Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prezentacja klasy 3B ! GIMNAZJALISTO! CZY WIESZ, CO JESZ?!

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prezentacja klasy 3B ! GIMNAZJALISTO! CZY WIESZ, CO JESZ?!"— Zapis prezentacji:

1 Prezentacja klasy 3B ! GIMNAZJALISTO! CZY WIESZ, CO JESZ?!

2 PRAWIDŁOWE ODŻYWIANIE

3 To co jemy ma ogromy wpływ na nasze zdrowie. Nasze przyzwyczajenia żywieniowe nie zawsze odpowiadają potrzebom naszego organizmu. Najczęściej jemy szybko i niedbale. Nie zwracamy uwagi na wartości odżywcze, jakie nam są potrzebne do prawidłowego rozwoju, a jakie dane produkty nam dostarczają. Jemy po prostu to, co przypada nam do gustu. Ale czy to jest zdrowe? Zdaniem żywieniowców, powinniśmy zwracać większą uwagę na to, co spożywamy. Żywić zdrowo powinniśmy się w każdym okresie życia. ZDROWA ŻYWNOŚĆ

4 PIRAMIDA ŻYWIENIA

5 Są składnikami niezbędnymi w żywieniu człowieka dla normalnego przebiegu szeregu procesów zachodzących w jego tkankach. Nie mogą być wytwarzane przez organizm i muszą być dostarczane z pożywieniem lub w razie potrzeby w postaci preparatów farmaceutycznych, w ilości od kilku do kilkunastu mikrogramów lub miligramów a tylko wyjątkowo do kilkudziesięciu miligramów. Nie są ani źródłem energii, ani materiałem budulcowym CO TO SĄ WITAMINY ?

6 NIE ZAPOMINAJ O SPORCIE! PAMIĘTAJ RUCH TO ZDROWIE!

7

8  Lepsza kondycja psychiczna i fizyczna,  Wydłużenie życia,  Brak dyskomfortu związanego z chorobami układu pokarmowego,  Brak chorób związanych z otyłością,  Smukła figura; KORZYŚCI DOBREGO ODŻYWIANIA

9  Anoreksja,  Bulimia,  Choroby jelita grubego,  Choroby układu krążenia (nadciśnienie tętnicze; miażdżyca i jej powikłania np. udar mózgu i niedokrwienna choroba serca z zawałem włącznie),  Cukrzyca,  Kłopoty z koncentracją, bezsenność, depresje, nadpobudliwość,  Kruchość, łamliwość i wypadanie włosów,  Łuszczenie i suchość skóry, nadwaga, otyłość,  Nowotwory,  Ogólnie zły wygląd i pogarszający się stan zdrowia, tak samo fizycznego jak również psychicznego,  Osteoporoza,  Próchnica zębów, zawroty głowy, obniżenie ciśnienia, omdlenia,  Zmiany nastroju – zniechęcenie, znużenie, SKUTKI ZŁEGO ODŻYWIANIA

10  Kaloryczność Pierwszy z zarzutów to ogromna kaloryczność posiłków. Najczęściej wybierany przez klientów zestaw złożony z: hamburgera, średnich frytek i średniego napoju gazowanego dostarcza ponad połowę zalecanej dziennej liczby kalorii. Wygląd porcji nie uświadamia tak dużej kaloryczności, a promocje i obniżone ceny zachęcają do konsumpcji zestawów, nawet gdy nie jesteśmy zbyt głodni.  Co nadaje hamburgerom smak? O charakterystycznym, bardzo lubianym, smaku hamburgerów decydują duże ilości niezdrowego tłuszczu, soli i nadającego smak glutaminianu sodu. Znaczne ilości soli w diecie mogą skutkować nadciśnieniem, zatrzymywaniem wody w organizmie objawiającym się obrzękami kończyn dolnych. Glutaminian sodu to substancja kształtująca specyficzny, rosołowo-mięsny smak. DLACZEGO „ŚMIECIOWA” ŻYWNOŚĆ JEST SZKODLIWA ?

