Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

UMIEJĘTNOŚĆ KORZYSTANIA Z MEDIÓW W PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ Dr Małgorzata Gruchoła Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "UMIEJĘTNOŚĆ KORZYSTANIA Z MEDIÓW W PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ Dr Małgorzata Gruchoła Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II."— Zapis prezentacji:

1 UMIEJĘTNOŚĆ KORZYSTANIA Z MEDIÓW W PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ Dr Małgorzata Gruchoła Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

2 WPROWADZENIE W 1999 roku na posiedzeniu Parlamentu Europejskiego G. M. Nissin – jeden z teoretyków edukacji medialnej powiedział: Jeśli twoje dziecko żyje nad morzem, lepiej nauczyć je pływać, zamiast budować mur na plaży.

3 WPROWADZENIE Czy nadal budujemy mur na plaży? A może pływamy już w rzeczywistości medialnej? Czy w XXI wieku można i trzeba uciec od mediów? Na wycieraczce, pod drzwiami leżą gazetki lokalne i ulotki; w domu oglądamy telewizje, słuchamy radia; na ulicy widzimy billboardy z reklamami, a na uczelni, w pracy, także w domu korzystamy z internetu. Nie wspomnę o telefonie komórkowym. Kolejne pytanie: po co budować mur na plaży jeśli można nauczyć się pływać. Pływać – czyli umiejętnie korzystać z mediów. Czym więc jest umiejętność korzystania z mediów?

4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/65/WE o audiowizualnych usługach medialnych z 11 grudnia 2007 r. Umiejętność korzystania z mediów to: sprawność, wiedza i osąd świadome wybory korzystanie z całego zakresu nowych technologii komunikacyjnych ochrona odbiorcy i jego rodziny.

5 Komunikaty Komisji: - Europejskie podejście do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym, C(2007) Europejskie podejście do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym, C(2009) 6464 Umiejętność korzystania z mediów to zdolność do: korzystania z mediów rozumienia i krytycznej oceny różnych aspektów mediów i ich treści porozumiewania się w różnych kontekstach.

6 Komunikat Komisji: Europejskie podejście do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym, C(2007) 833 P oziomy umiejętności korzystania z mediów: łatwość korzystania ze wszystkich mediów aktywne korzystanie z mediów (interaktywna telewizja, wyszukiwarki internetowe, dostęp do kultury) krytyczne podejście do mediów odnośnie ich jakości i treści kreatywne używanie mediów; tworzenie i rozpowszechnianie obrazów, informacji i treści rozumienie ekonomii mediów oraz różnicy między pluralizmem a własnością mediów znajomość zagadnień związanych z prawami autorskimi.

7 Umiejętność korzystania z mediów - dobre praktyki Komisja Europejska nie posiada kompetencji w krajowych systemach oświaty, stąd pewne propozycje działań – dobrych praktyk. Skupiono się na trzech dziedzinach. Umiejętności korzystania z mediów w zakresie: 1. informacji handlowych 2. dzieł audiowizualnych 3. mediów online

8 1. Umiejętność korzystania z informacji handlowych Trzy aspekty: Po pierwsze, dostarczanie narzędzi do krytycznego podejścia do informacji handlowych (reklam) - Fińska spółka nadawców YLE przygotowała stronę internetową Mediakompassi, która posiada sekcję poświęconą tylko reklamie. - Szwedzka Agencja ds. Konsumentów opublikowała kilka książek i współfinansuje materiały edukacyjne na temat reklam w telewizji.

9 1. Umiejętność korzystania z informacji handlowych Po drugie, podnoszenie wiedzy na temat mechanizmów samoregulacji oraz wdrażania kodeksów postępowania - Europejskie porozumienie 17 firm internetowych na rzecz poprawy bezpieczeństwa internautów ( r.) - System PEGI - Kodeksy dostawców usług internetowych (ISPA – Internet Service Providers Association): AFA we Francji, ISPAI w we Włoszech ICTF i FSM w Niemczech, - Kodeks Etyki Internetu - Polska

10 1. Umiejętność korzystania z informacji handlowych Po trzecie, zachęcanie do publicznego/prywatnego finansowania inicjatyw w tym zakresie Program Media Smart o charakterze niezarobkowym skierowany do dzieci. Zapoczątkowany w Zjednoczonym Królestwie w 2002 roku, obecnie obejmuje Belgię, Niemcy, Holandię, Zjednoczone Królestwo, Finlandię, Szwecję, Włochy, Portugalię i Węgry. Finansowany przez przedsiębiorstwa z branży reklamowej, wspierany przez rządy państw członkowskich.

