Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

REPREZENTACJA DANYCH W PAMIĘCI KOMPUTERA A. znaki alfabetu C. dźwięki B. liczby D. obrazy pamięć komputera ciąg bajtów numer bajtu adres bajt 8 bitów (

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "REPREZENTACJA DANYCH W PAMIĘCI KOMPUTERA A. znaki alfabetu C. dźwięki B. liczby D. obrazy pamięć komputera ciąg bajtów numer bajtu adres bajt 8 bitów ("— Zapis prezentacji:

1 REPREZENTACJA DANYCH W PAMIĘCI KOMPUTERA A. znaki alfabetu C. dźwięki B. liczby D. obrazy pamięć komputera ciąg bajtów numer bajtu adres bajt 8 bitów ( cyfr binarnych 0, 1 ) zapis w postaci binarnej ( ciągi binarne, zerojedynkowe )

2 A. Znaki alfabetu za pomocą liczb binarnych najczęściej 8-bitowych 1 bajt = 8 bitów kod ASCII – 8-bitowy standard znaki narodowe, specjalne przestarzały, brak NL, strzałek itp.

3 Kod ASCII ZnakKodZnakKodZnakKodZnakKod ZnakKodZnakKodZnakKod Znak Kod SOH01DC117!33149A65Q81a97q113 STX02DC B66R82b98r114 ETX03DC319#35351C67S83c99s115 EOT04DC420$36452D68T84d100t116 ENQ05NAK21%37553E69U85e101u117 ACK06SYN22&38654F70V86f102v118 BEL07ETB23`39755G71W87g103w119 BS08CAN24(40856H72X88h104x120 HT09EM25)41957I73Y89i105y121 LF10SUB26*42:58J74Z90j106z122 VT11ESC27+43;59K75[91k107{123 FF12FS28,44<60L76\92l108|124 CR13GS29 45=61M77]93m109}125 SO14RS30.46>62N78^94n110~126 SI15US31/47?63O79_95o111DEL127

4 UNICODE : UTF-8, UTF-16, UTF-32 (www.unicode.org)www.unicode.org UTF-8 Bits Byte 1 Byte 2 Byte 3 Byte 4 Byte 5 Byte 6 70xxxxxxx 11110xxxxx10xxxxxx xxxx10xxxxxx xxx10xxxxxx xx10xxxxxx x10xxxxxx

5 B. Liczby pozycyjny, wagowy zapis liczb L p = a 0 p 0 + a 1 p 1 + a 2 p // L p >= 0 p = 10 cyfry 0, 1,..., 9 L 10 = 1a a a a 3... //..a 3 a 2 a 1 a 0 liczby binarne p = 2 cyfry 0, 1 L 2 = 1a 0 + 2a 1 + 4a 2 + 8a a a a a a a a //...a 3 a 2 a 1 a 0

6 Liczby całkowite bez znaku ciągi binarne n-elementowe 0 (2 n – 1) 8 b – 1 B – b – 2 B – b – 4 B – b – 8 B –

7 przeliczanie BIN DEC : ze wzoru na wartość liczby L p = a 0 p 0 + a 1 p 1 + a 2 p p = 2 L 2 = 1a 0 + 2a 1 + 4a 2 + 8a a a a a a a a np = 1*0 + 2*0 + 4*1 + 8*1 + 16*0 + 32*1 = im mniejsza podstawa tym mniej różnych cyfr ale więcej pozycji w liczbie o takiej samej wartości

8 DEC BIN : dzielenie przez =

9 łatwiej przeliczać gdy p = 2 m m = 3 system ósemkowy, oktalny, cyfry 0 7 OCT BIN = =

10 m = 4 system, heksadecymalny (hex), szesnastkowy cyfry 0 9, A, B, C, D, E, F HEX BIN DEC A B C D E F = 9E0F 16 AB7DE 16 =

