Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak przygotować plakat na konferencję Przygotowała Beata Arcimowicz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak przygotować plakat na konferencję Przygotowała Beata Arcimowicz."— Zapis prezentacji:

1 Jak przygotować plakat na konferencję Przygotowała Beata Arcimowicz

2 Na co pozwala prezentacja w postaci plakatu: Ludzie we własnym tempie mogą zapoznać się z przedstawianym przez Ciebie materiałem. Ludzie we własnym tempie mogą zapoznać się z przedstawianym przez Ciebie materiałem. Umożliwia interakcję osób oglądających: Umożliwia interakcję osób oglądających: - umożliwia dyskusję pomiędzy osobami, które oglądają Twój plakat; - umożliwia dyskusję osób oglądających Twój plakat z Tobą.

3 Podstawowe cele prezentacji plakatowej: Zaprezentowanie własnych badań, problematyki, jaką jesteśmy zainteresowani. Zaprezentowanie własnych badań, problematyki, jaką jesteśmy zainteresowani. Zainteresowanie osób biorących udział w konferencji daną tematyką. Zainteresowanie osób biorących udział w konferencji daną tematyką. Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z osobami oglądającymi plakaty, również nawiązanie ciekawych znajomości naukowych. Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z osobami oglądającymi plakaty, również nawiązanie ciekawych znajomości naukowych.

4 Dobry plakat: Przykuwa uwagę oglądających; Przykuwa uwagę oglądających; Zapewnia zwięzły przegląd pracy (badań, problematyki). Zapewnia zwięzły przegląd pracy (badań, problematyki). Daje podstawy do zainicjowania dyskusji; Daje podstawy do zainicjowania dyskusji; Zawiera podstawowe informacje, nie wymaga wyjaśnień (self-explanatory). Zawiera podstawowe informacje, nie wymaga wyjaśnień (self-explanatory). Zawiera konieczne i podstawowe informacje na dany temat, tak, że pozwala zrozumieć temat i zadawać dalsze pytania. Zawiera konieczne i podstawowe informacje na dany temat, tak, że pozwala zrozumieć temat i zadawać dalsze pytania.

5 Jest uporządkowany i przejrzysty dla oglądającego. Jest uporządkowany i przejrzysty dla oglądającego. Nie męczy oczu – ważna jest oprawa graficzna. Nie męczy oczu – ważna jest oprawa graficzna. Pozwala w krótkim czasie (ok. 5 minut, optymiści uważają, że 10 min) zapoznać się z tematem. Pozwala w krótkim czasie (ok. 5 minut, optymiści uważają, że 10 min) zapoznać się z tematem.

6 Jak zrobić dobry plakat? Zawrzeć podstawowe dla plakatu elementy. Zawrzeć podstawowe dla plakatu elementy. Zadbać o treść (ciekawa i ważna treść zależy od tego czy mamy coś do zaprezentowania od strony merytorycznej, to każdy sam może rozważyć). Zadbać o treść (ciekawa i ważna treść zależy od tego czy mamy coś do zaprezentowania od strony merytorycznej, to każdy sam może rozważyć). Zadbać o stronę wizualną. Zadbać o stronę wizualną.

7 Podstawowe elementy na plakacie: Tytuł pracy; autor (autorzy); afiliacje; kontakt do siebie (ew. można go przedstawić w dodatkowych materiałach o czym dalej). Tytuł pracy; autor (autorzy); afiliacje; kontakt do siebie (ew. można go przedstawić w dodatkowych materiałach o czym dalej). Krótkie wprowadzenie w problematykę przez nas poruszaną (powinno zaciekawić odbiorców, żeby chcieli oglądać dalej). Krótkie wprowadzenie w problematykę przez nas poruszaną (powinno zaciekawić odbiorców, żeby chcieli oglądać dalej). Jeżeli jest to plakat empiryczny to informacje o metodzie, badanych, procedurze i rezultatach. Jeżeli jest to plakat empiryczny to informacje o metodzie, badanych, procedurze i rezultatach.

8 Konkluzje (najlepiej w lewym górnym rogu wprowadzenie a w prawym dolnym konkluzje). Konkluzje (najlepiej w lewym górnym rogu wprowadzenie a w prawym dolnym konkluzje). Cytowana literatura (powinniśmy się ograniczyć do ok. 10 najważniejszych pozycji). Cytowana literatura (powinniśmy się ograniczyć do ok. 10 najważniejszych pozycji). Wyróżnienie osób, które pomogły nam (np. udzielały konsultacji) w pracy, na organizacje, które pomogły nam w badaniach, sponsorów badań i.t.p. Wyróżnienie osób, które pomogły nam (np. udzielały konsultacji) w pracy, na organizacje, które pomogły nam w badaniach, sponsorów badań i.t.p.

