Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Konflikt w miejscu pracy

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Konflikt w miejscu pracy"— Zapis prezentacji:

1 Konflikt w miejscu pracy
Paweł Koch

2 Konflikt w miejscu pracy
Miejsce pracy to specyficzne środowisko, w którym wszelkie konflikty stawiają szczególne wymagania zarówno spierającym się, jak i tym, którzy muszą wmieszać się w konflikt, aby uzdrowić atmosferę. Dlaczego dochodzi do konfliktów? Jakie zachowania sprzyjają ich powstawaniu? Kiedy należy interweniować? Jak zapobiegać konfliktom?

3 Konflikt w miejscu pracy
Wiele hałasu o nic. Najczęściej powód konfliktu (to, o co spierają się pracownicy) rzadko idzie w parze z prezentowanym zachowaniem. Nawet małe nieporozumienia wywołują często gwałtowne reakcje. Źródła konfliktów: Typowe zjawiska konfliktogenne to np. sytuacja, w której jeden pracownik dostał podwyżkę o 100 zł większą niż drugi, czy też otrzymał 32 dni urlopu zamiast 30. Nawet tak błaha sprawa, jak umycie kilku filiżanek po kawie, może prowadzić do animozji.

4 Konflikt w miejscu pracy
Powyższe przykłady to w sumie drobiazgi wynikające z niedopilnowania bądź czyjejś ignorancji. Często jednak prowadzą do irytacji, a w dalszej perspektywie do wyraźnej niechęci, czego kulminacją jest wybuch konfliktu między pracownikami. Nawet się nie spostrzeżesz, a połowa pracowników będzie wciągnięta w konflikt, co po pierwsze kosztuje, a po drugie powoduje, że w drodze do pracy ludzie codziennie czują skurcze żołądka.

5 Konflikt w miejscu pracy
Konflikty żyją własnym życiem. Mają także coś z kamienia toczącego się ze skarpy. Jeśli go popchnąć, będzie się toczył coraz szybciej i szybciej bez niczyjej pomocy. Problemem i wyzwaniem będzie natomiast powstrzymanie rozpędzonego głazu. Każde miejsce pracy to duże prawdopodobieństwo konfliktu Prawdopodobieństwo wystąpienia konfliktów w pracy jest stosunkowo wysokie. Nie jest to jednak zjawisko negatywne. Konflikty kojarzą się ze zmianami

6 Konflikt w miejscu pracy
W organizacjach, w których pracownicy o nic się nie spierają, dużo rzadziej dochodzi do pozytywnych zmian. Pracownicy przyzwyczajają się do otaczających ich warunków i czasem wmawiają sobie, że są z nich zadowoleni. W zasadzie nie chodzi do końca o to, aby za wszelką cenę bronić się przed konfliktami. Chodzi bardziej o znalezienie sposobu na zmniejszenie liczbę niepotrzebnych konfliktów lub sprawnie rozwiązać te, które wystąpiły. Dlaczego dochodzi do konfliktów?.

7 Konflikt w miejscu pracy
Zależność od drugiej osoby Podłożem występowania konfliktów w pracy jest to, że większość ludzi pracuje w towarzystwie innych, co powoduje zależność od drugiej osoby. Im jest większa tym większą dawką emocji naładowany jest konflikt. Nawet utrzymywanie, że tak nie jest, może już być zalążkiem konfliktu, np. jeśli jeden pracownik zbiera wszystkie pochwały za wykonaną pracę, mimo że inni też mieli w niej swój udział

8 Konflikt w miejscu pracy
Frustracja Konflikty przyczyniają się z reguły do pojawienia się w ludziach frustracji. Dzieje się tak, gdy z jakiegoś powodu nie możemy zrobić czegoś, na co mielibyśmy ochotę. Nie ma w tym nic dziwnego, że do kolegów z pracy, z którymi łączy nas najwięcej, ma się z reguły największe pretensje i żale. Przyjrzyjmy się na przykład nastolatkom. Regułą jest, że w wieku młodzieńczym pragnie się zasmakować wielu rzeczy, nierzadko zabronionych, nie zdając sobie sprawy z czyhających niebezpieczeństw.

