Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

NAUKA DLA GOSPODARKI W STRATEGII MINISTERSTWA NAUKI i INFORMATYZACJI Michał Kleiber Minister Nauki Przewodniczący KBN.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "NAUKA DLA GOSPODARKI W STRATEGII MINISTERSTWA NAUKI i INFORMATYZACJI Michał Kleiber Minister Nauki Przewodniczący KBN."— Zapis prezentacji:

1

2 NAUKA DLA GOSPODARKI W STRATEGII MINISTERSTWA NAUKI i INFORMATYZACJI Michał Kleiber Minister Nauki Przewodniczący KBN

3 EUROPEJSKIE CELE STRATEGICZNE Rada Europejska w Lizbonie, marzec 2000:... rozwinąć, w ciągu następnych 10 lat, najbardziej konkurencyjną i dynamiczną na świecie gospodarkę opartą na wiedzy Rada Europejska w Barcelonie, marzec 2002: EU powinna wydawać do roku % PKB na badania i rozwój techniki Rada Europejska w Sewilli, czerwiec 2002: eEurope 2005 – Społeczeństwo Informacyjne dla Wszystkich

4 GOSPODARKA NIE POSTRZEGA POLSKIEJ NAUKI JAKO ATRAKCYJNEGO PARTNERA BRAK STYMULATORÓW SYSTEMOWYCH ZWIĘKSZAJĄCYCH INNOWACYJNOCHŁONNOŚĆ GOSPODARKI INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ GOSPODARKI STAJE SIĘ CORAZ BARDZIEJ ZALEŻNA OD IMPORTOWANYCH PATENTÓW, LICENCJI, TECHNOLOGII * STRATEGIA LIZBOŃSKA A RZECZYWISTOŚĆ POLSKA !

5 Japan: 3.1 USA: 2.7 EU-15: 1.8 Całkowite wydatki na badania, % PKB PL : 0.65 HU: ?? NISKI POZIOM NISKI POZIOM WYDATKÓW NA BADANIA NAUKOWE WYDATKÓW NA BADANIA NAUKOWE

6 Kraje kandydujące do UEKraje członkowskie UE * Komisja Europejska Udział produktów HI-TECH (1999r.) w eksporcie wyrobów przemysłowych*

7 Kraje kandydujące do UE Kraje członkowskie UE * Komisja Europejska Bariery wolności ekonomicznej (2001r.)*

8 Kraje kandydujące do UEKraje członkowskie UE * Komisja Europejska Hosty internetowe na 10 tys. mieszkańców (2000r.)*

9 Kraje kandydujące do UE Kraje członkowskie UE * T. Mroczkowski i in. Opportunities and Barriers to Integrating Central Europe into the Transatlantic Information Economy Inwestycje IT (Euro) na 1. mieszkańca 1997r.)*

10 * Komisja Europejska Komputery na 100 uczniów szkół podstawowych*

11 * Komisja Europejska Komputery osobiste i użytkownicy Internetu na 100 mieszkańców

12 * Komisja Europejska Koszty dostępu do Internetu

13 Finlandia 1 Holandia 8 Szwecja 9 Irlandia 11 Wielka Brytania 12 Dania 14 Niemcy 17 Austria 18 Belgia 19 Francja 20 Hiszpania 22 Portugalia 25 Włochy 26 Węgry 28 Estonia 29 Słowenia 31 Grecja 36 Czechy 37 Słowacja 40 POLSKA 41 Litwa 43 Łotwa 47 Bułgaria 59 Rumunia 56 * World Economic Forum Wskaźnik konkurencyjności (wśród 75 państw)*