9 Strona wizualna plakatu Pamiętaj: plakat to głownie forma wizualna! Pamiętaj: plakat to głownie forma wizualna! Używaj dużej czcionki, tak, aby tekst był czytelny z odległości paru metrów (ok. 2- 3). Używaj dużej czcionki, tak, aby tekst był czytelny z odległości paru metrów (ok. 2- 3). Dla tytułu sugeruje się czcionkę o wielkości od 90 do 140 pkt., dla nagłówków od 36 do 84, dla tekstu od 18 do 26. Dla tytułu sugeruje się czcionkę o wielkości od 90 do 140 pkt., dla nagłówków od 36 do 84, dla tekstu od 18 do 26.

10 Dla tytułu, autorów oraz nagłówków najlepiej używać czcionki bezszeryfowej, dla tekstu – szeryfowej. Dla tytułu, autorów oraz nagłówków najlepiej używać czcionki bezszeryfowej, dla tekstu – szeryfowej. Należy dobrze rozplanować umiejscowienie tytułu, bloków tekstu oraz grafik (ilustracji, figur, tabeli). Można wprowadzić np. strzałki, które będą prowadzić oglądających po plakacie. Należy dobrze rozplanować umiejscowienie tytułu, bloków tekstu oraz grafik (ilustracji, figur, tabeli). Można wprowadzić np. strzałki, które będą prowadzić oglądających po plakacie. Ilustracje, figury, tabele muszą być odpowiednio duże i czytelne (szczególnie należy uważać na zbytnie wypełnianie tabel tekstem czy innymi danymi). Ilustracje, figury, tabele muszą być odpowiednio duże i czytelne (szczególnie należy uważać na zbytnie wypełnianie tabel tekstem czy innymi danymi).

11 Wykresy nie powinny mieć obramowania; Wykresy nie powinny mieć obramowania; Zdjęcia dobrze wyglądają w obramowaniu, są lepiej widoczne z tła. Zdjęcia dobrze wyglądają w obramowaniu, są lepiej widoczne z tła. Pamiętaj, że ilustracje, figury i tabele najbardziej przyciągają wzrok oglądających. Pamiętaj, że ilustracje, figury i tabele najbardziej przyciągają wzrok oglądających. Wszystkie powyższe elementy nie powinny wymagać wyjaśnień, powinny same się objaśniać. Pamiętamy o podpisywaniu zdjęć, figur, wykresów i.t.d. Wszystkie powyższe elementy nie powinny wymagać wyjaśnień, powinny same się objaśniać. Pamiętamy o podpisywaniu zdjęć, figur, wykresów i.t.d.

12 Używaj jak najmniej bloków, w których znajduje się lity tekst, plakat nie jest książką do czytania! Używaj jak najmniej bloków, w których znajduje się lity tekst, plakat nie jest książką do czytania! Jeżeli zamieszczasz bloki z tekstem postaraj się, żeby: Jeżeli zamieszczasz bloki z tekstem postaraj się, żeby: - były oznaczone (np. nagłówkiem); - nie były zbyt szerokie (ok. 11 słów w wierszu); - nie były zbyt długie (ok. 10 zdań); - Ważne kwestie zaznaczaj tak a nie podkreśleniami.

13 Postaraj się w blokach tekstowych używać listy zdań a nie litego tekstu. Postaraj się w blokach tekstowych używać listy zdań a nie litego tekstu. Zostaw czytelne marginesy pomiędzy tekstem a jego obramowaniem. Zostaw czytelne marginesy pomiędzy tekstem a jego obramowaniem. Zadbaj o kolory! Niech ze sobą współgrają. Kolor to dobra rzecz, ale nie przesadzać z nim! Mogą przeszkadzać w koncentracji na części merytorycznej oraz przyprawiać o ból narząd wzroku. Zadbaj o kolory! Niech ze sobą współgrają. Kolor to dobra rzecz, ale nie przesadzać z nim! Mogą przeszkadzać w koncentracji na części merytorycznej oraz przyprawiać o ból narząd wzroku. Lepiej nie używać ciemnego tła. Na tło warto wybrać kolory stonowane. Lepiej nie używać ciemnego tła. Na tło warto wybrać kolory stonowane.

14 Pamiętaj, że kolory w Twoim komputerze oraz kolory na plakacie z drukarni mogą wyglądać inaczej! Pamiętaj, że kolory w Twoim komputerze oraz kolory na plakacie z drukarni mogą wyglądać inaczej! Warto jest zadbać o różne rozmiary bloków z tekstem oraz figur, wykresów, zdjęć (mając na uwadze czytelność organizacji prezentowanych treści!). Warto jest zadbać o różne rozmiary bloków z tekstem oraz figur, wykresów, zdjęć (mając na uwadze czytelność organizacji prezentowanych treści!). Najczęściej rozmiar plakatu to rozmiar A0, chociaż może się to różnić w zależności od konferencji. Dobrze jest się również zorientować, jaka powinna być organizacja (pionowa vs pozioma) plakatu. Najczęściej rozmiar plakatu to rozmiar A0, chociaż może się to różnić w zależności od konferencji. Dobrze jest się również zorientować, jaka powinna być organizacja (pionowa vs pozioma) plakatu.