9 Konflikt w miejscu pracy
A rodzice starają się okiełznać ich żądzę odkrywania świata. Jest to idealną okazją do pojawienia się frustracji. Dlatego większość takich relacji ma burzliwy charakter. Naładowanie emocjami Fakt, że człowiek nie jest sam, jest sfrustrowany i zależny od innych, wcale nie musi prowadzić do konfliktów. Gdyby tak było, wówczas większość z nas spędzałaby połowę swojego życia na uczestniczeniu w spięciach i zatargach. A przecież tak nie jest. Frustracja i zależność stanowią raczej przesłanki do powstania konfliktu.

10 Konflikt w miejscu pracy
Do jego wybuchu potrzeba jeszcze napięcia emocjonalnego. Konflikty z natury wiążą się z silnymi emocjami. Gdy kłócimy się, nie jesteśmy w stanie pragmatycznie i jasno myśleć, odnieść się obiektywnie do tej drugiej osoby, do jej argumentów. Brakuje trzeźwości umysłu, co nie pozwala na dostrzeżenie niuansów i różnych aspektów zatargu. W ogólnej złości nie ma nawet mowy o nadstawieniu drugiego policzka.  Istnieje na to wytłumaczenie. Konflikt rodzi się zawsze wtedy, gdy ktoś nie może z jakichś przyczyn przeforsować swojej woli.

11 Konflikt w miejscu pracy
Kiedy przyjdzie nam uczestniczyć w kłótni, bądźmy pewni tego, że zakorzeniony w nas człowiek pierwotny przejmie agresywnie kontrolę nad sytuacją. Zrobi wszystko, aby zmaksymalizować możliwość zwycięstwa. Oznacza to przygotowanie się do wojny. Większość z nas może poczuć wtedy wyraźnie sygnały płynące z wewnątrz: kołatanie serca, rozgrzane policzki itp. Nie tylko ciało się przygotowuje, ale także umysł. Większości z nas ciężko przychodzi egoistyczne i bezwzględne zachowanie, szczególnie w stosunku do osób, na których nam zależy.

12 Konflikt w miejscu pracy
Dlatego też umysł nastawia się na to, że druga strona konfliktu jest złośliwa i słaba. Wszystko po to, aby poradzić sobie z ciężarem konfliktu, aby zwyciężyć i nie mieć wyrzutów sumienia. W takiej sytuacji trudniej nam wyważyć argumenty za i przeciw, obiektywnie spojrzeć na konflikt i postawić się w sytuacji przeciwnika. Trzy decydujące czynniki Istnieją trzy czynniki, które mają wpływ na powstawanie i rozwój konfliktów: różnice charakterów problemy w komunikowaniu się układy i powiązania międzyludzkie.

13 Konflikt w miejscu pracy
Różnice charakterów Osobowość to słowo, które podkreśla fakt, że wszyscy jesteśmy wyjątkowi i jedyni w swoim rodzaju. Czasem zdarza ci się trafić w życiu zawodowym na osobę, której nie można znieść na dłuższą metę. Jej osobowość jest tak różna od twojej, że często dochodzisz do konkluzji, iż odbieracie na zupełnie innych falach. W rzeczywistości jest to jednak związane z bardziej przyziemnymi sprawami. Zaszeregowywanie ludzi W trakcie przyglądania się drugiej osobie nasz umysł pracuje na pełnych obrotach po to, abyśmy wyrobili sobie o niej opinię.

14 Konflikt w miejscu pracy
Często proces ten dzieje się automatycznie i pozbawiony jest głębszej refleksji. Chciałoby się od razu wiedzieć, jak zachowałaby się ta druga osoba w określonych sytuacjach. Dałoby to nam odpowiedź na kilka pytań. Oto one: Czy jest ona przyjacielem czy wrogiem? Jakimi kieruje się pobudkami? Czy mogę jej zaufać? Czy będę miał z niej jakiś pożytek? Jaki?

15 Konflikt w miejscu pracy
Osoby konfliktowe Nie trzeba zbyt długo przebywać w towarzystwie innych osób, aby przekonać się, że niektórzy mają bardziej kłótliwą naturę niż inni. Tacy ludzie mają z reguły na pieńku nie z jedną czy dwiema osobami, ale ze wszystkimi. Gdyby obserwować tych, którzy nieustannie wdają się w konflikty można zauważyć u nich pewne cechy wspólne. Jedną z nich jest niewątpliwie brak empatii, czyli zrozumienia dla drugiej osoby. Regułą jest to, że przywiązują oni mało uwagi do tego, co i jak czuje drugi człowiek, i nie zawracają sobie głowy tym, że ktoś też może mieć swoje potrzeby, pragnienia czy uczucia.