11 Napoje gazowane zawierają zwykle bardzo dużo cukru, ale bardzo mało substancji odżywczych. Spożywanie ich może przyczyniać się do tycia. Zawierają barwniki oraz dużo substancji chemicznych, które definiują ich smak. Kolejnym elementem, który negatywnie wpływa na zdrowie naszego organizmu jest zawarty w napojach gazowanych fosfor. Powoduje on wypłukiwanie wapnia z organizmu, a tym samym może zwiększać ryzyko osteoporozy, chorób zębów, przyzębia, dziąseł a także niszczyć szkliwo na zębach. CO POWINNIŚMY WIEDZIEĆ O NAPOJACH GAZOWANYCH ?

12 Po pierwsze na skutek smażenia wytwarza się akrylamid, substancja, która jest toksyczna dla układu nerwowego, może być również czynnikiem rakotwórczym; a najwięcej jest niej właśnie w chipsach. Dla uzyskania pożądanego smaku do chipsów dodaje się polepszacze smaku oraz konserwanty. UWAGA ! 100g chipsów zawiera ok. 500 Kcal !!! DLACZEGO CHIPSY SĄ NIEZDROWE ?

13  „W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH”  „PIJ MLEKO, BĘDZIESZ WIELKI”  „NAKRĘĆ SIĘ NA ZDROWIE”  „DBAJ O ZDROWIE KOLEGO, A NIE SPOTKA CIĘ NIC ZŁEGO” HASŁA MOTYWACYJNE

14 BIAŁKA

15 Białka to wielkocząsteczkowe biopolimery, a właściwie biologiczne polikondensaty, zbudowane z reszt aminokwasów połączonych ze sobą wiązaniami peptydowymi -CONH-. Występują we wszystkich żywych organizmach oraz wirusach. Synteza białek odbywa się przy udziale specjalnych organelli komórkowych zwanych rybosomami. TO SĄ SĄ BIAŁKA ?

16 Zsyntetyzowany w komórce łańcuch białkowy przypomina unoszącą się swobodnie w roztworze "nitkę", która może przyjąć dowolny kształt ale ulega procesowi tzw. zwijania białka tworząc mniej lub bardziej sztywną strukturę przestrzenną, zwaną strukturą lubkonformacja białka "natywną". Tylko cząsteczki, które uległy zwinięciu do takiej struktury, mogą pełnić właściwą danemu białku rolę biochemiczną. BUDOWA BIAŁEK

17 Najczęściej skład pierwiastkowy białek przedstawiany jest następująco:  Węgiel - 50%-55%  Tlen - 19%-24%  Azot - 15%-18%  Wodór - 6%-8%  Siarka - 0,3%-3%  Fosfor - 0%-0,5% SKŁAD PIERWIASTKOWY

18 -Mięso -Ryby -Jaja -Orzechy -Zboża -Rośliny strączkowe -Nabiał, jak mleko czy ser ŹRÓDŁA BIAŁEK

19 U ludzi trawienie białek zaczyna się dopiero w żołądku, gdzie komórki główne komórek gruczołowych żołądka wydzielają nieczynny enzym pepsynogen. Komórki okładzinowe wydzielają kwas solny, w obecności którego pepsynogen przekształca się w postać czynną – pepsynę. TRAWIENIE BIAŁEK

20  Kataliza enzymatyczna – od uwadniania dwutlenku węgla do replikacji chromosomów  Transport – hemoglobina, transferyna  Magazynowanie – ferrytyna  Kontrola przenikalności błon – regulacja stężenia metabolitów w komórce  Ruch uporządkowany – skurcz mięśnia, ruch – np. aktyna, miozyna  Wytwarzanie i przekazywanie impulsów nerwowych FUNKCJE BIAŁEK

