Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych."— Zapis prezentacji:

1 Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych

2 Obliczanie przewoźnego w transporcie kolejowym Taryfa towarową PKP Cargo S.A. na przesyłki wagonowe przewożone w komunikacji krajowej i międzynarodowej

3 Taryfa - części część I - zawiera ogólne i szczególne postanowienia taryfowe, tabele opłat podstawowych i współczynników korygujących oraz opłaty dodatkowe i opłatę skarbową, usystematyzowane w oddzielnych pięciu rozdziałach; część II - stanowi zharmonizowany spis towarów (NHM)1), obejmujący analityczny oraz alfabetyczny spis towarów.

4 Podstawa do obliczenia opłaty za przewóz przesyłki wagonowej nazwa towaru, masa taryfowa przesyłki, odległość taryfowa, rodzaj przesyłki inne warunki przewidziane w taryfie

5 Minimalna masa obliczeniowa dla wagonu 2-osiowego – 6 ton, dla wagonu więcej niż 2-osiowego – 20 ton

6 Obliczanie przewoźnego Masę taryfową przesyłki zaokrągla się do 1 tony, przy czym masę poniżej 500 kg opuszcza się Minimalna odległość taryfowa wynosi 10 km Zwykle do ustalenia przewoźnego przyjmuje się odległość najkrótszą między stacją nadania (granicą państwa) i stacją przeznaczenia (granicą państwa)

7 Przewoźne ustala się oddzielnie za każdy wagon mnożąc właściwą dla określonej odległości taryfowej kwotę opłaty podstawowej za przesyłkę o masie 25 ton w wagonie 2-osiowym (tab. A-1) przez wielkość współczynnika korygującego (tab. A-3)

8 Przykład Nadawca zamówił wagon kryty 2-osiowy do przewozu mebli biurowych z poz. 940330 o masie 14500 kg na odległość 253 km

9 Opłata podstawowa (z tab.A1)1325 zł Waga obliczeniowa (zaokr.14500kg)15 ton Odległość obliczeniowa (zaokr. 253km)260 km Opłata (1325*0,77)989,78 zł Obliczenie przewoźnego

10 Wpływ taryfy PKP Cargo na degresję stawek

11

12

13 Przykład – porównanie: samochodowy – kolejowy 33 palety na odległość 500 km Transport samochodowy: 3 zł x 500 km = 1 500 zł Transport kolejowy (przewóz kontenera): 2241 zł (opłata podstawowa za 500km) x 1,0 (współczynnik korygujący za kontener 40 lub naczepę siodłową) = 2241 zł

14 66 palet na odległość 1000 km Transport samochodowy: (3 zł x 1000 km) x 2 = 6 000 zł Transport kolejowy: 4157 zł x 2 (2 kontenery) = 8 314 zł

15 Transport kombinowany sam - kol. Szczecin – Wrocław (rok 1999) jest niższa o 150$ od bezpośredniego

16 Przypadek - Import surowca na Płd Polski 2000 ton (rok 1999) obsługa portowa statku 20 tys., fracht kolejowy 43 tys., prowizja spedytora 2 tys.. Faktyczna cena transportu 38 tys., prowizja 0,3/tonę

17 Opłaty kolejowe postój wagonu u klienta - np. wagon 4 - osiowy 1,40/h (postój może trwać 48h), podstawienie wagonu 14/wagon Wszystkie koszty 30-40/tonę

18 Wybór gałęzi transportu Stawki Jakość usług (czas, bezpieczeństwo) Dostępność Opakowanie i zabezpieczenie Ubezpieczenie Sposób załatwienia reklamacji

19 Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski Liczba i rodzaj przesyłki10 kartonów4 skrzynie Waga przesyłki netto2730 kg Waga brutto2800 kg2900 kg Objętość przesyłki w m³9,8 m³10,4 m³ Wartość przesyłki w złotych 409 200 000 zł Koszty opakowania220 000 zł330 000 zł Koszty dowozu i inne elementy kosztów naliczonych w momencie początkowym 80 000 zł700 000 zł Fracht6 630 000 zł2 504 000 zł

