Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Umiejętność korzystania z mediów ma obecnie tak istotne znaczenie dla pełnej aktywności obywatelskiej jak umiejętność czytania i pisania na początku XIX.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Umiejętność korzystania z mediów ma obecnie tak istotne znaczenie dla pełnej aktywności obywatelskiej jak umiejętność czytania i pisania na początku XIX."— Zapis prezentacji:

1

2 Umiejętność korzystania z mediów ma obecnie tak istotne znaczenie dla pełnej aktywności obywatelskiej jak umiejętność czytania i pisania na początku XIX w. Viviane Reding komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów MediaStarter został zaprezentowany w ramach konsultacji społecznych na temat edukacji medialnej, zorganizowanych w 2006 roku przez Komisję Europejską (wzięły w nich udział w sumie 103 instytucje z 23 kraj ó w członkowskich oraz z Chin, Rosji i USA) DZIAŁANIA KOMISJI EUROPEJSKIEJ

3 EDUKACJA MEDIALNA NA ŚWIECIE Australia, Nowa Zelandia i Kanada to światowi liderzy w zakresie edukacji medialnej - sektor mediów ściśle współpracuje tu z regulatorami rynku. W Unii Europejskiej obecnie tylko trzy kraje uczą w szkołach, jak korzystać z mediów - Wielka Brytania, Irlandia i Szwecja. W Polsce istnieje zapis o tzw. międzyprzedmiotowej ścieżce medialnej, ale jego realizacja jest w praktyce trudna. MediaStarter jest pierwszym w Polsce programem edukacji medialnej

4 CANAL+ Cyfrowy jako odpowiedzialny nadawca od kilku lat angażuje się w działania społeczne. Stworzył m.in. Inicjatywę Reklama dla dzieci - udaną próbę określenia standardów reklamy adresowanej do najmłodszych. Kontynuując działania CSR firma postanowiła stworzyć program o charakterze długoterminowym, którego beneficjentami byliby młodzi odbiorcy mediów. Punktem wyjścia do prac nad programem było ogólnopolskie badanie Postrzeganie i odbiór mediów przez młodzież realizowane przez PBS DGA na zlecenie CANAL+ Cyfrowy, z którego wynika, że choć nastolatkowie są częstymi użytkownikami mediów, nie mają wystarczających narzędzi, aby z korzyścią z nich czerpać. IDEA

5 Co trzeci nastolatek spędza przed telewizorem ponad 3 godziny dziennie; Telewizja to, zdaniem młodych, najlepszy sposób na spędzanie wolnego czasu, a najdłużej – ponad 4 godziny – przed telewizorem przebywają gimnazjaliści; Prawie połowa nastolatków nie wybiera konkretnych programów, jedynie automatycznie przeskakuje z kanału na kanał; Co siódmy nastolatek zwykle ogląda w ciągu dnia 6 i więcej kanałów telewizyjnych, a co trzeci – co najmniej 5. JAK MŁODZI KORZYSTAJĄ Z MEDIÓW

6 MediaStarter - pierwszy w Polsce program edukacji medialnej dla gimnazjalistów. MediaStarter wypełnia lukę w systemie edukacji: nauczyciele powinni realizować tzw. międzyprzedmiotową ścieżkę medialną, nie ma jednak odpowiednich programów nauczania. Program realizowany jest przez nauczycieli w ramach zajęć lekcyjnych lub kółek dziennikarskich Autorem koncepcji programu jest CANAL+ Cyfrowy Materiały dydaktyczne dla CANAL+ Cyfrowy opracowało Centrum Edukacji Obywatelskiej Biuro programu i konkursu prowadzi ALERT MEDIA Communications PROGRAM MEDIASTARTER

7 Pomoc młodzieży w świadomym i efektywnym korzystaniu z mediów; Przybliżenie gimnazjalistom: roli i zadań mediów, różnic między rozmaitymi typami środków masowego przekazu, technik pracy w mediach, koncepcji czwartej władzy, wpływu mediów na społeczeństwo i jednostkę, roli odpowiedzialnej reklamy. CELE PROGRAMU MEDIASTARTER

8 Program MediaStarter został wydany w formie płyt CD, które zostały bezpłatnie przekazane do zainteresowanych szkół oraz kuratoriów oświaty w całej Polsce. W 2007 i 2008 r. płyty z programem były przekazywane nauczycielom podczas szkoleń w regionach i przesyłane każdemu nauczycielowi, który zgłosił się do Biura Programu. PROGRAM MEDIASTARTER

9 Program zawiera : slajdy, materiały filmowe, pokazujące kulisy pracy w telewizji. materiały pomocnicze przeznaczone do druku, opis przebiegu zajęć. ankiety do badania opinii nauczycieli i uczniów o programie. PROGRAM MEDIASTARTER

