Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ROZPROSZONA ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUCZYCIELA czyli o STATYSTYCZNEJ ISTOCIE WYCHOWANIA Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ROZPROSZONA ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUCZYCIELA czyli o STATYSTYCZNEJ ISTOCIE WYCHOWANIA Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski."— Zapis prezentacji:

1 ROZPROSZONA ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUCZYCIELA czyli o STATYSTYCZNEJ ISTOCIE WYCHOWANIA Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

2

3 …dowcipy, przysłowia, sposoby na gotowanie jajka na miękko, melodie, wiersze, dziecięce rymowanki, modny kolor samochodu, krój sukienki, twierdzenia naukowe, szarże wojskowe, godła, symbole i sztandary, programy polityczne, reklamy a także… zawartość programów szkolnych

4 MEM (kulturowy byt Campbella) jednostka informacji kulturowej przekazywana pozagenetycznie i mająca przystosowawcze znaczenie

5 Memy są czymś zewnętrznym w stosunku do umysłu. Nie rodzimy się z nimi. Zdobywamy memetyczny bagaż. Jedne z memów zdobywają nas, innych szukamy wkładając w to wiele wysiłku. Strategie ich przetrwania w ekosystemach naszych myśli warunkują kształty kultur. WYSTĘPUJĄ W PAKIETACH FUNKCJONALNYCH - MEMPLEKSACH

6 Procesy przyswajania memów u każdego człowieka powodują powstanie otwartego systemu na którym opiera się zachowanie – memotypu Jego działanie w danej chwili jest zależne od wymogów środowiska

7 Fundamentalny mempleks to reguły gry społecznej Kolektywny i hierarchiczny charakter naszego gatunku sprawia, że każde pokolenie postawione jest przez przed koniecznością znalezienia sobie miejsca w społecznym porządku. Punktem wyjścia tej gry są reguły ustanowione przez pokolenie rodziców

8 Pierre'a BourdieuPierre'a Bourdieu i przemoc symboliczna System edukacyjny w znacznym stopniu okazuje się mechanizmem skierowanym na odtwarzanie reguł panujących w danym czasie (pokoleniu). Sukces w takim systemie zapewnia dostosowanie się do reguł a nie szukanie własnych rozwiązań.

9 Każda gra wymaga reguł a ich znajomość jest jednym z głównych warunków wygranej Z drugiej strony, wprawa w grze daje większe szanse.

10 DLACZEGO OCZEKUJEMY, ŻE KOLEJNE POKOLENIE ZAGRA Z NAMI WEDŁUG STARYCH REGUŁ I SKAŻE SIĘ NA PRZEGRANĄ?

11 BUNT JEST WIĘC WPISANY W PROCES ZMIANY POKOLEŃ, JEST JEJ CZĘŚCIĄ A NIE PRODUKTEM UBOCZNYM

12 Główny problem – Różnorodność potencjalnych wyzwań

13 …siła w różnorodności rozwiązań W biologicznym ekosystemie stabilność zapewniana jest poprzez wielość sposobów na przetrwanie. Im więcej różnorodnych rozwiązań tym większa pewność powodzenia w przypadku sytuacji ekstremalnych

14 Różnorodność jest sposobem chronienia tego co możliwe Francois Jacob Przyszłość jest potencjalna, a skoro tak dlaczego oczekujemy, że może istnieć jakieś źródło rozwiązań, które ma absolutną przewagę nad pozostałymi?

15 MEMOTYP Grupa rówieśnicza Dom Szkoła

16 MEMOTYP S + MEMOTYP D + MEMOTYP GR Grupa rówieśnicza Dom Szkoła

17 Nauczyciel jako źródło memów Jak każdy inny człowiek, nauczyciel wyposażony jest w zestaw przyjętych memów i rozwiązuje dzięki nim problemy napotykane w swoim życiu. Jego memotyp daje mu możliwość poruszania się w sieci społecznych zależności a efektem jego działania jest pozycja jaką zajmuje.

18 Memotyp pod lupą Uczniowie poddają działanie nauczycielskiego memotypu wnikliwej ocenie. Sprawdzają jaka jest jakość proponowanych przez wychowawcę rozwiązań i jakie efekty przynoszą dla niego samego...

19 Wyniki tych obserwacji są starannie sumowane i przetwarzane przez uczniów. Ostatecznie wychowanek wydaje werdykt: Mistrz albo frajer Jeśli frajer, nie wierzy w to co mówi nauczyciel, memy, które próbuje wspierać są ignorowane ale jeśli werdykt brzmi MISTRZ...

20 Autorytet nauczyciela

21 Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP

22 Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU

23 Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY

24 Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY

25 Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU CELEBRYTY

26 Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY

27 Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY

28 Obserwator AUTENTYCZNY MEMOTYP CELEBRYTY UROJONY MEMOTYP CELEBRYTY AUTENTYCZNY KOMUNIKAT O JAKOŚCI MEMOTYPU CELEBRYTY

29 Ponieważ w szkole nie działają filtry memetyczne albo bardzo trudno je stosować, nauczyciele – celebryci trwają krótko. Nie można budować w ten sposób jakiejkolwiek podstawy autorytetu. Musimy też przyjąć, że siła naszego oddziaływania będzie różna w różnych środowiskach

30 MEMOTYP NAUCZYIELA Grupa rówieśnicza Dom Szkoła

31 Potrzeba różnorodności implikuje wielość memetycznych źródeł i losową w zasadzie siłę wpływu każdego z nich. Nie można przewidzieć skutecznie ostatecznego znaczenia żadnego z nich. Taki wniosek nie oznacza jednak braku odpowiedzialności a raczej odpowiedzialność absolutną.

32 Dziękuję


Pobierz ppt "ROZPROSZONA ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUCZYCIELA czyli o STATYSTYCZNEJ ISTOCIE WYCHOWANIA Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google