Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) ID grupy: 96/g2_mp Lokalizacja: Gdynia Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza (specjalność: chemia) Temat projektowy:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) ID grupy: 96/g2_mp Lokalizacja: Gdynia Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza (specjalność: chemia) Temat projektowy:"— Zapis prezentacji:

1 DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) ID grupy: 96/g2_mp Lokalizacja: Gdynia Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza (specjalność: chemia) Temat projektowy: Zajrzyj przez dziurkę od klucza K-40 Semestr/rok szkolny: 2009/2010 ( r.)

2

3 Słuch Węch Wzrok Smak Dotyk

4 Słuch i ucho Słuch jest to zmysł odbierający i przekazujący fale dźwiękowe. Ucho potrafi wyłowić i śledzić rozmowę prowadzoną w gwarnym pomieszczeniu albo rozpoznać fałszywy dźwięk jednego instrumentu w stuosobowej orkiestrze. Uszy ludzkie są w stanie określić przemieszczenie się źródła dźwięku. Dokonują analizy i porównują wyniki z danymi znajdującymi się w naszej pamięci. Dzięki temu potrafimy odróżnić brzmienie fletu od dźwięku skrzypiec. (http://www.sluch.com.pl/wiedza/36-wiedza/57-poznaj-swoj-sluch)

5 Budowa ucha Ucho składa się z trzech dużych części: ucha wewnętrznego, środkowego i zewnętrznego. Trzy małe kosteczki (młoteczek, kowadełko i strzemiączko) wzmacniają i przekazują dźwięk do ucha wewnętrznego. (http://www.sluch.com.pl/wiedza/36-wiedza/57-poznaj-swoj-sluch) ( poradnikmedyczny.pl )

6 Zakres słyszalnych częstotliwości` Hz Zakres największej czułości ucha Hz Zakres częstotliwości ludzkiej rozmowy Hz Próg słyszalności0 dB HL Próg bólu dB HL Uszkodzenie słuchu150 dB HL Przykładowe wartości (http://pl.wikipedia.org/wiki/Słuch) (www.uslysz.pl/uploads/pics/SoundIntoEartekst.gif)

7 Węch - jeden z dwóch – obok smaku – zmysłów chemicznych. Działanie węchu polega na wykrywaniu zapachów, czyli (detekcji) i rozpoznawaniu bodźców, jakimi są cząsteczki określonych związków chemicznych lub ich mieszaniny (odoranty). Węch jest jednym z najstarszych zmysłów. Jego ewolucja rozpoczęła się w chwili, gdy pierwsze organizmy jednokomórkowe zaczęły odbierać chemiczne sygnały z otaczającego je środowiska (bodźce odbierane obecnie przez zmysły węchu i smaku).

8 System analizy sygnałów węchowych, opisany przez Lindę B. Buck i Richarda Axela (Nagroda Nobla 2004), obejmuje etapy: "wstępnej" selekcji zapachów w komórkach nabłonka (pobudzenie określonych grup receptorów przez określone grupy związków), selekcji, dokonywanej w opuszce węchowej, w której – w określonych kłębuszkach – zbiegają się aksony komórek węchowych zawierających takie samo białko receptorowe, analizy rozkładu pobudzeń w korze węchowej – rozpoznanie rodzaju zapachu (podobieństwa do zapamiętanych wzorców). Równocześnie – a nawet przed etapem rozpoznania i oceny intensywności wrażenia – pojawiają się pozytywne lub negatywne emocje (ocena hedoniczna).

9 Zapalenie zatok: wywołują je bakterie oraz grzyby błony śluzowej wyścielające zatoki przynosowe, powstaje najczęściej na skutek przejścia infekcji z jamy nosowo- gardłowej. Niestety zatoki nie są wstanie samoistnie opróżnić się. Nie leczony stan zapalny może się rozszerzać na sąsiadujące struktury i wywoływać groźne powikłania, objawy to m.in. Katar, bóle głowy, czoła, podwyższona temperatura ciała. Wczesna diagnoza i odpowiednie leczenie prowadzi zwykle do wyleczenia choroby. Niekiedy mimo intensywnego leczenia, nie udaje się jednak uzyskać poprawy.

