Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych."— Zapis prezentacji:

1 Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych

2 Obliczanie przewoźnego w transporcie kolejowym Taryfa towarową PKP Cargo S.A. na przesyłki wagonowe przewożone w komunikacji krajowej i międzynarodowej

3 Taryfa - części część I - zawiera ogólne i szczególne postanowienia taryfowe, tabele opłat podstawowych i współczynników korygujących oraz opłaty dodatkowe i opłatę skarbową, usystematyzowane w oddzielnych pięciu rozdziałach; część II - stanowi zharmonizowany spis towarów (NHM)1), obejmujący analityczny oraz alfabetyczny spis towarów.

4 Podstawa do obliczenia opłaty za przewóz przesyłki wagonowej nazwa towaru, masa taryfowa przesyłki, odległość taryfowa, rodzaj przesyłki inne warunki przewidziane w taryfie

5 Minimalna masa obliczeniowa dla wagonu 2-osiowego – 6 ton, dla wagonu więcej niż 2-osiowego – 20 ton

6 Obliczanie przewoźnego Masę taryfową przesyłki zaokrągla się do 1 tony, przy czym masę poniżej 500 kg opuszcza się Minimalna odległość taryfowa wynosi 10 km Zwykle do ustalenia przewoźnego przyjmuje się odległość najkrótszą między stacją nadania (granicą państwa) i stacją przeznaczenia (granicą państwa)

7 Przewoźne ustala się oddzielnie za każdy wagon mnożąc właściwą dla określonej odległości taryfowej kwotę opłaty podstawowej za przesyłkę o masie 25 ton w wagonie 2-osiowym (tab. A-1) przez wielkość współczynnika korygującego (tab. A-3)

8 Przykład Nadawca zamówił wagon kryty 2-osiowy do przewozu mebli biurowych z poz o masie kg na odległość 253 km

9 Opłata podstawowa (z tab.A1)1325 zł Waga obliczeniowa (zaokr.14500kg)15 ton Odległość obliczeniowa (zaokr. 253km)260 km Opłata (1325*0,77)989,78 zł Obliczenie przewoźnego

10 Wpływ taryfy PKP Cargo na degresję stawek

11

12

13 Przykład – porównanie: samochodowy – kolejowy 33 palety na odległość 500 km Transport samochodowy: 3 zł x 500 km = zł Transport kolejowy (przewóz kontenera): 2241 zł (opłata podstawowa za 500km) x 1,0 (współczynnik korygujący za kontener 40 lub naczepę siodłową) = 2241 zł

14 66 palet na odległość 1000 km Transport samochodowy: (3 zł x 1000 km) x 2 = zł Transport kolejowy: 4157 zł x 2 (2 kontenery) = zł

15 Transport kombinowany sam - kol. Szczecin – Wrocław (rok 1999) jest niższa o 150$ od bezpośredniego

16 Przypadek - Import surowca na Płd Polski 2000 ton (rok 1999) obsługa portowa statku 20 tys., fracht kolejowy 43 tys., prowizja spedytora 2 tys.. Faktyczna cena transportu 38 tys., prowizja 0,3/tonę

17 Opłaty kolejowe postój wagonu u klienta - np. wagon 4 - osiowy 1,40/h (postój może trwać 48h), podstawienie wagonu 14/wagon Wszystkie koszty 30-40/tonę

18 Wybór gałęzi transportu Stawki Jakość usług (czas, bezpieczeństwo) Dostępność Opakowanie i zabezpieczenie Ubezpieczenie Sposób załatwienia reklamacji

19 Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski Liczba i rodzaj przesyłki10 kartonów4 skrzynie Waga przesyłki netto2730 kg Waga brutto2800 kg2900 kg Objętość przesyłki w m³9,8 m³10,4 m³ Wartość przesyłki w złotych zł Koszty opakowania zł zł Koszty dowozu i inne elementy kosztów naliczonych w momencie początkowym zł zł Fracht zł zł

