Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE: Nazwa szkoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kozłowie ID grupy: 96/31_MP_G1 Opiekun: Iwona Kwiatek Kompetencja: matematyczno- przyrodnicza Temat projektowy: Sól soli nierówna Semestr/rok szkolny: drugi 2011/2012

3 CELE PROJEKTU Wybierając temat projektowy Sól soli nierówna założyliśmy realizację następujących celów: Cel główny : Uzyskanie zadowalającego wyniku na egzaminie gimnazjalnym z części matematyczno-przyrodniczej poprzez utrwalenie wiadomości dotyczących soli oraz ich zastosowania w życiu codziennym. W szczególności zajmiemy się: - Badaniem rozpuszczalności soli, - Poznaniem budowy soli, - Utrwaleniem umiejętności pisania wzorów soli, - Rozwijaniem umiejętności pisania równań reakcji otrzymywania soli i reakcji dysocjacji, - Rozwijaniem umiejętności przeprowadzania doświadczeń, pomiarów i obserwacji.

4 PRZYDZIAŁ OBOWIĄZKÓW: Przed rozpoczęciem pracy nad wybranym tematem projektowym wybraliśmy lidera, którym została ponownie Monika Gołębiewska oraz wyznaczyliśmy kronikarzy: Bartka Grzela i Adriana Nachtygala. Następnie określiliśmy, jakie działania podejmiemy przy opracowaniu tematu i dokonaliśmy przydziału zadań: *Ola i Bartek- sole jako nawozy sztuczne (zapotrzebowanie roślin dawkowanie), opracowanie tekstu do prezentacji, plakaty sole i sposobu ich otrzymywania *Paulina i Justyna – zastosowanie soli w gospodarstwie domowym (album), przepisy kuchni małosolnej, *Michał i Mateusz – sole w apteczce domowej (album), wpływ NaCl na organizm człowieka, przygotowanie doświadczeń *Monika i Dawid – sole w łazience (album), przygotowanie gry o solach *Adrian i Krystian – występowanie soli w przyrodzie, przygotowanie prezentacji o znaczeniu soli, zdjęcia, mapa *Pozostałe zadania - wspólnie

5 WZÓR OGÓLNY SOLI n m M m R n Wartościowość metalu Wartościowość reszty kwasowej Liczba kationów metalu Liczba anionów reszt kwasowych M – kation metaluR – anion reszty kwasowej Na początku naszej pracy przypomnieliśmy sobie wiadomości o budowie soli oraz sposobie tworzenia nazw i wzorów soli.

6 JAK TWORZYMY NAZWY SOLI? Na 2 CO 3 węglan sodu węglan sodu Na 2 S siarczeksodu siarczek sodu Sole kwasów tlenowych Sole kwasów beztlenowych Powtórzyliśmy również, jak tworzymy nazwy soli kwasów tlenowych i beztlenowych te łatwiejsze…

7 Jak tworzymy nazwy soli? Fe 2 (SO 4 ) 3 siarczan (VI) żelaza (III) II III II * 3:2=III Siarczan (VI) żelaza (III) I te bardziej skomplikowane…

8 Jak tworzymy wzory soli? azotan (V) wapnia Ca x (NO 3 ) Y Ca (NO 3 ) III 21 Ca (NO 3 ) 2

9 METODY OTRZYMYWANIA SOLI Omówiliśmy metody otrzymywania soli: 1. Metal + niemetal sól beztlenowa 2. Metal + kwas sól + wodór 3. Tlenek metalu + kwas sól + woda 4. Zasada + kwas sól + woda 5. Tlenek niemetalu + tlenek metalu sól tlenowa 6. Tlenek niemetalu + zasada sól + woda 7. Sól 1 + kwas 1 sól 2 + kwas 2 8. Sól 1 + zasada 1 sól 2 + zasada 2 9. Sól 1 + metal 1 sól 2 + metal Sól 1 + sól 2 sól 3 + sól 4 Przeprowadziliśmy doświadczenia, w czasie których otrzymaliśmy sole z zastosowaniem metod nr: 2, 3, 4, 10.

10 GRA PLANSZOWA Przygotowaliśmy grę planszową, dzięki której utrwalimy sobie wzory i równania dysocjacji soli. Z gry korzystać będą również koledzy z klas II.