10 Wzrok Jeden z pięciu zmysłów w ciele człowieka. Jest to zdolność do odbierania bodźców wywołanych przez rozchodzące się w przestrzeni zaburzenia w postaci pola elektromagnetycznego. Mięśnie w oku --->

11 Funkcje Rozróżnianie światła od ciemności (fotoreceptory) Ocena kierunku padania światła (oczy kubkowe lub pęcherzykowe) Rozpoznawanie kształtów (pręciki) Rozróżnianie barw (czopki – najczęściej trzy, u kobiet mogą występować cztery) Widzenie stereoskopowe – ocenianie odległości położenia obiektu od oka

12 Budowa oka

13 Działanie oka światło przechodzi przez przednią część twardówki – rogówkę; wpada do oka przez źrenicę regulowaną tęczówką – kolorową częścią oka; przechodzi przez soczewkę, która załamuje promienie świetlne; przechodzi przez ciało szkliste; promienie padają na wewnętrzną warstwę oka – siatkówkę, składającą się z fotoreceptorów – czopków (kolor) i pręcików (kształt i ruch). poprzez nerw wzrokowy i dalsze składniki drogi wzrokowej impulsy nerwowe są przekazywane do ośrodków wzrokowych kory mózgowej.

14 Choroby i wady wzroku krótkowzroczność nadwzroczność astygmatyzm starczowzroczność ślepota barw zaćma jaskra ślepota

15 Stożek rogówki W jego wyniku powstaje zniekształcenie rogówki. Przypomina kształtem stożek i pogarsza jakość widzenia.

16 Krótkowzroczność

17 Nadwzroczność Ryc. 2

18 Astygmatyzm Ryc. 3

19 Zaćma (łac. cataracta)

20 Jaskra

21 Jęczmień Torbielowata infekcja powieki, powodowana przez gronkowce na brzegach powiek.

22 Zapalenie spojówek infekcyjne –bakteryjne –wirusowe –grzybicze –chladyminowe nieinfekcyjne –alergiczne –chemiczne –odczynowe

23 Ślepota barw dichromatyzm - całkowity brak jednego z rodzajów czopków: –protanopia – nierozpoznawanie barwy czerwonej (lub mylenie jej z barwą zieloną); –deuteranopia (tzw. daltonizm) – nierozpoznawanie barwy zielonej (lub mylenie jej z barwą czerwoną); –tritanopia – nierozpoznawanie barw żółtej i niebieskiej. trichromatyzm - różnica wrażliwości na barwy jednego z rodzajów czopków: –protanomalia – obniżona percepcja nasycenia i jaskrawości czerwieni; –deuteranomalia – obniżona percepcja nasycenia (ale nie jaskrawości) zieleni; –tritanomalia – obniżona percepcja barwy niebieskiej. monochromatyzm - całkowita niezdolność do rozpoznawania barw: –Monochromacja czopków, gdzie działa jedynie pojedynczy system czopków – nie ma możliwości rozróżniania barw. –Achromatopsja lub monochromacja stożków – siatkówka oka nie zawiera żadnych czopków w wyniku czego poza niezdolnością do rozpoznawania barw występują również trudności w widzeniu przy normalnym świetle. Ryc. 4Ryc. 6 Ryc. 5

24 Zwyrodnienie plamki żółtej Uszkadza siatkówkę i prowadzi do uszkodzenia widzenia centralnego, a w konsekwencji do ślepoty. Występuje u osób powyżej 50 roku życia

25 Dnia 19 marca 2011 roku na zajęciach przeprowadziliśmy doświadczenie mające na celu sprawdzić, jak ludzkie oko rozpoznaje kolory przedmiotów w czterech różnych warunkach oświetleniowych: w całkowitej ciemności, przy pomocy 1 świeczki, 2 świeczek i w świetle dziennym. Do przeprowadzenia doświadczenia użyliśmy: kubka, filiżanki, deski do krojenia, nakrętki, mazaka oraz magnesu.

26 Ciemno02K03M04M05M07K09K10K11K Kubekżółtyczarnybiałyżółtyzielonykremowybiały Filiżankaniebieskaprzezroczy sta ciemne szkło brązowabezbarwn a Przezro- -czysta przezroc zysta Deska do krojenia czerwonaniebieskapomarańczo wa czerwo na zielonaniebieskaczarna Nakrętkaniebieskazielona-- Mazakróżowyczerwonypomarańczróżowyczarnyróżowyczarnyniebieski Magneszielony --różowygranatróżowyniebies ki 1 świeczka02K03M04M05M09K10K11K Kubekżółtybiałyżółty Filiżankażółto- brąz żółtaróżowaczerwonabrązowabrązowyPrzezrocz ysto-brąz Deskaczerwon a Nakrętkaniebiesk a zielonaniebieska Mazakpomarań czowy Magnesgranatczarnyfioletowyczarnygranat

