Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak radzić sobie z różnicami w środowisku edukacyjnym? Luc Pluymers.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak radzić sobie z różnicami w środowisku edukacyjnym? Luc Pluymers."— Zapis prezentacji:

1 Jak radzić sobie z różnicami w środowisku edukacyjnym? Luc Pluymers

2

3

4 Wyjątkowość człowieka Cud mózgu Rozwój i nauka Talenty Unikalny we wspólnym świecie (szkolnym)

5 Cud mózgu

6 Rozwój i nauka Enaktywny sposób poznania -> Ikoniczny sposób poznania -> Indukcyjny sposób poznania -> Hipotetyczno-dedukcyjny sposób poznania Konkretny fenomenalizm Aktywny egocentryzm Stadium sensoryczno- motoryczne (0-2 lat) Stadium przed- operacyjne (2-7 lat) Stadium operacji konkretnych (7- 11 lat) Stadium operacji formalnych (wiek dojrzewania – dorosłość) Zinternalizowana refleksja Konstruktywizm abstrakcyjny

7 Rozwój i nauka Dziecko w wieku przedszkolnym: nieświadoma nauka - środowisko społeczne - naśladowcy - inna...ale normalna Dziecko w wieku szkolnym: zmuszone do nauki - strukturalne środowisko uczenia się - ustalone normy ° wiedza ° umiejętności, zdolności - ramy czasowe: rok szkolny - całkowicie inna... ale zgodna z normami

8 Pełny talentów ABY SELEKCJA BYŁA SPRAWIEDLIWA, KAŻDY MUSI PRZEJŚĆ TEN SAM TEST: PROSZĘ WEJŚĆ NA TAMTO DRZEWO

9 Pełny talentów Talenty pochodzą z: ° ogólnej zdolności, ° unikalnych zainteresowań uczniów, ° stylu uczenia się. Talenty pojawiają się... i przemijają. To, czego nie wykorzystujesz, tracisz.

10 Wyjątkowy versus szkolny Uczniowie są różni...więc są unikalni -werbalne, pozawerbalne -Rozwój społeczny -Rozwój emocjonalny -Talenty, zdolności -Twórczy rozwój -Hormonalny -Wielozadaniowość, przeskakiwanie z czynności na czynność -Zdolność uczenia się -Płeć -Upośledzenie procesu uczenia się -Upośledzenie zachowania Standardy szkolne

11 Świadomość różnic Rozwój edukacji

12 Od kognitywizmu do konstruktywizmu Od celów do kompetencji Rozwój struktury edukacji

13 Świadomość różnic Rozwój edukacji Od kognitywizmu do konstruktywizmu Oczekuję, że będziecie niezależnymi, odkrywczymi oraz krytycznymi myślicielami, którzy będą robić dokładnie to, co im powiem.

14 Od kognitywizmu do konstruktywizmu 14 KognitywizmBehawioryzm Konstruktywizm + Wiedza + wpływ Wstępnie określone badanie zachowania, odtworzenie Wiedza + Zdobycie wiedzy Nauka + Proces Zachowanie + Własne zachowanie Świadomość różnic

15 Świadomość różnic Od celów do kompetencji 15 Wynik uczenia się i procesów uczenia się Metapoznanie (i autorefleksja) Kompetencje Umiejętności Postawy Wiedza Integracja WUP = osobista zdolność W U P

16 16 Zwiększanie integracji W, U, P Zwiększenie wykorzystania kontekstów i sytuacji realistycznych Prowadzenie przez nauczycieli prowadzenie przez uczniów Zwiększenie samodzielnej nauki ucznia 16 Jasno określone i zorganizowane sytuacje uczenia się Autentyczne, złożone sytuacje uczenia się Świadomość różnic Od celów do kompetencji

17 17 Przepowiednia o samounieważnieniu" Każda próba zmiany sposobu nauczania zostanie zneutralizowana, jeśli nie będzie związku między nauczaniem i oceną. Świadomość różnic Od celów do kompetencji

18 18 Świadomość różnic Od celów do kompetencji

19 19 Świadomość różnic Od celów do kompetencji

20 20 Świadomość różnic Od celów do kompetencji

21 Struktura edukacji we Flandrii 21 Szkoła podstawowa Szósta klasa 12 lat Pierwsza klasa Druga klasa Trzecia klasa Rok A Rok B Powołanie. Rok przygotowawczy lat GETEAEVE lat lat 19 lat Świadomość różnic

22 Struktura edukacji we Flandrii 22 Świadomość różnic 22 4 rodzaje edukacji średniej GETE AE VE

23 Struktura edukacji we Flandrii 23 Świadomość różnic 23 Struktura edukacji = struktura szkoły Struktura edukacji Struktura szkoły GE 2TE 2 TE 3AE 3 AE 2 VE 3 VE 2 GE 3 Pierwszy etap

24 Struktura edukacji we Flandrii 24 Świadomość różnic 24 Struktura edukacji = struktura szkoły Struktura edukacji Struktura szkoły Gimnazjum