14 31,5% ,0% ,8% ,4% 1990 Kierunki wykształcenia absolwentów: biznes i administracja kierunki techniczne 21,4% ,9% 26,7% 40% % 35% Firmy zamierzające wprowadzić innowacje małe średnie 41% UE16% RPUdział przedsiębiorstw innowacyjnych w sektorze usług 21,5% UE14,0% RPUdział osób z wykształceniem wyższym wśród grupy osób aktywnych zawodowo. 51% UE 37,6% 1994/96 16,9% 1998/2000 Udział firm innowacyjnych w populacji badanych przedsiębiorstw przemysłowych 62% UE54% RPUdział osób z wykształceniem średnim wśród grupy osób aktywnych zawodowo. NISKI POZIOM INNOWACYJNOŚĆPOLSKIEJ GOSPODARKI – WYBRANE WSKAŹNIKI NISKI POZIOM INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ GOSPODARKI – WYBRANE WSKAŹNIKI - duże zmniejszenie, - duże zwiększenie.

15 NISKA WARTOŚĆ INDEKSU NOWEJ GOSPODARKI 2001* Jakość przepisów i egzekwowanie umów Infrastruktura teleinformatyczna Otwartość handlu Rozwój rynków finansowych Wydatki na badania i rozwój Jakość kapitału ludzkiego Elastyczność rynku pracy Konkurencyjność rynku produktów i usług Przedsiębiorczość Stabilność makroekonomiczna * M. Piątkowski Infrastruktura instytucjonalna nowej gospodarki a rozwój krajów posocjalistycznych

16 STRATEGICZNE CELE NAUKI POLSKIEJ W PRZEDEDNIU INTEGRACJI Z UE integracja z UE rozwój gospodarki opartej na wiedzy GOW współtworzenie Europejskiej Przestrzeni Badawczej zwiększenie udziału sektora hi - tech w NPR zwiększenie efektywności badań na rzecz gospodarki tworzenie społeczeństwa informacyjnego tworzenie Polskiej Przestrzeni Badawczej foresight technologiczny tani, szybki i bezpieczny dostęp do Internetu edukacja społeczeństwa informacyjnego tworzenie szerokiej internetowej oferty treści i usług udział w Programach Ramowych Unii Europejskiej maksymalne wykorzystanie funduszy poakcesyjnych w NPR

17 Jedyną szansą na szybki wzrost roli badań w Polsce jest racjonalne, odważne działanie całego środowiska naukowego: zmiany strukturalne (KBN, PAN, JBR) zdecydowany nacisk na jakość badań sięganie po powstające możliwości finansowania pozabudżetowego szeroka współpraca krajowa (sieci naukowe i konsorcja naukowo- przemysłowe) włączenie się środowisk naukowych w realizację programu NAUKA DLA GOSPODARKI, NAUKA POLSKA DLA INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ, CO DALEJ ?

18 zaostrzenie warunków konkurencji o środki budżetowe na badania naukowe (ponowna ocena jednostek, audyty w jednostkach naukowych, ostrzejsza selekcja finansowanych zadań, zmniejszenie współczynnika sukcesu), wstrzymanie finansowania jednostek naukowych i zespołów słabych merytorycznie, nie rokujących szans rozwoju, koncentracja środków na projektach celowych zwykłych i zamawianych, na pracach rozwojowych i wdrożeniach, w najlepszych jednostkach i zespołach naukowych, silny nadzór and wykorzystaniem środków, zwłaszcza przeznaczonych na działalność statutową jednostek. wyraziste preferencje rządowe dla określonych obszarów badań na rzecz gospodarki i przedsięwzięć innowacyjnych; wykorzystanie potencjału nauki dla rozwoju w Polsce gospodarki opartej na wiedzy, PLANOWANE DZIAŁANIA MNiI - WZROST EFEKTYWNOŚCI WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW BUDŻETOWYCH NA B+R

19 POCZĄTEK ZMIAN

20 niedostosowanie do typowych zasad funkcjonowania państwa, atomizacja badań naukowych i środowisk naukowych. odmienność systemowa KBN względem innych resortów, ograniczenie możliwości decyzyjnych ministra nauki, GŁÓWNE WADY OBECNEGO SYSTEMU (1) O PODŁOŻU STRUKTURALNYM REFORMA SYSTEMU REALIZACJI POLITYKI NAUKOWEJ Uwarunkowania przekształceń KBN dwoistość strukturalna sektorów nauki i informatyzacji ministerstwa, jednoosobowa odpowiedzialność ministra za kolegialne decyzje KBN, niedostosowanie strukturalne sfery nauki do sytuacji w UE, *