16 Konflikt w miejscu pracy
Inną cechą, którą można przypisać osobom konfliktowym, to brak elastyczności. a więc próba usprawiedliwienia swojego zachowania słowami: Zawsze mówię to, co myślę, nie moja wina, taki już jestem! W rzeczywistości mówią zaś: Chcę, abyś to ty dopasował się do mnie, a nie odwrotnie. Mam prawo wskazywać na błędy, które dostrzegam, bez względu na to, co o tym sądzisz. I nie zamierzam się wcale zmieniać, niezależnie od tego, czy ci się to podoba, czy nie! Osoby konfliktowe szybko wyrabiają sobie na jakiś temat zdanie i konsekwentnie trzymają się tej strategii, niezależnie od rozwoju sytuacji.

17 Konflikt w miejscu pracy
Poza tym mają one słabą zdolność komunikowania się z otoczeniem. Nie potrafią umiejętnie formułować swoich myśli, przez co ich wypowiedzi stają się niezrozumiałe dla innych. Jednocześnie są oporni na informacje płynące z zewnątrz. Tuż przed wybuchem konfliktu nasze zmysły zaostrzają się, aby zmaksymalizować szanse wygrania bitwy. Musimy szybko i skutecznie dostrzec wszystkie przejawy wrogości drugiej strony.

18 Konflikt w miejscu pracy
Ceną, jaką za to płacimy, jest odrzucenie wielu innych informacji które mogłyby stworzyć w naszych oczach bardziej pozytywny obraz przeciwnika. Tym samym absorbujemy tylko te informacje, które przywołują negatywny obraz tej osoby, która jawi nam się jako wróg. Nie przyjmujemy do wiadomości, że ta osoba może mieć pozytywne zamiary, dążyć do kompromisu lub po prostu starać się zażegnać konflikt.

19 Konflikt w miejscu pracy
Przykład: małżeństwo - on siedzi na kanapie i wpatruje się w ekran telewizora, natomiast ona ubrana w leginsy i podkoszulek stoi przed lustrem i przygląda się swojej figurze. Wzdycha głęboko, chwytając się za fałdy na biodrach i pośladkach. Wreszcie odwraca się do męża i pyta: Kochanie, czy jestem jeszcze dla ciebie atrakcyjna? Mężczyzna wyłącza telewizor, odwraca się do żony i przygląda jej się przez moment. Następnie mówi: Uważam, że jesteś najlepszą żoną na świecie.

20 Konflikt w miejscu pracy
Jesteś inteligentna, dowcipna i błyskotliwa. Twoja opiekuńczość upiększa moją egzystencję. Budzę się codziennie szczęśliwy, że mogę być z tobą i naprawdę nie zwracam uwagi na to, że przybyło ci ostatnio parę kilo. Jak sądzisz, co z tego przekazu żona zapamięta najbardziej?

21 Konflikt w miejscu pracy
Jest wiele stanowisk, w których pracownik jest narażony na burzliwe dyskusje, a nawet awantury. Bycie szefem jest niewątpliwie jednym z takich zajęć. Jego rolą jest kierowanie i przydzielanie obowiązków. Już samo to wystarcza, by narazić się na wrogość innych. Oczywiście dobry szef potrafi tak umiejętnie i sprawnie pokierować zespołem, że prawdopodobieństwo konfliktów jest nieduże.

22 Konflikt w miejscu pracy
Lecz nawet on, prędzej czy później, znajdzie się w sytuacji, w której będzie musiał podjąć nieprzyjemną, niepopularną decyzję, która wywoła frustrację i niezadowolenie u podwładnych. W tym momencie nietrudno uniknąć konfliktu. Istnieje cały szereg badań, w których próbuje się identyfikować cechy osobowościowe idealnego szefa. Badania wskazują na różne właściwości, lecz jedna cecha występuje niezmiennie we wszystkich tych analizach. Chodzi mianowicie o umiejętność radzenia sobie z konfliktami.

23 Konflikt w miejscu pracy
Wydaje się nawet, że umiejętność ta decyduje o tym, czy dana osoba sprawdza się w zarządzaniu ludźmi. Nie dziwi fakt, że ludzie kojarzą słowo konflikt z miejscem pracy. Właśnie tam dochodzi do nich stosunkowo często. Wpisują się one jakby w jego naturę, czy nam się to podoba, czy nie. Dlatego też dobry szef to taki, który potrafi poradzić sobie z zagęszczającą się atmosferą w firmie. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby kierujący grupą ludzi operował odpowiednimi narzędziami przy okazji zażegnywania sporów.