25 Autentyczne Pomoc wszystkich absolwentów szkół podstawowych Obszerna podstawowa edukacja średnia Silnie strukturalny wybór doradztwa w kwestii studiów Odkładanie wyboru studiów do wieku 14 lat Zróżnicowana oferta pakietów opcjonalnych (teortycznych + technicznych) Autonomiczne Niewłączone do szkół wyższych Własny zespół personelu i kierownictwa

26 Gimnazjum Pomoc wszystkich absolwentów szkół podstawowych Przebieg A: 92% Normalny program nauczania Certyfikowany (szkoła podstawowa) Maksymalnie 24 uczniów w klasie Rozpoczęcie od poziomu: koniec szóstej klasy Materiały szkoleniowe = cele Zintegrowana edukacja (specjalne potrzeby) 2 etapy GE, TE, AE, (VE) Przebieg B: 8% Zaburzony program nauczania Niecertyfikowany (szkoła podstawowa) Szkoły o specjalnych potrzebach Maksymalnie 12 uczniów w klasie Rozpoczęcie od poziomu: koniec czwartej klasy Materiały szkoleniowe = narzędzia Zintegrowana edukacja (specjalne potrzeby) 2 etapy VE

27 Gimnazjum Obszerna edukacja podstawowa -27/32 ogólnych przedmiotów (matematyka, języki, technika, religia, historia, w-f, muzyka, sztuka,...) -5/32 pakietów zorientowanych na teorię i praktykę W oparciu o zainteresowania ucznia Żaden z tych pakietów nie jest wstępnym wyborem studiów w 2. etapie

28 Gimnazjum Klasy mieszane 28 Heterogeniczny Homogeniczny łacinamatematyka języki …

29 Gimnazjum Klasy mieszane 29 Pozytywny wpływ na motywację Osiągnięcie nie jest konkurencją Brak piętnowania Koedukacja Więcej czasu dla rozwoju indywidualnego Uczenie, coaching WSZYSCY uczniowie zyskują! Ale... szczególnie zyskują ci uczniowie, którzy nie są "tacy bystrzy." Sytuacja społeczno-autentyczna

30 Gimnazjum Zróżnicowanie w klasie 30 Model "Podstawowy - kontynuacja - rozwój" 30 Podstawowe poziomy oceny Lekcje Zadania Interaktywne metody Trwałe umiejętności samooceny, postawy Podstawowa wiedza autorefleksji Powtarzać: podstawowy Pogłębianie -Kontynuacja -Rozwój

31 Gimnazjum Metody dydaktyczne 31 PODSTA WOWY SR PRACE NAPRAWCZE POZIOM PRACYPODSTA WOWY

32 Gimnazjum Metody dydaktyczne 32 Im więcej sposobów nauczania wykorzystujesz, tym większa liczba uczniów, do których docierasz Słuchać Czytać Obserwować/słuchać Obserwować/słuchać/naślad ować Rozmawiać o Działać/ćwiczyć Wyjaśniać/uczyć Słyszę i zapominam. Widzę i pamiętam. Robię i rozumiem. Konfucjusz

33 Gimnazjum Metody dydaktyczne 33 Szkoła podstawowa Wyższa szkoła średnia Kąt Klasa Umowa Grupa Osoba Rówieśnik Samodzielne prowadzenie ….

34 Gimnazjum Doradztwo 34 1.Nauczyciel przedmiotu 2.Wychowawca 3.Indywidualne doradztwo dla ucznia: system korepetycji dla uczniów 4.Dodatkowe lekcje wyrównawcze 5.Dodatkowe lekcje pomagające w "pracy domowej" 6.Zintegrowane udzielanie korepetycji 7.Dodatkowa pomoc dla początkujących (imigrantów)

35 Gimnazjum Pozytywna orientacja 35 Ocena + sprawozdania = narzędzia w funkcji poszczególnych procesów uczenia kierowanie uczniem kopalnia informacji 1. Jaki poziom uczeń osiąga? 2. Co uczeń robi dobrze? 3. Jaki kierunek nauki jest najbardziej z tym zgodny? 4. Jakich rad powinien udzielić doradca klasowy?

36 Wniosek 1.Wskaźnik sukcesu uczniów jest wysoki. 2.Tylko kilkoro porzuciło szkołę; uczniowie czują się swobodnie. 3.Przepaść między uczniami uczniami zamożnymi i z rodzin ubogich jest zmniejszona. 4.Mniej jest zakupów szkolnych.

37 "Jeśli myślisz rok naprzód - zasiej ziarno; jeśli myślisz dziesięć lat naprzód – zasadź drzewo; lecz jeśli myślisz sto lat naprzód - ucz ludzi." Konfucjusz


Pobierz ppt "Jak radzić sobie z różnicami w środowisku edukacyjnym? Luc Pluymers."

Podobne prezentacje


Reklamy Google