Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ewaluacja w edukacji Henryk Mizerek Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Mława, 19 września 2013.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ewaluacja w edukacji Henryk Mizerek Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Mława, 19 września 2013."— Zapis prezentacji:

1 Ewaluacja w edukacji Henryk Mizerek Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Mława, 19 września 2013

2 problem C zym jest ewaluacja? C zy ewaluacja to ocena? O czekiwania wobec ewaluacji E waluacja to działanie pozytywne, czy negatywne dla efektów pracy szkoły? Jakie warunki trzeba spełnić by ewaluacja służyła rozwojowi szkoły?

3 C zym jest ewaluacja? Paleta sensów i znaczeń

4 Słownik łacińsko - polski e-valesco, -ere, -ui – stawać się silnym, potężnieć oraz evaeleo, -ere – móc, zdołać; e-valesco, - ere, -ui – wzmocnić się, nabrać siły, spotężnieć; móc, być zdolnym, zdołać, potrafić

5 Ewaluacja jest rodzajem stosowanych badań społecznych Ewaluacja jest refleksją O czym zwykło się myśleć, używając terminu ewaluacja ?

6 Ewaluacja jako badanie Badania ewaluacyjne prowadzone są w oparciu, o swoiste dla ich specyfiki, rozwiązania metodologiczne

7 W zależności od przyjętego paradygmatu generacji, nurtu i celu Mamy do wyboru całą paletę rozwiązań wypracowanych w ramach (bardzo dynamicznie rozwijanej w ostatnim stuleciu)transdyscypliny.

8 To, co jest w nich wspolne – generowanie I kumunikowanie wiedzy, która jest podstawą do podejmowania mądrych decyzji Siłą ewaluacji nie jest siła mięśni, nie jest nią moc, którą daje władza. Siłą ewaluacji jest siła mądrości

9 Koloryt współczesnych badań ewaluacyjnych Postpozytywizm - ewaluacje skierowane naobiektywne badanie skutków interwencji społecznych (E. Babbie) konstruktywizm – dialogiczne ewaluacjeczwartej generacji (R. Stake) Pragmatyzm - ewaluacje skierowane na respektowanie potrzeb interesariuszy (stakeholders). Akcentuje się tutaj głównie użyteczność badania (M.Q. Patton) Paradygmat transformatywny (krytyczny) – ewaluacja ma dostarczać głosumilczącym, służyć ich upełnomocnieniu jako podmiotów politycznych (E.R.House) postpozytywizm Konstru - ktywizm pragmatyzm Paradyg -mat transfor maty- wny

10 Ewaluacja jako badanie proces gromadzenia i komunikowania informacji ułatwiających podejmowanie decyzji, ustalania wartości działań oraz ustanawiania publicznego zaufania do szkoły Słowa klucze - jawność, wartość, komunikacja i cel Helen Simons

11 Czym jest ewaluacja? proces gromadzenia, opracowywania i komunikowania informacji na temat wartości przypisywanej działaniu

12 Ewaluacja - rozumiana jako refleksja - jest procesem odkrywania wartości (często ukrytych) w ludzkim działaniu

13 Czy ewaluacja to ocena?

14 Niestety, wielu by tak chciało

15 Podstawowe różnice między ocenianiem a ewaluacją Ocenia ten, kto trafnie i rzetelnie przypisuje atrybuty jakiemuś działaniu lub dziełu (rzeczy) na podstawie zewnętrznych kryteriów Angazuje się w proces ewaluacji ten, kto potrafi skłonić innych I siebie samego (w przypadku autoewaluacji) do poszukiwania wartości, znaczenia I sensu konkretnego, ludzkiego działania ocenianie ewaluacja

16 Ewaluacja w praktyce nie może być oceną, kontrolą, monitorowaniem audytem etc. Ewaluacja to uspołeczniony proces autorefleksji Ewaluacja służy przede wszystkim uczeniu uczeniu się

17 Oczekiwania wobec ewaluacji Balans między gromadzeniem i komikowaniem informacji a osądem

18 Czego należy/można oczekiwać od badania ewaluacyjnego? Wspomaganie podejmowania decyzji Impulsy do zmiany Odpowiedzialność/rozliczalność/ transparentność (accoutability) Profesjonalizacja Certyfikacja

19 Kiedy ewaluacja szkodzi? Autostrada do piekła? (Highway to Hell – AC/DC) Schody do nieba? (Stairway to Heawen – Led Zeppelin) polityka oświatowa ma chronić ucznia przed złym nauczycielem i złą szkołą, a dobrego nauczyciela i dobrą szkołę – przed administracją oświatową K. Kruszewski

20 A kiedy pomaga? Ewaluacja demokratyczna Dialogiczna ewaluacja czwartej generacji Ewaluacja zaprojektowana na miarę potrzeb szkoły i jej środowiska Ewaluacja skierowana na procesy a nie tylko na efekty Ewaluacja zewnętrzna na silnym fundamencie autoewaluacji polityka oświatowa ma chronić ucznia przed złym nauczycielem i złą szkołą, a dobrego nauczyciela i dobrą szkołę – przed administracją oświatową K. Kruszewski

21 W prezentacji zostały wykorzystane obrazy Salvadora Dali surrealistyczne fotomontaże inspirowane twórczością Mistrza oraz fotografie Zsolta Arkossyego


Pobierz ppt "Ewaluacja w edukacji Henryk Mizerek Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Mława, 19 września 2013."

Podobne prezentacje


Reklamy Google