Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."— Zapis prezentacji:

1 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

2 DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) Nazwa szkoły Gimnazjum nr 2 im. Andrzeja Prądzyńskiego ID grupy: 98/63_P_G1 Opiekun: Kinga Kurjańska Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Znaczenie środków masowego przekazu Semestr/rok szkolny: 1 semestr roku szkolnego 2011/2012

3 MASS MEDIA Środki masowego przekazu czyli mass media określane są czwartą władzą. Do mass mediów zaliczamy: radio, telewizję, prasę i Internet.

4 PLAN PREZENTACJI: 1. Krótka historia mediów. 2. Słów kilka o każdym z mediów- wybrane zagadnienia. 3. Władza mediów, ich rola w gospodarce, kulturze, życiu społecznym i politycznym.

5 KRÓTKA HISTORIA MASS MEDIÓW. 1. Początki prasy przypadają na XVII wiek, a za pierwszego wydawcę uważa się pochodzącego z Niemiec drukarza i księgarza J. Carolusa. 2. Pierwszą polską gazetą był Merkuryusz Polski Exstraordynaryjny. 3. Programy radiowe nadawane regularnie pojawiły się w 1920 roku, telewizja w 1936 (w naszym kraju dopiero w 1953 roku nadano pierwszy program telewizyjny). 4. Kolor na szklanym ekranie pojawił się w 1973 roku. 5. Najnowszy środek masowego przekazu, to Internet- początki XX wieku.

6 WYBRANE INFORMACJE O INTERNECIE, PRASIE, TELEWIZJI I RADIU. HISTORIA INTERNETU

7 ARPANET – OJCIEC WSPÓŁCZESNEGO INTERNETU Historia Internetu zaczyna się 29 września 1969 roku, kiedy to w Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA), a wkrótce potem w trzech następnych uniwersytetach zainstalowano w ramach eksperymentu finansowanego przez ARPA (Advanced Research Project Agency), zajmującą się koordynowaniem badań naukowych na potrzeby wojska, pierwsze węzły sieci

8 ARPANET ARPANET – bezpośredniego przodka dzisiejszego Internetu. Eksperyment miał zbadać możliwość zbudowania sieci komputerowej bez wyróżnionego punktu centralnego, która mogłaby funkcjonować nawet pomimo uszkodzenia pewnej jej części. Wszystkie istniejące do tej pory sieci zarządzane były przez jeden główny komputer, którego awaria pozbawiała możliwości pracy całą sieć. Sieć taka nie nadawała się do dowodzenia armią podczas wojny, gdyż taki główny węzeł sieci byłby oczywiście pierwszym celem ataku przeciwnika. Postanowiono więc wypróbować zaproponowaną kilka lat wcześniej przez RAND Corporation (kolejną instytucję związaną z badaniami wojskowymi) koncepcję sieci rozproszonej..

9 W ciągu dwóch następnych lat sieć była rozbudowywana, w pracach nad nią brała udział coraz większa liczba naukowców z różnych ośrodków. Trzeba było opracować konkretne aplikacje, umożliwiające wykorzystanie możliwości komunikacyjnych dawanych przez sieć; jednym z pierwszych zastosowań było zdalne wykonywanie obliczeń na komputerach dużej mocy znajdujących się w innych ośrodkach

10 WWW (WORLD WIDE WEB) W marcu 1989 roku Tim Berners-Lee oraz Robert Cailliau złożyli do CERN-u projekt stworzenia sieci dokumentów hipertekstowych, o nazwie World Wide Web. Miał to być zbiór dokumentów hipertekstowych, który miał ułatwić pracę w CERN-ie. W grudniu 1990 roku Tim Berners-Lee stworzył podstawy HTML i pierwszą stronę internetową. Dwa lata później została napisana pierwsza graficzna przeglądarka WWW o nazwie Mosaic. W 1994 roku współtwórca przeglądarki Mosaic – Marc Andreessen z University of Illinois założył w Kalifornii firmę Netscape Communications Corporation. Wkrótce po ukazaniu się na rynku komercyjnej wersji przeglądarki, firma Netscape wydała zaawansowany Netscape Commerce S. Oprócz standardowego udostępniania stron WWW innym użytkownikom, dawał on możliwość przesyłania danych bezpiecznym połączeniem szyfrowanym. Mogły więc być przesyłane poufne dane, gdyż mogły one być odczytane tylko przez adresowanego odbiorcę. Pozwoliło to stworzyć nowe zastosowania Internetu, który zaczął się bardzo gwałtownie rozwijać. Dzisiejsi użytkownicy Internetu to wielomiliardowa społeczność, która ciągle się powiększa. Coraz częściej informacje drukowane odsyłają odbiorcę do informacji publikowanych w Internecie.

