Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sztuka instynktem – doświadczenia fotografa pejzażu O matematyczności przyczyny sztuki, czyli o tym, że emocje artystyczne wynikają z ewolucyjnie ukształtowanej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sztuka instynktem – doświadczenia fotografa pejzażu O matematyczności przyczyny sztuki, czyli o tym, że emocje artystyczne wynikają z ewolucyjnie ukształtowanej."— Zapis prezentacji:

1 Sztuka instynktem – doświadczenia fotografa pejzażu O matematyczności przyczyny sztuki, czyli o tym, że emocje artystyczne wynikają z ewolucyjnie ukształtowanej struktury umysłu - wokół książki Denisa Duttona The Art Instinct Adam Walanus, AGH, wydział przyrodniczy

2 1944 – 28 XII

3

4 The Experience of Landscape, Jay Appleton, 1975 Hipoteza sawanny otwarta przestrzeń, niska trawa woda w zasięgu wzroku, lub jej sugestia jakiś otwarty kierunek na horyzoncie zwierzęta i ptaki, przynajmniej potencjalnie rozmaita zieloność, kwiaty, owocujące krzewy/drzewa element tajemnicy: głos wołający w dal obiecuje nowe/nieznane widzieć będąc niewidzianym (sprzeczność z pod słońce) to dotyczy wszystkich, dzisiejszych kultur Głos Kondratiuka 1991

5 Co to jest sztuka?

6

7

8

9 Takashi Murakami

10 Co to jest sztuka?

11

12 2 3*4=12 3*4*5=60 3*4*5*6=360365,25 Co to jest sztuka? W 12 punktach.

13 1. Bezpośrednia przyjemność - estetyczna satysfakcja z wysłuchanej literackiej opowieści, zobaczonego obiektu, koloru, usłyszanej frazy, natychmiastowa, a nie spodziewana jako późniejsza korzyść

14 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria - obiekt sztuki przekonuje o zdolności i doświadczeniu twórcy, technicznej umiejętność i talencie, o mistrzostwie Komentarz

15 Andreas Gursky Rhein II, 1999 Steichen's The Pond-Moonlight 4 / 150 M$ … offers new style expensive hand-made watches

16 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl -obiekt sztuki, przedstawienie, w każdej dziedzinie sztuki, należy do jakiegoś rozpoznawalnego stylu, w formie, regułach, ekspresji -co nie wyklucza …

17 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność - sztuka ceniona jest za oryginalność, zdolność do zaskakiwania odbiorcy, w formie lub temacie - Święto wiosny Strawińskiego a Duma i uprzedzenie Jane Austen

18 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka -sztuka funkcjonuje w polu krytycznego osądu, publicznej, mniej lub bardziej oficjalnej dyskusji -nie dyskutuje się szeroko biegu na 100m, wygrał ten lub ów, z jakimś czasem, ale już w skokach narciarskich jest ocena za styl, choć bardzo sformalizowana

19 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie -jest wiele stopni naturalizmu obiektów sztuki, rzeźby obrazów, a nawet muzyki -już Arystoteles zauważył przyjemność, jaką ludzie znajdują w przedstawianiu -są tu dwa elementy: umiejętność wiernego oddania i samo przypomnienie reprezentowanego

20 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie -obiekty sztuki bywają oddzielone od reszty świata, zwykle złotymi ramami, światłem, podkreślającymi ich wyjątkowość -bywa jednak sztuka w tle – piękna tapeta, dobra muzyka, przy której się rozmawia

21 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm -widoczna osobowość twórcy, podpis

22 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją -percepcja sztuki odbywa się przez emocje, -są ich dwa rodzaje: wynikające z treści i z formy

23 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu -sztuka jest wyzwaniem również dla intelektu, uruchamia w maksymalnym stopniu wszelkie zdolności percepcyjne i intelektualne, największe dzieła rozszerzają zakres tych zdolności

24 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu 11. Tradycja, instytucjonalność -sztukę tworzą dyplomowani artyści, powstaje ona w artystycznym świecie -Dziewiąta Beethovena, ma kontekst historyczny, lecz jest on jej zbędny, Fontanna Duchampa bez muzeum i historii sztuki jest pisuarem

25 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu 11. Tradycja, instytucjonalność 12. Doświadczenie wyobraźni -(najważniejszy punkt) -nowość dla wyobraźni twórcy i odbiorcy, Kantowskie przedstawienie - treść umysłowa, Mamy w sobie przedstawienia, których możemy także stać się świadomi -sztuka dzieje się w teatrze wyobraźni

26 1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu 11. Tradycja, instytucjonalność 12. Doświadczenie wyobraźni

27

28

29

30

31

32 Vitaly Komar, Alexander Melamid

33

34 Albert Bierstadt ( ) Thomas Cole ( ) Asher Brown Durand ( )

35 Caspar David Friedrich ( ) Google: art pleistocene

36

37 April Gornik

38

39

40 Mars (foto NASA) Tak, piękno jest matematyczne, tak jak matematyczny jest Wszechświat i człowiek w nim.


Pobierz ppt "Sztuka instynktem – doświadczenia fotografa pejzażu O matematyczności przyczyny sztuki, czyli o tym, że emocje artystyczne wynikają z ewolucyjnie ukształtowanej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google