Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 MOJA BIBLIOTEKA DOMOWA Zajęcia pozalekcyjne Koła Miłośników Książki Autor - L. Pietrzykowska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 MOJA BIBLIOTEKA DOMOWA Zajęcia pozalekcyjne Koła Miłośników Książki Autor - L. Pietrzykowska."— Zapis prezentacji:

1 1 MOJA BIBLIOTEKA DOMOWA Zajęcia pozalekcyjne Koła Miłośników Książki Autor - L. Pietrzykowska

2 2 Sercem domu jest biblioteka Jan Parandowski

3 3 zna pojęcia: "zainteresowania czytelnicze", "zamiłowania czytelnicze", odróżnia książkę beletrystyczną od popularnonaukowej, wie, jakie korzyści zapewnia posiadanie własnej biblioteki domowej, wie, jakie książki należy w niej gromadzić, umie określić treść książki i dobierać książki do własnego księgozbioru, zna sposoby porządkowania książek w bibliotece domowej. Uczennica po zajęciach:

4 4 Pogadanka

5 5 Czy macie własne biblioteczki w domu?

6 6 W jaki sposób zostały one zgromadzone ?

7 7 Jakie są w nich książki?

8 8 Jakie książki powinna zawierać biblioteka domowa każdej uczennicy i każdego ucznia?

9 9 Czym należy kierować się gromadząc książki do biblioteki domowej? Czy należy zbierać wszystkie możliwe książki?

10 10 W mojej biblioteczce domowej powinny znaleźć się między innymi: encyklopedie, słowniki, lektury… To już wiem

11 11 W domu gromadzimy książki: które zawierają informacje przydatne w nauce i życiu codziennym, które nas interesują. To już wiem

12 12 Dobierając książki do własnej biblioteki domowej należy kierować się: potrzebami związanymi z nauką w szkole, własnymi zainteresowaniami. To już wiem Czasami do bibliotek domowych trafiają przypadkowe książki.

13 13 Świat jest wielki, a po drodze tyle pytań… Odpowiedzi poszukajcie na kartach książek. Książki mówią: - Nie zabłądzi ten, kto czyta! - Książki mówią, że ciekawscy żyją mądrzej! (Wanda Chotomska)

14 14 Jakie są korzyści z posiadania własnych książek?

15 15 Własne książki są jak wierni przyjaciele: nie narzucają się, lecz w każdej chwili gotowe są służyć radą, podzielić się wiadomościami lub zaprosić na miłą pogawędkę.

16 16 - to oszczędność czasu, - natychmiastowa pomoc w nauce (słowniki, encyklopedie, atlasy), - stała i dostępna w każdej chwili porada w różnych dziedzinach życia, - w wolnym czasie dostarczają rozrywki, - kształtują szacunek do książki i umiejętności posługiwania się nią, - wzbogacają zasób słownictwa. Własne książki To już wiem

17 17 Wprowadzenie pojęć: zainteresowanie, zainteresowania czytelnicze, zamiłowania czytelnicze.

18 18 ZAINTERESOWANIE 1. Próba definicji… 2. Masz problem? 3. Szukaj! 4. Gdzie?

19 19 ZAINTERESOWANIE według Nowego słownika języka polskiego 1.rzeczownik od zainteresować, 2.dążność do poznania czegoś, chęć dowiedzenia się czegoś, 3.pociąg, sympatia do kogoś, 4.dziedzina, która bardzo kogoś interesuje (zainteresowania teatralne).

20 20 W bibliotece domowej gromadzimy książki, które zaspokajają nasze zainteresowania czytelnicze.

21 21 Za interesowania czytelnicze To skłonność do czytania określonego typu tekstów ze względu na: tematykę (treść) gatunek literacki autora epokę.

22 22 Zamiłowania czytelnicze to trwała skłonność do czytania + przyjemność

23 23 Określenie własnego stanowiska przez uczennice. Zainteresowania czytelnicze czy zamiłowania czytelnicze?

24 24 Biblioteka domowa jest przydatna w życiu codziennym - ćwiczenia

25 25 Ćwiczenie nr 1 Pomoce: Zestaw składający się z książek o podobnej tematyce, ale różniących się treścią i sposobem ujęcia tematu.