20 Wyszczególnienie Transport lotniczy Transport morski Koszty odwozu ładunku z portu 180 000 zł250 000 zł Opłaty celne5 475 000 zł5 512 000 zł Ubezpieczenie230 000 zł744 000 zł Oprocentowanie kredytów 152 000 zł761 000 zł Czas przewozu1 dzień21 dni Koszty globalne12 967 000 zł10 804 000 zł Różnica kosztów 2 163 000 zł = 16,6 % Oszczędność czasowa20 dni

21 Opracowywanie koncepcji przewozowej przez spedytora– przykłady

22 Przykład 1 Do przewiezienia jest 800 ton towaru w Big – Bag z Barlinka do Skovde (Szwecja)

23 Warianty transportu 1. Barlinek –Skovdesamochód

24 Warianty transportu 2. Barlinek – Szczecinsamochód Szczecin – Uddevalastatek Uddevala- Skovdesamochód

25 Warianty transportu 3. Barlinek – Szczecinsamochód Szczecin- Goeteborgstatek Goeteborg- Skovdesamochód

26 Wybór wariantu Wybrano wariant 2, ponieważ jest najtańszy. Wariant nr 1 jest droższy ponieważ brak jest ładunków powrotnych z tego kierunku. Wariant 2 – transitime – 8-10 dni Wariant 1 – 2-3 dni Wariant 3 8-10 dni

27 Przykład 2 Opis problemu Złożono zlecenie przetransportowania Silnika Głównego na trasie Świętochłowice – Haiphong. Wymiary silnika - 62.200 kos 67 cbm ( 7,00 x 2,50 x 3,83m)

28 Warianty transportu: 1. Świętochłowice – Hamburg samochód 4-6 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni

29 Warianty transportu: 2. Świętochłowice – Szczecin samochód 2 dni Szczecin-Hamburg barka 4-5 dni Hamburg – Haiphong statek 30 dni

30 Warianty transportu: 3. Świętochłowice - Szczecin samochód2 dni Szczecin - Hamburg Feeder/statek 2 dni Hamburg – Haiphong Statek30 dni 4. Świętochłowice - Szczecin Kolej 3-4 dni Dalej jak wersja 2 lub 3 5. Świętochłowice - Hamburg Kolej4-6 dni Dalej jak wersja 1 6. Świętochłowice – Szczecin Kolej 3-4 dni Szczecin - Shanghai statek (brak możliwości do Haiphongu) 28 dni Shanghai – Haiphong Statek 7 dni

31 Wybór wariantu Wg uzyskanych stawek transportowych najtańsza wersja 5 Cena była czynnikiem decydującym

32 Przykład 3 Opis problemu: 40.000 ton Towaru masowego należy przewieźć z Brazylii do Katowic. Warianty transportu Ameryka Południowa – Świnoujście statek, a dalej:

33 1. Świnoujście – Katowice kolej 1-2 dni

34 2. Świnoujście – Katowice samochód 1-2 dni 3. Świnoujście – Szczecin barki 2-3 dni Szczecin – Katowice kolej 1-2 dni 4. Świnoujście – Wrocław barki 3-5 dni Wrocław – Katowice kolej 1 dzien 5. Świnoujście - Kędzierzyn Koźle barki 4-6 dni Kędzierzyn Koźle - Katowice kolej 1 dzien

35 Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant: 1i 2 jest korzystniejszy ze względu na czas 4 i 5 ze względu na cenę 3 ze względu na brak możliwości skorzystania z wariantu 4 lub 5 (niski poziom wody w Odrze )

36 Przykład 4 Opis problemu Do przewiezienia jest towar neutralny (nie wymaga specjalnych warunków przewozu) na trasie Szczecin- Leicester (Anglia)

37 Wersje transportu 1. Samochód Szczecin – Leicester 2 dni

38 2. Kontener Samochód Szczecin – Szczecin port Statek Szczecin- Hamburg - Felixtowe Samochód Felixtowe- Leicester całość – 18-21 dni

39 3. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdynia Statek Gdynia – Felixtowe Samochód Felixtowe – Leicester całość 7-10 dni

