Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Akustyka dr inż. Michał Bujacz Godziny przyjęć: środa 10:00-11:00 czwartek 14:00-15:00 Lodex 207.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Akustyka dr inż. Michał Bujacz Godziny przyjęć: środa 10:00-11:00 czwartek 14:00-15:00 Lodex 207."— Zapis prezentacji:

1 Akustyka dr inż. Michał Bujacz Godziny przyjęć: środa 10:00-11:00 czwartek 14:00-15:00 Lodex 207

2 Akustyka [gr. akoustikós dotyczący słuchu], dział fizyki i techniki tradycyjnie obejmujący naukę o dźwięku, szerzej zajmujący się całością zagadnień dotyczących wszelkich możliwych fal sprężystych rozchodzących się w różnych ośrodkach (Encyklopedia PWN) 2

3 Dźwięk fiz. zaburzenie falowe w ośrodku sprężystym zdolne do wywołania wrażenia słuchowego, a także wrażenie słuchowe wywołane tym zjawiskiem (Encyklopedia PWN) 3

4 Fala wzdłużna Cząsteczki oscylują w kierunku równoległym do kierunku rozchodzenia się energii fali. Jaki jest zakres ruchu tych oscylacji dla dźwięku? od 0.008nm do 0.1 mm 4 Jaka jest średnia prędkość cząsteczek w powietrzu? 500m/s

5 Sygnał harmoniczny 5

6 Fizyka vs. percepcja Pojęcia fizyczne: - Natężenie (Intensity) lub Amplituda (Amplitude) - Częstotliwość (Freq.) - Widmo (Spectrum) - Prędkość (speed) Pojęcia psychoakustyczne: - Głośność (Loudness) - Wysokość (Pitch) - Barwa (Tembre) 6

7 Prędkość dźwięku c = 344 m/s c = ,6*T[ o C] SubstanceTemperature (°C)Speed (m/s) Gases Carbon Dioxide0259 Oxygen0316 Helium0965 Liquids Ethanol Mercury Water Solids Copper-5010 Glass-5640 Steel

8 Natężenie dźwięku Natężenie = ilość energii przechodząca przez powierzchnię w czasie Jaka jest zależność amplitudy od odległości? 8

9 Miary poziomu dźwięku Ciśnienie dźwięku (rms) od N/m2 (próg słyszalności ) do 20 N/m2(próg bólu) ciśnienie atmosferyczne N/m2 9

10 Skala decybelowa Stosunek mocy: Stosunek amplitud: dBstosunek mocystosunek amplitud

11 Decybele w audio Ciśnienie akustyczne: dB(SPL) – sound pressure level Natężenie akustyczne: dB(SIL) – sound intensity level 11

12 12

13 Głośność 1Fon = 1dB (SPL) czystego tonu 1kHz 13

14 Częstotliwość 14

15 Zakres częstotliwości audio TonyPrzykłady Dolne basy: 20 – 80 Hz Najniższe dwie oktawy; Wybuchy, burze, najniższe nuty w organach kościelnych Górne basy: 80 – 320 Hz 3 cia i 4 ta oktawa Bębny, kontrabasy, wiolonczelle, instrumenty dęte Dolne Średnie: 320 – 2560 Hz 5 ta i 7 ma oktawa Zakres większości instrumentów muzycznych i mowy Górne średnie: 2560 – 5120 Hz 8 ma oktawa Wysokie tony insturmentów muzycznych, gwizdki, ucho ludzkie jest najczulsze w tym paśmie Wysokie/treble: 5120 Hz – Hz 9 ta i 10 ta oktawa Blachy perkusji, wyższe składowe harmoniczne odpowiedzialne za jasność dźwięku, składowe szumów 15

16 Zakres ludzkiej percepcji 16

17 Wysokość (pitch) Skale muzyczne – dzielone na oktawy (interwały), np. C (durowa) A 4 = 440Hz Skale percepcyjne – Mel lub Bark 17

18 Składowe częstotliwościowe 18

19 Transformata Fouriera 19

20 Widmo dźwięku 20

21 Widmo w praktyce Amplituda (dB) Częstotliwość (Hz) 21

22 Podział widma na oktawy 22

23 Barwa dźwięku Tembr, jakość - zbiór cech dźwięku pozwalających odróżnić brzmienie różnych instrumentów lub głosów - zależy od widma (zwłaszcza składowych harmonicznych i szumu) i transjentów (nagłych zmian widma i/lub głośności) - opisujemy semantycznie (np. blask, chropowatiść, ciepło, czystość) 23

24 Obwiednia dźwięku 24

25 Anatomia słyszenia 25

26 Ślimak 26

27 Przyszłe tematy (część do wyboru dla was) - Psychoakustyka – analiza percepcji słuchowej (maskowanie, pasma krytyczne, iluzje audio) - Dźwięk przestrzenny – mechanizm percepcji przestrzennej i jak sztucznie wywołać wrażenie dźwięku przestrzennego - Rozchodzenie się i interakcja fali dźwiękowych (absorbcja, interferencja, refrakcja) – akustyka pomieszczeń - Analiza widmowa – zgłębienie transformaty Fouriera w różnych postaciach (DFT, FFT) - Hałas – standardy dźwiękowe, sposoby redukcji - Muzyka z punktu widzenia inżynierów - Elektroakustyka – zasady działania mikrofonów, wzmacniaczy, głośników... - Sprzęt realizatora - mikrofony, miksery, korektory, efekty, wzmacniacze, głośniki + postprodukcja - Synteza dźwięków i mowy - Standardy wielogłośnikowe + matryce głośników 27

28 - Realizacja dźwięków – mikrofony, miksery, korektory, efekty, wzmacniacze, głośniki 28

29 Graphical materials PROGRAMMING EXERCISE BOARD EXERCISE ORAL EXERCISE HOMEWORK EXERCISE 29


Pobierz ppt "Akustyka dr inż. Michał Bujacz Godziny przyjęć: środa 10:00-11:00 czwartek 14:00-15:00 Lodex 207."

Podobne prezentacje


Reklamy Google