11 ROZPUSZCZALNOŚĆ SOLI Badaliśmy rozpuszczalność różnych soli w wodzie, określaliśmy rodzaj otrzymanych mieszanin. Odczytywaliśmy rozpuszczalność soli z tabeli rozpuszczalności. Rozpuszczalność to liczba gramów substancji, którą można maksymalnie rozpuścić w 100 g rozpuszczalnika w danej temperaturze pod stałym ciśnieniem.

12 ROZPUSZCZALNOŚĆ SOLI Rozwiązywaliśmy zadania dotyczące rozpuszczalności soli w wodzie, np. Zadanie: Oblicz rozpuszczalność chlorku rtęci (II) HgCl 2 w temperaturze 60 C, jeżeli po całkowitym odparowaniu wody z 36 g nasyconego roztworu tego związku chemicznego w temperaturze 60 C uzyskano 6 g chlorku rtęci (II) 6g soli - 30g wody x g soli -100g wody _________________ x=(6g*100g)/30g x=20g Odp: Rozpuszczalność chlorku rtęci (II) w temperaturze 60 C wynosi 20g/100g wody.

13 Kalcyt tworzący skały wapienne CaCO 3 Sylwin KCL Granat (Mg, Fe) 3 Al 2 [SiO 4 ] 3 Fluoryt CaF 2 Aragonit CaCO 3 Gips krystaliczny CaSO 4 *2 H 2 O Perła CaCO 3 Szmaragd Be 3 Al 2 [Si 6 O 8 ] Topaz Al 2 [SiO 4 ](FOH) 2 |CO 3 ] Halit NaCl Malachit Cu 2 [(OH) 2 |CO 3 ] Apatyt Ca 5 X (PO 4 ) 3 Baryt BaSO 4 Piryt FeS 2 Zebraliśmy również informacje na temat soli występujących w skorupie ziemskiej (surowce mineralne).

14 WYSTĘPOWANIE SUROWCÓW MINERALNYCH NA TERENIE POLSKI Kalcyt - Wyżyna Śląska i Krakowsko Wieluńska, Pieniny, Tatry, Dolny Śląsk. Sylwin - okolice Kłodawy i Inowrocławia. Granat - Dolny Śląsk, Ziemia Kłodzka, Tatry. Fluoryt - Gorce. Piryt - Góry Świętokrzyskie; Górnośląskie Zagłębie Węglowe Dolnośląskie Zagłębie Węglowe;, Śląsko-Krakowskie złoża Zn-Pb; Legnicko- Głogowski Okręg Miedziowy;, Rudawy Janowickie; Góry Kaczawskie; Dolny Śląsk Halit - Wielkopolska, Małopolska, Kujawy i Dolny Śląsk. Baryt - Gorce, Góry Świętokrzyskie, okolice Machowa i Tarnobrzega, Dolina Kościeliska. Aragonit - okolice Kłodzka, Ząbkowic Śląskich i Szklar. Malachit - woj. Świętokrzyskie, Dolny Śląsk.

15 ZASTOSOWANIE SOLI Odwiedziliśmy aptekę oraz sklep wielobranżowy. Przeprowadziliśmy rozmowę z farmaceutą na temat zastosowania soli w medycynie. Szukaliśmy informacji na ulotkach i etykietach o zastosowaniu soli w lekach, środkach czystości i produktach spożywczych.

16 ZASTOSOWANIE SOLI Korzystaliśmy też z informacji zgromadzonych w Internecie i w podręcznikach szkolnych. Analizowaliśmy również jakie sole zastosowano w produktach kupowanych przez naszych rodziców. Przygotowaliśmy albumy na temat zastosowania soli. Na kolejnych slajdach przedstawiamy przykłady zastosowania soli w gospodarstwie domowym, w łazience i domowej apteczce.

17 SOLE W GOSPODARSTWIE DOMOWYM NaHCO 3 wodorowęglan sodu Ma zastosowanie jako składnik proszków do pieczenia, napojów gazowanych.

