Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie"— Zapis prezentacji:

1 W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Przyroda w liceum Propozycje zajęć o tematyce astronomicznej dla przyszłych nauczycieli kierunku „przyroda” W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

2 Propozycje ćwiczeń na pracowni astronomicznej
Zanieczyszczenie światłem (źródła światła, geometria oświetlenia, aspekty medyczne i biologiczne) Tworzenie filmów poklatkowych (rejestracja zjawisk, tworzenie filmów edukacyjnych, tworzenie filmów z klatek) Społecznościowe programy badawcze (uczestnictwo w programach internetowych np galaktyczne zoo, itp Model Układu Słonecznego (żywy model, konstrukcja, zjawiska w układzie) Analiza obrazów na przykładzie zdjęć obiektów niebieskich (wyznaczanie rozmiarów, prędkości itp parametrów różnych obiektów kosmicznych) Budowa spektroskopu – widma różnych źródeł światła (Spektroskop z płyty CD, obserwacje źródeł, inne proste zabawki fizyczne) Zegary słoneczne, cykle astronomiczne (budowa, obserwacje, etc ... ) Zdalnie sterowane teleskopy, laboratoria fizyczne, etc (mikroobserwatorium, INO, składanie obrazów brawnych, sztuczne barwy etc) Sztuczne satelity Ziemi (Gra terenowa GPS, obserwacje błysków Iridium etc...) Różne metody wyznaczania odległości w kosmosie (Radar, cefeidy, ekspansja mgławic, supernowa SN1987)

3 Odsyłacze do ciekawych stron internetowych zawierających wiele narzędzi dydaktycznych:

4 Przyroda w liceum - wątki tematyczne

5 Dlaczego astronomia? Dlaczego astronomia ? Dlaczego laboratorium ?

6 Przyroda w Liceum Przedmiot „Przyroda” wybiorą prawdopodobnie uczniowie, którzy nie byli zadowoleni ze swoich osiągnięć na matematyce, fizyce, chemii czy biologii

7 Lista zagadnień astronomicznych sugerowana przez MEN

8 1. Metoda naukowa i wyjaśnianie świata:
1.4. teoria powstania i ewolucji Wszechświata; jaka jest przyszłość świata?  2. Historia myśli naukowej: 2.1. poglądy na budowę Wszechświata w starożytności i średniowieczu; teoria heliocentryczna Kopernika; obserwacje Galileusza, Keplera; prawo powszechnej grawitacji Newtona; współczesne poglądy na budowę Wszechświata;  5. Nauka i pseudonauka 5.1. astrologia (...) - co na ten temat mówi fizyka 6. Nauka w mediach: 6.1. najnowsze osiągnięcia w badaniach kosmosu, np. odkrycie planet krążących wokół innych gwiazd;  7. Nauka w komputerze: 7.1. Wszechświat w komputerze; 8. Polscy badacze i ich odkrycia: 8.1. M. Kopernik i system geocentryczny (!);

9  9. Wynalazki, które zmieniły świat:
9.4. GPS – świat na wyciągnięcie ręki; 10. Energia – od Słońca do żarówki: 10.1. światło płomienia, żarówki, lasera; energia słoneczna, jądrowa i termojądrowa; 18.  Barwy i zapachy świata 18.4 (...) dni i noce w różnych częściach Ziemi 19. Cykle, rytmy i czas: 19.1. zjawiska okresowe w przyrodzie; kalendarze; zegary i standard czasu; 22.Piękno i uroda 22.1. Historyczna koncepcja harmonii sfer jako motywacja poznawania Wszechświata od Pitagorasa do Einsteina 24. Największe i najmniejsze 24.1.największe i najmniejsze odległości; najkrótsze i najdłuższe czasy.

10 Jak pracować nad tematem?
dać popracować uczniom ? - referaty - eksperymenty - obserwacje - recenzje informacji Internetowych ...

11 Jak pracować nad tematem?
przedstawić temat w kontekście - matematyki - fizyki - geografii - biologii

12 dylematy: Jak zainteresować uczniów tematem ?
Jak samemu przedstawić wszystkie konteksty problemu ? Jak bardzo zaawansowanej matematyki użyć ? Ile wymagać, a ile samemu wprowadzać ?

13 Spotkanie 3 – nauka w komputerze symulacje rzeczywistości:
program „stellarium” Solar system simulator

14 Spotkanie 3 – nauka w komputerze symulacje obserwacji
Problem – wyznaczanie odległości, wiek Wszechświata prezentacja: Odleglosci we Wszechswiecie v2.pdf symulacje obserwacji (wyznaczenie odległości: radar, cefeidy, prawo Hubble’a) program i instrukcje :

15 Spotkanie 3 – nauka w komputerze ćwiczenia interaktywne:
Problem – wyznaczanie odległości, wiek Wszechświata

16 Spotkanie 3 – nauka w komputerze Zdalne obserwacje nieba:
Mikroobserwatorium:

17 Spotkanie 3 – nauka w komputerze zdalnie sterowane laboratoria
__________________________________ Electromagnetic induction - Remote Laboratory

18 Spotkanie 3 – nauka w komputerze komputer jako przyrząd pomiarowy
np: stoper, oscyloskop, itp.

19 Spotkanie 3 – nauka w komputerze gry edukacyjne
np: reaktor atomowy

20 Spotkanie 3 – nauka w komputerze progrmay społecznościowe
ZooUniverse: Galaktyczne Zoo 1

21 Spotkanie 4 zaćmienie Słońca - podsumowanie
Zastosowanie programów skryptowych (np. CLR Script)

22 Spotkanie 4 proste przyrządy obserwacyjne
Konspekty:

23 Proste przyrządy:

24

25

26

27

28

29 Spotkanie 4 proste przyrządy
Inne proste doświadczenia:

30

31 Ćwiczenia

32

33


Pobierz ppt "W.Ogłoza Instytut Fizyki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie"

Podobne prezentacje


Reklamy Google