Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl."— Zapis prezentacji:

1 Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu mogą być wykorzystywane przez jego Użytkowników wyłącznie w zakresie własnego użytku osobistego oraz do użytku w szkołach podczas zajęć dydaktycznych. Kopiowanie, wprowadzanie zmian, przesyłanie, publiczne odtwarzanie i wszelkie wykorzystywanie tych treści do celów komercyjnych jest niedozwolone. Plik można dowolnie modernizować na potrzeby własne oraz do wykorzystania w szkołach podczas zajęć dydaktycznych.

2 Temat: Profesjonalny manager – umiejętność pełnienia ról kierowniczych. Manager, który chce skutecznie zarządzać organizacją powinien umieć rozwiązywać złożone problemy związane z jej funkcjonowaniem. Powinien posiadać: -odpowiednią postawę i posiadać określone cechy osobowości.

3 1. Odpowiednia postawa managera: a. Manager musi przeciwdziałać stresowi! Stres to niespecyficzna reakcja organizmu na wszelkie niedociągnięcia. Techniki radzenia sobie ze stresem: -dobra organizacja pracy, -wystarczająca ilość snu, -rozpoczynać dzień w dobrym nastroju, -planować swoją pracę, -wypoczywać aktywnie, -gimnastyka, -uczenie się relaksu -rozwijanie w sobie tolerancji i życzliwości. Profesjonalny manager powinien byś w dobrym zdrowiu, zintegrowany z otoczeniem, pełen szczęścia. Wymiar człowieka Psychologiczny:szczęściedepresja Duchowy:integracjaalienacja Zdrowie:zdrowiechoroba

4 1. Odpowiednia postawa managera b. Manager musi być asertywny! Asertywność to stanowczość, która nie narusza praw innych. Istotą asertywności jest: -szacunek do siebie i innych, -utrzymywanie kontaktu z własnymi potrzebami i pragnieniami, -odpowiedzialność za wybory i własne życie. Asertywność to stanowczy godny, pewny własny sposób zachowania. Profesjonalny manager przestrzega wszystkie prawa zachowań asertywnych i umacnia je u swoich pracowników! Prawa Fensterheima – to prawa regulujące zachowania asertywne 1. Masz prawo do robienia tego co chcesz dopóki, dopóki nie rani to kogoś innego. 2. Masz prawo do zachowania godności przez zachowanie asertywne. 3. Masz prawo do przedstawienia swoich próśb. 4. Istnieją takie sytuacje między ludźmi, w których prawa są oczywiste. 5. Masz prawo do korzystania ze swoich praw.

5 1. Odpowiednia postawa managera c. Manager musi być kreatywny! Kreatywny czyli charakteryzujący się twórczymi zachowaniami. EINSTEIN twierdził, że WYOBRAŹNIA JEST WAŻNIEJSZA OD WIEDZY. Kreatywny manager umie poszukiwać najlepszego rozwiązania danego problemu uwzględniając uwarunkowania w jakich powstał.

6 1. Odpowiednia postawa managera d. Manager musi być przedsiębiorczy! Przedsiębiorczy to człowiek: -przejawiający inicjatywę, -podejmujący nowe działania pod wpływem własnego impulsu, pomysłu, -zdolny w działaniu ponosić nieuniknione ryzyko. Profesjonalny manager powinien poszukiwać zmiany, powinien mieć zdolność reagowania na nią i wykorzystywaniem jej jako okazji.

7 2. Rodzaje umiejętności managerskich Aby efektywnie wypełniać funkcje kierowania profesjonalny manager musi posiadać następujące umiejętności tj.: Umiejętności koncepcyjne umożliwiające traktowanie organizacji jako całości. Umiejętności interpersonalne umożliwiające ścisłą współprace z innymi managerami. Umiejętności diagnostyczne i analityczne umożliwiające odpowiednie diagnozowanie sytuacji i wybór najwłaściwszej relacji, przygotowanie danego problemu na podstawie analiz. Umiejętności techniczne umożliwiające wykorzystywanie lub zrozumienie sposobu w jaki wykonywana jest praca w organizacji.

8 3. Funkcje kierownicze Profesjonalny manager aby skutecznie zarządzać powinien umieć wypełniać podstawowe funkcje kierownicze tj.: Planowanie (to określenie głównych celów organizacji ). Organizowanie (to łączenie elementów organizacji w całość ). Motywowanie (to działania mające na celu wywieranie wpływu na pracowników aby wykonywali określone zadania ). Kontrolowanie procesów ( tak aby działania były zgodne z prawem ). Kierowanie (wzajemne oddziaływanie na siebie m anagera i pracownika przy nadrzędnej roli m anagera, aby zrealizować cele pomimo wpływu czynników zewnętrznych (sprzyjających bądź nie).

9 Występuje różne nasilenie umiejętności w zależności od szczebla jakie zajmuje manager w hierarchii organizacji. Zależność między szczeblem hierarchii w organizacji, a posiadanymi umiejętnościami i funkcjami kierowania. Im wyższy poziom w hierarchii tym większe znaczenie mają umiejętności koncepcyjne i interpersonalne (dominujące funkcje planowania i organizowania). Im niższy poziom w hierarchii tym większe znaczenie maja umiejętności techniczne oraz diagnostyczne i analityczne (dominujące funkcje motywowanie i kontrolowanie). Umiejętności koncepcyjneinterpersonalnediagnostyczne i analityczne techniczne Najwyższy szczebel zarządzania Najniższy szczebel zarządzania planowanieorganizowaniemotywowaniekontrolowanie Funkcje kierowania Zależność między funkcjami kierowniczymi i umiejętnościami managerskimi

10 4. Posiadanie władzy Profesjonalny manager ma możliwość wywierania wpływu na innych ponieważ władza managerska wynika z: formalnej hierarchii organizacji, posiadanych kwalifikacjami do pełnienia funkcji kierowniczych, posiadanego autorytetu wśród pracowników (pracownicy chcą korzystać z wiedzy menedżera której im brakuje), posiadania rzetelnej informacji (dc otoczenia organizacji, strategii działania, zadań podwładnych, sytuacji zawodowej i życiowej, pełnieniem kontroli nad zasobami (ludzkimi, materialnymi, niematerialnymi, finansowymi), panowaniem nad uczuciami (pozytywnymi i negatywnymi) Im dłużej trwa uczucie tym mniej wpływa to na postępowanie drugiej osoby.