18 SOLE W GOSPODARSTWIE DOMOWYM KNO 3 azotan (V) potasu Środek konserwujący produkty żywnościowe.

19 SOLE W GOSPODARSTWIE DOMOWYM Stosowany do produkcji szkła i papieru oraz w hutnictwie. Na 2 CO 3 węglan sodu

20 SOLE W ŁAZIENCE Mydło Biały jeleń - zawiera C H COONa palmitynian sodu

21 SOLE W ŁAZIENCE Środek do czyszczenia np. łazienek CILLIT BANG zawiera sole fosforowe.

22 SOLE W ŁAZIENCE Pasta do mycia zębów Elmex. NaF fluorek sodu

23 SOLE W ŁAZIENCE Stosuje się go do produkcji środków zmiękczających wodę (proszki do zmywania i prania), do oczyszczania metali. Na 3 PO 4 fosforan (V) sodu

24 SOLE W ŁAZIENCE Jest składnikiem pudrów, zasypek dla dzieci i past do zębów. CaCO 3 węglan wapnia

25 SOLE W APTECZCE DOMOWEJ Jest podawany w celu zatrzymania wody w organizmie (jony sodowe i chlorkowe odpowiadają za regulację ilości wody w komórkach). Znalazł zastosowanie np. w kroplach do nosa, kroplach do oczu. NaCl chlorek sodu

26 SOLE W APTECZCE DOMOWEJ Jest używany do zobojętniania nadmiernie wydzielającego się w żołądku kwasu solnego. MgCO 3 węglan magnezu

27 SOLE W APTECZCE DOMOWEJ Jest podawany przy niedoborach wapnia, ponieważ jest solą łatwo przyswajalną. Często jest składnikiem mlek w proszku dla dzieci i niemowląt. CaCl 2 chlorek wapnia

28 SOLE W APTECZCE DOMOWEJ Posiada właściwości utleniające i bakteriobójcze. Jest stosowany jako środek odkażający, np. w kroplach do oczu i przy poparzeniach. AgNO 3 azotan (V) srebra

29 ZASTOSOWANIE SOLI JAKO NAWOZÓW Postanowiliśmy zbadać, jaki jest skład nawozów sztucznych stosowanych w rolnictwie. W tym celu odwiedziliśmy punkt sprzedaży nawozów. Właścicielka, która jednocześnie prowadzi gospodarstwo rolne udzieliła nam szczegółowych informacji dotyczących składu nawozów sztucznych oraz ich dawkowania.

30 ZASTOSOWANIE SOLI JAKO NAWOZÓW Nawozy sztuczne (mineralne) to substancje wydobyte z ziemi i przetworzone lub produkowane chemicznie, zawierające sole wzbogacające glebę w różne składniki odżywcze przyswajane przez rośliny, poprawiające strukturę gleby lub zmieniające jej kwasowość. W zależności od rodzaju zawartych składników nawozy sztuczne można podzielić na: 1. nawozy azotowe: amonowe ( chlorek i siarczan (VI) amonu), amonowo – azotanowe (azotan(V) amonu), amidowe (mocznik) i azotanowe (saletra potasowa, sodowa wapniowa) 2. nawozy fosforowe: superfosfat, precypiat (wodorofosforan(V) wapnia), supertomasyna, tomasyna, mączka kostna 3. nawozy potasowe: chlorek i siarczan(VI) potasu oraz mielone minerały, np. kainit 4. nawozy magnezowe, najczęściej stosuje się zmielone minerały: magnezyt i dolomit 5. nawozy mieszane, wśród nich najczęściej stosowana nitrofoska (azotan(V) potasu + chlorek amonu + wodorososforan(V) amonu) 6. Mikronawozy – ich głównymi składnikami są mikroelementy

31 A OTO NAWOZY DOSTĘPNE W PUNKCIE SPRZEDAŻY W KOZŁOWIE

32

33 ZAPOTRZEBOWANIE ROŚLIN NA POSZCZEGÓLNE SKŁADNIKI RoślinaPrzewidywany plon z 1 ha [t/ha] Nawożenie [kg/ha] AzotemFosforemPotasem Stanowisko słabeNiska zawartość składników pokarmowych Żyto3, Pszenica4, Jęczmień ozimy Jęczmień jary browarny Jęczmień jary pastewny Owies Kukurydza na ziarno Kukurydza na zielonkę Rzepak Buraki cukrowe Buraki pastewne

34 PRZYKŁAD OBLICZANIA DAWKI NAWOZU - SALETRY AMONOWEJ DLA RZEPAKU NA GLEBACH SŁABYCH Zapotrzebowanie na azot – 200 kg/ha Zawartość azotu w saletrze amonowej – 34% 200 kg azotu– 34% x kg nawozu– 100% _______________________ x = (200 kg * 100%) : 34% x = 588 kg Powinno się wysiać 588kg saletry amonowej, jednak normy stosowane w krajach Unii Europejskiej zabraniają wysiewania więcej niż 500 kg nawozu na 1ha, dlatego należy ograniczyć się do dawki 500kg/ha.