11 Liczba całkowita bez znaku w rejestrze lub w komórce pamięci bajt

12 Arytmetyka liczb binarnych całkowitych bez znaku dodawanie i odejmowanie jak dla dziesiętnych – – przeniesienie pożyczka ( nadmiar lub bit ( niedomiar lub bit dodawany do odejmowany od starszej części starszej części liczby ) liczby )

13 Liczby całkowite ze znakiem znak – moduł znak moduł – – – 0

14 znak – moduł rzadko stosowany bo trudne + – a + b a.Z | a.M + b.Z | b.M 1. a.Z = = b.Z a.Z | ( a.M + b.M ) 2. a.M > b.M a.Z | ( a.M – b.M ) b.Z | ( b.M – a.M ) T N

15 uzupełnienie do 2 (Uzp2) liczby + liczby –

16 – – – – – – – – 8

17 liczba 4–bitowa Uzp2 – obliczanie liczby przeciwnej dla Uzp ~ – – 5 ~

18 dodawanie i odejmowanie niezależne od znaków wynik poprawny, gdy nie ma nadmiaru (– 5 ) przeniesienie ( pomijamy ) zamiast odejmowania, dodawanie liczby przeciwnej 4 – 6 = 4 + (– 6 ) (– 6 ) – 2

19 wykrywanie nadmiaru dla znak – moduł nadmiar, gdy przeniesienie na bit znaku = // -1

20 dla Uzp – – – – OV OV OK OK C z = 0 C z = 1 C z = 1 C z = 0 C s = 1 C s = 0 C z + C s = 1 nadmiar (C z różne od C s)

21 Liczby niecałkowite zapis stałopozycyjny... liczba całkowita ułamek... a 2 p 2 + a 1 p 1 + a 0 p 0 + a -1 p -1 + a -2 p konwersja binarno – dziesiętna = 1* * * *2 -1 * 1*2 -2 = ¼ = 5¼ = 5.25

22 konwersja dziesiętno – binarna 0 43 * =

23 liczba całkowita ułamek 16b 16b 4 cyfry. 4 cyfry dziesiętne dziesiętne dodawanie i odejmowanie jak dla liczb całkowitych bez znaku (znaki ew. jako odrębne bity) mnożenie i dzielenie algorytmy iteracyjne prostsze niż dla liczb zmiennopozycyjnych

24 zapis zmiennopozycyjny m * p c p = * E12 normalizacja E E E E3

25 p = 2, standard IEEE 754 s c m znak liczby – – 3 cecha – 2 przesunięta –

26 mantysa znormalizowana (m) ma zawsze postać 1.xxxxxxxx....xxxxx ( ) początkowa jedynka nie jest pamiętana m < przykłady – – –

27 reprezentowane wartości 1 | 1..1 | | | | 0..0 | | | | 1..1 | 1..1 ujemne zero dodatnie n 2 n 2 n n liczba cyfr mantysy

28 dla n = 52 odległość pomiędzy reprezentowanymi liczbami wynosi: c = e-16 c = e-16 c = 52 1 c = e+29 typy liczb zmiennopozycyjnych single : 32b 1 / 8 / E 38 7 cyfr double : 64b 1 / 11 / E cyfr

29 Arytmetyka zmiennopozycyjna mnożenie mnożenie mantys, sumowanie cech, normalizacja dzielenie dzielenie mantys, odejmowanie cech, normalizacja dodawanie wyrównanie cech, dodawanie, normalizacja odejmowanie wyrównanie cech, odejmowanie, normalizacja

30 dla 3 cyfr dokładnych * * = * * 10 5 = * * 10 5 sposób sumowania trzech liczb zmiennopozycyjnych aby błąd był najmniejszy obliczenia zmiennopozycyjne na odpowiedzialność programisty


Pobierz ppt "REPREZENTACJA DANYCH W PAMIĘCI KOMPUTERA A. znaki alfabetu C. dźwięki B. liczby D. obrazy pamięć komputera ciąg bajtów numer bajtu adres bajt 8 bitów ("

Podobne prezentacje


Reklamy Google