Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kobiety w technologiach Rafał Ślusarczyk Szczecin, 28 października 2010.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kobiety w technologiach Rafał Ślusarczyk Szczecin, 28 października 2010."— Zapis prezentacji:

1 Kobiety w technologiach Rafał Ślusarczyk Szczecin, 28 października 2010

2 Skąd wziął się temat? Stereotypowe powiązanie płci męskiej z technologiami Uznawanie technologicznych branż przemysłowych za typowo męskie Dużo większy odsetek mężczyzn pracujących w przemyśle, aniżeli kobiet Powiązanie kobiet ze świadczeniem usług, a nie z manufakturą Czy taki jest społeczny podział ról?

3 W ujęciu historycznym (1/2) Egipcjanka Merit Ptah (2700 p.n.e.), opisana jako "główny medyk" – najstarsze kobiece nazwisko w historii nauki Aglaonike (II w p.n.e), Greczynka, kobieta astronom, przewidywała zaćmienia Księżyca Hypatia z Aleksandrii (ur. ok. 355 lub 370, zm. w marcu 415) - wynalezienie astrolabium i rodzaju areometru

4 W ujęciu historycznym (2/2) Mary Somerville ( w Neapolu), szkocka fizyk, napisała pracę pt. Właściwości magnetyczne promieni fioletowych w spektrum słonecznym Maria Skłodowska-Curie ( ) - fizyk i chemik polskiego pochodzenia Rosalind Elsie Franklin ( ) - brytyjska biolożka i genetyczka, współodkrywczyni podwójnej helisy DNA, doktor na Uniwersytecie Cambridge

5 Zapytanie o sytuację kobiet i mężczyzn na uczelniach w Szczecinie Czy brak informacji też jest informacją? Uniwersytet Szczeciński - Być może są takie dane w Instytucie Socjologii Akademia Morska w Szczecinie – Mamy takie dane, ale tylko dla Wydziału Mechanicznego Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie - AIP – szczegółowe dane odnośnie sytuacji kobiet i mężczyzn na rynku pracy ze źródeł zewnętrznych, analizy na potrzeby projektów unijnych - RCIiTT – szczegółowy podział na kobiety i mężczyzn zatrudnionych na uczelni w charakterze nauczycieli akademickich

6 Wyniki zapytania Uniwersytet Szczeciński – brak danych Akademia Morska w Szczecinie (czas oczekiwania na dane 15 minut) Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie (czas oczekiwania na dane z Działu Kadr – 1 tydzień): - odsetek zatrudnionych K wynosi 39,9% do 60,1% zatrudnionych M (liczbowo 467 do 1170) (rok 2009) - zatrudnienie osób w sektorze przemysłowym i rolniczym gospodarki w woj. zachodniopomorskim - 30,5% K do 69,5% M (liczbowo do ), a w powiecie M. Szczecin 27,0 do 73,0 (liczbowo do ) (rok 2008) Rok Ilość studentów przyjętych na 1 rok (stacjonarne) Ilość studentów przyjętych na 1 rok (niestacjonarne) W tym kobiety (łącznie)

7 Szczegółowe dane Główny Urząd Statystyczny (1/2) Liczba studentów w 2009 roku (powiat M. Szczecin) – szkoły wyższe ogółem

8 Liczba absolwentów w 2009 roku (powiat M. Szczecin) – szkoły wyższe ogółem Szczegółowe dane Główny Urząd Statystyczny (2/2)

9 Studenci i absolwenci wg typów szkół, płci (2008) cz. I szkoły wyższe ogółem studenci ogółemosoba mężczyźniosoba kobietyosoba absolwenci ogółemosoba mężczyźniosoba4 745 kobietyosoba8 625 uniwersytety studenci ogółemosoba mężczyźniosoba kobietyosoba absolwenci ogółemosoba6 476 mężczyźniosoba1 824 kobietyosoba4 652 wyższe szkoły techniczne studenci ogółemosoba9 306 mężczyźniosoba6 728 kobietyosoba2 578 absolwenci ogółemosoba1 777 mężczyźniosoba1 130 kobietyosoba647