11 Oprócz standardowego udostępniania stron WWW innym użytkownikom, dawał on możliwość przesyłania danych bezpiecznym połączeniem szyfrowanym. Mogły więc być przesyłane poufne dane, gdyż mogły one być odczytane tylko przez adresowanego odbiorcę. Pozwoliło to stworzyć nowe zastosowania Internetu, który zaczął się bardzo gwałtownie rozwijać. Dzisiejsi użytkownicy Internetu to wielomiliardowa społeczność, która ciągle się powiększa. Coraz częściej informacje drukowane odsyłają odbiorcę do informacji publikowanych w Internecie.

12 HISTORIA INTERNETU W POLSCE CZ.1 Historia Internetu w Polsce sięga 1991 roku. Wtedy właśnie przy Uniwersytecie Warszawskim powstała NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). Na początku było jej jednak daleko do sieci komputerowej, był to raczej zespół koordynacyjny. W dużej mierze to ten zespół, po kilku miesiącach negocjacji, wywalczył podłączenie Polski do Internetu. 17 sierpnia 1991 roku nawiązano pierwsze połączenie z Polski, wykorzystujące protokół TCP/IP. Fizyk z Uniwersytetu Warszawskiego Rafał Pietrak połączył się z Janem Sorensenem na Uniwersytecie Kopenhaskim. Oficjalnie Polska została podłączona do Internetu 20 grudnia 1991 roku. Rok później Telekomunikacja Polska uruchomiła POLPAK, pierwszą polską sieć pakietową, opartą na brytyjskim protokole X.25 ISPP, ale w pełni kompatybilną z protokołem TCP/IP. Polska nadrabiała straty spowodowane komunizmem. Milowym krokiem w rozwoju polskiego Internetu było uruchomienie BBS Maloka. BBS (ang. Bulletin Board System) to komputer, który poprzez zainstalowane oprogramowanie pozwala użytkownikom łączyć się z nim, logować i korzystać ze zgromadzonych na nim informacji. BBS-y na całym świecie połączone były w sieć Fidonet, której historia sięga 1982 roku. Sieć ta była oparta tylko i wyłącznie na zwykłych modemach i łączach telefonicznych. Fidonet wziął nazwę od... psa swojego twórcy, wabiącego się Fido! Założycielem Maloki i jednym z pionierów Internetu w Polsce był Stanisław Tymiński, kanadyjski biznesmen polskiego pochodzenia. Maloka oferował typowe dla BBS-ów usługi, takie jak: forum, chat i proste gry online, ale znacznie ważniejsze było to, że oferował Polakom połączenie z Internetem z prędkością 9,6 kb/s (9600 b/s). Nie była to może zawrotna prędkość, ale wreszcie zwykły obywatel mógł połączyć się z Polski z Internetem, a nie jedynie z siecią Fidonet.

13 INTERNET DZIŚ I JUTRO CZ.2 Standard Web 3.0 jest podobno opracowywany.W związku z szybkim wzrostem prędkości połączeń internetowych globalna sieć w wersji 3.0 ma zabrać nas do trójwymiarowego świata.Na zaawansowanym etapie są prace nad projektem Semantic Web, czyli takim sposobem tworzenia stron internetowych, aby były one zrozumiałe nie tylko dla człowieka, ale także dla maszyny.Projekt ma polegac na tym,że komputer na wpisane przykładowe hasło klucz ma odróznić czy chodzi o klucz do drzwi lub do odkręcania śrub.Wkrótce ma się to zmienic.Wielu rzeczy na temat Internetu nie wiadomo ale jedno jest pewne Internet jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się projektów

14 KOMUNIKATOR INTERNETOWY Programami służącymi do bezpośredniego porozumiewania się między ludźmi przez internet są komunikatory internetowe. Różnica między komunikatorem, a pocztą elektroniczną : przesyłanie danych również o obecności użytkowników ( zwiększona szansa na konwersację ), większa prędkość przesyłu nierzadko możliwość porozumiewania się widząc urządzenie drugiego użytkownika

15 GADU - GADU To najpopularniejszy komunikator internetowy u ż ywany w tym momencie przez Polaków. Dziennie przez ten program przepływa nawet do 300 mln wiadomo ś ci dziennie! Gadu-Gadu umo ż liwia przede wszystkim prowadzenie rozmów tekstowych, udost ę pnia równie ż mi ę dzy innymi przesyłanie plików, prowadzenie konferencji i rozmów głosowych

16 SKYPE Jeden z najpopularniejszych komunikatorów internetowych na świecie, oparty na technologii peer- to-peer. Znany jest z umożliwienia rozmów głosowych i obserwacji rozmówcy jako jeden z pierwszych programów dostępnych za darmo na rynku. Obecnie wła ś cicielem Skype został w maju 2011 Microsoft, który kupił go za 8,5 mld dolarów. Komunikator ten ma około 300 mln u ż ytkowników na całym ś wiecie, w tym ok 4 mln w Polsce.