21 niemożność finansowania transdyscyplinarnych programów badawczych, mała skuteczność pozyskiwania środków pozabudżetowych, mała efektywność nakładów na naukę, GŁÓWNE WADY OBECNEGO SYSTEMU (2) O PODŁOŻU EKONOMICZNYM REFORMA SYSTEMU REALIZACJI POLITYKI NAUKOWEJ Uwarunkowania przekształceń KBN mała przydatność wyników badań naukowych dla gospodarki, niedostosowanie systemu finansowania do wykorzystania środków UE, brak systemowych stymulatorów wzrostu innowacyjności w gospodarce. brak skutecznych narzędzi finansowych realizacji polityki naukowej, *

22 NOWE ROZWIĄZANIA W PROJEKCIE USTAWY O FINANSOWANIU NAUKI (1) Konsorcjum naukowe - grupa jednostek organizacyjnych, w skład której wchodzi co najmniej jedna jednostka naukowa, podejmujących na podstawie umowy wspólne przedsięwzięcie obejmujące badania naukowe lub prace rozwojowe, albo inwestycje służące nauce Sieć naukowa – grupa jednostek naukowych posiadających osobowość prawną, podejmujących na podstawie porozumienia zorganizowaną współpracę związaną z prowadzonymi przez nie w sposób ciągły badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi Program ramowy – ustalony przez ministra program określający priorytetowe kierunki badań naukowych i prac rozwojowych służące realizacji polityki naukowej i naukowo – technicznej państwa Projekt badawczy rozwojowy - mający na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowań praktycznych, stanowiący otwartą ofertę dla mśp Projekt celowy związany z realizacją programów rozwoju regionalnego - zgłaszany przez organy samorządu województwa. Program lub przedsięwzięcie określone przez ministra – w zakresie programu ramowego - obejmuje prace na rzecz: - dostosowywania infrastruktury nauki i kadr naukowych do potrzeb polityki naukowej i naukowo – technicznej państwa, z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju w poszczególnych regionach, - rozwoju młodej kadry naukowej, w tym przyznawanie stypendiów naukowych, - rozwoju infrastruktury informacyjnej i informatycznej nauki oraz jej zasobów w postaci cyfrowej. *

23 NOWE ROZWIĄZANIA W PROJEKCIE USTAWY O FINANSOWANIU NAUKI (2) Środki finansowe na organizowanie i finansowanie: - konkursów o finansowanie projektów badawczych, - konkursów o finansowanie projektów celowych, - realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, mogą być przyznawane jednostkom organizacyjnym posiadającym osobowość prawną (instytucjom pozarządowym) Projekt programu wieloletniego ustanawianego na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych, którego część stanowią badania naukowe lub prace rozwojowe, podlega w tej części opiniowaniu przed przedłożeniem przez właściwego ministra programu do ustanowienia Projekty zamawiane – jedno z głównych narzędzi realizacji polityki naukowej państwa - mające na celu: -integrację środowiska naukowego oraz powstanie interdyscyplinarnych zespołów badawczych, w tym z udziałem organizacji gospodarczych, umożliwiających podjęcie dużych, złożonych i spójnych programów badań naukowych i prac rozwojowych, -powiązanie z tematyką preferowaną w programach międzynarodowych z uwzględnieniem komplementarności tematyki badawczej, - rozwój i wzrost konkurencyjności wyspecjalizowanych gałęzi polskiej gospodarki a w szczególności tworzenie polskich specjalności w gospodarce światowej *

