Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSzymon Cios Został zmieniony 10 lat temu
1
Sztuka instynktem – doświadczenia fotografa pejzażu O matematyczności przyczyny sztuki, czyli o tym, że emocje artystyczne wynikają z ewolucyjnie ukształtowanej struktury umysłu - wokół książki Denisa Duttona The Art Instinct Adam Walanus, AGH, wydział przyrodniczy
2
1944 – 28 XII 2010 2009
4
The Experience of Landscape, Jay Appleton, 1975 Hipoteza sawanny otwarta przestrzeń, niska trawa woda w zasięgu wzroku, lub jej sugestia jakiś otwarty kierunek na horyzoncie zwierzęta i ptaki, przynajmniej potencjalnie rozmaita zieloność, kwiaty, owocujące krzewy/drzewa element tajemnicy: głos wołający w dal obiecuje nowe/nieznane widzieć będąc niewidzianym (sprzeczność z pod słońce) to dotyczy wszystkich, dzisiejszych kultur Głos Kondratiuka 1991
5
Co to jest sztuka?
9
Takashi Murakami
10
Co to jest sztuka?
12
2 3*4=12 3*4*5=60 3*4*5*6=360365,25 Co to jest sztuka? W 12 punktach.
13
1. Bezpośrednia przyjemność - estetyczna satysfakcja z wysłuchanej literackiej opowieści, zobaczonego obiektu, koloru, usłyszanej frazy, natychmiastowa, a nie spodziewana jako późniejsza korzyść
14
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria - obiekt sztuki przekonuje o zdolności i doświadczeniu twórcy, technicznej umiejętność i talencie, o mistrzostwie Komentarz
15
Andreas Gursky Rhein II, 1999 Steichen's The Pond-Moonlight 4 / 150 M$ … offers new style expensive hand-made watches
16
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl -obiekt sztuki, przedstawienie, w każdej dziedzinie sztuki, należy do jakiegoś rozpoznawalnego stylu, w formie, regułach, ekspresji -co nie wyklucza …
17
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność - sztuka ceniona jest za oryginalność, zdolność do zaskakiwania odbiorcy, w formie lub temacie - Święto wiosny Strawińskiego a Duma i uprzedzenie Jane Austen
18
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka -sztuka funkcjonuje w polu krytycznego osądu, publicznej, mniej lub bardziej oficjalnej dyskusji -nie dyskutuje się szeroko biegu na 100m, wygrał ten lub ów, z jakimś czasem, ale już w skokach narciarskich jest ocena za styl, choć bardzo sformalizowana
19
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie -jest wiele stopni naturalizmu obiektów sztuki, rzeźby obrazów, a nawet muzyki -już Arystoteles zauważył przyjemność, jaką ludzie znajdują w przedstawianiu -są tu dwa elementy: umiejętność wiernego oddania i samo przypomnienie reprezentowanego
20
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie -obiekty sztuki bywają oddzielone od reszty świata, zwykle złotymi ramami, światłem, podkreślającymi ich wyjątkowość -bywa jednak sztuka w tle – piękna tapeta, dobra muzyka, przy której się rozmawia
21
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm -widoczna osobowość twórcy, podpis
22
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją -percepcja sztuki odbywa się przez emocje, -są ich dwa rodzaje: wynikające z treści i z formy
23
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu -sztuka jest wyzwaniem również dla intelektu, uruchamia w maksymalnym stopniu wszelkie zdolności percepcyjne i intelektualne, największe dzieła rozszerzają zakres tych zdolności
24
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu 11. Tradycja, instytucjonalność -sztukę tworzą dyplomowani artyści, powstaje ona w artystycznym świecie -Dziewiąta Beethovena, ma kontekst historyczny, lecz jest on jej zbędny, Fontanna Duchampa bez muzeum i historii sztuki jest pisuarem
25
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu 11. Tradycja, instytucjonalność 12. Doświadczenie wyobraźni -(najważniejszy punkt) -nowość dla wyobraźni twórcy i odbiorcy, Kantowskie przedstawienie - treść umysłowa, Mamy w sobie przedstawienia, których możemy także stać się świadomi -sztuka dzieje się w teatrze wyobraźni
26
1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu 11. Tradycja, instytucjonalność 12. Doświadczenie wyobraźni
32
Vitaly Komar, Alexander Melamid
34
Albert Bierstadt (1830- 1902) Thomas Cole (1801-1848) Asher Brown Durand (1796-1886)
35
Caspar David Friedrich (1774-1840) Google: art pleistocene
37
April Gornik
40
Mars (foto NASA) Tak, piękno jest matematyczne, tak jak matematyczny jest Wszechświat i człowiek w nim.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.