Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podstawy naukowe dla właściwego postępowania z owcami podczas transportu Fizjologia i zachowanie Na podstawie materiałów ze szkolenia w Teramo, Włochy.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podstawy naukowe dla właściwego postępowania z owcami podczas transportu Fizjologia i zachowanie Na podstawie materiałów ze szkolenia w Teramo, Włochy."— Zapis prezentacji:

1 Podstawy naukowe dla właściwego postępowania z owcami podczas transportu Fizjologia i zachowanie Na podstawie materiałów ze szkolenia w Teramo, Włochy w dniach stycznia 2009r.

2 Naukowe podstawy do oceny dobrostanu zwierząt

3 Co to jest dobrostan? Dobrostan = stan, w którym organizm potrafi uporać się z trudnościami występującymi w jego środowisku życia (Broom 1986) Czynniki warunkujące: Brak negatywnych stanów emocjonalnych, takich jak strach i ból Brak zaburzeń funkcjonowania organizmu Możliwość typowego dla gatunku zachowania się (według Duncana i Frasera, 1997)

4 Interakcje ze środowiskiem ŚRODOWSKOZWIERZĘ Jak dobrze zwierzę radzi sobie ze środowiskiem? Ile wysiłku to wymaga? Reakcja organizmu na zmianę czynników zewnętrznych

5 Mechanizm reakcji na zmianę czynników zewnętrznych

6 Dobrostan owiec

7 Ból Owce są czułe na ból w takim samym stopniu, jak pozostałe gatunki zwierząt hodowlanych - brak oznak bólu u zwierzęcia nie oznacza, że zwierzę nie cierpi Nie wolno łapać ani podnosić owiec za wełnę

8 Transport Zwierzęta niezdatne do transportu: Owce ciężarne (ostatnie 10% okresu ciąży) Owce, które urodziły w okresie ostatnich 48 godzin Bardzo młode zwierzęta (FVE, 2001)

9 Transport Zwierzęta wymagające stosowania szczególnych środków ostrożności podczas transportu Zwierzęta z silną kulawizną Zwierzęta z poważnymi ranami lub zaburzeniami Zwierzęta z zaburzeniami koordynacji (FVE, 2001)

10 Strach Owce są zwierzętami roślinożernymi (typ ofiary) – reagują strachem na ludzi i inne bodźce zewnętrzne System chowu w sposób znaczący wpływa na strach u zwierząt Ostrożne obchodzenie się ze zwierzętami jest w przypadku owiec szczególnie istotne

11 Strach

12 Stres Przyczyny stresu: Łączenie stad lub oddzielenie zwierzęcia od reszty grupy Warunki termiczne Pozbawienie pokarmu i wody – okres transportu

13 Łączenie stad W przypadku mieszania stad owce są mniej agresywne niż świnie, chociaż płeć i wiek mają istotny wpływ na zachowanie Oddzielenie od reszty stada może mieć negatywny wpływ na zwierzę – izolacja społeczna

14 Warunki termiczne Temperatura minimalna ( O C) Temperatura maksymalna ( O C) (wilg. wzg. < 80%) Temperatura maksymalna ( O C) (wilg. wzg. > 80%) Z wełną02825 Bez wełny Zakres temperatur wewnątrz pojazdu podczas transportu

15 Wentylacja podczas transportu Wentylacja podczas załadunku i transportu powinna gwarantować stałą wymianę powietrza, pozbycie się nadmiernego ciepła, wilgoci i szkodliwych gazów (jak amoniak oraz tlenek węgla) oraz zapobiegać gromadzeniu się amoniaku i dwutlenku węgla. W warunkach podwyższonej lub wysokiej temperatury, wentylacja powinna zapewniać odpowiednie chłodzenie konwekcyjne każdego zwierzęcia. W niektórych przypadkach właściwą wentylację można osiągnąć poprzez zwiększenie przestrzeni dla zwierząt. Raport z trzeciego zebrania Grupy Roboczej OIE d/s dobrostanu zwierząt Paryż, 7-9 grudnia 2004

16 Problemy związane z długotrwałym transportem zwierząt Niechęć zwierząt do picia/jedzenia w pojeździe (zdarzają się sytuacje, że zwierzęta jedzą, lecz nie piją) Rywalizacja między zwierzętami o paszę lub wodę Trudność w przewidzeniu szacunkowego czasu trwania transportu

17 Zachowanie podczas transportu Prawidłowe: Pozycja leżąca Pozycja stojąca

18 Wielkość powierzchni ładownej Minimalna przestrzeń przeznaczona dla jednego zwierzęcia zależy od: – Masy ciała – Obecności/braku wełny – Obecności/braku rogów – Zachowania zwierząt – Konieczności zapewnienia odpowiedniej wentylacji w warunkach podwyższonej temperatury

19 Wielkość powierzchni ładownej Minimalna przestrzeń przeznaczona na jedno zwierzę (podróż < 4 godzin): Nie ma konieczności zapewnienia możliwości jednoczesnego leżenia wszystkim zwierzętom P=0.021 M kg0,24 m 2 30 kg0,21 m 2 20 kg0,16 m 2

20 Wielkość powierzchni ładownej Minimalna przestrzeń przeznaczona na jedno zwierzę (podróż > 4 godzin): Konieczności zapewnienia możliwości jednoczesnego leżenia wszystkim zwierzętom P=0.026 M kg0,31 m 2 30 kg0,25 m 2 20 kg0,19 m 2

21 Wielkość powierzchni ładownej Minimalna przestrzeń przeznaczona na jedno zwierzę (podróż > 12 godzin): Konieczności karmienia i pojenia zwierząt w pojeździe P=0.037 M kg0,43 m 2 30 kg0,36 m 2 20 kg0,27 m 2

22 Masa ciała< 4 godz.4-12 godzin>12 godz. 40 kg0,24 m 2 0,31 m 2 0,43 m 2 30 kg0,21 m 2 0,25 m 2 0,36 m 2 20 kg0,16 m 2 0,19 m 2 0,27 m 2 Wielkość powierzchni ładownej

23 Reakcja na warunki drogowe Wskaźnik aktywności zwierząt w trakcie jazdy: Nawierzchnia równa - 0,25 ± 0,03 Nawierzchnia nierówna - 0,55 ± 0,03

24 Podsumowanie

25 Duże znaczenie w przypadku transportu owiec ma załadunek zwierząt Ważna jest również odpowiednia opieka nad zwierzętami oraz kontrola ich stanu podczas transportu Sposób prowadzenia pojazdu i warunki na drodze wywierają znaczący wpływ na zachowanie zwierząt Przy określaniu przestrzeni przeznaczonej na jedno zwierzę należy uwzględnić kilka parametrów, w tym czas trwania podróży

26 Dziękuję za uwagę Opracowane na podstawie materiałów z prezentacji autorstwa Xaviera Manteca Vilanova, Universitat Autònoma de Barcelona


Pobierz ppt "Podstawy naukowe dla właściwego postępowania z owcami podczas transportu Fizjologia i zachowanie Na podstawie materiałów ze szkolenia w Teramo, Włochy."

Podobne prezentacje


Reklamy Google