24

25 stworzenie na szczeblu rządowym, w powiązaniu z administracją terenową i samorządową, nowych zasad koordynacji finansowania i wspierania rozwoju badań, technologii i innowacji, podnoszenie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez wzrost jej innowacyjności w regionach określenie i upowszechnienie listy dziedzin będących nośnikami GOW na poziomie narodowym i regionalnym, monitorowanie stanu i zmian wykorzystania nośników GOW, lobbying polityczny i społeczny na rzecz GOW w celu osiągania konkurencyjności makro i mikroekonomicznej opracowanie we współpracy z MGPiPS instrumentów wdrażania strategii innowacyjności polskiej gospodarki w układzie regionalnym i narodowym ZADANIA NARODOWEJ STRATEGII INNOWACJI NARODOWEJ STRATEGII INNOWACJI

26 Cele strategiczne: 1.Wyrównywanie różnic międzyregionalnych w poziomie życia i rozwoju gospodarczym 2.Zwiększenie udziału sektora zaawansowanych technologii w gospodarce regionu 3.Inwestycje w edukację, szkolenia, infrastrukturę badawczą i innowacje 4.Ukierunkowanie działań na budowę uczącego się regionu REGIONALNE STRATEGIE INNOWACJI

27 Cele realizacyjne: 1.Opracowanie regionalnych strategii innowacji i promocji innowacyjności 2.Budowanie trwałego partnerstwa pomiędzy jednostkami naukowymi a przemysłem regionu 3.Podnoszenie konkurencyjności mśp poprzez wprowadzanie nowych technologii 4.Rozwijanie specyficznych umiejętności pracowników w zakresie wdrażania wyników badań i zarządzania innowacjami

28 DZIAŁANIA WSPOMAGAJĄCE MNiI W ZAKRESIE PRZYGOTOWAŃ DO NPR (2) konkurs KBN na przygotowanie Regionalnych Strategii Innowacji (RIS) projekty celowe koordynowane przez marszałków koszt do 0.5 mln zł czas trwania 2 lata zasady identyczne z RIS (Enterprise DG, Regional Policy DG) inicjatywy współfinansowane przez Fundusze Strukturalne i Fundusz Spójności współpraca z Innovation DG doradztwo, szkolenia, implementacja – sieć KPK *

29 PLANOWANE DZIAŁANIA MNiI - UWARUNKOWANIA RIS W NPR RIS stanowią podstawę wykorzystania środków z Funduszy Strukturalnych i Spójności w ponad 100 regionach UE 2.Napływ w latach do 11,3 mad Euro z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności 3.RIS w priorytetach Narodowego Planu Rozwoju : restrukturyzacja bazy ekonomicznej regionów i tworzenie warunków jej dywersyfikacji, rozwój międzynarodowej współpracy regionów.

30 STAN REALIZACJI RIS MazowieckiePodlaskie Dolnośląskie Lubuskie Lubelskie Łódzkie Małopolskie Świętokrzyskie Pomorskie Podkarpackie Kujawsko- Pomorskie Śląskie Wielkopolskie Zachodnio- Pomorskie Warmińsko- Mazurskie Opolskie Działania nie rozpoczęte Umowy w przygotowaniu Umowy zawarte Projekty celowe dla RIS Projekty realizowane w ramach 5PR

31 ZASADY FINANSOWANIA POZABUDŻETOWEGO NAUKI ZE ŚRODKÓW POMOCOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ DZIAŁANIA W GESTII MINISTRA NAUKI I INFORMATYZACJI (1) SPO WZROST KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARKI Priorytet 1. Działanie 4. Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką Kryteria wyboru projektów: Wpływ projektu na podniesienie przyszłej konkurencyjności przedsiębiorstw. Możliwości wykorzystania wyników projektu w praktyce gospodarczej. Poziom zaangażowania partnerów gospodarczych w realizację projektu. Innowacyjność projektu w odniesieniu do poziomu krajowego. Intensywność powiązań projektu z działaniami europejskich programów badawczo-rozwojowych. Możliwości powstania nowych firm technologicznych. Zgodność projektu ze strategią i priorytetami SPO WKG. Poziom udziału środków UE: Dla projektów badawczych i badawczo-wdrożeniowych: maksymalnie 80% kosztów kwalifikowanych Dla projektów inwestycyjnych, jeżeli inwestorem jest podmiot publiczny: maksymalnie 80% kosztów kwalifikowanych Dla projektów inwestycyjnych, jeżeli inwestorem jest przedsiębiorstwo: maksymalnie 35% kosztów kwalifikowanych *