20 Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski Koszty odwozu ładunku z portu zł zł Opłaty celne zł zł Ubezpieczenie zł zł Oprocentowanie kredytów zł zł Czas przewozu1 dzień21 dni Koszty globalne zł zł Różnica kosztów zł = 16,6 % Oszczędność czasowa20 dni

21 Opracowywanie koncepcji przewozowej przez spedytora– przykłady

22 Przykład 1 Do przewiezienia jest 800 ton towaru w Big – Bag z Barlinka do Skovde (Szwecja)

23 Warianty transportu 1. Barlinek –Skovdesamochód

24 Warianty transportu 2. Barlinek – Szczecinsamochód Szczecin – Uddevalastatek Uddevala- Skovdesamochód

25 Warianty transportu 3. Barlinek – Szczecinsamochód Szczecin- Goeteborgstatek Goeteborg- Skovdesamochód

26 Wybór wariantu Wybrano wariant 2, ponieważ jest najtańszy. Wariant nr 1 jest droższy ponieważ brak jest ładunków powrotnych z tego kierunku. Wariant 2 – transitime – 8-10 dni Wariant 1 – 2-3 dni Wariant dni

27 Przykład 2 Opis problemu Złożono zlecenie przetransportowania Silnika Głównego na trasie Świętochłowice – Haiphong. Wymiary silnika kos 67 cbm ( 7,00 x 2,50 x 3,83m)

28 Warianty transportu: 1. Świętochłowice – Hamburg samochód 4-6 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni

29 Warianty transportu: 2. Świętochłowice – Szczecin samochód 2 dni Szczecin-Hamburg barka 4-5 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni

30 Warianty transportu: 3. Świętochłowice - Szczecin samochód2 dni Szczecin - Hamburg Feeder/statek 2 dni Hamburg – Haiphong Statek30 dni 4. Świętochłowice - Szczecin Kolej 3-4 dni Dalej jak wersja 2 lub 3 5. Świętochłowice - Hamburg Kolej4-6 dni Dalej jak wersja 1 6. Świętochłowice – Szczecin Kolej 3-4 dni Szczecin - Shanghai statek (brak możliwości do Haiphongu) 28 dni Shanghai – Haiphong Statek 7 dni

31 Wybór wariantu Wg uzyskanych stawek transportowych najtańsza wersja 5 Cena była czynnikiem decydującym

32 Przykład 3 Opis problemu: ton Towaru masowego należy przewieźć z Brazylii do Katowic. Warianty transportu Ameryka Południowa – Świnoujście statek, a dalej:

33 1. Świnoujście – Katowice kolej 1-2 dni

34 2. Świnoujście – Katowice samochód 1-2 dni 3. Świnoujście – Szczecin barki 2-3 dni Szczecin – Katowice kolej 1-2 dni 4. Świnoujście – Wrocław barki 3-5 dni Wrocław – Katowice kolej 1 dzien 5. Świnoujście - Kędzierzyn Koźle barki 4-6 dni Kędzierzyn Koźle - Katowice kolej 1 dzien

35 Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant: 1i 2 jest korzystniejszy ze względu na czas 4 i 5 ze względu na cenę 3 ze względu na brak możliwości skorzystania z wariantu 4 lub 5 (niski poziom wody w Odrze )

36 Przykład 4 Opis problemu Do przewiezienia jest towar neutralny (nie wymaga specjalnych warunków przewozu) na trasie Szczecin- Leicester (Anglia)

37 Wersje transportu 1. Samochód Szczecin – Leicester 2 dni

38 2. Kontener Samochód Szczecin – Szczecin port Statek Szczecin- Hamburg - Felixtowe Samochód Felixtowe- Leicester całość – dni

39 3. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdynia Statek Gdynia – Felixtowe Samochód Felixtowe – Leicester całość 7-10 dni

40 4. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdańsk Statek Gdańsk – Hull Samochód Hull – Leicester całość 7-10 dni

