Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."— Zapis prezentacji:

1

2 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

3 DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) Nazwa szkoły: Gimnazjum Publiczne im. Ireny Sendler w Lamkach ID grupy: 98/45_mf_g2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Siłą fizyki jest SIŁA Semestr/rok szkolny: Semestr II/2010/2011

4 BUDZIMY SZARE KOMÓRKI;) 7 WRZEŚNIA 2010r. Po długim leniuchowaniu zaczęło się… Na pierwszym wtorkowym spotkaniu losowo przydzielone nam zostały tematy zajęć, które moglibyśmy zrealizować w tym roku. Każda dwuosobowa grupa miała za zadanie przedstawić krótko co kryje się za ich tematem. Demokratycznie wybraliśmy temat:

5 WSPÓLNY TEMAT … 14 WRZEŚNIA 2010r. Na tym spotkaniu dowiedzieliśmy się o współpracy z grupą z Miejskiego Gimnazjum im. St. Dulewicza w Darłowie (98/57_MF_G1) Nasz wspólny temat nosi nazwę : Wszechobecny ruch - badamy przebieg ruchu. Na razie porozumiewamy się tylko przez ale mamy nadzieję, że kiedyś spotkamy się w realu ;)

6 KONWEKCJA-CIEPŁO SILNIKIEM PRZYRODY 17 WRZEŚNIA 2010r. W piątek grupa G1 zaprosiła nas na spotkanie z panem wykładowca z Uniwersytetu Poznańskiego im. Adama Mickiewicza. Przygotował on prezentację na tematy związane z fizyką. Mówił o konwekcji ciepła. Na koniec wykładu wszyscy się ożywili, ponieważ pan przedstawił nam jak liczy się odsetki w banku itp.

7 DWIE POŁOWY JABŁKA 21 WRZEŚNIA 2010r. Podzieliliśmy się dwie grupy: matematyczną i fizyczną, po 5 osób. W każdej z grup miał być wybrany lider. Liderzy zabrali się do omówienia i rozdzielenia zadań. Grupa matematyczna będzie miała dużo do liczenia. A fizyczna same doświadczenia ;)

8 DOŚWIADCZENIA CZAS ZACZĄĆ 28 WRZEŚNIA 2010r. Plan na to spotkanie: testowanie COACH-a. Pan pokazał nam czujnik ruchu i wytłumaczył nam o co chodzi. Kiedy jakaś osoba szła a czujnik ruchu ją "namierzał" na tablicy pokazywał się wykres ruchu z jakim poruszała się osoba. Było wielu chętnych, niby zwykłe chodzenie ale wielka frajda :) Zaprezentował nam także jak wykonuje się wideopomiary, każdy mógł podejść i jeszcze pod dyktando wykonać własny pomiar. Spacerująca Patrycja

9 C.D DOŚWIADCZEŃ 12 PAŹDZIERNIKA 2010r. Nadszedł właśnie ten dzień, w którym mogliśmy zaobserwować działania naszych koleżanek i kolegów. Na początku przygotowania do pokazów. Każdy zajął swoje miejsce i coś tam majstrował. Pracy było co nie miara ale efekty zadziwiające.

10 WYKŁAD O FINANSACH, CZYLI… 13 PAŹDZIERNIKA 2010r. Tematem wykładu było: Jak zarobić, żeby się nie narobić? Wykładowcą był p. Lech Dębski, który już nie raz u nas był. Bardzo się ucieszyliśmy, bo na dzisiaj obiecał przywieźć helikopter sterowany pilotem na podczerwień:) Wykład dotyczył m.in. : finansów, galaktyki i …

11 ROBIMY JAJECZNICĘ… 26 PAŹDZIERNIKA 2010r. Tym razem Ania i Iwona badały siłę nacisku na powierzchnię. Do doświadczenia potrzebowały praskę do jaja, surowe jajo i czujnik siły COACH. W prasce położyły kawałek gliny aby utrzymać jajo w pionowej postawie, następnie ułożyły jajo wzdłuż. Ile jajko wytrzymało? Naszym zdaniem i tak dużo – 5kg. A po ilu się poddało? Przy 60 N! Dobrze widać czas zgniatania

12 SESJA ZDJĘCIOWA… 2 LISTOPADA 2010r. Na dzisiejszych zajęciach dopracowywaliśmy swoje doświadczenie. Robiliśmy fotki i nagrywaliśmy filmy z doświadczeniami. Było fajnie, bo trochę leniuchowaliśmy.