27 2 świeczki 02KO3M04M05M09K10K11K Kubekżółty Filiżankabrązoważółtaróżowa brązowaprzezrocz ysta Deskaczerwona Nakrętkaniebieska Mazakpomarańc zowy Magnesgranatowyczarny granatow y czarny Kolory przedmiotów w świetle dziennym: Kubek – żółty Filiżanka – brązowo – przezroczysta Deska do krojenia - czerwona Nakrętka – niebieska Mazak - pomarańczowy Magnes – czarny WNIOSKI: Oko człowieka można bardzo łatwo oszukać poprze z światło; im więcej światła, tym lepiej widzimy.

28 Dnia 9 kwietnia 2011 roku przeprowadziliśmy doświadczenie, które miało na celu ukazać, jak ludzkie oko widzi stereogramy (są to obrazy przedstawione w taki sposób, żeby sprawiały wrażenie trójwymiarowych). W doświadczeniu brało udział 9 osób. Użyliśmy w nim książki ze stereogramami pod tytułem Magia Obrazów.

29 Obiekty badawcze1 obraz2 obraz3 obraz 02Kkrowaczłowiekliść klonu 03Mgąsienicajadowity wążliść klonu 04Mtwarzenicgwiazda 05Mpies, gąsienicaprzemawiający człowiek kwiat 06Mkoza, owcaczłowiekdom i płot 08Kcośczłowiekliść klonu 11Kjeleńkrólikdrzewo, kwiat 12Mliskoń z ludzką głowąliść klonu Stereogramy przedstawiają: 1.Koza 2.Człowiek 3.Liść klonu

30 Żeby życie miało smaczek … Zmysł smaku jest jednym z mniej docenianych i najbardziej tajemniczych ludzkich zmysłów. Nie istnieje jeden ośrodek smaku, a w korze mózgu nie ma obszarów reagujących wyłącznie na jeden rodzaj smaku. Ponadto spotyka się opinie, że w trakcie aktywacji smakowych obszarów korowych, nieregularnie pobudzane są również ośrodki mowy, co wskazywać mogłoby na związek odczuwania smaków z ich nazywaniem.

31 Język jest wałem mięśniowym położonym na dnie jamy ustnej i pokrytym śluzówką. Nasada języka zaopatrzona jest w mieszki językowe czyli skupiska tkanki chłonnej tworzące razem migdałek językowy. Śluzówka języka jest wilgotna, różowa, pokryta licznymi brodawkami językowymi.

32 Język – wieloczynnościowy narząd, twór mięśniowy jamy gębowej kręgowców. Głównym zadaniem języka jest podsuwanie pokarmu pod zęby, mieszanie pokarmu w czasie żucia i przesuwanie kęsów pokarmu do gardła. Kubków smakowych jest średnio ok na osobę. Podzielone są na cztery zasadnicze grupy, różnie umiejscowione, odpowiedzialne za wykrywanie czterech podstawowych wrażeń smakowych :

33 1.Siedlisko wyłapujące goryczkę 2.Rozpoznanie wrażenia kwasowości 3.Poszukiwacze słonego 4.Ekipa odpowiedzialna za detekcje smaku słodkiego 5.Smak umami – białka (nie zaznaczono)

34 Grzybica języka (źródło: rzybicaju04.jpg)

35 Grzybica jamy ustnej to główna przyczyna zaburzeń smaku (źródło:http://www.sok- noni.net.pl/images/obrazki/grzybica01.jpg)

36 Rozpoznanie wód Dnia w Instytucie Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego w Gdyni o godzinie 15:15 przeprowadzono badania na temat rozpoznawania smaku danej wody. Przebadano dziewięć osób. Każda z nich spróbowała sześciu rodzajów wód: mineralnych (Galicjanka, Kropla Beskidu, Ustronianka oraz Cisowianka), wodę gotowaną i wodę bezpośrednio z kranu.

37 Tak przedstawiały się wyniki badań: Jak widać, każdy ma osobne zdanie na temat smaku wody. Dla jednej osoby jest ona mdła lub kwaśna, a dla drugiej osoby jest delikatna i smaczna.