24 Konflikt w miejscu pracy
Konflikt interesów wewnątrz firmy Tym, co często prowadzi do konfliktów w obrębie przedsiębiorstwa, są stanowiska pracy wymuszające walkę. Jedni pracownicy napierają na innych, gdyż taki jest podział ról. Dobrym przykładem jest tu odwieczny konflikt pomiędzy handlowcem a pracownikiem działu produkcji. Sprzedawcy dwoją się i troją, aby sprzedać jak najwięcej wyrobów firmy i naciskają na produkowanie większej ilości produktów

25 Konflikt w miejscu pracy
Z kolei ludzie odpowiedzialni za ich wytwarzanie i ulepszanie wcale nie są tym zachwyceni, gdyż często odbywa się to kosztem jakości tych produktów. Dlatego też paradoksalnie szybciej może dojść do spięcia między tymi dwoma grupami w sytuacji, kiedy handlowcy perfekcyjnie wywiązują się ze swoich zadań. Dziś wiemy już, że waśnie w pracy to często efekt sprzecznych interesów osób pracujących w różnych działach firmy

26 Konflikt w miejscu pracy
Inną przyczyną konfliktów jest stres. Jest on jednym z tych elementów w tzw. mechanizmie "walka albo ucieczka", który wytworzyła w nas ewolucja. Polega on na osiągnięciu w krótkim okresie czasu zwiększonej efektywności działania, kiedy jest taka potrzeba. Jest to z pewnością dobra cecha, jeśli człowiek ucieka przed lwem albo walczy o życie. Mechanizm ten zwiększa szansę na przetrwanie. Jednak dla współczesnego człowieka zasada może czasem nastręczać pewne problemy. Równolegle ze zwiększeniem się możliwości fizycznych, umysł również się dopasowuje, zwiększając swoją gotowość do obrony przed niebezpieczeństwami.

27 Konflikt w miejscu pracy
Skutkuje to między innymi tym, że większość z nas staje się szorstka i nerwowa w momencie wzmożonego stresu. Dlatego też w miejscach pracy o wysokim natężeniu stresu dochodzi często do sporów i kłótni. Niejasności Pojawiające się między pracownikami niejasności i niedopowiedzenia są groźne dla dobrego funkcjonowania każdej firmy. Stanowią one pułapkę głównie dla szefów. Ludzie z reguły mocno się stresują niejasnymi sytuacjami. Trudniej bowiem przewidzieć to, co się wydarzy i właśnie to może powodować lęk u pracowników

28 Niewyraźny podział kompetencji
Być może najważniejszą przyczyną powstawania konfliktów jest niejasno ustalony podział kompetencji. Nie wiadomo do końca, kto jest za co odpowiedzialny w danej firmie. Pracownicy zaczynają obwiniać siebie nawzajem za różne niedopatrzenia, niedopilnowanie czegoś. Najczęściej żaden z pracowników nie jest temu winny..

29 Konflikt w miejscu pracy
Problemem jest bowiem brak sprecyzowanego podziału zadań Nierzadko zmuszeni jesteśmy stawiać czoła rywalizacji między pracownikami o status i podział kompetencji, co praktycznie uniemożliwia im harmonijną współpracę. Niejasno określony podział ról rodzi niepewność, frustrację i zadrażnienia w firmie, zresztą zupełnie niepotrzebnie

30 Konflikt w miejscu pracy
25 rad jak unikać konfliktów: 1. Przewiduj co się może wydarzyć zanim problem się pojawi. Wolę mieć do czynienia z niezadowolonym klientem, który jasno przedstawia swoje racje niż z ugrzecznionym klientem, który nie ma pojęcia czego chce. Musisz z wyprzedzeniem wiedzieć do czego zmierzasz. Łatwiej wtedy jest słuchać i dostosować się do sytuacji. Bez celu trudno zrozumieć sytuację i jej kontekst i wtedy szybciej o pochopne decyzje i nierozsądne reakcje.