32 ZASADY FINANSOWANIA POZABUDŻETOWEGO NAUKI ZE ŚRODKÓW POMOCOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ DZIAŁANIA W GESTII MINISTRA NAUKI I INFORMATYZACJI (2) SPO WZROST KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARKI Priorytet 1. Działanie 4. Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką Plan finansowania (w mln. euro) Działanie 4 Koszty ogółem Ogółem wkład publiczny Ogółem fundusze strukturalne (wyłącznie ERDF) Ogółem krajowy wkład publiczny Środki pry- watne 1=2+5 2= Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo- rozwojową a gospodarką 139,7127,095,231,8 12,7 *

33 ZASADY FINANSOWANIA POZABUDŻETOWEGO NAUKI ZE ŚRODKÓW POMOCOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ DZIAŁANIA W GESTII MINISTRA NAUKI I INFORMATYZACJI (3) SPO WZROST KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARKI Priorytet 1. Działanie 5. Rozwój sytemu dostępu przedsiębiorstw do informacji i usług publicznych on-line. Kryteria wyboru projektów: 1. Zasięg terytorialny – cały kraj. 2. Według wartości projektu – preferencje dla projektów o wartości powyżej 3 mln Euro. 3. Zgodność z celami SPO WKG. 4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki. 5. Liczba stwarzanych usług publicznych dostępnych on-line. 6. Zgodność atrybutów platformy elektronicznej z wymaganiami programu IDA. 7. Zapewnienie wymiany danych z odpowiednimi platformami elektronicznymi krajów członkowskich UE. 8. Zapewnienie łatwego dostępu dla wszystkich użytkowników. 13,486,9181,8268,7282,1 5432=3+41=2+5 Środki prywatne Ogółem krajowy wkład publiczny Ogółem fundusze strukturalne (wyłącznie ERDF) Ogółem wkład publiczny Koszty ogółem Działanie 5. Rozwój systemu dostępu przedsiębiorstw do informacji i usług publicznych on-line. Plan finansowania (w mln. euro) *

34 ZASADY FINANSOWANIA POZABUDŻETOWEGO NAUKI ZE ŚRODKÓW POMOCOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ DZIAŁANIA W GESTII MINISTRA NAUKI I INFORMATYZACJI (4) SPO Pomoc Techniczna (częściowo) Finansowanie: do 10% kosztów kwalifikowanych działań w SPO - WKG Odbiorcy pomocy: punkty informacyjno-doradcze, beneficjenci końcowi (MNI), wnioskodawcy (beneficjenci ostateczni) instytucje gospodarcze, handlowe, zawodowe, inne organizacje społeczne i gospodarcze. Cel: zapewnienie wsparcia dla wdrażania SPO – WKG Metody realizacji: efektywne, zgodne z prawem i politykami wspólnotowymi wykorzystanie finansów UE, zapewnienie wysokiej jakości i spójności działań służących wdrażaniu SPO, zagwarantowanie zgodności projektów z prawem i polityką UE, zapewnienie systemu informacji i promocji operacji SPO. *

35 DZIAŁANIA WSPOMAGAJĄCE MNiI W ZAKRESIE PRZYGOTOWAŃ DO NPR (3) Konkurs MNiI na projekty celowe dla małych i średnich przedsiębiorstw organizowany przez NOT Nauka bliżej gospodarki Konkursy na projekty celowe realizowane w regionach, nakłady 10 mln zł w 2002 r. – 119 projektów, czas trwania projektu lata nakłady 20 mln zł w 2003 r doradztwo, szkolenia, implementacja – sieć NOT *