38 W tabeli przedstawiono przykład ilustrujący w jaki sposób różne receptory węchowe reagują na określone związki chemiczne (odoranty). Symbole S1, S3, S18... oznaczają numery przypisane poszczególnym receptorom. Znak + oznacza reakcję receptora na działanie danego związku, zero – brak reakcji. Badania są kontynuowane. Od chwili przyznania Nagrody Nobla (2004) odkryto nowe rodzaje receptorów odorantów. Stwierdzono również, że niektóre bezwonne związki mogą wywoływać wrażenia węchowe, jeżeli występują w mieszaninie (Linda B. Buck, 2006) Związek chemiczny S1S3S3 S1 8 S1 9 S2 5 S4 1 S4 6 S51S7 9 S8 3 Zapach Kwas kapronowy000x000000nieprzyjemny Heksanol0x00x00000Przyjemny Kwas entanowyx0xx0x0x00nieprzyjemny Heptanol0x0xx00000przyjemny Kwas kaprylowyx0xx0xxxxxnieprzyjemny Oktanol00xx0x0x00przyjemny

39 Domniemana mapa smaków języka Eksperyment przeprowadzono dnia r. w budynku Instytutu Oceanografii uniwersytetu Gdańskiego w godzinach popołudniowych. Przygotowano cztery pojemniki, w których znajdowały się roztwory gorzkie, słodkie, kwaśne oraz słone. Zakraplano roztwory na różne części języka obiektów doświadczalnych. Wyniki przedstawiono w tabeli.

40 Tabela SŁONYSŁODKIGORZKIKWAŚNY 01K1 02K4, 3, 2, 14,1 03M4, 3, 2, 1 04M 05M1 06M4, 3, 21 07K 08K4, 3, 2 09K 10K 11K43 12K3,2

41 Wnioski Wniosek 1. Żaden z obiektów nie wskazał obszaru smaku słonego. Wniosek 2. Obiekty badane na odczuwanie smaku gorzkiego wskazały właściwy obszar odczuwania tego smaku na języku. Wniosek 3. Obiekty wskazały właściwy obszar odczuwania smaku słodkiego. Niektórzy wskazali również dodatkowe obszary. Wniosek 4. Część obiektów wskazała obszar odpowiadający za smak słodki za obszar odczuwający smak kwaśny. Wniosek 5. Mężczyźni lepiej rozpoznają smaki niż kobiety.

42 Choroby języka Zaburzenia smaku: dysgeusia - spowodowana chorobami przewodu pokarmowego, gruczołów wewnętrznego wydzielania lub są następstwem zażywania niektórych leków, np. uspokajających. Może być również podłoże psychiczne lub występować po napromieniowaniu. ageusia – całkowity brak odczuwania smaku. hypergeusia – nadmierne odczuwanie smaku. parageusia – odczuwanie smaku inaczej niż smakuje w rzeczywistości.

43 Przebarwienie języka: lekko różowy – prawidłowo. bladoczerwony, purpurowy lub siny – choroby serca. żółty – żółtaczka lub anemia. bardzo blady – niedokrwistość. brązowy – choroby tarczycy; zażywanie heroiny.

44 Grzybica: Candida, grzyb z rodziny Cryptococidiae. Odmiany Candida występują u ok. 60% osób. Najbardziej narażone na zakażenie grzybicze są osoby o osłabionej odporności organizmu lub posiadające niedobory żywieniowe. Do grzybicy przyczynia się brak higieny jamy ustnej oraz zmiany w wydzielaniu śliny. Zapalenie języka: objawy: zaczerwienie, ból i pieczenie, powiększenie rozmiarów języka, język włochaty; mogą występować owrzodzenia

45 Przyczyny Wady wrodzone Zapalenia błony śluzowej Resekcje języka Powikłania po operacjach Cukrzyca Choroby wątroby

46 Profilaktyka Częste mycie zębów Nie używanie cudzych szczoteczek do zębów Higiena jamy ustnej Unikanie powikłań po operacjach wg. Zaleceń lekarza