35 Badanie wpływu nawozów na kiełkowanie i wzrost owsa Przygotowaliśmy 4 pojemniki: z piaskiem, glebą, glebą z saletrzakiem oraz glebą z saletrą amonową. Do każdego pojemnika wysialiśmy po 100 nasion owsa. Przez 3 tygodnie rośliny podlewaliśmy, obserwując ich wzrost.

36 Uzyskane wyniki hodowli nasion owsa Data badania Podłoże r r r. Piasek33 rośliny, średnio po 7 cm dł. 72 rośliny, średnio po 13,5 cm dł. 84 rośliny, średnio po 24,5 cm dł. Gleba24 rośliny, średnio po 5 cm dł. 53 rośliny, średnio po 13,0 cm dł. 63 roślin, średnio po 32,0 cm dł. Gleba+ saletrzak roślin, średnio po 16,5 cm dł. Gleba+ NaNO roślin, średnio po 8,5 cm dł. 43 rośliny, średnio po 27,5 cm dł.

37 Obserwacje Wnioski 1.W pojemniku z piaskiem wykiełkowało najwięcej nasion owsa. Rośliny rosły tu najszybciej do końca drugiego tygodnia hodowli. 2.W pojemniku z glebą, do której nie dodano nawozów wykiełkowało mniej roślin, ale w drugim tygodniu były już wyższe od tych w piasku i mocniejsze. 3.W pojemniku, do którego dosypaliśmy saletrzaku rośliny wykiełkowały dopiero po 2 tygodniach. Było ich tylko 9. 4.W glebie wzbogaconej saletrą amonową rośliny wykiełkowały po 10 dniach i było ich mniej niż w pojemnikach z glebą i piaskiem. Po trzech tygodniach były one jednak najwyższe. 5.Po czterech tygodniach i po 3-dniowej suszy uschły rośliny hodowane na piasku i w glebie, rośliny wzbogacane nawozami przetrwały suszę. 1.Owies może być hodowany na glebach piaszczystych, ubogich w składniki mineralne. 2.Nadmiar nawozów sztucznych może zmniejszyć plony. 3.Rośliny hodowane na glebach bogatych w składniki mineralne są mocniejsze i bardziej odporne na suszę. 4.Sole mineralne zatrzymują wodę w organizmie (także u człowieka, dlatego w czasie biegunki musimy pić osoloną wodę, żeby się nie odwodnić).

38 Badaliśmy również wpływ soli kuchennej na kiełkowanie i wzrost nasion owsa. Przygotowaliśmy cztery roztwory soli o stężeniach 0,1%; 1%; 2,5%; 5% oraz wodę wodociągową. Do pięciu pojemników z glebą wysialiśmy po 50 nasion owsa. Glebę w pojemnikach podlewaliśmy tymi roztworami. Obserwowaliśmy kiełkowanie i wzrost roślin

39 KIEŁKOWANIE I WZROST NASION OWSA PODLEWANYCH ROZTWORAMI SOLI O RÓŻNYCH STĘŻENIACH Badanie I r. Badanie II r. Badanie III r. Nasiona podlewane wodą wodociągową 7 kiełkujących nasion, 12 roślin o dł cm 11 nasion kiełkujących, 19 roślin o dł. 12 – 15cm. 0 nasion kiełkującyh 30 roślin o dł. 20 – 25 cm Nasiona podlewane roztworem soli o stężeniu 0,1% 10 kiełkujących nasion, 20 roślin o dł. 4 – 6 cm 6 nasion kiełkujących 30 roślin o dł. 9 – 11 cm. 1 nasienie kiełkujące 37 roślin o dł. 10 – 17 cm. Nasiona podlewane roztworem soli o stężeniu 1% Brak kiełkujących nasion Nasiona podlewane roztworem soli o stężeniu 2,5% Brak kiełkujących nasion Nasiona podlewane roztworem soli o stężeniu 5% Brak kiełkujących nasion