10 Blok 1. Media wczoraj, dziś i jutro Historia masowego komunikowania Najważniejsze media w Polsce i na świecie Specyfika poszczególnych typów mediów ZAWARTOŚĆ PROGRAMU

11 Blok 2. Świat w oczach mediów Funkcje mediów i ich rola Pojęcie czwartej władzy Najważniejsze akty prawne dotyczące pracy dziennikarzy i mediów Zasady obiektywnego dziennikarstwa i selekcji informacji Etyka dziennikarska ZAWARTOŚĆ PROGRAMU

12 Blok 3. Jak pracują media Jak wygląda dzień pracy w prasie i w telewizji Podstawowe formy wypowiedzi dziennikarskich Praktyczne wskazówki, jak prowadzić własną gazetkę lub radiowęzeł szkolny ZAWARTOŚĆ PROGRAMU

13 Blok 4. Odbiorco, obudź się! Widzowie wobec mediów: kto, co ogląda i czyta Vademecum młodego widza i czytelnika: jak mądrze korzystać z mediów, jak być dobrze poinformowanym, jak oceniać wiarygodność i rangę informacji Jak czytać przekazy reklamowe i jak z nich korzystać ZAWARTOŚĆ PROGRAMU

14 CANAL+ Cyfrowy we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, zorganizował cykl bezpłatnych szkoleń z realizacji programu dla nauczycieli z całej Polski. W blisko 30 szkoleniach wzięło udział prawie 500 nauczycieli z 21 miast. Nauczyciele zapoznają się z programem na szkoleniach, mogą również pobrać go ze strony www lub otrzymać na płycie kontaktując się z Biurem Programu. SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI

15 CANAL+ Cyfrowy przygotował dla mediów prezentację MediaStartera i zorganizował lekcję pokazową w jednym z warszawskich gimnazjów. Zajęcia prowadzone były w ramach normalnego trybu lekcyjnego. Dziennikarze mogli obserwować pracę nauczyciela z MediaStarterem oraz interakcję i realne zainteresowanie gimnazjalistów prezentowanym materiałem. LEKCJA POKAZOWA

16 STRONA INTERNETOWA Na witrynie korporacyjnej CANAL+ Cyfrowy powstała sekcja MediaStarter zawierająca działy: aktualności, regulamin konkursu, program edukacyjny w wersji online, forum dyskusyjne. Dla potrzeb programu zarejestrowano domenę

17 POPARCIE I PATRONATY Życzę powodzenia wszystkim zaangażowanym w projekt MediaStarter - ich sukces będzie sukcesem wolnej myśli i mądrości czerpanej z kontaktów medialnych – takiej, na jaką nas dzisiaj stać. – prof. Wiesław Godzic, Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej w Warszawie Centrum Edukacji Obywatelskiej z uznaniem odnosi się do inicjatywy związanej z opracowaniem programu edukacji medialnej dla uczniów gimnazjów MediaStarter. CEO jest przekonane, że działania środków masowego przekazu budujące tzw. "media literacy" warto wspierać i rekomendować. – Alicja Pacewicz, dyr. programów i wydawnictw, CEO Badania potwierdzają potrzebę wprowadzenia do minimum programowego przedmiotu edukacja medialna. Wszelkie inicjatywy tworzenia programów dla młodzieży należy przywitać z zadowoleniem i nadzieją na szybkie ich wdrożenie. Program MediaStarter może stanowić solidny fundament dla realizacji przedmiotu. – dr hab. Andrzej Kozieł, z-ca dyr. Instytutu Dziennikarstwa UW ds. naukowo- badawczych

18 PODSUMOWANIE Ze szkoleń organizowanych w ramach programu MediaStarter skorzystało dotychczas 500 nauczycieli z 21 miast. W konkursie dziennikarskim Liczy się temat organizowanym w ramach programu wzięło udział 354 gimnazjalistów. CANAL+ Cyfrowy przekazał bohaterom nagrodzonych prac wparcie finansowe w wysokości 80 tys. zł. W mediach ukazało się kilkadziesiąt publikacji o MediaStarterze. Zarejestrowanych zostało blisko wizyt na stronie (źródło Gemius SA) Za program edukacji medialnej MediaStarter CANAL+ Cyfrowy został w 2007 roku wyróżniony w Raporcie "Odpowiedzialny Biznes w Polsce Dobre praktyki, zdobył również główną nagrodę w ogólnopolskim konkursie Mocni Wizerunkiem 2007 dla wyróżniających się projektów społecznych oraz wyróżnienie w konkursie Związku Firm Public Relations "Złote Spinacze.

19


Pobierz ppt "Umiejętność korzystania z mediów ma obecnie tak istotne znaczenie dla pełnej aktywności obywatelskiej jak umiejętność czytania i pisania na początku XIX."

Podobne prezentacje


Reklamy Google