 16 ( łatwość dla G 4 - 0,37, a dla OKE – 0,33 ) nr 21 ( łatwość dla G 4 – 0,37, a dla OKE – 0,35 ) nr 13 ( łatwość dla G 4 - 0,37, a dla OKE – 0,39 ) nr 30 ( łatwość dla G 4 - 0,38, a dla OKE – 0,36) nr 10 ( łatwość dla G 4 - 0,40, a dla OKE – 0, 38 ) nr 4 ( łatwość dla G 4 - 0,40, a dla OKE – 0,43 ) nr 18 ( łatwość dla G 4 - 0,44, a dla OKE – 0,40 ) nr 28 ( łatwość dla G , a dla OKE – 0,44 )

20 Wnioski

21 SPRAWOZDANIE Z POSIEDZENIA ZESPOŁU NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH ODBYTEGO DNIA ROKU. Nauczyciel powinien zwracać uwagę uczniom na: W dniu roku odbyło się spotkanie nauczycieli zespołu matematyczno-przyrodniczego, na którym mgr Mirosława Szypuła i mgr Robert Kagan przedstawili raport zawierający analizę wyników egzaminu gimnazjalnego z kwietnia 2007 roku. Po zapoznaniu się z opracowaniem zostały omówione i zatwierdzone następujące wnioski: 1.Dokładne czytanie i rozumienie treści zadania 2.Figury środkowosymetryczne – szukanie środka symetrii w figurach, znakach symbolach spotykanych w życiu codziennym 3.Przeliczanie jednostek pola powierzchni i objętości 4.Obliczenia procentowe, obliczanie liczby na podstawie jej procentu, obliczenia z zastosowaniem promili 5.Obliczanie pól figur płaskich i objętości graniastosłupów z zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa, 6.Interpretowanie wykresów 7.Rozumienie pojęcia ciepła właściwego 8.Analizę biegu promienia słonecznego i załamanie światła 9.Obliczenia kosztu zużytej energii elektrycznej i innych zadań związanych z kosztami ponoszonymi w praktyce 10.Poprawne podstawianie do wzorów ( rozumienie symboli) 11.Dobieranie masy składników w celu otrzymania roztworu o danym stężeniu 12.Rozumienie prawa stałości związku chemicznego

22 Na poszczególnych lekcjach należy: na lekcjach chemii: 1. Ćwiczyć z uczniami przetwarzanie informacji odczytanych z wykresów, tablic 2. Ćwiczyć dobieranie mas poszczególnych składników do otrzymania roztworu o danym stężeniu 3. Wykorzystywać w zadaniach prawo stałości związku chemicznego na lekcjach fizyki: 1. Ćwiczyć z uczniami interpretowanie wykresów 2. Rozwiązywać zadania praktyczne, w których oblicza się moc, pracę, koszt zużytej energii elektrycznej, zamianę jednostek fizycznych 3. Utrwalać pojęcia fizyczne i stosować je do objaśniania zjawisk przyrodniczych, Np. jak na podstawie wartości ciepła właściwego określić zmianę temperatury cieczy podczas jej ogrzewania, w miarę możliwości zrealizować przed egzaminem najważniejsze pojęcia z optyki ( np. zjawisko odbicia i załamania światła, powstawanie obrazów)

23 na lekcjach matematyki: 1. Wykonywać więcej zadań praktycznych, w których uczeń wykorzystuje twierdzenie Pitagorasa, obliczenia procentowe, zamianę jednostek pola powierzchni i objętości, obliczenia z zastosowaniem promili, obliczanie objętości figury przestrzennej, która w rzeczywistości jest np. wałem przeciwpowodziowym, korytem itp. 2. Ćwiczyć z uczniami rozpoznawanie figur środkowosymetrycznych i wyznaczanie środka symetrii w figurach, znakach i symbolach spotykanych w życiu codziennym 3. Ćwiczyć z uczniami interpretowanie wykresów 4. Rozwijać wyobraźnię przestrzenną u uczniów

24 Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego i szczegółowe spostrzeżenia zostały opracowane w oparciu o materiały Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. Autorzy: Mirosława Szypuła i Robert Kagan


Pobierz ppt "RAPORT z analizy wyników egzaminu gimnazjalnego 2007 w części matematyczno – przyrodniczej Opracowanie : Mirosława Szypuła Robert Kagan Październik 2007."

Podobne prezentacje


Reklamy Google