15 Jeszcze raz o czytelności i organizacji tekstu: upewnijmy się, że oglądający będą wiedzieli jak się poruszać po naszym plakacie. Jeszcze raz o czytelności i organizacji tekstu: upewnijmy się, że oglądający będą wiedzieli jak się poruszać po naszym plakacie. Nie przeładujmy go blokami, tabelami, zdjęciami. Zostawmy wolną przestrzeń pomiędzy nimi, to umożliwia widzom krótką przerwę na zastanowienie się. Nie przeładujmy go blokami, tabelami, zdjęciami. Zostawmy wolną przestrzeń pomiędzy nimi, to umożliwia widzom krótką przerwę na zastanowienie się.

16 Najczęstsze błędy: Zbyt wiele informacji przemycamy. Zbyt wiele informacji przemycamy. Zbyt dużo tekstu. Zbyt dużo tekstu. Zbyt długi tytuł pracy. Zbyt długi tytuł pracy. Zbyt mało ilustracji, grafik. Zbyt mało ilustracji, grafik. Zbyt mało wolnej przestrzeni pomiędzy blokami tekstu a grafikami. Zbyt mało wolnej przestrzeni pomiędzy blokami tekstu a grafikami. Zbyt mała czcionka. Zbyt mała czcionka. Zbyt dużo detali na obrazkach, wykresach, diagramach. Zbyt dużo detali na obrazkach, wykresach, diagramach.

17 Zbyt mocne kolory lub ich brak. Zbyt mocne kolory lub ich brak. Zbyt mocne ramki np. dla tekstu. Zbyt mocne ramki np. dla tekstu. Zbyt małe marginesy dla tekstów w ramkach. Zbyt małe marginesy dla tekstów w ramkach. Nielogiczność przestrzennej prezentacji. Nielogiczność przestrzennej prezentacji. Zauważ, większość błędów wynika z przeładowania plakatu informacjami!

18 Wskazówki dodatkowe: Przygotuj kilkuminutową (2-5 min) prezentację swojego plakatu. Często ludzie lubią posłuchać, co autor ma do powiedzenia. Przygotuj kilkuminutową (2-5 min) prezentację swojego plakatu. Często ludzie lubią posłuchać, co autor ma do powiedzenia. Przygotuj materiały (handout), gdzie możesz zawrzeć więcej informacji o swojej pracy (tam możesz podawać więcej szczegółów niż na plakacie) oraz kontakt do siebie. Przygotuj materiały (handout), gdzie możesz zawrzeć więcej informacji o swojej pracy (tam możesz podawać więcej szczegółów niż na plakacie) oraz kontakt do siebie.

19 Materiały mogą przyjąć formę miniwersji Twojego plakatu, przestrzeń z drugiej strony kartki możesz zapełnić tekstem (np. abstrakt własnej pracy); Materiały mogą przyjąć formę miniwersji Twojego plakatu, przestrzeń z drugiej strony kartki możesz zapełnić tekstem (np. abstrakt własnej pracy); Możesz wykorzystać formy audio-video w plakacie, przygotować modele w 3D, przynieść własne publikacje i inne gadżety. Możesz wykorzystać formy audio-video w plakacie, przygotować modele w 3D, przynieść własne publikacje i inne gadżety.

20 Jeżeli Twój plakat jest kiepski to dołącz do niego cukierki, ciastka. Zgodnie z zasadą wzajemności, gdy ludzie coś od Ciebie dostaną, to może poczują się zobowiązani zostać chwilę, zapoznać się z plakatem i porozmawiać z Tobą. Jeżeli Twój plakat jest kiepski to dołącz do niego cukierki, ciastka. Zgodnie z zasadą wzajemności, gdy ludzie coś od Ciebie dostaną, to może poczują się zobowiązani zostać chwilę, zapoznać się z plakatem i porozmawiać z Tobą. Oczywiście lepiej mieć ciekawy plakat, który sam zdobywa widzów. Oczywiście lepiej mieć ciekawy plakat, który sam zdobywa widzów.

21 Przykłady plakatów: ( Abstrakt czasem lepiej zastąpić dłuższym wprowadzeniem. Abstrakt można zamieścić w materiałach konferencyjnych)

22

23

24

25 To już wszystko To już wszystko Polecam strony, z których korzystałam (m.in. z nich pochodzą wzory plakatów): M/POSTER_TIPS.pdf rpresentation2-20_Titled.pdf M/POSTER_TIPS.pdf rpresentation2-20_Titled.pdf


Pobierz ppt "Jak przygotować plakat na konferencję Przygotowała Beata Arcimowicz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google