Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kontrola temperatury podczas transportu Wspólnotowe Centrum Badawcze (JRC) G Fiore, J Hofherr, F Natale, S Mainetti, E Ruotolo IPSC – Instytut Ochrony.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kontrola temperatury podczas transportu Wspólnotowe Centrum Badawcze (JRC) G Fiore, J Hofherr, F Natale, S Mainetti, E Ruotolo IPSC – Instytut Ochrony."— Zapis prezentacji:

1 Kontrola temperatury podczas transportu Wspólnotowe Centrum Badawcze (JRC) G Fiore, J Hofherr, F Natale, S Mainetti, E Ruotolo IPSC – Instytut Ochrony i Bezpieczeństwa Obywateli Ispra - Włochy

2 Studium w zakresie temperatur Istnieje niewiele badań naukowych i danych z doświadczeń w zakresie temperatur, na jakie narażone są zwierzęta podczas transportu drogowego JRC prowadzi badania dla DG SANCO, aby dostarczyć dokładniejszych informacji na ten temat, oraz aby porównać obecną praktykę w zakresie obowiązujących norm temperaturowych z normami proponowanymi przez naukowców – w nawiązaniu do głównych tras transportowych zwierząt w obrębie UE, odzwierciedlając różnorodność warunków klimatycznych Określić możliwe różnice i negatywne następstwa istniejącej praktyki i tras przesyłania towarów

3 Progi temperaturowe Zanotowane temperatury zostały porównane z następującymi wartościami progowymi.

4 Gatunektyp/ waga/ wiek Zakres obowiązujących temperatur (Reg.(EC) 1/2005) Zakresy temperatur zalecane przez EFSA Minimum (ºC) Maximum (ºC) Minimum* (ºC) Maksymalna dostosowana do wilgotności (ºC) RH <80 %RH >80 % Świnie 30 kg >30 kg 5 (±5) 30 (±5) (30)* (30)* Bydło 6 miesięcy >6 miesięcy Owce W pełni pozbawione runa Kozy63027 Koniowate ---

5 Zakres badania Jaki okres? Luty – Październik 2008 (Luty 2009) Transporty zwierząt: -komercyjne -przede wszystkim transporty długotrwałe, ponad 8h -zwierzęta: świnie o masie do 30 kg m.c. i powyżej 30 kg m.c.,

6 Zakres badania -bydło i owce w wieku do 6mscy i powyżej 6 mscy -kozy -konie Źródło danych o trasach transportu: -TRACES - Informacje z FVO EUROSTAT Intra community trade

7 ŚWINIE DO 30 KG ŚWINIE30KG BYDŁO DO 6 MSCY BYDŁO 6 MSCY OWCE KOZY KONIE

8 FIRMY TRANSPORTOWE LICZBA POJAZDÓW UŻYWANE DLA: 2 (DK, NL)8Świnie5 ciężarówek (+ 2 przyczepy), 3 naczepy 4 (DE, IT, PL)7Bydło3 ciężarówki, 4 naczepy 1 (IT)2Owce 1 (IT)2Świnie, bydło, owce 2 (IT, PL)2Konie1 ciężarówka 1 naczepa 9 ciężarówek (+2 przyczepy), 12 naczep TYP POJAZDU 2 naczepy 1021 Udział firm transportowych i samochodów ciężarowych

9 Pomiar temperatury i wilgotności - Pomiar temperatury/wilgotności względnej przy pomocy czujników połączonych z rejestratorem danych - Rejestrator danych ustawiony na pomiar co 15 minut przez cały okres gromadzenia danych

10 Skrzynka ochronna

11 -nie w bezpośrednim sąsiedztwie wentylatora -brak styku z metalowymi elementami obudowy

12 Problemy w związku z rejestracją danych Występują tylko niewielkie problemy dotyczące czujników temperatury/wilgotności, Ze 113 czujników/rejestratorów danych pierwotnie zainstalowanych w pojazdach: -1 uszkodzony przez zwierzęta, -4 czujniki w 2 pojazdach przestały działać po kilku przejazdach (prawdopodobnie z powodu sposobu mycia pojazdu), -1 niedostępny (uszkodzenie pojazdu) Rejestracja trasy przejazdu Rejestrator nie mógł dostarczyć poprawnych danych dotyczących czasu rozpoczęcia podróży, przerw i zakończenia jazdy – często nie w pełni rejestrowane dane, tylko informacje zawarte w planach niepełne dane przekazywane przez kierowców dotyczące zdarzeń w trakcie jazdy (np. wentylacji), jednakże w kilku przypadkach zostały one połączone z danymi z systemu nawigacji (dokładna pozycja pojazdu + prędkość)

13 Dane dotyczące transportu zwierząt 278,450 zapisów dotyczących 515 transportów zwierząt (więcej niż 175,000 przewożonych zwierząt) 17 przejazdów obejmowało przejazd promem 12 bydło 5 świnie

14 Kategoria zwierząt Liczba przewozów Liczba zwierząt Bydlo do 6 mscy Bydlo 6mscy Kozy Konie Inne 1131 Świnie do 30 kg Świnie 30kg Owce do 6 mscy Owce6 mscy razem

15 KRAJ POCHODZENIA KRAJ DOCELOWY % HANDLU% ZAREJESTROWANYCH PRZEWOZÓW ŚWINIEDEN DEN, NL DE IT, ES, PL 41% 19% 26% przewozu 19% świń BYDLOFR, PL FR, DE IT, ES RUS 36% ? 48% przewozu 7% bydla OWCEHU, ES ROM IT IT, ES 22% 67% przewozu 14% owiec KOZYNLFR, ES75%100% przewozu kóz KONIEPL ROM, BUL IT 36% 16% 36% przewozu koni 36%

16 Czas trwania podróżyLiczba transportów 2 dni245 3 dni108 4 dni56 4 dni24 8 h82 Czas trwania podróży

17 Przykladowe zmiany temperatury w ciągu 1 tygodnia znaczne zmiany w działaniu czujników w zależności od rozmieszczenia i czasu

18 Różnice w rozmieszczeniu czujników

19 Różnice w rozmieszczeniu czujników cd. Różnice dotyczące 4 czujników w obrębie pojazdu Przeciętnie różnica 3.5° C pomiędzy najwyższą i najniższą temperaturą dla różnych czujników w danym momencie w 6.7% przypadkach różnice większe niż 10° C większe różnice w godzinach południowych

20 Najsłabsze punkty korelacji Korelacja pomiędzy punktami w naczepach

21 Najslabsze punkty korelacji

22 Lepsza korelacja w jednoczęściowych pojazdach niż w pojazdach wielopoziomowych

23 Ruch pojazdu ruch pojazdu zmniejsza skutek promieniowania słonecznego oraz nocnego napromienienia dachu pojazdu ruch pojazdu powoduje wyższą temperaturę z przodu u góry w porównaniu do tyłu u góry

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35


Pobierz ppt "Kontrola temperatury podczas transportu Wspólnotowe Centrum Badawcze (JRC) G Fiore, J Hofherr, F Natale, S Mainetti, E Ruotolo IPSC – Instytut Ochrony."

Podobne prezentacje


Reklamy Google