41 Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant: 1.jest korzystniejszy ze względu na czas 2.ze względu na cenę

42 Sposoby kalkulacji wagi obciążeniowej w różnych gałęziach transportu

43 Rodzaj frachtu Przelicznik (m 3 )Sposoby kalkulacji MorskiW zależności od spedytora i rodzaju frachtu morskiego: 1.dla przesyłki LCL W/M 1m 3 = 1000kg 2.dla przesyłki FCL – przeliczniki niestandardowe, gdy waga taboru przekracza uzgodnioną Parametry przesyłki: Masa brutto: 650 kg Wymiary: 120 x 80 x 120 cm Kalkulacja: 1,2 x 0,8 x 1,2 = 1,152 m 3 = 1152 kg Waga obciążeniowa: 1152 kg (zamiast 650 kg) Kolejowy i samocho dowy W zależności od spedytora i rodzaju frachtu kolejowego lub samochodowego przeliczniki mogą różnić się liczbowo 1 cbm = 300kg 1 ldm (metr ładowny)= 1750 kg Parametry przesyłki: Masa brutto: 500 kg Wymiary: 100 x 90 x 80 cm Kalkulacja: 1,0 x 0,9 x 0,8 = 0,72 m 3 = 720 kg Waga obciążeniowa: 720 kg (zamiast 500 kg) Lotniczy1 kg = 6000 cm 3 Parametry przesyłki: Masa brutto: 15 kg Wymiary: 70 x 70 x 90 cm Kalkulacja: 0,7 x 0,7 x 0,9 = cm 3 Waga obciążeniowa: /6000 = 73,5 kg

44 Transport Chiny - Niemcy Pociąg towarowy o długości 1000 metrów ze 101 kontenerami – czas przejazdu 16 dni Krótszy niż morzem

45 Trasa km przez Chiny Mongolię, Rosję, Białoruś, Polskę, Niemcy Większość – Magistrala Transsyberyjska Przez Polskę i Niemcy – Ost Wind relacji Smoleńsk - Seddin Dwie różne szerokości torów – przeładunek kontenerów na granicy: –Chińsko – mongolskiej (Erljan/Dsamin-Ude) –Białorusko – polskiej (Brześć/Małaszewicze)

46 Jedwabny szlak – reaktywacja Transport drogowy – na trasie Pekin – Bruksela 12 tys. Km – Pekin, Astana, Moskwa, Ryga, Wilno, Warszawa, Berlin w 20 dni (1/3 czasu w transporcie morskim Atrakcyjna alternatywa również kosztowa

47 Porównanie gałęzi Kolej – dwukrotny przeładunek, brak połączeń bezpośrednich, wyższa cena, niska częstotliwość (np. 2/miesiąc) szybkość – 8 km/h Morski – szybkość 4 km/h Samochód – 16km/h

48 Wybór gałęzi transportu Przykład wpływu integracji z UE

49 Po wejściu do Unii Europejskiej pojawiły się nowe alternatywne możliwości dostaw przesyłek KEP Przykład firmy Masterlink

50 Sytuacja przed wejściem do UE Konieczność wysyłania przesyłek całopojazdowych (w celu obniżki kosztów), co w przypadku małych przesyłek oznaczało: –Konsolidację –Długi czas odprawy celnej (kolejki na granicach) –Niepewność co do terminowości dostawy

51 Alternatywą dla kurierów był transport lotniczy Brak konieczności konsolidacji Krótszy czas odprawy Przesyłki były dostarczane maksymalnie w ciągu 72 godzin na terenie Europy

52 Sytuacja po wejściu do UE Zlikwidowanie odpraw celnych na granicach między krajami UE – szybszy czas dostawy i większa pewność Niższy koszt w porównaniu do transportu lotniczego Możliwość realizowania efektywnych dostaw ładunków ponadgabarytowych


Pobierz ppt "Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google