Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Impresjonizm Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Impresjonizm Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany."— Zapis prezentacji:

1 Impresjonizm Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany został przez grupę francuskich malarzy (Monet, Renoir, Pissaro), a swą nazwę zapożyczył od tytułu obrazu Moneta Impresja-wschód słońca. Dążność do wyrażenia najsubtelniejszych i najbardziej ulotnych stanów duszy i krajobrazu w formie zmysłowej, pełnej kolorów, ciepła, blasku lub cieni, szerokiej palety barw (wrażenie zmieniającego się światła impresjoniści starali się uzyskać poprzez technikę operowania małymi plamkami koloru puentylizm kładzionymi na czyste tło - taką plamką mogła stać się zarówno farba, jak również słowo czy dźwięk) oddającej uczucia poznającego podmiotu (a co za tym idzie eksponowanie osobowości, oraz kult poznania świata poprzez tzw. czyste doświadczenie) spowodowała u impresjonistów gwałtowną niechęć wobec prób obiektywizacji rzeczywistości. Przeciwstawiali się oni także akademizmowi, propagując technikę plenerową (odnoszącą się głównie do krajobrazu i scen rodzajowych), w której starali się utrwalać tylko bezpośrednie wrażenia zmysłowe. Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany został przez grupę francuskich malarzy (Monet, Renoir, Pissaro), a swą nazwę zapożyczył od tytułu obrazu Moneta Impresja-wschód słońca. Dążność do wyrażenia najsubtelniejszych i najbardziej ulotnych stanów duszy i krajobrazu w formie zmysłowej, pełnej kolorów, ciepła, blasku lub cieni, szerokiej palety barw (wrażenie zmieniającego się światła impresjoniści starali się uzyskać poprzez technikę operowania małymi plamkami koloru puentylizm kładzionymi na czyste tło - taką plamką mogła stać się zarówno farba, jak również słowo czy dźwięk) oddającej uczucia poznającego podmiotu (a co za tym idzie eksponowanie osobowości, oraz kult poznania świata poprzez tzw. czyste doświadczenie) spowodowała u impresjonistów gwałtowną niechęć wobec prób obiektywizacji rzeczywistości. Przeciwstawiali się oni także akademizmowi, propagując technikę plenerową (odnoszącą się głównie do krajobrazu i scen rodzajowych), w której starali się utrwalać tylko bezpośrednie wrażenia zmysłowe.

2 Impresja – Wschód słońca Obraz Moneta" Impresja. Wschód słońca" przedstawiający widok portu w Hawrze nosił pierwotnie znacznie prostszy tytuł. Dopiero w 1874 r.podczas przygotowań do pierwszej wspólnej wystawy malarzy nazwanych później impresjonistami artysta zgodził się na zmianę tytułu, który miał bardziej przyciągnąć uwagę widzów. Monet nie mógł nawet przypuszczać, że nowemu tytułowi jego dzieła cały kierunek będzie zawdzięczał swą nazwę. Obraz Moneta" Impresja. Wschód słońca" przedstawiający widok portu w Hawrze nosił pierwotnie znacznie prostszy tytuł. Dopiero w 1874 r.podczas przygotowań do pierwszej wspólnej wystawy malarzy nazwanych później impresjonistami artysta zgodził się na zmianę tytułu, który miał bardziej przyciągnąć uwagę widzów. Monet nie mógł nawet przypuszczać, że nowemu tytułowi jego dzieła cały kierunek będzie zawdzięczał swą nazwę.

3 Claude Monet Wschód słońca

4 Claude Monet "Impresjonizm jest odczuciem chwili (...) to kwestia instynktu". Urodził się w 1840 roku w Paryżu, dzieciństwo spędził w Normandii. Młodemu Monetowi szczęście zawsze sprzyjało. Dostrzeżono jego talent gdy był jeszcze dzieckiem a pierwsze prace sprzedawał mając czternaście lat, były to karykatury miejskich notabli. Dwa lata później, będąc szesnastolatkiem, wystawiał swoje prace w Rouen. Twórczość artysty w dużym stopniu determinowała dokuczająca mu bieda. Malowanie w plenerze było stosunkowo niedrogie - oszczędzał na czynszu, który musiałby płacić, wynajmując lokal na pracownię. Świeży wynalazek - tuby z farbą olejną, umożliwiały pracę w każdych niemal warunkach. Maluje więc w plenerze, oczarowując pięknem kolorystyki, szybkimi, śmiałymi pociągnięciami pędzla, które utrwalają na płótnie ulotny obraz, widziany tylko przez chwilę. Stąd widoczne na obrazach silne refleksy światła, niewyraźne elementy oraz zamazane detale odbijające się w tafli wody. Monet wbrew woli ojca, postanawia wyjechać z Hawru. Chce studiować malarstwo w Paryżu. Urodził się w 1840 roku w Paryżu, dzieciństwo spędził w Normandii. Młodemu Monetowi szczęście zawsze sprzyjało. Dostrzeżono jego talent gdy był jeszcze dzieckiem a pierwsze prace sprzedawał mając czternaście lat, były to karykatury miejskich notabli. Dwa lata później, będąc szesnastolatkiem, wystawiał swoje prace w Rouen. Twórczość artysty w dużym stopniu determinowała dokuczająca mu bieda. Malowanie w plenerze było stosunkowo niedrogie - oszczędzał na czynszu, który musiałby płacić, wynajmując lokal na pracownię. Świeży wynalazek - tuby z farbą olejną, umożliwiały pracę w każdych niemal warunkach. Maluje więc w plenerze, oczarowując pięknem kolorystyki, szybkimi, śmiałymi pociągnięciami pędzla, które utrwalają na płótnie ulotny obraz, widziany tylko przez chwilę. Stąd widoczne na obrazach silne refleksy światła, niewyraźne elementy oraz zamazane detale odbijające się w tafli wody. Monet wbrew woli ojca, postanawia wyjechać z Hawru. Chce studiować malarstwo w Paryżu.