17 ICQ – pierwszy komunikator internetowy wyprodukowany w listopadzie 1996 roku przez izraelską firmę Mirabilis. Główną możliwością jest oczywiście kontaktowanie się w sposób pisemny z drugą osobą mającą konto na ICQ. Ale są jeszcze inne opcje: transfer plików na zasadzie P2P wysyłanie SMS-ów czaty wysyłanie e-kartek (Greetings Cards) granie w proste, flashowe gry – niektóre mają możliwość potyczki 2 graczy jednocześnie wideokonferencje

18 Komunikatorów internetowych występuje bardzo wiele – ja wymieniłem tylko kilka najważniejszych. Inne programy tego typu: AQQ, Windows Live Messenger, Google Talk, Kadu, WTW, Pidgin, Yahoo! Messenger itp. Poza tym pojawia się również ogromna liczba komunikatorów przystosowanych do konkretnej funkcji, np. komunikatory d gry w Counter – Strike czy Seafight.

19 ROLA KOMUNIKATORÓW Komunikatory to część mass media, czyli tzw. czwartej władzy. Pozwalają na łatwiejsze porozumiewanie się między ludźmi, dużo szybsze niż w przypadku innych typów konwersacji. Niestety, większość tego typu programów jest darmowa, przez co prowadzenie przez nie ważnych rozmów staje się raczej niemożliwe, ponieważ właściciele nie przykładają większej wagi do bezpieczeństwa. W komunikatorach występuje również wiele reklam, które osiągają w tym dziale całkiem dobre wyniki.

20 PORTALE SPOŁECZNOŚCIOWE

21 CO TO SĄ SERWISY SPOŁECZNOŚCIOWE? Serwis społecznościowy serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność

22 Od kiedy istnieje internet wszystkim chodzi o komunikacje międzyludzką to na celu mają właśnie portale społecznościowe. Pierwsze z nich (rok 1995) służyły do utrzymywania kontaktu ze znajomymi z klasy, rodziną i kolegami. Posiadały niewiele opcji m.in. Opcję wyszukiwania znajomych, stworzenia własnego profilu i wysyłanie wiadomości.

23 W 2005 roku powstały jedne z najsłynniejszych portali: MySpace, który w tym samym roku prześcignął Google w liczbie wyświetleń oraz Facebook który szybko się rozwijał i w 2007 roku dał swoim użytkownikom możliwość dodawania aplikacji które istniały poza portalem. Warto również wspomnieć o Yahoo oraz o tym, że News Corporation wykupiło MySpace.com tego samego roku.

24 W biznesie: dzięki takim serwisom formy pozyskują nowych klientów, serwisy zarabiają grube miliony na wyświetleniach strony i reklam na niej umieszczanych, firmy także mogą badać gust użytkowników. Działalność charytatywna: dzięki portalom małe organizacje mogą dotrzeć do większej grupy odbiorców i sponsorów. Inne: dzięki tym serwisom ludzie z całego świata mogą się komunikować, uczyć się nowych rzeczy.

25 Jak wynika z ostatnich badań D-Link Technology Trend, zagraniczne portale społecznościowe - Facebook, Bebo czy MySpace ciągle nie mogą przebić się do masowej świadomości polskich internautów. Większość Polaków nawet nie wie o ich istnieniu. W polskim internecie absolutnie rządzi Nasza Klasa.

26 Ciągle popularne jest też Grono - serwis, który rozpoznaje niemal co czwarty internauta (23 proc.) - gromadzi obecnie 8 proc. użytkowników sieci w Polsce.