31 Konflikt w miejscu pracy
2. Zacznij od wykazania dobrej woli. Kiedy przeszywasz klienta wzrokiem i cedzisz słowa z zaciśniętymi zębami tylko zwiększasz stężenie negatywnych fluidów w powietrzu. Pokaż gotowość do kompromisu i wspaniałomyślności nawet jeżeli nie przepadasz za daną osobą lub nie odpowiada Ci sytuacja. Dzięki temu ustalasz pewien standard zachowania i stwarzasz szansę na otwartą komunikację

32 Konflikt w miejscu pracy
3. Zakładaj, że "mniej jest lepiej". Bez względu na poziom frustracji nie pogrążaj się w konfrontacji. Szczególnie na początku, więcej słuchaj, mów mniej. Poruszaj się wolniej i mów ciszej. Takie zachowanie - bardzo popularne w świecie zwierząt - sprawia, że druga strona czuje się bardziej bezpiecznie i pewnie w Twoim towarzystwie

33 Konflikt w miejscu pracy
4. Zaczynaj wolno zanim przyśpieszysz. W czasie pierwszego spotkania mów wolniej i bardziej ogólnie. Daj drugiej stronie szansę wyznaczenia "własnego terytorium" i poczucie bycia wysłuchanym. Z czasem możesz przyśpieszyć i pozwolić sobie na większą bezpośredniość. Jak to wygląda w praktyce? Wypożycz kilka filmów z porucznikiem Columbo

34 Konflikt w miejscu pracy
5. Nie oskarżaj Kiedy rozmawiasz z kimś kto Ciebie denerwuje łatwo pochopnie oskarżyć go o pomyłkę. Na przykład, "To nie jest prawda", "Mylisz się", "Jesteś irytujący". To wyzwala automatyczną kontrreakcję, "To ja mam rację! Ty się mylisz! To Ty jesteś irytujący!" Lepiej odwołaj się do swoich uczuć. Nikt nie może ich negować. Powiedz zatem, "Nie rozumiem do czego zmierzasz. Czuję się zdenerwowany".

35 Konflikt w miejscu pracy
6. Zachowuj się tak jakby świat Ciebie lubił. Zakładaj dobre intencje u drugiej osoby, szczególnie kiedy ich nie dostrzegasz. Rozwiązanie konfliktu w 99% polega na wypracowaniu kompromisu. 7. Graj w otwarte karty. Każdy z nas posługuje się szeroką gamą zachowań werbalnych i niewerbalnych. Ich paleta zostało mocno uszczuplona po skończeniu 10-ciu lat. Gra w otwarte karty polega na przypomnieniu sobie pewnych reakcji z dzieciństwa. Poszerz swoje zachowanie o reakcje drugiej osoby, sposób i tempo mówienia, gesty, mimikę, itd. Dzięki temu poczujesz się pewniej i "bliżej" Twojego rozmówcy.

36 Konflikt w miejscu pracy
8. Spróbuj spojrzeć na sytuację z boku tak jak inni to widzą. W sytuacjach konfliktowych mamy tendencję do skupiania się na najlepszych elementach naszego zachowania i najgorszych reakcjach oponenta. To prowadzi do eskalacji sporu. Lepiej zakładaj niewinność. Trudno wyzwalać pozytywne reakcje zakładając nieżyczliwe nastawienie drugiej strony.

37 Konflikt w miejscu pracy
9. Pracuj nad zwyczajem skupiania się w pierwszej kolejności na interesie drugiej strony. Wypróbuj metodę *trzech kroków* w komunikacji. Najpierw odnieś się do interesów drugiej strony (TY), potem pomyśl jak ten temat ma się do wspólnych interesów (MY), by na koniec przejść do własnych interesów (JA). Praktyka pokazuje, że ludzie słuchają wtedy chętniej i uważniej, więcej zapamiętują i uważają, że jesteś bardziej inteligentny

38 Konflikt w miejscu pracy
10. Pozwól zachować drugiej stronie twarz i poprawić swoje zachowanie. Jeśli czujesz się okłamywany, pytaj do skutku (chyba, że zabraknie Ci inwencji) zamiast oskarżać o manipulację. Dodatkowe pytania pomogą Ci ustalić czy Twoje podejrzenia są słuszne i być może uratować swoją twarz. Delikatne pytania sondujące pozwolą krok po kroku dojść do sedna i wycofać się drugiej stronie z godnością. Zostawiasz sobie też więcej miejsca i czasu na przyciśnięcie delikwenta do muru jeśli nie będzie skłonny przyznać się do błędu

39 Konflikt w miejscu pracy
11. Podkreślaj wspólne interesy częściej niż różnice zdań To o czym mówisz najczęściej i najwięcej na pewno znajdzie się w centrum Twoich relacji. Odwołuj się więc do tych tematów, na których najbardziej Ci zależy i które chcesz rozwijać.  12. Nie zakładaj, że wszyscy z miejsca przyjmą Twój punkt widzenia Nie zakładaj, że druga strona od razu zgodzi się ze wszystkim co powiesz i z korzyściami jakie zaoferujesz. Mów barwnie o korzyściach i cierpliwie odpowiadaj na pytania.