26 26 Proponowany zestaw książek: Roman Pisarski O psie, który jeździł koleją Jack London Biały Kieł Eric Knight Lassie wróć! Zwierzęta w naszym domu Magdalena Nowicka Owczarek niemiecki Alexander Byrd Pies w twoim domu Anna i Mirosław Redliccy Owczarek kaukaski i jego kuzyni Encyklopedia popularnonaukowa

27 27 Polecenie: Z zestawu książek wybierz taką, która najlepiej pomoże Ci w rozwiązaniu następującego problemu:

28 28 Rodzice w końcu zgodzili się na psa! Musisz teraz zdecydować, czy kupić szczeniaka, czy kundelka? A może lepiej wziąć podrośniętego już psa ze schroniska? Jak go karmić, jak uczyć czystości? Która książka ułatwi Ci podjęcie decyzji? Która odpowie na te i inne pytania związane z opieką nad psem?

29 29 Uczennice zapisują na kartkach tytuły właściwych książek.

30 30 Już wiem! Uczennice kolejno uzasadniają swój wybór i wskazują te pozycje, które odrzuciły w pierwszej kolejności - powieści i opowiadania.

31 31 Ćwiczenie nr 2 Pomoce: ten sam zestaw książek.

32 32 Na stolikach znajdują się dwojakiego rodzaju książki: beletrystyczne i popularnonaukowe. Pracując w parach spróbujcie podzielić je na dwie grupy biorąc pod uwagę podane na kartach cechy:

33 33 Opisują osoby, wydarzenia i miejsca istniejące w rzeczywistości Sięgamy po nie, gdy: - nie wiemy, co oznacza trudny wyraz - gdy szukamy informacji o pisarzach, poetach i innych sławnych ludziach - gdy chcemy poszerzyć i uzupełnić wiadomości z dowolnej dziedziny wiedzy Rozbudzają nasze zainteresowania Wpisz tytuły książek: Występują w nich bohaterowie Postacie i wydarzenia są wymyślone przez autora (fikcyjne) Jest narrator Rozgrywa się akcja Dostarczają rozrywki i wypoczynku Wywołują radość, smutek, złość.. Wychowują Wpisz tytuły książek: 1.

34 34 Odczytanie tytułów i sprawdzenie poprawności przyporządkowania książek do poszczególnych grup.

35 35 Wspólne wyjaśnienie terminu popularnonaukowa – zwrócenie uwagi na dwuczłonowość i łączną pisownię.

36 36 Nadanie nazw powstałym grupom: książki beletrystyczne i popularnonaukowe.

37 37 KSIĄŻKI POPULARNONAUKOWE Opisują osoby, wydarzenia i miejsca istniejące w rzeczywistości Sięgamy po nie, gdy: - nie wiemy, co oznacza trudny wyraz - gdy szukamy informacji o pisarzach, poetach i innych sławnych ludziach - gdy chcemy poszerzyć i uzupełnić wiadomości z dowolnej dziedziny wiedzy Rozbudzają nasze zainteresowania KSIĄŻKI BELETRYSTYCZNE Postacie i wydarzenia są wymyślone przez autora (fikcyjne ) Jest narrator Rozgrywa się akcja Wywołują radość, smutek, złość… Wychowują Dostarczają rozrywki i wypoczynku

38 38 KSIĄŻKI POPULARNONAUKOWE słowniki, encyklopedie, książki historyczne, przyrodnicze matematyczne o tematyce sportowej atlasy, albumy, poradniki, np. żywieniowe przewodniki turystyczne inne KSIĄŻKI BELETRYSTYCZNE Dzieła polskich i zagranicznych pisarzy: powieści nowele opowieści Moja biblioteka domowa może zawierać: Miłej lektury!

39 39 Dobór książek do biblioteki domowej

40 40 Pomyśl i napisz! Co pomaga Tobie w szybkim zorientowaniu się, jaka jest treść książki?

