Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Procesy i dokumenty Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Doskonalenie procesów programowych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Procesy i dokumenty Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Doskonalenie procesów programowych."— Zapis prezentacji:

1 Procesy i dokumenty Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl http://www.cs.put.poznan.pl/jnawrocki/psp Doskonalenie procesów programowych Wykład 7 Doskonalenie procesów programowych Wykład 7

2 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 2 Plan wykładu Dobre praktyki Podstawa oceny pracy inż. Artefakty eXtreme Programming

3 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 3 Dobre praktyki CMM: Capability Maturity Model 1. Początkowy 2. Zarządzany (powtarzalny) 3. Zdefiniowany 4. Zarządzany ilościowo 5. Optymalizujący Zarządzanie wymaganiami Planowanie przedsięwzięcia Śledzenie postępów Zarządzanie podzleceniami Zapewnianie jakości Zarządzanie konfiguracją

4 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 4 Dobre praktyki Change control at PUT Change request Err User S.C. Manager Change request Developer Change report SCCB Deci- sion

5 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 5 Dobre praktyki Change control at PUT Change request Err UserS.C. Manager Change request Developer Change report SCCB Deci- sion Change order P. Manager

6 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 6 Dobre praktyki Change request Change request number:............................ Sender:......................................................... Senders e-mail:........................................... Date:.............................................................. Urgency:................. Importance:.............. Description:........................................................................................................................ Evaluator:..................................................... Evaluate by:........... Type (in/external).......

7 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 7 Dobre praktyki Change report Change request number:.......................... Evaluator:................................................... Evaluators e-mail:..................................... Date:............................................................ Urgency:................ Importance:.............. Is the change justifiable?.......................... Main risk factors:....................................... Possible implementor:.............................. Change implement. effort (expect):......... Change evaluation effort (actual):............

8 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 8 Dobre praktyki Notowanie czasu Notowanie błędów Kategoryzacja błędów Standard kodowania Pomiar oprogramowania Propozycja poprawy proc. PSP 0 Edukacja; Komunikacja; Przeoczenie; Transkrypcja

9 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 9 Dobre praktyki Estymacja rozmiaru Raporty testowania Planowanie zadań Planowanie harmonogramu PSP 1 Przeglądy projektu Przeglądy kodu Wzorce projektowe

10 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 10 Plan wykładu Dobre praktyki Podstawa oceny pracy inż. Artefakty eXtreme Programming

11 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 11 Podstawa oceny pracy inż. Testowanie przypadkowe Testy automatyczne Przeglądy artefaktów Metody formalne Wykrywanie defektów Chaos i anarchia Konfiguracje w katalogach Zarządz. zmianami Narzędzia zarz. konfig Zarządzanie zmianami

12 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 12 Podstawa oceny pracy inż. Naiwny optymizm Zarządzanie intuicyjne Zarządzanie w warunkach zmian Program pomiarów Proste metody ilościowe Metody statystyczne Zarządzanie przedsięwzięciem

13 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 13 Podstawa oceny pracy inż. Przypadkowe uczenie się Propozycje poprawy + nauczki Biblioteka rozwiązań (reużycie) Program szkoleń Uczenie się

14 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 14 Plan wykładu Dobre praktyki Podstawa oceny pracy inż. Artefakty eXtreme Programming

15 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 15 Work products Product measures Process measures SizeEffort Cost (not applicable?) (Computer) resources Delivery date (schedule) Measures at CMM Level 2

16 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 16 Work products IPD Concept of the system SRS (Intermediate) design Implementation (a set of modules) Acceptance tests Bachelor thesis Specification Implementation idea Code Test bed Test cases

17 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 17 Work products IPD Concept of the system SRS (Intermediate) design Implementation (a set of modules) Acceptance tests Bachelor thesis 1 Introduction (~IPD) 2 Concept of the system 3 Requirements specification 4 Intermediate design 5 Implementation 6 Acceptance tests 7 Development plans 8 Measurements 9 Conclusions

18 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 18 Work product measures IPD (A4, ch) Concept of the system (A4, ch, sc, bh) SRS (A4, ch, rq) (Intermediate) design (A4, ch, de) Implementation (A4, lc, ch, ht, tb, tc) Acceptance tests (A4, ch, tb, tc) Bachelor thesis (A4, ch) A4: A4 pages ch: characters sc: scenarios bh: behaviours rq: requirements de: diagram elements lc: Lines of code ht: HTML tags tb: test beds tc: test cases

19 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 19 Work products Scope of the work Technical goals and objectives Identification of customers & end users Imposed standards Assigned responsibilities Cost and schedule constraints and goals Statement of Work (I)

20 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 20 Work products Dependencies between the software project and other organisations (customer, subcontractors, j.v. partners) Resource constraints Other constraints Statement of Work (II) Statement of work is reviewed. It is managed and controlled.