27 PRASA- NAJSTARSZY ŚRODEK MASOWEGO PRZEKAZU Podział prasy Ze względu na zasięg dzielimy ją na: - czasopisma ogólnopolskie - czasopisma regionalne - czasopisma lokalne Ze względu na charakter czasopisma dzielimy na: - Poważne (specjalistyczne) - lekkie - tabloidy (brukowce)

28 Ze względu na tematykę: -ogólnoinformacyjne -specjalistyczne (np. prasa wędkarska) -specyficzne (np. prasa młodzieżowa) -prasa opinii Ze względu na częstotliwość ukazywania się: - dzienniki -tygodniki -miesięczniki - kwartalniki - roczniki -nieregularniki

29 Funkcje prasy: informacyjna (głównym zadaniem prasy jest informowanie potencjalnych odbiorców o bieżących i aktualnych wydarzeniach- z czasopism dowiadujemy się o kursach walut, stanie gospodarki, życiu politycznym itd..) funkcja opiniotwórcza (pozwala ukształtować pogląd na dane zdarzenie- znani ludzie lub specjaliści krytykują, chwalą, przedstawiają swoje poglądy, a odbiorcy tworzą często na tej podstawie swoje opinie na różne zagadnienia;) funkcja postawotwórcza (kształtuje postawę w danej sprawie- odbiorca może pod wpływem prasy przyjąć postawę przez nią kreowaną jako odpowiednia) funkcja rozrywkowa ( czytelnicy sięgają po czasopisma by się bawić, poczytać horoskopy, nowinki o życiu gwiazd itp.) funkcja kontrolna (kontroluje aparat władzy i jego poczynania- czytelnik dzięki temu poznaje kulisy włady, jej mroczne strony, dziennikarze śledczy ujawniają afery polityczne i gospodarcze); funkcja organizatorska (organizuje życie społeczne) funkcja integracyjna (integruje dane społeczeństwo)

30 WYNIKI PRZEPROWADZONYCH ANKIET Z przeprowadzonej przez grupę ankiety wynika, że - dużą popularnością wśród czytelników cieszy się prasa brukowa- Fakt jest najczęściej czytaną gazetą (informacja od sprzedawców), ale jednocześnie niewiele osób przyznaje się do jej czytania. - w tabloidach czytelnicy poszukują rozrywki, ale i sensacji, afer, demaskowania życia gwizd; - młodzież niechętnie sięga po prasę, woli Internet. Jeśli coś czyta, nie sięga po ambitne czasopisma, najczęściej kupowany tytuł to Brawo. Młodzi poszukują w nim informacji o idolach, porad dotyczących urody, ale również porad psychologa i lekarza. - ankietowani dorośli wskazywali, że czytają Wprost, Politykę, Gazetę Wyborcząi te gazety budzą największe zaufanie. - na rynku lokalnym królują Wiadomości wrzesińskie- tygodnik, który informuje o najważniejszych wydarzeniach w powiecie zarówno dotyczących polityki, kultury, życia społecznego jak i gospodarki. Czasopismo czytane jest również ze względu na ogłoszenia i reklamy lokalnych firm.

31 NASZA ANKIETA 1. Jak często czyta Pan/i prasę? a) Codziennie b) Cztery razy w tygodniu c) Mniej niż cztery razy w tygodniu 2. Czego Pan/i szuka w gazetach? a) Informacji b) Plotek c) Porad specjalistów d) Horoskopów 3. Najczęściej kupuje Pan/i prasę: a) Codzienną b) Tygodniową c) Miesięczną

32

33 4. Dlaczego czyta Pan/i prasę? a) Bo mi się nudzi b) Bo chce się czegoś dowiedzieć c) Bo chcę poszerzać swoją wiedzę d) Ze względu na super prezenciki 5. Czy czyta Pan/i prasę lokalną, np. Wiadomości Wrzesińskie? a) Tak b) Nie c) Czasami 6. Podaj tytuły gazet, które przeczytałeś w ostatnim miesiącu: a)Gazeta Wyborcza b)Wiadomości Wrzesińskie c)Rzeczpospolita

34

35 WYWIAD ZE SPRZEDAWCĄ GAZET Nasza grupa udała się do 3 kiosków, w których przeprowadziliśmy wywiad ze sprzedawcą prasy. Z rozmowy dowiedzieliśmy się, że najbardziej sprzedającą się gazetą codzienną jest Rzeczpospolita a zaraz po niej Gazeta Wyborcza. Dobrą sprzedażą cieszy się również Dziennik, Fakt oraz Super Express. Najlepsza sprzedaż prasy jest wczesnym ranem, gdy ludzie udają się do pracy. Gazety czytają wszędzie: w autobusach, tramwajach, pociągach, kawiarniach

36

37 SZKLANY EKRAN Telewizja jest najpopularniejszym środkiem masowego przekazu. Odbiorniki telewizyjne są obecne praktycznie w każdym domu. Zróżnicowanie programów jest tak wielkie, iż ludzie młodzi jak i dorośli znajdą odpowiednie dla siebie kanały czy to rozrywkowe czy dokumentalne.