41 41 METODY SZYBKIEJ ORIENTACJI W TREŚCI KSIĄŻKI 1. Analiza tytułu i nazwisko autora. 2. Przeglądanie książki: wstęp spis treści indeksy ilustracje mapy wykresy. 3. Kartkowanie książki. 4. Opinia księgarza, nauczyciela, kolegów (bestseller). 5. Czytanie informacji o książkach, fragmentów książek, wywiadów z autorami książek w czasopismach, np. Victor Junior, w Internecie. 6. Słuchanie audycji radiowych. 7. Oglądanie programów telewizyjnych.

42 42 Sposoby porządkowania książek w bibliotece domowej

43 43 Uczniowskie propozycje porządkowania książek: alfabetyczne według nazwisk autorów, alfabetycznie według tytułów, według treści książek, według treści książek i nazwisk autorów, według zainteresowań – zaczynając od najciekawszych książek, według roku wydania, według kolorów okładek, według formatu książki - rozmiaru, według objętości książki – liczby stron, inne…

44 44 Każdy sposób porządkowania książek w bibliotece domowej jest dobry, jeśli: -panuje w niej ład i porządek, -potrafisz szybko odnaleźć poszukiwaną książkę.

45 45 Pasja zbierania książek Moja biblioteka domowa

46 46 Wprowadzenie pojęć: bibliofil, ekslibris

47 47 Bibliofil miłośnik, znawca i zbieracz rzadkich i cennych książek. Bibliofil książkę traktuje jako swego rodzaju dzieło sztuki. Zwraca uwagę na kunszt wydania – jej układ, ilustracje, okładkę, szlachetność użytych materiałów. Ceni niepowtarzalność posiadanego egzemplarza, docieka jego historii, okoliczności wydania.

48 48 Bibliofil w celu zabezpieczenia swojej książki przed utratą, zagubieniem lub przywłaszczeniem, zaopatruje ją we własnoręczny podpis lub znak własności nazywany exlibrisem.

49 49 Jak wygląda ekslibris? To mała zadrukowana karteczka przyklejona do wewnętrznej strony okładki. W prostszej formie może to być np. pieczątka. Zawiera nazwisko właściciela lub nazwę instytucji oraz rysunek symbolizujący zawód właściciela, zamiłowania, rzadziej tekst słowny.

50 50

51 51 Wręczenie informatorów uczennicom Zachęcenie do gromadzenia własnej biblioteki domowej.

52 52 Podsumowanie

53 53 Zainteresowania czytelnicze a "zamiłowania czytelnicze (podaj różnice) To już wiem

54 54 Książka beletrystyczna a książka popularnonaukowa (podaj różnice) To już wiem

55 55 Warto gromadzić bibliotekę domową, ponieważ… (dokończ zdanie) To już wiem

56 56 Ocena pracy uczennic

57 57 W domu na kartce z bloku (format A4) opracuję ekslibris dla własnej biblioteki domowej.

58 58 Na koniec…

59 59 Czy chętnie uczestniczyłaś w dzisiejszych zajęciach Koła Miłośników Książki? Czy temat dzisiejszych zajęć był dla Ciebie atrakcyjny? Czy nowe treści były przekazane w sposób zrozumiały? Czy zdobyte wiadomości przydadzą się Tobie w czasie dalszej nauki? Czy chętnie wykonywałaś ćwiczenia? Czy wykorzystane podczas zajęć pomoce (prezentacja, książki) ułatwiły Tobie zrozumienie tematu? Metoda róża wiatrów Atmosfera podczas dzisiejszych zajęć była…

60 60 Bibliografia Antczak M.: Biblioteczka domowa.Biblioteka w Szkole 2003 nr 11 s Chmielewska – Woźniak J.: Prawie wszystko o książce popularnonaukowej. [W]: Scenariusze zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej. Red. Wacław Strykowski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2002, s. 34 – 37 Nowy słownik języka polskiego. Red. Elżbieta Sobol. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2002 pl.wikipedia.org


Pobierz ppt "1 MOJA BIBLIOTEKA DOMOWA Zajęcia pozalekcyjne Koła Miłośników Książki Autor - L. Pietrzykowska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google