21 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 21 Plan wykładu Dobre praktyki Podstawa oceny pracy inż. Artefakty eXtreme Programming

22 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 22 Software development practices Pair programming (single programmers + reviews) Design for today, not for tomorrow (look-ahead design) Continuous integration (controlled integration) Practices specific to XP Error

23 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 23 Software development practices Oral communication (written communication) Artefacts: only code + test cases (SRS, plans, design) On-side customer (remote customer) Practices specific to XP

24 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 24 Software development practices No SRS (user stories) No architecture design (metaphor) No UML diagrams or other stored pictures No formal reviews No long-term planning No traceability information Practices absent in XP IEEE/ANSI standard 830-1993

25 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 25 Software development practices Planning Game: business / technical decisions Exploration phase + concrete experiments Writing test cases as early as possible Automated testing (as far as possible) Common practices BusinessDevelopment

26 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 26 Software development practices Incremental planning Short releases Software configuration management tools Coding standards Open, honest communication Accepted responsibility Common practices

27 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 27 Roles for people Programmers (3rd year) Coach (4th year) Tracker (4th year) Customer Testers (5th year) Teamwork

28 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 28 CalendarCalendar 14-15.11: Rehearsals 21-22.11: Project presentations till 25.11: Team building till 20.12: Exploration/experiments (Exploration report) till 13.02: Winter break till 11.04: Release 1 (8 weeks, 160 h/programmer) till 17.04: Easter break till 13.06: Release 2 (8 weeks, 160 h/programmer)

29 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 29 MeasurementsMeasurements Time the customer spend with the team (in each week) Time spend on pair programming (in each week) Other team work (per week) Time spend working alone (in each week) Time spend on exploration, release 1, release2. Time spend by team members

30 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 30 MeasurementsMeasurements Number of refactorings Number of integrations Total number of created / modified / removed test cases Total number of created / modified / removed lines of code Rework time ??? XP-oriented measures

31 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 31 MeasurementsMeasurements Experimentation phase Release1 Release2 Iterations Meetings Delays

32 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 32 MeasurementsMeasurements In code In test cases In tools, operating systems, and other environment elements Misunderstandings Time spend on detecting and fixing a defect Defects

33 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 33 The Planning Game Maximise the value of the software produced in a given time for a given amount of money. Goal

34 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 34 The Planning Game Minimal investment. Minimal development time. Most valuable functionality. Strategy

35 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 35 The Planning Game The pieces Date: 6.11.01 Type of activity: New: X Fix:__ Enhance:__ Story number: 23 STORY DESCRIPTION: When the COLA rate changes in the middle of the BIW Pay Period, we will want to pay the 1st week of the period at the old COLA rate, and the 2nd week of the Pay Period at the NEW COLA rate. Should occur automatically based on the system design. NOTES:

36 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 36 The moves Commitment phase Sort by value: necessary important optional Sort by risk: predictable more or less unpredictable Set velocity: IET / calendar month Choose scope

37 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 37 PodsumowaniePodsumowanie Procesy dotyczące poziomu 2 CMM i związane z nimi artefakty. Praktyki i artefakty dotyczące XP.

38 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 38 Wesołych Świąt! Zadanie domowe

39 J. Nawrocki, Procesy i dokumenty 39 Ocena wykładu 1. Wrażenie ogólne (1 - 6) 2. Za szybko czy za wolno? 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co i jak poprawić? 5. Wpływ DPP na Twój stosunek do IO? ++ Zdecydowanie zachęcający + Raczej zachęcający + - Bez zmian - Raczej zniechęcający - - Zdecydowanie zniechęcający


Pobierz ppt "Procesy i dokumenty Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Doskonalenie procesów programowych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google