11 5. Style kierowania Profesjonalny manager powinien w odpowiedni sposób kształtować swój styl kierowania w zależności od sytuacji. Styl kierowania to sposób podejmowania decyzji przez managera. Podstawowy podział stylów kierowania: Styl autokratyczny polega jednoosobowym formułowaniu zadań przez managera, które mają wykonać jego podwładni. Styl demokratyczny polega na określaniu celów działań zespołu przez managerów, członkowie zespołu sami decydują o sposobie ich realizacji i o podziale zadań między sobą w zależności od kwalifikacji i doświadczenia. Styl laissez-fair manager nie chce kierować zespołem.

12 6. Profesjonalny manager powinien posiadać umiejętność tj.: a. Podejmowania decyzji b. Komunikowania się c. Motywowania pracowników d. Rozwiązywaniu konfliktów e. Negocjacji

13 a. Umiejętność podejmowania decyzji Schemat procesu decyzyjnego: 1. Faza rozpoczęcia (jaki jest problem decyzyjny?). 2. Faza projektowania (jakie są możliwe warianty rozwiązania problemu?). 3. Faza wyboru (jaki wariant jest najlepszy?). Każdy profesjonalny manager powinien pamiętać o tych etapach i kultywować je u swoich pracowników, powinien również sam włączać ich w proces podejmowania decyzji w tzw. decyzje grupowe, gdy jest to tylko możliwe. Każdy menedżer powinien podejmować racjonalne decyzje uwzględniając aspekt metodologiczny i rzeczowy. Profesjonalny menedżer powinien umieć podejmować decyzje. Decyzja to rozwiązanie odpowiadające na pytanie jak zniwelować różnicę między stanem istniejącym, a pożądanym. Przy podejmowaniu decyzji bardzo ważna jest mnogość wariantów decyzji. Decyzja racjonalna -to najlepsza jaka jest możliwa w danych warunkach. Każdy menedżer powinien podejmować racjonalne decyzje uwzględniając aspekt metodologiczny i rzeczowy. Decyzja w sensie metodologicz nym Decyzja w sensie rzeczowym Podejmowana na podstawie informacji. Zgodna z prawem, rzeczywistością, warunkami działania.

14 b. Umiejętność komunikowania się Komunikowanie się oznacza wzajemne przekazywanie informacji, uczuć, umiejętności za pomocą symboli tj. słowa, liczby, dźwięki, obrazy, gesty. Szum informacyjny fizyczny-hałas, nieczytelny fragment pisma semantyczny-niepełne zrozumienie symboli np. słów, używanie słów lub gestów, które znaczą coś innego dla nabywcy niż dla odbiorcy psychologiczny-wiara w coś innego niż treść przekazu

15 c. Umiejętność motywowania pracowników i grup w organizacji Profesjonalny menedżer powinien umieć tak oddziaływać na swoich pracowników, żeby oni zachowywali się zgodnie z jego oczekiwaniami i przyczynili się do realizacji celów organizacji. Zasady skutecznego komunikowania się menedżera: Menedżer powinien rozpocząć proces motywowania od siebie. Menedżer powinien wiedzieć jakie cele chce osiągnąć i umieć wyznaczyć cele swoim podwładnym. Menedżer powinien delegować władzę do swoich pracowników Menedżer powinien mieć zaufanie od swoich pracowników i wierzyć w nich. Menedżer powinien zauważać potrzeby swoich pracowników i starać pomagać je zaspokoić. Menedżer powinien chronić swoich pracowników przed fałszywymi oskarżeniami. Menedżer powinien wykorzystywać przykłady zachowań innych osób, które doprowadziły je do osiągnięcia sukcesu do motywowania swoich pracowników. Menedżer powinien w ten sposób motywować swoich pracowników aby oni uświadomili sobie swój rozwój. Menedżer powinien przekształcić porażki odnoszone przez pracowników w późniejsze sukcesy. Menedżer powinien zachęcać pracowników do współdziałania na umiarkowanym poziomie Menedżer powinien dążyć do współudziale pracowników w działalności organizacji. Menedżer powinien zapewnić przynależność pracowników do grupy. Menedżer powinien przez cały czas motywować pracowników Menedżer powinien zachęcać pracowników do wykonywania swoich zadań. Narzędzia motywacji: materialne (wynagrodzenie podstawowe, premie i nagrody, świadczenia emerytalne itp.) niematerialne (rozwój osobisty pracownika, status stanowiska pracy, awans pracownika itp.)

16 d. Umiejętność rozwiązywania konfliktu Profesjonalny menedżer powinien umieć pokierować sytuacja konfliktową i jej rozwiązaniu w taki sposób, aby organizacja osiągnęła optymalną efektywność. Dlatego musi mieć obszerną wiedzę o konfliktach zarówno teoretyczną i praktyczna. e. Umiejętność negocjacji Jedną z metod opanowania konfliktu są umiejętnie przeprowadzone negocjacje. Profesjonalny menedżer powinien w związku z tym rozwijać u swoich podwładnych różne metody radzenia sobie z problemem.


Pobierz ppt "Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl."

Podobne prezentacje


Reklamy Google