11 2. Umiejętność korzystania z dzieł audiowizualnych Po pierwsze, kształtowanie świadomości na temat dziedzictwa filmowego oraz zwiększanie zainteresowania nowymi filmami - Europa Cinemas - pierwsza sieć teatrów filmowych z głównie europejskim programem, która organizuje m.in. działania promocyjne europejskich filmów. Utworzona w 1992 roku dzięki finansowaniu przez program Unii Europejskiej MEDIA i Krajowe Centrum Filmowe. - Thessaloniki Film Festival (Grecja) - Festival Premiers Plans (Francja) - Festival Européen du Film Court de Brest (Francja) - Festival Internacional de cine para jóvenes (Hiszpania) - International Short Film Festival (Niemcy) - Crossing Europe Film Festival (Austria) - European Youth Film Festival of Flanders (Belgia) - Programy unijne: eContent lub eContentPlus12

12 2. Umiejętność korzystania z dzieł audiowizualnych Po drugie, wspieranie umiejętności w zakresie tworzenia przekazów medialnych - FILM-X: interaktywne studio filmowe Duńskiego Instytutu Filmowego. Umożliwia doświadczenie produkcji filmowej, pomaga w nauczeniu się różnych sposobów komunikowania poprzez film. - Weekendowe warsztaty cyfrowego opowiadania historii organizowane w Szwecji: samodzielne stworzenie krótkich filmów z użyciem technologii multimedialnych oraz dzielenie się postrzeganiem mediów przez młodzież.

13 2. Umiejętność korzystania z dzieł audiowizualnych Po trzecie, znajomość praw autorskich, zarówno z perspektywy konsumentów jak i twórców treści - Program pilotażowy BBC, który w granicach określonych w licencji pozwala użytkownikom na pobieranie, ponowne opracowanie, używanie i dzielenie się nagraniami dla ich własnych, niekomercyjnych, ale kreatywnych celów.

14 3. Umiejętność korzystania z mediów online Po pierwsze, wyposażenie internautów w narzędzia do krytycznej oceny treści online - Program pomocowy UE – Safer Internet - INSAFE - Europejska Sieć Bezpiecznego Internetu - narodowe kampanie adresowane do placówek oświatowych: Connecting Schools, Networking People Wielka Brytania - kampanie społeczne: Dzień Bezpiecznego Internetu (w 2010 roku obchodzony w ponad 50 państwach) - spoty telewizyjne: Gdzie jest Klaus? (Niemcy), Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie ekranu (Polska), Pomyśl, zanim wyślesz (UE) - gry internetowe - Przez dzikie internetowe lasy – opracowana w 6 językach - serwisy internetowe dla dzieci: Sieciaki - serwisy internetowe dla nauczycieli: Jak dziś uczyć, - poradnik i podręczniki: eSafety zawierający historyjki i ćwiczenia dla dzieci - opublikowany w 10 językach

15 3. Umiejętność korzystania z mediów online edukacja moderatorów nadzorujących serwisy internetowe (Dania) międzynarodowe konferencje - Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie – organizowana przez FDN i NASK organizacja forów - Forum Bezpiecznego Internetu – (Unia Europejska i Rada Europy)

16 3. Umiejętność korzystania z mediów online Po drugie, kreowanie umiejętności produkcyjnych oraz zwiększenie świadomości w odniesieniu do praw autorskich - serwis internetowy: który pozwala dzieciom na zapoznanie się z internetem oraz tworzeniem i produkcją treści onlinehttp://www.internet-abc.de/kinder/

17 3. Umiejętność korzystania z mediów online Po trzecie, zapewnienie, że każdy może odnosić korzyści ze społeczeństwa informacyjnego Programy: e-Dostępność e-Integracja

18 3. Umiejętność korzystania z mediów online Po czwarte, podnoszenie świadomości w zakresie funkcjonowania wyszukiwarek (priorytetyzacja odpowiedzi) oraz innych narzędzi technicznych: oprogramowanie filtrujące: DansGuardian, Net Nanny, CyberPatrol, Surw Watch oprogramowanie służące do monitoringu i kontroli stron internetowych oprogramowanie służące do weryfikacji wieku internauty: ARCOR, Blue Movie/Erotic Media, RST Datentechnik, inne: Kontrola czasu, Procesy automatycznego uwierzytelniania, Cyfrowy znak wodny, tzw. Mechanizm antygroomingowy

19 Wnioski Umiejętność korzystania z mediów to nie tylko krytyczny ich odbiór ale: umiejętność tworzenia przekazów medialnych a przede wszystkim: ochrona odbiorców i użytkowników (dzieci i młodzieży) ochrona własności intelektualnej i praw autorskich ochrona prywatności i danych osobowych (tożsamość cyfrowa) ochrona tożsamości narodowej oraz kulturowej. Umiejętność korzystania z mediów – jak stwierdziła Viviane Reding, komisarz ds. społeczeństwa informatycznego i mediów UE - ma obecnie tak istotne znaczenie dla pełnej aktywności obywatelskiej jak umiejętność czytania i pisania na początku XIX wieku.

20 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!


Pobierz ppt "UMIEJĘTNOŚĆ KORZYSTANIA Z MEDIÓW W PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ Dr Małgorzata Gruchoła Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II."

Podobne prezentacje


Reklamy Google