40 OBSERWACJE: 1. W pojemniku z glebą podlewaną 0,1% roztworem soli wykiełkowało więcej nasion niż w pojemniku z glebą podlewaną wodą wodociągową. Rośliny były niższe, ale bardziej zielone (mocniejsze). 2. W pojemnikach z glebą podlewaną roztworami soli o większych stężeniach żadne z nasion nie wykiełkowało. 3. Po trzech dniach bez podlewania rośliny w glebie podlewanej wcześniej wodą wodociągową uschły, a w glebie podlewanej 0,1% r. NaCl przetrwały niekorzystne warunki WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEGO DOŚWIADCZENIA: 1.Stosowanie soli w niewielkich dawkach może korzystnie wpłynąć na rośliny. 2.Większe dawki soli kuchennej wpływają niekorzystnie na rośliny (hamują ich rozwój). 3.Posypywanie zimą dróg solą prowadzi do zasolenia gleb przy nich położonych i w efekcie do zmniejszenia plonów. 4.W przypadku suszy trudniej przetrwać roślinom na glebach ubogich w składniki mineralne.

41 Jest ważnym źródłem sodu i chloru (składniki tkanek i płynów ustrojowych człowieka ) Sód reguluje gospodarkę wodną i kwasowo-zasadową ludzkiego organizmu Sód opowiada za właściwe przenoszenie sygnałów nerwowych Dzienne zapotrzebowanie organizmu człowieka na sól kuchenną wynosi 6 g. W dostępnych źródłach informacji szukaliśmy danych na temat wpływu soli na organizm człowieka, przeprowadziliśmy debatę na temat: Za i przeciw soli kuchennej. Oto jej wyniki:. Sód reguluje ciśnienie krwi Sód wpływa na prawidłowe funkcjonowania mięśni Wspomaga trawienie Wspomaga przemianę materii Ma wpływ na proces tworzenia komórek Chlor jest składnikiem HCl niezbędnym w trawieniu sód i chlor odpowiadają za transport do i z komórek

42 NIEKORZYSTNE DZIAŁANIE NADMIARU SOLI KUCHENNEJ NA ORGANIZM CZŁOWIEKA Obumieranie komórek Przedwczesne starzenie Nadciśnienie tętnicze Tworzenie obrzęków Powstawanie celulitów Obciążenie i choroby nerek Reumatyzm Artrozę Gościec Kamicę nerkową Kamicę woreczka żółciowego Sól w nadmiarze traktowana jest przez organizm jak trucizna. Stara się on wydalić ją razem z wodą, powodując: Jod i fluor dodawane do soli działają rakotwórczo

43 ZAWARTOŚĆ SOLI W WYBRANYCH POTRAWACH

44 ILOŚĆ PRODUKTÓW ŚWIEŻYCH I PRZETWORZONYCH ZAWIERAJĄCYCH 0,1G SODU = 0,25G SOLI KUCHENNEJ

45 CZYM MOŻNA ZASTAPIC SÓL KUCHENNĄ? Sól kuchenną dobrze zastępują świeże zioła: majeranek, estragon, bazylia, natka pietruszki. Nadają potrawie lekko słony smak. bazylia

46 Literatura: 1. Chemia Nowej Ery. Podręcznik dla gimnazjum cz. 2. J. Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin. Wyd. Nowa Era, Warszawa 2010; 2. Kuchnia polska.1001 przepisów. E. Aszkiewicz. Wyd. Publicat Poznań. 3. Sól soli nierówna.- J. Stobiński i W. Stobiński, PZWiS, 1970, 4. Świat biologii. Podręcznik dla gimnazjum cz. 3. M. Kłyś, J. Stawarz, W. Gołda, U. Nowak, T. Ogorzałek. Wyd. Nowa Era, Warszawa 2010;

47 Prawie trzy lata udziału w projekcie za nami, wyniki egzaminu - przed nami. Czy będziemy z nich zadowoleni? Mamy taką nadzieję… Jedno wiemy na pewno: stworzyliśmy świetną grupę, dla której nawet największe wyzwania nie wydają się straszne…

48 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ !

49 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google