38 POPULARNOŚĆ STACJI TELEWIZYJNYCH W POLSCE Widzowie najczęściej wybierają stacje publiczne TVP 1 i TVP 2, a zaraz potem komercyjny TVN i POLSAT; Wśród stacji telewizyjnych, które trzeba odbierać za pomocą anteny satelitarnej lub sieci kablowej, największą oglądalność ma kanał Discovery,TVN24, oraz MTV i Animal Planet, Eurosport, Canal+, Viva, TVN7 i National Geographic oraz TVN Turbo, TVP Polonia i TVN Style.

39 HISTORIA RADIA Za wynalazcę radia uważa się powszechnie Guglielmo Marconiego. Syn włoskiego kupca z Lombardii rozpoczął doświadczenia z przesyłaniem i odbiorem fal radiowych w roku Pracując w amatorskich warunkach – i częściowo w tajemnicy przed ojcem – uzyskał we wrześniu 1895 roku łączność radiową na odległość 1 kilometra. Nie widząc zainteresowania swoim wynalazkiem we Włoszech, wyjechał w lutym 1896 do Anglii. Z pomocą krewnych (matka Guglielma, Annie była Irlandką) trafił do naczelnego inżyniera Poczty Brytyjskiej. 27 lipca 1896 roku zainstalowano sprzęt nadawczy na dachu Poczty Głównej w Londynie. Odbiornik z drukarką Morse'a umieszczono na dachu odległego o kilometr budynku.

40 KONKURENCJA? Konkurentami do tytułu wynalazcy byli także serbski inżynier i wynalazca Nikola Tesla oraz rosyjski fizyk Aleksander Popow. W 1943 Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych przyznał prawa patentowe Tesli. Rozprawa rozstrzygnęła się po śmierci wynalazcy, przez co powszechnie za twórcę radia uznaje się Marconiego, mimo iż przyznał się on do wykorzystania wcześniejszych prac Tesli w zbudowaniu radia.

41 RADIO W POLSCE W Polsce pionierami radiotechniki byli oficerowie - Polacy służący w jednostkach łączności armii zaborczych. Dla potrzeb polskiego wojska początkowo odtwarzali zdewastowane zasoby łączności po zaborcach. Już 4 listopada 1918 roku w Krakowie, z polowej radiostacji przejętej przez łącznościowców od austrowęgierskiej armii zaborczej popłynęły pierwsze, polskie sygnały radiowe. Przejęcia dokonali polscy łącznościowcy pod dowództwem por Kazimierza Goebele. Swoje umiejętności przeważne zdobywali wcześniej służąc w marynarkach wojennych państw zaborczych. Z 18 na 19 listopada przejęta została inna wojskowa stacja nadawcza z rąk zaborczej armii niemieckiej, znajdująca się w Cytadeli Warszawskiej. Dokonali tego również polscy oficerowie wojsk łączności: ppor. inż. Kazimierz Jackowski, ppor. Witold Sawicki ( późniejszy dowódca tej stacji), ppor. Władysław Rzymski. Zdobyczna radiostacja o nazwie WAR, konstrukcji Telefunkena została wyprodukowana w 1915 roku.

42

43 NAJPOPULARNIEJSZE STACJE RADIOWE W POLSCE. RADIO MARYJA polska rozgłośnia radiowa o charakterze społeczno-katolickim, założona w Toruniu w 1991 przez zakonników ze Zgromadzenia Najświętszego Odkupiciela (redemptorystów). Jest jedyną rozgłośnią radiową o charakterze religijnym słyszalną w całej Polsce. Głównymi elementami programu rozgłośni są: ewangelizacja, modlitwa, medytacja, muzyka religijna oraz publicystyka społeczno-polityczna. Radio emituje programy, takie jak: Rozmowy niedokończone, w których porusza się różnorodne tematy, Aktualności dnia, Audycje dla małżonków i rodziców, Audycje dla młodych, Audycje dla rolników, Porady, Katechezy oparte o Katechizm Kościoła Katolickiego, nauczanie papieży i biskupów, odmawianie brewiarza, różańca, koronki do Miłosierdzia Bożego, godzinek. Codziennie transmitowana jest msza święta oraz Apel Jasnogórski z Częstochowy. Retransmitowany jest serwis informacyjny Radia Watykańskiego. Transmitowane są też wszystkie pielgrzymki papieskie oraz cotygodniowa modlitwa Anioł Pański. Radio emituje też programy, takie jak: Mogę, chcę pomóc, audycje dla dzieci, Radiowa lektura (cykliczny program, w którym czytane są książki ), Muzyka mistrzów (program o muzyce klasycznej).

