Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

W hierarchii ważności tekstów kultury na lekcjach języka polskiego pierwsze miejsce zajmuje tekst literacki, następnie tekst publicystyczny, medialny,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "W hierarchii ważności tekstów kultury na lekcjach języka polskiego pierwsze miejsce zajmuje tekst literacki, następnie tekst publicystyczny, medialny,"— Zapis prezentacji:

1

2

3 W hierarchii ważności tekstów kultury na lekcjach języka polskiego pierwsze miejsce zajmuje tekst literacki, następnie tekst publicystyczny, medialny, dzieło plastyczne, spektakl teatralny, film, a także wszelkie działania artystyczne realizujące jakiś utrwalony wzorzec kulturowy.

4 Jaki cel ma postawić sobie nauczyciel polonista w kształtowaniu kompetencji czytelniczych u ucznia?

5 Ma on nie tylko wprowadzić ucznia w rzeczywistość językową i świat literatury, ale także dostarczyć mu konkretnych narzędzi umożliwiających sprawne poruszanie się w świecie literatury.

6 Czyli nauczyciel ma: - przedstawić uczniowi kontekst kulturowy tworzony przez media audiowizualne; - uświadomić korzyści płynące z wysiłku lekturowego; - nakierować go na doznania estetyczne i emocjonalne;

7 Schemat wymagań ogólnych: 1) Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji. 2) Analiza i interpretacja tekstów kultury. 3) Tworzenie wypowiedzi.

8

9 Nie mniej niż 4 pozycje książkowe w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości.

10 Frances Hodgson Burnett Tajemniczy ogród; Jan Brzechwa Akademia Pana Kleksa; Carlo Collodi Pinokio; Roald Dahl Charlie i fabryka czekolady; Antonina Domańska Historia żółtej ciżemki; Irena Jurgielewiczowa Ten obcy; Stanisław Lem Bajki robotów; Clive Staples Lewis Lew, Czarownica i stara szafa; Astrid Lindgren Bracia Lwie Serce; Kornel Makuszyński Szatan z siódmej klasy; Aleksander Minkowski Dolina Światła; Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni; Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza; Edmund Niziurski – wybrana powieść (np. Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa); Joanna Olech Dynastia Miziołków; Joanna Onichimowska – wybrana powieść (np. Duch starej kamienicy, Daleki rejs); René Goscinny, Jean- Jacques Sempé Mikołajek (wybór opowiadań z dowolnego tomu); Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy; Alfred Szklarski – wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów); Dorota Terakowska Władca Lewawu; Mark Twain Przygody Tomka Sawyera; John Ronald Reuel Tolkien Hobbit, czyli tam i z powrotem; Juliusz Verne W 80 dni dookoła świata; Moony Witcher Dziewczynka z szóstego księżyca; wybór mitów greckich, baśni i legend; wybór kolęd; wybór pieśni patriotycznych; wybór poezji, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i widowisko teatralne z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne

11 Teksty poznawane w całości – nie mniej niż 5 pozycji książkowych w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką.

12 Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII); William Szekspir Romeo i Julia; Molier Świętoszek lub Skąpiec; *Ignacy Krasicki – wybrane bajki; Aleksander Fredro *Zemsta; Adam Mickiewicz – wybrana ballada, Dziady cz. II, Reduta Ordona; Bolesław Prus lub Eliza Orzeszkowa – wybrana nowela; *Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop); wybrane wiersze następujących poetów XX w.: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimierz Wierzyński, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, ks. Jan Twardowski, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert; Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec lub Arkady Fiedler Dywizjon 303; utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane opowiadanie Idy Fink; Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane utwory; Stanisław Lem – wybrane opowiadanie; Sławomir Mrożek– wybrane opowiadanie; Antonie de Saint Exupéry Mały Książę; wybrana powieść przygodowa; wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty Musierowicz, Doroty Terakowskiej lub innych współczesnych autorów podejmujących problematykę dojrzewania); wybrany utwór fantasy (np. Ursuli Le Guin, Johna Ronalda Reuela Tolkiena, Andrzeja Sapkowskiego); wybrany utwór detektywistyczny (np. Arthura Conan Doylea lub Agaty Christie); wybrane opowiadanie z literatury światowej XX w. (inne niż wskazane wyżej); wybrana powieść współczesna z literatury polskiej i światowej (inna niż wskazana wyżej); inne pozycje książkowe wskazane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (przynajmniej jedna rocznie).

13 Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela): Homer Iliada i Odyseja lub Jan Parandowski Przygody Odyseusza; Pieśń o Rolandzie; Juliusz Słowacki Balladyna; Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego; Ryszard Kapuściński – wybrany utwór. Biblia (opis stworzenia świata i człowieka z Księgi Rodzaju, przypowieść ewangeliczna, hymn św. Pawła o miłości); wybrane mity greckie. Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; wybrany komiks; wybrane programy telewizyjne.

14 Zastosowano zasadę, że ci sami pisarze nie powinni się pojawić dwukrotnie, a jeśli się pojawiają, wyraźnie zaznaczono, że na każdym z tych etapów czytane są inne ich dzieła.

15 Podstawa programowa sugeruje rezygnację z historycznoliterackiej kolejności prezentowania tekstów kultury na rzecz tematycznego rozłożenia lektur. Niemniej jednak pozostawia w tym względzie swobodę nauczycielowi.

16 Podstawa programowa zakłada czytanie w szkole podstawowej tekstów z zakresu szeroko pojętej literatury młodzieżowej z niewielką dawką klasyki literatury polskiej. Na poziomie gimnazjum sytuacja ulega zmianie, mianowicie uczniowie czytają nadal teksty dostosowane do ich zainteresowań i poziomu percepcyjnego, ale sukcesywnie podaje im się teksty klasyczne. Natomiast na czwartym etapie edukacyjnym uczeń poznaje przede wszystkim arcydzieła literatury.

17 Kryterium pragmatyczne (świadomy dialog z tekstem literackim oraz poznanie informacji, które przydadzą się w dorosłym życiu), Kryterium estetyczne (w szkole podstawowej omawianie lektur atrakcyjnych dla ucznia, w gimnazjum stopniowe wdrażanie tekstów klasycznych), Kryterium poznawcze Wyklucza się kryteria ideologiczne, światopoglądowe, religijne, polityczne, społeczne czy moralne, gdyż należy chronić szkołę przed manipulacją i indoktrynacją.

18 W trzyletnim okresie kształcenia gimnazjalista ma poznać co najmniej piętnaście dużych tekstów w całości. Oczywiście nauczyciel może dowolnie (w zależności od specyfiki danej klasy) tę listę rozszerzać o niektóre utwory – bądź to w całości, bądź w częściach!

19

20 Wdrażanie uczniów do czytania od najmłodszych klas. Wprowadzanie gier i zabaw w oparciu o tekst kultury. Stosowanie systemu nagradzania.

21 Podstawa programowa kładzie nacisk na współpracę nauczyciela polonisty z bibliotekarzem, który, korzystając z zasobu multimedialnego biblioteki, może opracować atrakcyjny sposób weryfikacji treści tekstu literackiego. Ponadto należy zadbać o stworzenie strony internetowej biblioteki szkolnej tudzież zakładki biblioteki na stronie szkoły.

22

23


Pobierz ppt "W hierarchii ważności tekstów kultury na lekcjach języka polskiego pierwsze miejsce zajmuje tekst literacki, następnie tekst publicystyczny, medialny,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google