21 SOLE MINERALNE I WODA

22 Sole mineralne są potrzebne do budowy związków organicznych i do przebiegu określonych procesów życiowych. Sole wapnia, fosforu i magnezu wykorzystywane są do budowy kości i zębów. Wapń bierze również udział w procesie krzepnięcia krwi. Niedostateczna ilość soli mineralnych w pożywieniu powoduje zaburzenia procesów kostnienia i zniekształcenia w budowie szkieletu. Ważną rolę w organizmie pełni również żelazo - potrzebne do budowy hemoglobiny i fluor - zabezpieczający zęby przed próchnicą. SOLE MINERALNE

23 -Pokarmy roślinne i zwierzęce np. ciemne pieczywo -Brokuły -Mleku -Jabłka -Pietruszka -Czerwone mięso WYSTĘPOWANIE SOLI MINERALNYCH

24 Woda stanowi około 65% masy ciała człowieka. WODA

25 1. Rozpuszczanie pokarmu oraz jego transport 2. Wchłanianie pożywienia z jelit i odżywianie komórek 3. Uczestniczenie w przemianie pożywienia w energię 4. Usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii 5. Udział w reakcjach biochemicznych 6. Regulacja temperatury 7. Zwilżanie błony śluzowej, stawów, gałki ocznej 8. Oczyszczanie organizmu. FUNKCE WODY W ORGANIŹMIE CZŁOWIEKA

26 TŁUSZCZE

27 Tłuszcze (zwane też glicerydami) są mieszaniną estrów wyższych kwasów karboksylowych oraz gliceryny. CO TO SĄ TŁUSZCZE ?

28 W skład tłuszczów wchodzi kilkadziesiąt różnych kwasów. Są wśród nich kwasy nasycone – masłowy, palmitynowy, stearynowy i inne- oraz nienasycone, z jednym lub wieloma wiązaniami podwójnymi, np.: oleinowy, linolowy, linolenowy. Tłuszcze naturalne najczęściej zawierają reszty trzech różnych kwasów. O TŁUSZCZACH

29  Ciała stałe, półstałe, oleiste ciecze  Praktycznie nierozpuszczalne w wodzie  Bardzo słabo rozpuszczalne w alkoholu etylowym  Dobrze rozpuszczalne w węglowodorach i ich fluorowcopochodnych i innych rozpuszczalnikach niepolarnych.  Są niepolarne WŁASCIWOŚCI FIZYCZNE

30  Ulegają reakcjom hydrolizy  Tłuszcze na powietrzu oraz na świetle ulęgają jełczeniu – przemianom, w czasie których uzyskując nieprzyjemny smak i zapach  Tłuszcze nienasycone można poddać reakcji uwodornienia, w czasie której obecne w cząsteczce tłuszczu nienasycone kwasy tłuszczowe ulegają wysyceniu WŁAŚCIWOŚCI CHEMICZNE

31  Podstawowy składnik dla przemysłu spożywczego. Stanowi ważny element codziennej diety człowieka.  Jest stosowany do wyrobu farb i lakierów. Ważniejszymi składnikami tych wyrobów są:  Pokost – olej roślinny, uzyskiwany z lnu, ma za zadnie przyspieszyć wysychanie farby.  Pigment – barwnik farb  Rozcieńczalnik – zazwyczaj związek organiczny, którym rozcieńcza się farbę, co ułatwia jej nanoszenie.  Stanowi substrat  Do otrzymywania mydeł oraz innych kosmetyków  Z tłuszczy uzyskuje się także glicerol, potrzebny do innych syntez chemicznych ZASTOSOWANIA

32  S tanowią materiał energetyczny, który jest wykorzystywany przez żywy organizm w drugiej kolejności, zaraz po cukrach,  Stanowią materiał zapasowy zwierząt oraz roślin  Stanowią warstwę termoizolacyjną, nie dopuszczającą do utraty ciepła przez organizm  Tłuszcze powodują zmniejszenie wydzielania kwasu solnego w żołądku oraz hamują jego skurcze  Są trawione dwustopniowo. Najpierw następuje ich emulsyfikacja, czyli rozpad na kropelki, pod wpływem działania soku żółciowego.  Zwilżają pokarm i ułatwiają jego przełykanie  Stanowią składnik błon komórkowych oraz białej masy mózgu.  Pełnią funkcje budulcową ZNACZENIE BIOLOGICZNE