44 RADIO ESKA największa polska sieć rozgłośni radiowych, wchodząca obok stacji Eska Rock i VOX FM w skład Grupy Radiowej Time zorganizowanej wokół Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych. Siedziba Radia ESKA S.A. mieści się w Warszawie. Radio Eska, nazywane początkowo Radiem S, istnieje od 1990 roku. Jego korzenie są jednak znacznie starsze – Eska wywodzi się bezpośrednio z tajnego Radia Solidarność, nadającego nielegalnie w latach PRL. Do 1998 r. Radio Eska nadawało wyłącznie w Warszawie, Poznaniu oraz Wrocławiu. Początkowo emitowany program posiadał charakter muzyczno- informacyjno- publicystyczny. Radio Eska nadaje program adresowany do słuchacza w wieku lat. Na antenie usłyszeć można nowości, z takich gatunków jak: pop-rock, dance, vocal trance, contemporary r'n'b, pop, Hard house, hip-hop. Rozgłośnie sieci Eska nadają głównie program sieciowy produkowany w Warszawie, uzupełniając go lokalnymi serwisami informacyjnymi. Stacje w ośmiu największych aglomeracjach (Warszawa, Poznań, Wrocław, Aglomeracja katowicka, Bydgoszcz, Łódź, Trójmiasto) emitują ponadto własne, lokalne pasma poranne (godz. 6-10). Sieć organizuje cykl letnich imprez z gwiazdami muzyki – Hity Na Czasie (transmitowane przez TVP 1, i w radiu ESKA), wakacyjną zabawę – Eska Summer Hummer, a także wręcza nagrody muzyczne Eska Music Awards (transmisja TVP 2, Eska TV i w radiu ESKA).

45 ESKA ROCK rozgłośnia radiowa działająca w ramach Grupy Radiowej Time, wchodzącej w skład Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych. Pierwsza stacja należąca do sieci uruchomiona została w Poznaniu 22 listopada 2004 roku. Kolejne dwie – łódzka i warszawska – 5 września Czwarta, krakowska, ruszyła 20 marca Od 2 czerwca 2008 roku Eska Rock funkcjonowała już jako rozgłośnia o zasięgu ponadregionalnym, nadająca w 18 miastach Polski (po przejęciu częstotliwości Radia WAWA). Radio nadaje w formacie muzycznym Active Rock i prezentuje głównie utwory z kręgu "nowej rockowej rewolucji". Na antenie Eski Rock można usłyszeć przekrój muzyki rockowej, od "klasyków" po najnowsze utwory zajmujące wysokie pozycje na światowych listach przebojów. Siedziba Eski Rock mieściła się przy ulicy Senatorskiej 13/15 w Warszawie. Radio zajmowało pomieszczenia Pałacu Prymasowskiego, skąd program transmitowany był na całą Polskę. W roku 2010 radio przeniosło swoją siedzibę na ulicę Jubilerską.

46 RADIO OPEN FM Open. fm (dawniej pod nazwą Gadu Radio) – najpopularniejsza w polskiej sieci internetowa platforma radiowa, dostępna na stronie internetowej i w komunikatorze internetowym – Gadu- Gadu. Platforma radiowa rozpoczęła nadawanie 8 marca 2006 roku. Właścicielem platformy jest spółka GG Network S.A. Open.fm posiada 79 kanałów muzycznych. Według badań Gemius Stream w listopadzie 2009 roku platformy słuchało osób.

47 RADIO RMF FM pierwsza ogólnopolska komercyjna stacja radiowa, obecnie nadająca w formacie radiowym CHR/Hot AC, z siedzibą w Krakowie. RMF FM należy do Grupy RMF (byłe Broker FM). Od 27 października 2006 jej głównym udziałowcem jest niemiecka spółka Bauer Media Invest GmbH. Założycielem i wieloletnim prezesem radia był Stanisław Tyczyński. Od marca 2004 do 10 czerwca 2009 prezesem był Kazimierz Gródek. Obecnie prezesem RMF FM jest Tadeusz Sołtys. Radio RMF FM dzięki programom informacyjnym, kontaktowi ze słuchaczem oraz dużym kampaniom reklamowym zyskało szeroki zasięg. Pod względem słuchalności RMF FM jest na pierwszym miejscu wśród polskich stacji radiowych. W drugim kwartale 2009 roku RMF FM słuchało dziennie średnio 10,5 mln osób. Udział RMF FM w rynku wynosi 27,4 procent.