47 Nr obiektu Opuszki palców Wewnętrzna część dłoni Zewnętrzna część dłoni RamięNosStaw łokciowy 01kBardzo dobrze 2/2 Średnio ½Bardzo dobrze 2/3 Średnio 1/2 Słabo 2/2B. słabo 1/2 02kBardzo dobrze 2/2 Słabo 2/3Średnio2/3Mocno 1/2 Mocno 1/1Mocno 1/2 03mSłabo 2/2 Średnio 1/2 Średnio 2/2 Słabo 1/3 04mDelikatnie 1/1 Mocno 2/3Delikatnie 1/2Mocno 1/2 Mocno 2/2średnio 2/3 05mDobrze 1/1 Dobrze 3/3Mocno 1/1Dobrze 1/2 Mocno 1/1Słabo 1/2 06mŚrednio 2/2 Mocno 3/3Mocno 2/2Słabo 1/2 Średni 1/1Słabo 2/2 08kMocno 2/2 Średnio 1/2 Średnio 2/2 Słabo 1/2 11kDobrze 2/2 Lekko 3/2Lekko 2/2Mocno 1/1 Słabo 2/2Słabo 1/2 12mLekko 2/2Dobrze 3/3Umiarkowanie 3/2 Słabo 1/2 Mocno 1/1Słabo 1/3

48 Na różnych częściach ciała mamy różną ilość receptorów czuciowych. Dowodzi tego to, jak intensywnie czujemy w poszczególnych miejscach i jak mocno musimy nacisnąć, żeby cokolwiek poczuć. Od gęstości rozstawienia receptorów zależy jak mocno i jak dokładnie czujemy bodziec. Sprawdzaliśmy to przy pomocy od 1-3 ostrych końców pipet. Lekko nakłuwaliśmy 6 wybranych miejsc na ciele, mniej lub bardziej czułych. Opis doświadczenia

49 Wnioski Na podstawie naszych obserwacji najbardziej wrażliwymi punktami są opuszki palców oraz wewnętrzna część dłoni. Na zewnętrznej części dłoni czuć gorzej. Nie trzeba mocno przyciskać, jednak większość obiektów doświadczalnych stwierdzało nieprawidłową ilość bodźców (np. 1 na 2, lub nawet 3 na 2). Świadczy to o rzadkim rozstawieniu receptorów czuciowych. Z kolei, bazując na początkowym założeniu, ramię i staw łokciowy mają niegęsto rozstawione receptory. Przeważająca część obiektów czuła pipety słabo i złą ilość.

50 Najpopularniejsze choroby skóry Trądzik młodzieńczy Występuje u dojrzewającej młodzieży Objawy: wągry i pryszcze Przyczyny: nadmierna produkcja łoju przez skórę AZS (atopowe zapalenie skóry) Objawy: pieczenie, sucha skóra, zmiany skórne Choroba może trwać całe życie z okresami zaognienie i wyciszenia choroby i jest nieprawidłową odpowiedzią odpornościową (resmedica.pl)

51 Najpoważniejsze choroby skóry Czerniak złośliwy (nowotwór skóry) Objawy: pieprzyk naskórny Leczenie: zabieg chirurgiczny, chemioterapia (leczenie jest mało efektywne) (wikipedia.pl) Rak kolczystokomórkowy skóry Czynniki ryzyka: przewlekłe choroby skóry, przeszczepy narządów, żucie tytoniu Wywodzi się z komórek skóry i daje przerzuty

52 Rzadko spotykane choroby skóry Rumień wędrujący Jest to rzadka zmiana skórna w miejscu lub pobliżu wkłucia lub ukąszenia kleszcza. Towarzyszy mu: świąd lub pieczenie skóry oraz ból mięsni i stawów Twardzina skórna Przewlekła choroba skóry Objawy: widoczne – stwardnienie i pogrubienie skóry; znaczące – zmiany naczyniach włosowatych Choroba ta jest nie uleczalna i można tylko złagodzić jej objawy i w małym stopniu zahamować rozwój (wikipedia.pl)

53 Źródła bella_Syndrome_%28CRS%29_PHIL_4284_lores.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Cataracts_due_to_Congenital_Ru bella_Syndrome_%28CRS%29_PHIL_4284_lores.jpg by_a_person_with_glaucoma_EDS02.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/A_scene_as_it_might_be_viewed_ by_a_person_with_glaucoma_EDS02.JPG ghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Swollen_eye_with_conjunctivitis.jp g

54 Źródła a)http://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_(anatomi a) za_z_jezyka.htmhttp://www.chinmed.com/praktyka/prakt_art/diagno za_z_jezyka.htm mhttp://www.polskadroga.pl/cbc/BadPodst/Smaku.ht m sklepowej-polki/zmysl-smaku,1,1,905http://www.nawidelcu.pl/in-vino-veritas/ze- sklepowej-polki/zmysl-smaku,1,1,905


Pobierz ppt "DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) ID grupy: 96/g2_mp Lokalizacja: Gdynia Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza (specjalność: chemia) Temat projektowy:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google