33  Reakcja hydrolizy :  Reakcja zmydlania : PRZYKŁAD REAKCJI OTRZYMYWANIA TŁUSZCZU

34 WĘGLOWODANY - CUKRY

35 CO TO SĄ WĘGLOWODANY ? Organiczne związki chemiczne składające się z atomów węgla oraz wodoru i tlenu, zazwyczaj w stosunku H:O = 2:1. Są to związki zawierające jednocześnie liczne grupy hydroksylowe, karbonylowe oraz czasami mostki półacetalowe.

36 CUKRY PROSTEZŁOŻONE DWUCUKRY WIELOCUKRY PODZIAŁ SACHARYDÓW(CUKRÓW)

37  Zapasowe – podczas wieloetapowego spalania 1 g glukozy w komórkach wyzwala się 17,2 kJ energii. U roślin magazynem energii jest głównie skrobia i inulina, a u zwierząt oraz ludzi glikogen  Transportowa – u roślin transportową formą cukru jest sacharoza, a u zwierząt oraz ludzi glukoza  Budulcowa (celuloza, hemiceluloza, chityna (pochodna węglowodanów))  Wchodzą w skład DNA i RNA, stanowią modyfikację niektórych białek.  Hamują krzepnięcie krwi – heparyna  Są materiałem energetycznym (fruktoza) i odżywczym (maltoza, laktoza, rafinoza). FUNKCJE WĘGLOWODANÓW

38 Dietetycy zgodnie podkreślają znaczenie węglowodanów w diecie. To główne źródło energii, zwłaszcza dla naszego mózgu. Dotyczy to także osób, które się odchudzają. Wbrew mitowi, że węglowodany zagrażają sukcesowi kuracji. Zawartość węglowodanów w diecie powinna wynosić 50% – 60% całkowitego zapotrzebowania energetycznego. Osoby będące na diecie oraz aktywnie uprawiające sport często popełniają błędy żywieniowe, eliminując spożycie węglowodanów. Ta dość popularna tendencja wiąże się z mylnym identyfikowaniem właściwości cukrów i szufladkowaniem tych składników odżywczych jako wrogów każdej kuracji odchudzającej. Eliminacja cukrów z menu jest błędem – należy skupić się na odpowiednim ich wyborze. ZASTOSOWANIE WĘGLOWODANÓW W DIECIE ODCHUDZAJĄCEJ

39  diecie-odchudzajacej diecie-odchudzajacej   zadane.pl  zapytaj.pl       https://www.google.pl/imghp?hl=pl&tab=wi&ei=3kqCU- KgJrSP4gS6p4DgCw&ved=0CAQQqi4oAg https://www.google.pl/imghp?hl=pl&tab=wi&ei=3kqCU- KgJrSP4gS6p4DgCw&ved=0CAQQqi4oAg ŹRÓDŁA

40 - Mateusz Chrzanowski- Patryk Gibowski - Patryk Wesołowski- Zuzanna Kowalska - Nikola Przybylak - Iga Przybyłowska - Patryk Leśniewski - Joanna Kuczora - Patrycja Płotka -Elwira Hofmann - Daria Krzyżkowiak -Wiktoria Jaroszewska - Lidia Gronek - Anna Patoka - Daria Nowak -Barbara Błajek -Aleksandra Konieczna - Zuzanna Plichta Opiekun : Dorota Tomaszewska SKŁAD GRUPY

41 DZIĘKUJEMY ZA OBEJRZENIE NASZEJ PREZENTACJI !


Pobierz ppt "Prezentacja klasy 3B ! GIMNAZJALISTO! CZY WIESZ, CO JESZ?!"

Podobne prezentacje


Reklamy Google