48 RADIO ZET polska komercyjna stacja radiowa. Jedna z pierwszych prywatnych stacji radiowych działających w Polsce. Obecnie należy do holdingu Eurozet. Redaktorem naczelnym Radia ZET jest Rafał Olejniczak. Radio ZET rozpoczęło nadawanie 28 września 1990 jako pierwsze prywatne radio w Warszawie pod nazwą "Radio Gazeta". Pomysłodawcą, założycielem i pierwszym prezesem Radia ZET był Andrzej Woyciechowski. Współzałożycielami byli Leszek Stafiej, wiceprezes rozgłośni i Janusz Weiss. Wśród pierwszych współpracowników Radia znaleźli się także Maria Wiernikowska, Małgorzata Moszczeńska, Marzena Chełminiak, Agata Niewiarowska, Jovanka Cirlić i Jagna Skoczylas oraz Krzysztof Skowroński i Piotr Krzyżanowski (Studio Zet i Dział Reklamy).

49 JEDYNKA- PROGRAM 1 POLSKIEGO RADIA ogólnopolska, całodobowa, publiczna polska stacja radiowa, będąca częścią spółki akcyjnej Polskie Radio. Regularną emisję programu rozpoczęła 18 kwietnia 1926 roku. "Jedynka" nadaje program o charakterze uniwersalnym, adresowany do szerokiego grona słuchaczy, wyróżniający się dużą ilością informacji, które przygotowuje m.in. Redakcja Dzienników PR 1. Transmituje wiele audycji, z których najważniejsze z nich to m.in.: Matysiakowie, W Jezioranach, Sygnały dnia, Radio Biznes, Cztery pory roku, Lato z Radiem, Polska i świat, Radio Kierowców, Studio S-13, Z kraju i ze świata, czy Z pierwszej ręki.

50 DWÓJKA- PROGRAM 2 POLSKIEGO RADIA ogólnopolska, całodobowa, publiczna polska stacja radiowa, będąca częścią spółki akcyjnej Polskie Radio. Regularną emisję programu rozpoczęto 3 października 1949 roku. Radiostację można odbierać drogą naziemną, poprzez Internet lub za pośrednictwem platform cyfrowych CYFRA+ oraz Cyfrowy Polsat. Siedziba Dwójki mieści się w Warszawie, przy Al.Niepodległości 77/85. Stacja nadaje audycje kulturalne, popularyzujące literaturę i filozofię oraz muzykę poważną, jazzową i folkową, przedstawienia teatru wyobraźni. Do radia zapraszani są często ludzie kultury i nauki. Program 2 Polskiego Radia nie nadaje reklam.

51 TRÓJKA- PROGRAM 3 POLSKIEGO RADIA ogólnopolska, całodobowa, publiczna polska stacja radiowa, będąca częścią spółki akcyjnej Polskie Radio. Regularną emisję programu rozpoczęła 1 kwietnia 1962 roku. Program III Polskiego Radia można odbierać drogą naziemną, poprzez Internet lub za pośrednictwem platform cyfrowych CYFRA+ oraz Cyfrowy Polsat. Siedziba Trójki mieści się w Warszawie, przy ulicy Myśliwieckiej 3/5/7. Stacja nadaje program o charakterze muzyczno-rozrywkowym. Na antenie obecne są również audycje publicystyczne, w których poruszane są tematy polityczne, społeczne i kulturalne. Do stałych elementów ramówki należą: słuchowiska, audycje kabaretowe oraz powieści czytane w odcinkach. Obok bieżących informacji z kraju i ze świata prezentowane są również wiadomości ze świata sztuki (film, teatr, literatura, wystawy). Audycje Trójki to prawie wyłącznie programy autorskie przygotowywane przez największe osobowości radiowe, które same decydują o wyborze muzyki i formie jej prezentacji