13 LECIMY TOREM POWIETRZNYM!!! 9 LISTOPADA 2010r. Pracowaliśmy jak mrówki byle by tylko było wszystko zapięte na ostatni guzik. Kuba i Dominik przedstawili nam swoje wyniki i zaprezentowali to co wykonali. Na razie tylko obserwowaliśmy wykres na tablicy multimedialnej z programu COACH.

14 DOŚWIADCZENIA JAKIE WYKONALIŚMY: 1. Wielokrążek- maszyna prosta. Wielokrążek- maszyna prosta. 2. Statyczny skutek działania siły, odkształcenie sprężyny. Siła i współczynnik sprężystości. Statyczny skutek działania siły, odkształcenie sprężyny. Siła i współczynnik sprężystości. 3. Siła nośna. Gdzie większa prędkość, tam mniejsze ciśnienie. Siła nośna. Gdzie większa prędkość, tam mniejsze ciśnienie. 4. Wyznaczanie środka ciężkości ciała. 5. Badamy siłę nacisku na powierzchnię. Badamy siłę nacisku na powierzchnię. 6. Badamy znikający ciężar. Badamy znikający ciężar. 7. Składanie sił. Siła wypadkowa. Składanie sił. Siła wypadkowa. 8. Siła dośrodkowa. Siła dośrodkowa.

15 m odważnikaFc (N)F2=pomiarF1=Fc-F2 200g212-1=1 400g424-2=2 500g52,55-2,5=2,5 Cel: Badamy siły równoważące ciężar ciała na wielokrążku Kolejne czynności: Montujemy statyw z krążkiem, doczepiamy odważnik ( 200g). Wynik obserwacji: Wartość pokazana na siłomierzu wynosiła połowę Fc, czyli 1N, a odważnik miał masę 200g.Siłomierz powinien wykazać 2N. Dlaczego tak nie jest? Ponieważ wartość została rozłożona na dwa sznurki. Wnioski: Siły składowe mogą znacznie przewyższyć siłę wypadkową.

16 Konieczne przedmioty: 2 sprężyny o różnej twardości, siłomierz, linijka, komplet odważników (lub przyrząd do badania prawa Hookea). Kolejne czynności: Wyznaczamy początkową długość sprężyn. Kolejno zawieszamy odważniki i mierzymy ( za każdym razem, gdy powiesimy następny odważnik) wydłużenie sprężyny w zależności od przyłożonej siły. Wynik obserwacji: Gdy zawiesimy jeden odważnik sprężyna wydłuża się o pewną długość. Gdy podwoimy ciężar sprężyna znowu się wydłuża (powinna o tę samą wartość). Wniosek: Występuje wprost proporcjonalność: gdy zawieszamy jeden odważnik sprężyna wydłuża się o pewną wartość. Kiedy zawieszamy drugi i więcej sprężyna wydłuża się kolejno o dwa i więcej razy. F s =-kx siła sprężystości k- współczynnik sprężystości X- wydłużenie sprężyny

17 Cel: Badanie zachowania się ciał pod wpływem siły działającej na nie w wyniku różnicy ciśnień ( statyczne i dynamiczne). Kolejne czynności: Suszarkę do włosów ustawiamy tak, aby dmuchała pionowo do góry, a w strumieniu powietrza umieszczamy piłeczkę pingpongową. Wynik obserwacji: Piłeczka swobodnie unosi się w powietrzu, ciężar piłki jest równoważony przez siłę od ciśnienia dynamicznego. Jeśli umieścimy piłkę nieco z boku strumienia jakaś pozioma siła wciąga ją do środka strumienia. Wniosek: Zewnętrzne ciśnienie powietrza jest normalne, wewnątrz strumienia ciśnienie jest zmniejszone.

