Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

18 maja 2011 roku Europejski Kongres Gospodarczy Infrastruktura, transport Michał Zieniewski White & Case W. Daniłowicz W. Jurcewicz i Wspólnicy – Kancelaria.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "18 maja 2011 roku Europejski Kongres Gospodarczy Infrastruktura, transport Michał Zieniewski White & Case W. Daniłowicz W. Jurcewicz i Wspólnicy – Kancelaria."— Zapis prezentacji:

1 18 maja 2011 roku Europejski Kongres Gospodarczy Infrastruktura, transport Michał Zieniewski White & Case W. Daniłowicz W. Jurcewicz i Wspólnicy – Kancelaria Prawna Sp.k.

2 White & Case 2 Komisja Europejska – wizja europejskiego obszaru transportu zawarta w tzw. Białej Księdze z dnia 28 marca 2011 roku.

3 White & Case 3 Komisja Europejska zauważa, że: Transport towarów wzrośnie o 40% do 2030 r. i o 80% do 2050 r. w porównaniu do 2005 r. Ruch pasażerski wzrośnie o 34% do 2030 r. i o 51% do 2050 r. Transport zaspokaja 96% swoich potrzeb energetycznych produktami ropopochodnymi. W 2010 r. UE importowała ropę o wartości ok. 210 mld USD. W obecnym stanie do 2050 r. emisje CO 2 z transportu wzrosną o 1/3 w porównaniu do roku 1990, a koszty zatorów komunikacyjnych wzrosną o ok. 50%. Systemy transportowe Europy Wschodniej i Zachodniej należy ujednolicić. Coraz trudniej jest uzyskać środki publiczne na finansowanie infrastruktury.

4 White & Case 4 Komisja Europejska dąży m.in. do: Zniwelowania zależności systemu transportu od ropy bez poświęcania jego wydajności i bez ryzyka dla mobilności. Redukcji emisji CO 2 generowanych przez transport o 60% do 2050 r. Zmniejszenia o połowę liczby samochodów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim do 2030 r. Przeniesienia 30% drogowego transportu towarów do 2030 r. na inne środki transportu, np. kolej i transport wodny (50% w 2050 r.). Ukończenia europejskiego systemu kolei dużych prędkości do 2050 r. Stworzenia do 2030 r. sieci bazowej TEN-T.

5 White & Case 5 Celem Komisji Europejskiej jest również: PEŁNE ZASTOSOWANIE ZASAD UŻYTKOWNIK PŁACI I ZANIECZYSZCZAJĄCY PŁACI. WIĘKSZE ZAANGAŻOWANIE SEKTORA PRYWATNEGO W CELU ZAPEWNIENIA FINANSOWANIA PRZYSZŁYCH INWESTYCJI TRANSPORTOWYCH.

6 White & Case 6 Czy kapitał prywatny się angażuje? 112 projektów PPP (18 mld Euro) osiągnęło zamknięcie finansowe w 2010r. Rynek PPP rośnie. Projekty transportowe po raz pierwszy stanowią mniej niż 50% wartości rynku PPP. Rośnie średnia wartość projektu (9% to projekty powyżej 500 mln Euro). Generalnie, okresy kredytowania są dłuższe, a marże spadają. Źródło: EPEC – Review of the European PPP Market in 2010

7 White & Case 7 Gdzie angażuje się kapitał prywatny : W 2010 r. w Europie Wschodniej zamknięcie finansowe osiągnęło tylko 6 projektów o łącznej wartości zaledwie 150 mln Euro. Źródło: EPEC – Review of the European PPP Market in 2010 Suma wartości transakcji wg kraju (w mln Euro)Liczba projektów wg kraju Wykaz krajów według wartości i liczby transakcji

8 White & Case 8 Przykłady projektów transportowych o wartości powyżej 500 mln Euro (zamknięcie finansowe w 2010 r.): Portugalia - Kolej Dużych Prędkości. Odcinek Poceirao - Caia Portugalia - Pinhal Interior Shadow Toll Road Barcelona - Nowa linia metra Francja - Sieć kolejowa GMS-R (Global System for Mobile Communications - Railway) Holandia - Autostrada A15 odcinek Maasvlakte - Vaanplein

9 White & Case 9 Przykłady projektów transportowych o wartości powyżej 500 mln Euro (zamknięcie finansowe w 2010 r.): Kolej dużych prędkości Poceirao – Caia w Portugalii 176 km dwutorowej i 92 km jednotorowej linii Część sieci TEN-T Okres koncesji: 40 lat Wartość projektu: ok. 1,7 mld Euro Finansowanie: 5 banków komercyjnych + EIB (600 mln Euro, w tym 300 mln gwarantowane przez rząd portugalski) + EU grant (777 mln Euro) Wynagrodzenie: opłata za dostępność

10 White & Case 10 Przykłady projektów transportowych o wartości powyżej 500 mln Euro: Autostrada A15 Maasvlakte – Vaarplein w Holandii: Budowa dodatkowych pasów, instalacja systemów zarządzania ruchem i budowa nowego mostu zwodzonego Okres koncesji (DBFMO): 25 lat Wartość projektu: ok. 1,2 mld Euro Finansowanie: rząd holenderski (2x250 mln), EIB (140 mln), banki komercyjne (ok. 500 mln) Wynagrodzenie: opłata za dostępność

11 White & Case 11 Komisja Europejska promuje nowe instrumenty finansowe, których celem jest uwolnienie potencjału finansowania prywatnego: Obligacje jako instrumenty finansujące projekty Zabezpieczone gwarancją lub innym instrumentem finansowym EIB Ryzyko ma być dzielone pomiędzy EIB i budżetem UE PROJECT BONDS

12 White & Case 12 EU Project Bond – Struktura początkowa Sponsorzy Project Co. Dług główny w formie obligacji Kapitał Inwestorzy Gwarancja zabezp. obligacje EIB EU Podział ryzyka

13 White & Case 13 EU Project Bond – struktura po ciągnięciu z gwarancji Sponsorzy Project Co. Dług główny w formie obligacji Kapitał Inwestorzy EIB EU Podział ryzyka Podporządkowane zobowiązanie spłaty gwarancji

14 White & Case 14 The Europe 2020 Project Bonds Initiative Mechanizm na etapie konsultacji Cel: więcej, taniej, szybciej Założenia: Dzięki wsparciu EIB obligacje (emitent) uzyskają rating inwestycyjny Instrumentem wsparcia może być gwarancja (do 20% wartości obligacji) lub kredyt podporządkowany (junior debt) EIB wstępnie oceni projekt oraz wyceni koszt gwarancji Obligacje nie mają zastąpić kapitału własnego sponsorów Nie jest intencją, aby obligacje zwiększały dług publiczny

15 White & Case 15


Pobierz ppt "18 maja 2011 roku Europejski Kongres Gospodarczy Infrastruktura, transport Michał Zieniewski White & Case W. Daniłowicz W. Jurcewicz i Wspólnicy – Kancelaria."

Podobne prezentacje


Reklamy Google