52 NAJCZĘŚCIEJ SŁUCHANE STACJE RADIOWE

53 ROLA MEDIÓW W GOSPODARCE: - media są bardzo skuteczną formą upowszechniania informacji o towarach i usługach, ich wartościach zaletach, miejscach i możliwościach do ich nabycia, -możliwość umieszczenia produktów w reklamach i ogłoszeniach telewizyjnych -media odgrywają ogromną rolę w wielu branżach dotyczących rozwoju gospodarczego świata -każda szanująca się firma posiada stronę internetową, dzięki której klienci nawiązują z nią kontakt -Internet umożliwia i polepsza jakość komunikacji pomiędzy firmami i branżami, -pomagają przedsiębiorcom oszczędzać czas i pieniądze -reklama skierowana dla dzieci wpływa na budżety rodziny, -Poprzez oglądanie telewizji, korzystanie z Internetu, słuchanie radia i czytanie gazet dowiadujemy się, co aktualnie dzieje się na świecie lub w naszym państwie, informacje powodują, że inwestujemy, wycofujemy się z lokat lub je zakładamy, bierzemy kredyt w danej walucie, kupujemy lub sprzedajemy ziemię, złoto itd. - media dyktują nam jakie towary są modne, wpływają na popyt -Środki masowego przekazu zajmują się zbieraniem i upowszechnianiem informacji na temat ważnych wydarzeń ekonomicznych.

54 ZNACZENIE MEDIÓW W ŻYCIU POLITYCZNYM kampanie wyborcze są prowadzone w mediach, a więc często środki masowego przekazu kreują pokonanych i zwycięzców promowanie polityków, ale też niszczenie kariery innym polityków. Np. przez media został wypromowany Andrzej Lepper. Swojego czasu popsuto też wyniki Donaldowi Tuskowi, kiedy to media ujawniły informacje o jego dziadku; Spoty reklamowe przedwyborcze Manipulacja ludźmi, nastawianie ludzi przyjaźnie do swoistych partii, a do konkurencyjnych wrogo; Funkcja pozytywna-kontrolna, dbania o przejrzystość życia publicznego kształtowanie różnych światopoglądów

55 ZNACZENIE MEDIÓW W ŻYCIU KULTURALNYM - dzięki mediom do odbiorców docierają informacje o nowościach filmowych, literackich; -czytelnicy poznają opinie krytyków o dziełach; - telewizja – zwłaszcza stacje niekomercyjne rozpowszechniają kulturę, która dociera do szerokich kręgów społecznych; - media niestety często są nośnikami kultury masowej, komercyjnej.

56 ROLA SPOŁECZNA MEDIÓW Rola, jaką media odgrywają w życiu współczesnego człowieka, a zwłaszcza w uczeniu się i wychowywaniu, nasuwa potrzebę powszechnej edukacji medialnej. W dzisiejszym świecie brak umiejętności posługiwania się mediami, sprawia, iż człowiek pozostaje w tyle. Okazuje się, że media szczególnie silnie kształtują nasz system wartości i postaw społeczno-moralnych. Są także negatywne działania społeczne mediów – poddajemy się im, wierząc w ich dobre intencje, a one tymczasem nas zniewalają i ogłupiają, przenosząc w nietutejszy świat oraz promując kulturę masową, która nie ma większych wartości. Ucząc korzystania z mediów należy zwrócić uwagę na ich negatywną stronę, czyli na umiejętne korzystanie z nich. Rola mass mediów w życiu społecznym, a w tym i edukacji wciąż rośnie. Coraz częściej kształtują one nasz pogląd i upodobania. Telewizja jest najbardziej aktywnym medium masowym. Podejmuje m.in. problemy o znaczeniu globalnym i będące obecnie jednymi z najważniejszych. Uczą one nas także zrozumienia innych kultur oraz postaw patriotycznych. Mass media dostarczają informacji z różnych dziedzin życia społecznego i kulturalnego, pozwalają rozwijać nasze zainteresowania oraz realizować wymagania edukacyjne. Wywierają szczególne znaczenie na dzieci – zarówno pozytywne jak i te negatywne, np. nauka języków obcych, ale i gry komputerowe, które uzależniają. Rolą mass mediów jest także promowanie osób jak i przedmiotów, które mają stać się centrum zainteresowania, nie zawsze jednak wpływa to korzystnie na ich wizerunek. Społecznie media mają za rolę łączyć ludzi w jedna całość, ale w rzeczywistości sprawiają, że świat staje się coraz bardziej komercyjny i od nich uzależniony. Dobrą z kolei cechą może stać się szybki przesył wiadomości po całym świecie. Obecnie występuje również wiele przypadków ludzi, którzy tworzą dzięki mediom grupy społeczne będące zbiorem osób normalnie zamkniętych w sobie, a dzięki mass mediom otwartym na świat…

57

58

59

60

61

62 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA


Pobierz ppt "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."

Podobne prezentacje


Reklamy Google