Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Post scriptum.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Post scriptum."— Zapis prezentacji:

1 Post scriptum

2 Fenomen Tytusa Czyżewskiego
Mechaniczny ogród Rano Rosa Róże Słońce słoneczniki w dali góry Motyl paź królowej żółte róże trawa się śmieje i słońce śmieje się i ja i moja nadzieja Paź królowej Róża Róża biała Bratek Lewkonia Róża żółta Pierwio snek kwiatek Piwonia Piwonia

3 Fenomen Tytusa Czyżewskiego
krew pepsyna krew żołądek serce krew ... telefon mego mózgu dynamo – mózgu trzy trzy trzy raz dwa trzy maszyna mojego ciała funkcjonuj obracaj się żyj

4 Julian Przyboś, GMACHY Poeta wykrzyknik ulicy
dwurząd bloków, rozłupany powietrze,. masy wpółzatrzymane, z których budowniczy uprowadzili ruch, znieruchomiałe piętra. dachy. przerwane w skłonie. mury. wynikłe ściśle. góry naładowane trudem człowieczym. GMACHY. pomyśleć: każda cegła spoczywa na wyjętej dłoni.

5 HISTORYJKA OBRAZKOWA I KOMIKS JAKO WPROWADZENIE DO NARRACJI INTERMEDIALNEJ

6 Komiks typu cartoon

7

8

9 Hank Ketchman Denis Rozrabiaka

10 Charles Schultz, Fistaszki

11 Charles Schultz, Fistaszki

12 Charles Schultz, Fistaszki

13 Komiks jest kiepskim malarstwem i złą literaturą…
CZYM JEST KOMIKS? Komiks jest kiepskim malarstwem i złą literaturą… (Jerzy Szyłak, Komiks: świat przerysowany)

14 CZYM JEST KOMIKS? Oba tworzywa: słowo i obraz dążą do zamienienia się miejscami. Obraz –opowiada, a słowa stają się znakami graficznymi.

15 KOMIKS I HISTORYJKA OBRAZKOWA
Wykorzystuje ikoniczne walory języka i narracyjne walory obrazu. Pomaga w kształtowaniu sprawności komunikacyjnych i percepcyjnych.

16 KOMIKS I HISTORYJKA OBRAZKOWA
Forma, w której obraz i słowo współpracują w tworzeniu znaczeń. Forma, która wymaga specyficznego procesu lektury.

17 KOMIKS I HISTORYJKA OBRAZKOWA
Komiks operuje przestrzenią całej strony, Wymaga od odbiorcy umiejętności analizowania poszczególnych elementów i spajania ich w całość, W umyśle odbiorcy powstaje opowieść, to on staje się współautorem, Komiks dostarcza przyjemności w rozpoznawaniu kształtów, identyfikowaniu bohaterów, rozumieniu przebiegu zdarzeń.

18 ODBIÓR KOMIKSU Spojrzenie odbiorcy obejmuje całą stronę, sekwencję obrazów w ramkach, Rzut oka na całość daje ogólne pojęcie o przebiegu zdarzeń, Decyzja o kolejności obrazków i kolejności czytania tekstów w dymkach, Rozszyfrowywanie emocji na podstawie min i gestów.

19 POETYKA KOMIKSU Rola narratora , komentarz ograniczony z reguły do wykrzykników w rodzaju: Wtem!..., Nagle!..., Tymczasem!... . Dopowiedzenie znajduje się na obrazku.

20 TYPY NARRATORA literacki, trzecioosobowy, odautorski, pierwszoosobowy,
hybrydowy.

21 KOMIKSOWE HYBRYDY Włączanie do komiksu różnych gatunków i form: folder turystyczny, fragment kroniki policyjnej, list, zapis nutowy, itp.

22 CZAS I AKCJA W KOMIKSIE Kadry i przestrzeń między nimi to akcja,
Przestrzenie między kadrami ilustrują upływ czasu, Jeśli interwały są dłuższe autor informuje o tym odbiorcę,

23 MONTAŻ KOMIKSU Pozorna statyczność, ruch zaklęty w bezruchu,
wielopłaszczyznowa, symultaniczna narracja. Podwójność narratora: mówiący i pokazujący.

24 Poetyka komiksu: Technika montażu, zbliżenie, spowolnienie akcji.
Film Technika montażu, zbliżenie, spowolnienie akcji. Telewizyjny serial Sposób dystrybucji – zeszyty komiksowe. Teatr Mimika, parateatralne spięcia dialogowe.

25 POCZĄTKI KOMIKSU

26 ŹRÓDŁO KOMIKSU Malarstwo narracyjne, Tkanina z Bayeux

27 Początki komiksu:

28 Początki komiksu: Winsor Mc Cay Mały Nemo w krainie snów

29 Początki komiksu: J. Siegel, J. Shuster

30 PRZYKŁADY

31

32 Hermann Huppen, Wieże Bos Maury

33 Hugo Pratt, Ballade de la Mer Sale

34 Poetyka komiksu: Komiks to sztuka opowiadania prostych fabuł.
Środki wyrazu: kadr, dymki, onomatopeje podkreślają dynamizm akcji.

35 Poetyka komiksu: kadr i ramka: rozmieszczenie na stronie, upływ czasu, kształt ramek, dymki: kształt i rola owalu, onomatopeje, liternictwo, znaki przestankowe, kolor.

36 Komiks jako wprowadzenie w świat kultury:

37 Dino Buzzati, Poemat w obrazkach

38 Dino Buzzati, Poemat w obrazkach

39 Dino Buzzati, Poemat w obrazkach

40 Edukacyjne pożytki z komiksu:
nowe techniki odbioru, doskonalenie technik narracyjnych, aktywność odbiorcy, możliwość zetknięcia się z różnymi konwencjami.

41 NARRACJI INTERMEDIALNEJ.
Komiks jako wprowadzenie do nowego sposobu opowiadania: NARRACJI INTERMEDIALNEJ.

42 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Post scriptum."

Podobne prezentacje


Reklamy Google