5 Claude Monet

6 Camille - kobieta w zielonej sukni

7 Eksperymenty ze światłem

8 Ogrodnik z Giverny

9 Oczy, które nie widzą... Po pierwszej wojnie światowej, Monet jest już żywą legendą impresjonizmu, wspaniały, czcigodny, uznany. Postanawia podarować swojemu narodowi słynne już "Nenufary", dar przekazuje w 1922 roku, W tym czasie Monet jest już ślepy, ma kataraktę obu oczu. Po operacji maluje nadal pomimo, że prawie nic nie widzi... Maluje aż do końca - do śmierci w roku Po pierwszej wojnie światowej, Monet jest już żywą legendą impresjonizmu, wspaniały, czcigodny, uznany. Postanawia podarować swojemu narodowi słynne już "Nenufary", dar przekazuje w 1922 roku, W tym czasie Monet jest już ślepy, ma kataraktę obu oczu. Po operacji maluje nadal pomimo, że prawie nic nie widzi... Maluje aż do końca - do śmierci w roku 1926.

10 IMPRESJONIŚCI Omawiając kierunek w sztuce jakim był impresjonizm, trudno byłoby nie wspomnieć o ludziach, którzy go stworzyli. Byli ogromnymi indywidualnościami twórczymi a dorobek artystyczny który pozostawili po sobie, jest dziś malarską spuścizną całej naszej cywilizacji. IMPRESJONIŚCI

11 Edouard Manet Edgar Degas Auguste Renoir Camille Pissarro Georges Seurat

12 "Śniadanie na trawie"

13 Baletnice i tancerki

14 Na huśtawce

15 Ogród warzywny

16 Popołudnie na Grande Jatte

17 Powtórzenie wiadomości 1.Impresjonizm to kierunek w malarstwie: A) XVII/XVIII w. A) XVII/XVIII w. A) XVII/XVIII w. A) XVII/XVIII w. B) XIX/XX w. B) XIX/XX w. B) XIX/XX w. B) XIX/XX w. 2.Nazwa Impresjonizm pochodzi od tytułu obrazu: A) Claude Moneta A) Claude Moneta A) Claude Moneta A) Claude Moneta B) Eduarda Maneta B) Eduarda Maneta B) Eduarda Maneta B) Eduarda Maneta 3.Impresja to: A) wrażenie A) wrażenie A) wrażenie A) wrażenie B) wydarzenie B) wydarzenie B) wydarzenie B) wydarzenie 4. Jedna z technik, którą posługiwali się impresjoniści to: A) puentylizm A) puentylizm A) puentylizm A) puentylizm B) orfizm B) orfizm B) orfizm B) orfizm 5. Śniadanie na trawie to: A) tytuł obrazu Eduarda Maneta A) tytuł obrazu Eduarda Maneta A) tytuł obrazu Eduarda Maneta A) tytuł obrazu Eduarda Maneta B) posiłek turysty w lesie B) posiłek turysty w lesie B) posiłek turysty w lesie B) posiłek turysty w lesie 6. Baletnice i tancerki namalował: A) Edgar Degas A) Edgar Degas A) Edgar Degas A) Edgar Degas B) Auguste Renoir B) Auguste Renoir B) Auguste Renoir B) Auguste Renoir 7. na Huśtawce to tytuł obrazu: A) Auguste Renoira A) Auguste Renoira A) Auguste Renoira A) Auguste Renoira B) Camille Pissarro B) Camille Pissarro B) Camille Pissarro B) Camille Pissarro

18 BARDZO DOBRZE!!!

19 KONIEC Prezentację przygotowała Anna Misiura


Pobierz ppt "Impresjonizm Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany."

Podobne prezentacje


Reklamy Google