36 * Offset – szansą dla polskiej gospodarki wspieranej przez naukę i informatyzację

37 I. INWESTYCJE KAPITAŁOWE I RZECZOWE 1.Zakup od Skarbu Państwa udziałów lub akcji 1,1 – 1,6 2.Wniesienie wkładu pieniężnego do spółki 1,4 – 1,9 3.Wniesienie aportu rzeczowego 0,7 – 1,3 iII. ROZWÓJ POTENCJAŁU B+R+W 1.Udział ofsetobiorcy w programie międzynarodowym1,0 – 2,0 2.Udział kapitałowy zagranicznego dostawcy w pracach B+R realizowanych przez offsetobiorcę1,0 –2,0 3.Wdrożenie polskiego opracowania1,0 - 2,0 VI. INNE DZIEDZINY NIE WYSZCZEGÓLNIONE W I - VI 1.Inne dziedziny0,5 – 2,0 PRZEDMIOT ZOBOWIĄZAŃ OFFSETOWYCH IV. PROMOCJA EKSPORTU TOWARÓW PRODUKOWANYCH NA TERYTORIUM RP 1.Sprzedaż towarów wyprodukowanych na terenie RP za pośrednictwem własnej sieci marketingowej0,5 –1,5 2.Wsparcie marketingowe i promocyjne dla eksportu polskich wyrobów na rykach trzecich0,5 - 1,2 3.Inne działania nie wymienione w pkt. 1 i 20,5 –1,2 II. INWESTYCJE NIEMATERIALNE 1.Przekazanie nowoczesnych technologii i know-how 0,9 – 2,0 2.Przekazanie nowoczesnych licencji 0,9 – 1,7 3.Bezpośredni zakup wytworzonych na terytorium RP towarów i usług0,5 – 1,8 V. SZKOLENIE 1.Związane z przekazaniem technologii lub know-how0,7 –1,1 2.Inne 0,5 –0,9 * MNOŻNIKI OFFSETOWE

38 Rozmieszczenie projektów offsetowych Tetra HSW Export Uniwersytet Łódzki Akcelerator Technologiczny High Tech Rozwój Kalisz Lotnictwo High Tech Export Kimball, Polska Motoryzacja Inwestycje Export Stocznia Szczecińska Statki Inwestycje Export RGSA Paliwa Inwestycje Prywatyzacja Opel Polska Samochody Inwestycje Export Radwar Inwestycje High Tech Środowisko Mesko Uzbrojenie Inwestycje Utrzymane miejsca pracy Radmor Bezpieczeństwo publiczne Inwestycje Cały kraj PolPharma Farmaceutyki Nowe Technologie Export Mielec Lotnictwo/Obronność Sprzedaż Skytrucków Rzeszów Silniki odrzutowe Inwestycje High Tech Export Krosno Lotnictwo Inwestycje Export Caterpillar UK Ciężki sprzęt Export ComputerLand/ Prokom Systemy IT Inwestycje Nowe Technologie ETC-PZL Aerospace Szkolenie High Tech Export Świdnik Lotnictwo Export Bioton Biotechnologia Export PZL Hydral Miejsca pracy Export WZL-2 Bydgoszcz Miejsca pracy Technologia/Inwestycje Instytut Lotnictwa Transfer technologii Inwestycje/R&D Bartimpex/Izba Handlowa Export Famet Zakup towarów C2 Polska High Tech Rozwój WZL-4 Inwestycje Zakup towarów Transfer technologii Bumar Zakupy RUM Polska Technologie Rozwój Blue Laser Inwestycje Zakupy Andoria-Mot, SIPMA SA Zakup towarów *


Pobierz ppt "NAUKA DLA GOSPODARKI W STRATEGII MINISTERSTWA NAUKI i INFORMATYZACJI Michał Kleiber Minister Nauki Przewodniczący KBN."

Podobne prezentacje


Reklamy Google