40 4. Kontener Samochód/pociąg Szczecin- Gdańsk Statek Gdańsk – Hull Samochód Hull – Leicester całość 7-10 dni

41 Wybór wariantu Wybór nie jest jednoznaczny ponieważ wariant: 1.jest korzystniejszy ze względu na czas 2.ze względu na cenę

42 Sposoby kalkulacji wagi obciążeniowej w różnych gałęziach transportu

43 Rodzaj frachtu Przelicznik (m 3 )Sposoby kalkulacji MorskiW zależności od spedytora i rodzaju frachtu morskiego: 1.dla przesyłki LCL W/M 1m 3 = 1000kg 2.dla przesyłki FCL – przeliczniki niestandardowe, gdy waga taboru przekracza uzgodnioną Parametry przesyłki: Masa brutto: 650 kg Wymiary: 120 x 80 x 120 cm Kalkulacja: 1,2 x 0,8 x 1,2 = 1,152 m 3 = 1152 kg Waga obciążeniowa: 1152 kg (zamiast 650 kg) Kolejowy i samocho dowy W zależności od spedytora i rodzaju frachtu kolejowego lub samochodowego przeliczniki mogą różnić się liczbowo 1 cbm = 300kg 1 ldm (metr ładowny)= 1750 kg Parametry przesyłki: Masa brutto: 500 kg Wymiary: 100 x 90 x 80 cm Kalkulacja: 1,0 x 0,9 x 0,8 = 0,72 m 3 = 720 kg Waga obciążeniowa: 720 kg (zamiast 500 kg) Lotniczy1 kg = 6000 cm 3 Parametry przesyłki: Masa brutto: 15 kg Wymiary: 70 x 70 x 90 cm Kalkulacja: 0,7 x 0,7 x 0,9 = 441000 cm 3 Waga obciążeniowa: 441000/6000 = 73,5 kg

44 Transport Chiny - Niemcy Pociąg towarowy o długości 1000 metrów ze 101 kontenerami – czas przejazdu 16 dni Krótszy niż morzem

45 Trasa 9 814 km przez Chiny Mongolię, Rosję, Białoruś, Polskę, Niemcy Większość – Magistrala Transsyberyjska Przez Polskę i Niemcy – Ost Wind relacji Smoleńsk - Seddin Dwie różne szerokości torów – przeładunek kontenerów na granicy: –Chińsko – mongolskiej (Erljan/Dsamin-Ude) –Białorusko – polskiej (Brześć/Małaszewicze)

46 Jedwabny szlak – reaktywacja Transport drogowy – na trasie Pekin – Bruksela 12 tys. Km – Pekin, Astana, Moskwa, Ryga, Wilno, Warszawa, Berlin w 20 dni (1/3 czasu w transporcie morskim Atrakcyjna alternatywa również kosztowa

47 Porównanie gałęzi Kolej – dwukrotny przeładunek, brak połączeń bezpośrednich, wyższa cena, niska częstotliwość (np. 2/miesiąc) szybkość – 8 km/h Morski – szybkość 4 km/h Samochód – 16km/h

48 Wybór gałęzi transportu Przykład wpływu integracji z UE

49 Po wejściu do Unii Europejskiej pojawiły się nowe alternatywne możliwości dostaw przesyłek KEP Przykład firmy Masterlink

50 Sytuacja przed wejściem do UE Konieczność wysyłania przesyłek całopojazdowych (w celu obniżki kosztów), co w przypadku małych przesyłek oznaczało: –Konsolidację –Długi czas odprawy celnej (kolejki na granicach) –Niepewność co do terminowości dostawy

51 Alternatywą dla kurierów był transport lotniczy Brak konieczności konsolidacji Krótszy czas odprawy Przesyłki były dostarczane maksymalnie w ciągu 72 godzin na terenie Europy

52 Sytuacja po wejściu do UE Zlikwidowanie odpraw celnych na granicach między krajami UE – szybszy czas dostawy i większa pewność Niższy koszt w porównaniu do transportu lotniczego Możliwość realizowania efektywnych dostaw ładunków ponadgabarytowych


Pobierz ppt "Wybór gałęzi transportu Obliczanie stawek przewozowych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google