18 Konieczne przedmioty: pudełko z gliną, 2 buty: jeden o grubszym obcasie (nr1), drugi tzw. szpilka (nr2) Kolejne czynności: W pudełku z gliną stajemy jednym butem, odrysowujemy kształt odbicia buta, następnie stajemy drugim i postępujemy tak samo, doprowadzamy kształty odbić do takich figur, aby można obliczyć pole, a przez co obliczyć ciśnienie. Wynik obserwacji: Ciśnienie wywierane na glinę przez but nr1 wynosi: p=F/S p=490/0.0048p1020hPa (…)przez but nr2 wynosi: p=490/0,0021 p2333hPa Wniosek: Im mniejsza powierzchnia tym większe ciśnienie wywierane jest na podłoże i odwrotnie.

19 Kolejne czynności: Na siłomierzu wieszamy odważniki, odczytujemy wskazanie siłomierza, energicznie opuszczamy siłomierz z odważnikami, druga osoba odczytuje wskazanie siłomierza, następnie energicznie podnosimy siłomierz i ponownie odczytujemy wskazanie siłomierza. Wynik obserwacji: Wskazanie siłomierza, gdy go opuścimy wskazuje 0N. Gdy podniesiemy wskazanie siłomierza wzrasta do maksimum. Wniosek: Ciężar ciała, które wykonuje ruch w dół spada, a gdy wykonuje ruch w górę jego ciężar wzrasta.

20 Cel: Badanie kierunku siły wypadkowej. Kolejne czynności: Książkę obwiązujemy sznurkiem i przyczepiamy 2 sznurki obciążone różnymi ciężarkami pod kątem prostym względem siebie. Układ kładziemy na krawędzi stołu (posmarowanego tłuszczem-mniejsze tarcie) i puszczamy ciężarki. Wniosek: Ruch książki jest złożeniem dwóch ruchów wzajemnie prostopadłych. Zmieniając ciężarki miejscami zaobserwujemy zmianę kierunku siły wypadkowej.

21 Cel : Sprawdzenie czy siła dośrodkowa pokona siłę ciążenia. Kolejne czynności: Przez rurkę przeciągamy sznurek, na jednym końcu przywiązujemy gumkę a na drugim ciężarek. Trzymając rurkę poziomo przed sobą wprawiamy gumkę w ruch jednostajny po okręgu w płaszczyźnie pionowej, obserwujemy co się dzieję. Wynik obserwacji: W skutek ruchu gumki w płaszczyźnie poziomej ciężarek unosi się do góry. Wniosek: Siła dośrodkowa pokonuje siłę ciążenia.

22 Cel : Badanie przebiegu ruchu pod wpływem stałej siły. Kolejne czynności: mierzenie za pomocą czujnika ruchu szybkości ciała na poszczególnych odcinkach drogi. Wynik obserwacji: przy działaniu tą samą siłą ciało o masie większej uzyskiwało mniejszą prędkość. Ciało o mniejszej masie przejechało po jednej sekundzie większa odległość. Wniosek: Prędkość jest odwrotnie proporcjonalna do masy ciała, na którą działa siła F=10N m=0,5kg F=10N m=1,5kg

23 Cel : Badanie przebiegu ruchu ciała o tej samej masie przy zmieniającej się sile. Kolejne czynności: mierzenie za pomocą czujnika ruchu szybkości ciała na poszczególnych odcinkach drogi. Wynik obserwacji: ciało o masie 1,5 kg przejechało w tym samym czasie większą odległość przy większej sile. Wniosek:przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do działającej siły F=15N m=1,5kg F=5N m=1,5kg

24 PĘDZIMY W PĘD Obraz Fryderyka Szymańskiego Pan Wiśniewski cały czas pędzi po szkole, ale to najtrudniejsze zagadnienie. Mogliśmy zauważyć przekazywanie pędu podczas badań ruchu na torze powietrznym. Wózki odbijały się od siebie, zmieniały zwroty ruchu. Obserwować było fajnie.

