Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 2 w Toruniu ID grupy: 96/61_P_G1 Opiekun: Alicja Brożek Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Dlaczego po prostu stamtąd nie wyszedłem czyli kupuj z głową. Semestr/rok szkolny: V /2011/2012

3 KUPUJ Z GŁOWĄ

4 SPIS TREŚCI 1. Kto to jest konsument? slajd Nastolatek jako konsument …………..slajd Gwarancja, czyli co i jak ………………slajd Reklamacja i czynności z nią związane -Reklamacja …………………………….slajd Czynności z nią związane …………..slajd 17-18

5 SPIS TREŚCI 5. Oznakowania na produktach ………...slajd Reklama – co to jest ……… slajd Zalety i wady reklamy ………………….slajd Zalety ………………………………………..slajd 27 -Wady ………………………………………...slajd Wywiady w sklepach …………………...slajd Instytucje pomagające konsumentom ….slajd Poradnik konsumenta …………………....slajd 32

6 KTO TO JEST KONSUMENT?

7 KONSUMENT to każda osoba nabywająca towar dla celów nie związanych z działalnością gospodarczą.

8 Dorosły konsument Bierze pod uwagę: Cenę Jakość Wybiera sprawdzone firmy, Nie kieruje się modą Nastoletni konsument Bierze pod uwagę: Cenę jeśli płaci z własnego kieszonkowego Kieruje się modą, wybiera znane marki, by przypodobać się rówieśnikom

9 NASTOLATEK JAKO KONSUMENT

10 Zgodnie z prawem dzieci poniżej 13; roku życia nie mają "zdolności do czynności prawnych. W związku z tym w ogóle nie powinny same kupować. Jak jest w przypadku osób między 13, a 18 rokiem życia? - Mogą bez zgody i wiedzy rodziców robić drobne zakupy. Mają prawo kupić np. słodycze, artykuły papiernicze czy gazety. W przypadku zakupu odtwarzacza mp3, DVD czy roweru – nastolatek musi mieć już zgodę. W przeciwnym razie rodzic ma prawo oddać towar i żądać zwrotu pieniędzy. Niepełnoletni nie mogą kupić alkoholu, papierosów i rzeczy wartościowych oraz zapałek i zapalniczek. Co wolno, a czego nie wolno.

11

12 GWARANCJA, CZYLI CO I JAK…

13 GWARANCJA To pisemne zobowiązanie gwaranta do bezpłatnego usunięcia wady lub wymiany towaru na niewadliwy. Gwarancja, jakości chroni konsumenta tylko wtedy, gdy gwarant tej ochrony udzielił. Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane w języku polskim, w sposób zrozumiały i niewprowadzający w błąd. Gwarancja nie jest obowiązkowa oraz trwa taki okres, na jaki się umówią obie strony.

14

15 REKLAMACJA I CZYNNOŚCI Z NIĄ ZWIĄZANE

16 REKLAMACJA Żądanie klienta kierowane do sprzedawcy lub wykonawcy. Jest to przede wszystkim żądanie wymiany, naprawy towaru lub poprawienia. Również żądanie zwrotu pieniędzy za towar lub usługę, bądź obniżenia ceny. Reklamacja jest obowiązkowa oraz trwa maksymalnie 2 lata.

17 CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z REKLAMACJĄ Reklamację mogą składać osoby, które ukończyły 13 lat. Dzieci młodsze, natomiast za pośrednictwem rodziców oraz wymagany jest paragon. Zareklamować można wszystko.

18

19 OZNAKOWANIA NA PRODUKTACH

20 OZNAKOWANIA NA KOSMETYKACH termin przydatności Opakowanie przeznaczone do odzysku recykling materiał z jakiego wykonano produkt produkt łatwopalny

21 OZNAKOWANIA NA LEKARSTWACH

22

23 REKLAMA – CO TO JEST ?

24 REKLAMA To rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do jego zakupu. Służą do tego plakaty, ulotki, napisy, bilbordy ustawiane na każdym rogu ulicy, ogłoszenia w prasie i w radiu. Ale głównym i najskuteczniejszym nośnikiem informacji reklamowych jest telewizja. Reklama na stałe pojawiła się w polskiej codzienności w połowie lat osiemdziesiątych.

25

26 ZALETY I WADY REKLAMY

27 ZALETY REKLAMY Daje możliwość zorientowania się przed zakupem, co jest dostępne w danym sklepie. Co jakiś czas pieniądze z reklam przekazywane są na cele charytatywne. Dzięki reklamom można porównać ceny w różnych sklepach nie wychodząc z domu. Reklamy często mają humorystyczny charakter. Roznosiciele ulotek posiadają pracę.

28 WADY REKLAMY Zaburzają estetykę naszego miasta. (np. Billboardy porozwieszane co kilka metrów.) Rozpraszają uwagę. (np. Kierowcy, których porazi billboard.) Bezsenność. (np. Kolorowe neony billboardów ustawione niedaleko okna w bloku.) Reklamy telewizyjne przerywają filmy, seriale inne. Manipulują nami. (np. Wydawanie wszystkich swoich oszczędności przez pięciolatka na bezużytyczne zabawki, drogie, tanie oraz szybko nudzące się.) Drukując reklamy w formie gazet, marnujemy wiele papieru. Może zaburzyć rozwój dziecka. Ma negatywny wpływ na psychikę dzieci. (np. Czterolatek oglądający reklamę red bulla, może pomyśleć, że po wypiciu owego napoju dostanie skrzydeł.)

29 WYWIADY W SKLEPACH

30

31 JAKIE INSTYTUCJE POMAGAJĄ KONSUMENTOM? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Federacja Konsumentów Stowarzyszenie Konsumentów Polskich Miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów Europejskie Centrum Konsumenckie

32 PORADNIK KONSUMENTA CZYLI : O CZYM KAŻDY KUPUJĄCY POWINIEN PAMIĘTAĆ Porównaj ofertę w kilku sklepach Zachowaj paragon Sprawdź oznaczenia na towarze Sprawdź jakość i gwarancję towaru Nie kieruj się marką tylko jakością Przeczytaj instrukcję obsługi Nie daj się zmanipulować reklamie Rób listę zakupów

33 ZAKUPY PRZEZ INTERNET Przy zakupach "na odległość" - masz prawo do: pełnej i napisanej przystępnym językiem informacji o oferowanych towarach i usługach, informację masz otrzymać przed złożeniem zamówienia, jeśli je złożysz, powinieneś otrzymać pisemne potwierdzenia informacji o twoim zakupie. (Dodatkowo wydrukuj sobie stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia), nie później niż w chwili dostawy powinieneś otrzymać na piśmie lub pocztą elektroniczną potwierdzenie zawarcia umowy, możesz w ciągu 10 dni odstąpić od umowy i oddać towar.

34 Dziękujemy za obejrzenie naszej prezentacji multimedialnej. Opiekun: Pani Alicja Brożek Grupa przedsiębiorców :Nikola Bogucka Roksana Sadowska Joanna Iwan Paulina Kubiak Kamil Lewandowski Jarosław Drożdżewski Jakub Margol Wojtek Kochanowicz Radosław Michalak Cezary Kopczyński

35 STĄD CZERPALIŚMY INSPIRACJE : Ustawa z dnia o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. 2000, nr 22, poz. 271) Ustawa z dnia o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U Nr 50, poz.331) Ustawa z dnia o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz. U. Nr 141, poz. 1176)

36 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google