10 Studenci i absolwenci wg typów szkół, płci (2008) cz. II wyższe szkoły rolnicze studenci ogółemosoba5 851 mężczyźniosoba1 932 kobietyosoba3 919 absolwenci ogółemosoba1 685 mężczyźniosoba506 kobietyosoba1 179 wyższe szkoły ekonomiczne studenci ogółemosoba1 953 mężczyźniosoba955 kobietyosoba998 absolwenci ogółemosoba445 mężczyźniosoba173 kobietyosoba272 wyższe szkoły pedagogiczne studenci ogółemosoba3 030 mężczyźniosoba881 kobietyosoba2 149 absolwenci ogółemosoba802 mężczyźniosoba247 kobietyosoba555

11 Studenci i absolwenci wg typów szkół, płci (2008) cz. III wyższe szkoły morskie studenci ogółemosoba3 417 mężczyźniosoba2 520 kobietyosoba897 absolwenci ogółemosoba571 mężczyźniosoba371 kobietyosoba200 akademie medyczne studenci ogółemosoba3 168 mężczyźniosoba854 kobietyosoba2 314 absolwenci ogółemosoba564 mężczyźniosoba113 kobietyosoba451 wyższe szkoły artystyczne studenci ogółemosoba366 mężczyźniosoba97 kobietyosoba269 absolwenci ogółemosoba71 mężczyźniosoba21 kobietyosoba50

12 Studenci (szkoły publiczne, studia stacjonarne) wg płci i kierunku studiów w uczelniach wyższych w powiecie M. Szczecin (2008) Kierunki mężczyźni kobiety ogółem pedagogiczne humanistyczne artystyczne4693 społeczne ekonomia i administracja prawne dziennikarstwo i informacja2759 biologiczne fizyczne matematyczno-statystyczne6092 informatyczne medyczne opieka społeczna18175 inżynieryjno-techniczne produkcja i przetwórstwo architektura i budownictwo rolnicze, leśne i rybactwa usługi dla ludności ochrona środowiska usługi transportowe ochrona i bezpieczeństwo10752

13 Osobiste obserwacje dotyczące kobiet zatrudnionych w uczelni technicznej Musiałam ukrywać ciążę, bo bałam się powiedzieć szefowi Musiałyśmy podpisać oświadczenie, że nie będziemy matkami przez kilka lat O tym, że urodziłam powiedziałam kierownikowi zakładu przez telefon

14 Jak wygląda stosowanie zasady równości płci w projektach POKL w praktyce We wnioskach robi się zapisy, by spełnić wymagane minimum Zapisy dotyczące zachowania równości płci dotyczą przeprowadzenia szkolenia wśród zatrudnionego personelu w projekcie oraz równościowe zatrudnienie personelu Rzadko przeprowadza się analizy faktycznej sytuacji kobiet i mężczyzn w grupach docelowych oraz rzadko planuje się pod tym kątem rezultaty, by nie utrudniać sobie realizacji projektu

15 Sensowność stosowania zasady równości płci we wszystkich projektach POKL Jeżeli już planuje się rezultaty pod kątem zachowania równości płci, to czy jest to racjonalne? Czy projekt, w którym będzie np. 40 uczestników ma szansę na poprawę sytuacji kobiet i mężczyzn na dużą skalę? Przykład projektu Czas na staż! Współpraca nauki i biznesu Czy stosowanie zasady równości płci w projektach, które dotyczą branż naturalnie podzielonych na płeć ma sens? Przykład projektu Wsparcie przedsiębiorczości akademickiej. INNSOTART 8.2.1

16 Zagrożenia dla projektów wynikające z doboru grupy docelowej oraz planowania rezultatów ze względu na płeć Czy założenia w rekrutacji uczestników z podziałem na płeć nie są dyskryminacją płci mniejszościowej? Jak odnieść się do uczestnika projektu, jeżeli limit na daną płeć się wyczerpie? Co z wartościowymi uczestnikami (np. młodymi naukowcami), którzy nie skorzystają z projektu ze względu na zaplanowaną inną strukturę płci?

17 Rekomendacje dotyczące stosowania zasady równości płci w projektach POKL Stosowanie zasady równości szans kobiet i mężczyzn tylko w projektach, które tego wymagają Takie stosowanie zasady, by zapobiec dyskryminacji każdej z płci Zapewnienie równościowego traktowania obu płci w obszarach, w których podziały kształtują się naturalnie

18 Dziękuję za uwagę ! Regionalne Centrum Innowacji i Transferu Technologii ul. Janosika Szczecin Tel/fax


Pobierz ppt "Kobiety w technologiach Rafał Ślusarczyk Szczecin, 28 października 2010."

Podobne prezentacje


Reklamy Google