25 Obliczenia pędu ciał Pan Wiśniewski cały czas pędzi po szkole, ale to najtrudniejsze zagadnienie. Mogliśmy zauważyć przekazywanie pędu podczas badań ruchu na torze powietrznym. Wózki odbijały się od siebie, zmieniały zwroty ruchu. Obserwować było fajnie. Obliczaliśmy pęd ciała dla różnych szybkości i masy ciała. Sprawdzaliśmy zasadę zachowania pędu. Nasze wózki przy sprężystym odbiciu o gumowe zderzaki traciły około 20% pędu, ale zderzaki zrobiliśmy z dętki rowerowej. Najlepszy wynik osiągnęliśmy przy masie wózka 1kg. Wózek pod działanie m stałej siły n=1,5N osiągną przy zderzeniu v=1,13m/s, a w drodze po odbiciu v=1,09, to 96%, czyli odbicie pochłonęło tylko 4 % pędu.

26 W ramach zabawy z równowagą i środkiem ciężkości lepiliśmy z gliny huragan. Zadanie polegało na jak najmocniejszym wychyleniu rzeźby, ale tak by zachowała równowagę. Dowiedzieliśmy się, że by ciało się nie wywróciło to wektor jego ciężaru musi padać na jego podstawę. To sprawdziliśmy. To nasze prace:

27 Tyle zrobiliśmy. Mamy wiele pomiarów nie wszystkie mogłam tu umieścić. Rozwiązywaliśmy także zadania dotyczące sił i ruchu. Najbardziej podobało mi się o chłopcach i musze: Dwóch chłopców mieszkających w odległości 12 km szło naprzeciw siebie z szybkością 4 km/h każdy. Między nimi latała mucha z prędkością 9 km/h, tak, że gdy napotkała jednego chłopca wracała do drugiego. Ile kilometrów przeleciała ta mucha? Najtrudniejsze okazały się zadania z pędem. Na koniec pan nam zadał pytanie związane z bilardem. Bila o masie 100g uderza prostopadle w bandę stołu bilardowego z szybkością 10 m/s i traci przy każdym odbiciu 25% pędu. Ile razy odbije się kula od band, jeżeli pominiemy wszystkie opory ruchu? Mieliśmy nieskończoną liczbę odpowiedzi.

28 Teraz dopiero wiemy, co badaliśmy – oddziaływania. Mechaniczne Konieczny kontakt ciał na odległość Towarzyszyła nam zawsze siła grawitacji Ciekawe do którego oddziaływania należy siła nośna w powietrzu? Ja wiem! Zgnieść, rozciągnąć, zniszczyć ciało to skutki statyczne. Badałam je także ja odciskając ślad buta w glinie lub niszcząc jajko i Patrycja obliczając współczynnik sprężystości. Te oddziaływania mogą: ciało wprawić w ruch, zatrzymać, zmienić kierunek To skutki dynamiczne To badała Małgosia, Piotr, Krystian, Alicja i Kuba.

29 Jak siłę zdefiniować ? Skalarnie- podaję w niutonach i opisuję jej kierunek Wektorowo -rysuję graficznie w skali wielkości ze strzałką Z przyspieszenia to ten wzór na ciężar ciała F=mg Ale z pędu to nadal nie rozumiemy. Wiem, że pęd to p=mv. Siła równa szybkości zmiany pędu? Pan mówił coś o strefie zgniotu w samochodach i dlaczego podaje się czas w jakim samochód osiąga prędkość 100km/h.

30 Realizowali projekt: Agata OwczarekPatrycja Garbacz Alicja Kędziora Małgorzata Sikora Jakub DrygasIwona Wolnicka Piotr HubertAnna Świątek Agnieszka Brdys Krystian Szczepaniak

31 tapety.joe.pl o_powszechno%C5%9B%C4%87/ si%C5%82y_rodzaje_si%C5%82.html

32 Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA


Pobierz ppt "Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt."

Podobne prezentacje


Reklamy Google