Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rower, zanim pojawił się w postaci, w jakiej go znamy obecnie, odbył długą drogę rozwojową. Pojazdy, które mogą być uważane za jego protoplastów,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rower, zanim pojawił się w postaci, w jakiej go znamy obecnie, odbył długą drogę rozwojową. Pojazdy, które mogą być uważane za jego protoplastów,"— Zapis prezentacji:

1

2

3

4 Rower, zanim pojawił się w postaci, w jakiej go znamy obecnie, odbył długą drogę rozwojową. Pojazdy, które mogą być uważane za jego protoplastów, spotyka się już na reliefach, odnalezionych na terenie starożytnego Babilonu i Egiptu oraz na freskach Pompei. Znany witraż kościoła parafialnego w Stoke Poges (Anglia) z 1580 r. przedstawia min. pojazd, który może być traktowany jako wczesny typ roweru. Bogata jest historia rozwoju konstrukcji roweru: w różnych okresach pojawiały się pojazdy napędzane siłą mięśni ludzkich, o najbardziej fantastycznych kształtach. W rozdziale tym postaramy się prześledzić główną drogę ewolucji, która doprowadziła do powstania współczesnych rozwiązań.

5

6 Typowy współczesny rower klasyczny jest jednośladem dwukołowym. Ramy roweru wykonuje się z koła (zwykle) szprychowe i ogumienie pneumatyczne. Napęd jest przekazywany przez układ napędowy roweru, którym przeważnie jest przekładnia łańcuchowa i system zmiany przełożeń (przerzutka zewnętrzna, przerzucającą łańcuch na koła łańcuchowe o różnych ilościach zębów lub wewnętrzna, znajdującą się w piaście). Bywają również modele z napędem przekazywanym wałkiem Cardana. Hamulce: mogą być nożne, działające przy kręceniu pedałami w tył (tzw. torpedo lub hamulce zintegrowane z przerzutką wewnętrzną). Najpopularniejsze są jednak działające na obręcz mechaniczne, lub (rzadziej) hydrauliczne, hamulce ręczne (hamulce szczękowe, hamulce V-brake). Coraz popularniejsze w rowerach są hamulce tarczowe.

7 1490 – Leonardo da Vinci opracował pierwszy projekt roweru, nigdy jednak nie zrealizował swojego pomysłu.

8 Ramy rowerów popularnych wykonuje się z rur ze stali węglowej, droższych – ze stop w aluminium lub stali stopowych (głównie manganowych, chromowych i chromo-molibdenowych). Stosuje się również z tytanu lub kompozyty (zazwyczaj laminaty na bazie włókien węglowych i paramidowych spajane żywicami polimerowymi). Rury ram łączy się spawaniem w osłonie gazu obojętnego lub (rury stalowe) lutowaniem, automatycznie, półautomatycznie lub ręcznie. Spawanie jest obecnie popularniejsze niż lutowanie ze względu na szybkość operacji i nie wymaga usuwania związków pozostających po lutowaniu. Ramy z kompozytów wykonywane są najczęściej jako samonośne konstrukcje skorupowe. Części roweru wykonuje się najczęściej ze stali, stopów aluminium i tworzyw sztucznych. Koła roweru mają zazwyczaj konstrukcję szprychową z 32 lub 36 szprych (w tandemach, BMXach i rowerach bagażowych bywa ich do 48, w rowerach wyścigowych często mniej np. 24, 20, min. 12). Szprychy wykonuje się ze stali, niekiedy także ze stopów tytanu lub kompozytów. Obręcze kół roweru wykonywane są ze stali, stopów aluminium lub kompozytów. Niekiedy mają profil aerodynamiczny, tak, jak rury ramy i niektóre rodzaje szprych. Występują także koła kompozytowe, tak płytowe, jak i o 3 lub więcej szprychach.

9

10

11

12 Rowery górskie ATB

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25


Pobierz ppt "Rower, zanim pojawił się w postaci, w jakiej go znamy obecnie, odbył długą drogę rozwojową. Pojazdy, które mogą być uważane za jego protoplastów,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google