40 Konflikt w miejscu pracy
13. Nie ponaglaj. Najlepsze wyniki osiągniesz - tak jak podczas przygotowywania chińskiego dania - kiedy większość energii i czasu spędzisz na przygotowaniach. Wtedy finał przebiegnie szybko, gładko i zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. 14. Przedstaw tę samą ofertę w inny sposób. Nie przegap szansy przedstawienia oferty w odmienny, bardziej atrakcyjny i przekonujący sposób. Na przykład, rozważ inne terminy płatności lub ich podział na raty

41 Konflikt w miejscu pracy
15. Zamieniaj słowa w czyny. Poszukaj sposobów wykazania jak w praktyce stosujesz swoje wartości. Twoja misja pokazuje jak ją konfrontujesz z rzeczywistością i codzienną praktyką.  16. Bądź obecny. Wygrywają tylko Ci, którzy grają. Trzymaj rękę na pulsie. Miej oczy szeroko otwarte. Wsłuchuj się w rytm "ulicy". Przeszłość i przewidywalna przyszłość pomogą umieścić to w odpowiednim kontekście.

42 Konflikt w miejscu pracy
17. Bierz pod uwagę co mówisz i JAK to mówisz. Kiedy przedstawiasz ofertę spójrz na nią z właściwej perspektywy. Na przykład, znajomy ksiądz zapytał kiedyś swego przełożonego czy może palić kiedy się modli. Odpowiedź była oczywiście negatywna. Gdyby jednak zapytał czy mógłby się modlić podczas palenia, reakcja proboszcza mogła być pozytywna.  18. Uczciwość przede wszystkim. Bycie uczciwym - i sprawianie takiego wrażenia - jest zwykle ważniejsze od bycia lubianym. 19. Zawsze okazuj szacunek w działaniu nawet kiedy nie potrafisz szanować osoby. Jeżeli wprawisz kogoś w zakłopotanie lub go ośmieszysz, trudno Ci będzie zyskać jego przychylność

43 Konflikt w miejscu pracy
20. Ufaj sile zaufania ponad wszystko. Pewność siebie, inteligencja, ciężka praca, dowcip nie zawsze wystarczą do obrony Twoich interesów. Zaufanie do tego, że działasz dla dobra obydwu stron jest często dużo cenniejsze. 21. Chwal za dobrą pracę. Im lepiej ludzie czują się w Twoim towarzystwie, tym większe prawdopodobieństwo, że Ciebie polubią. Kiedy jesteś lubiany możesz też liczyć na większe uznanie niż zasługujesz

44 Konflikt w miejscu pracy
22. Pomagaj się zmieniać. Ludzie chętniej się zmieniają kiedy wiedzą, że ludzie, do których mają zaufanie zrobili to samo. Poszukaj osób, które są autorytetami dla ludzi, których chcesz zmienić. 23. Problemy rzadko są na poziomie, na którym o nich mówimy Kiedy rozmawiasz o jakimś problemie dłużej niż 10 minut zapytaj siebie, "Czy my naprawdę rozmawiamy o sednie problemu czy może nasza różnica zdań ma swoje źródło gdzieś indziej?"

45 Konflikt w miejscu pracy
24. Śmiej się z siebie. Jednym ze sposobów zredukowania napięcia jest żartowanie z siebie. Opisz sytuację, w której zrobiłeś coś głupiego. 25. Bądź liderem syntezy. Osoba, która na początku słucha najdłużej, by potem przedstawiając swój punkt widzenia odnieść się do wszystkich wypowiadanych kwestii zdobędzie w grupie największe poważanie i uznanie

46 Dziękuję za uwagę Paweł Koch Tel


Pobierz ppt "Konflikt w miejscu pracy"

Podobne prezentacje


Reklamy Google