Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

W marcu 2007r. Publiczne Gimnazjum im. gen. Józefa Lipskiego w Błaszkach przystąpiło do unijnego projektu pt. Wszystko zaczyna się od marzeń….

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "W marcu 2007r. Publiczne Gimnazjum im. gen. Józefa Lipskiego w Błaszkach przystąpiło do unijnego projektu pt. Wszystko zaczyna się od marzeń…."— Zapis prezentacji:

1

2

3 W marcu 2007r. Publiczne Gimnazjum im. gen. Józefa Lipskiego w Błaszkach przystąpiło do unijnego projektu pt. Wszystko zaczyna się od marzeń….

4 To prawda, że wszystko bierze swój początek w marzeniach. Chyba każdy człowiek ma plany i dąży do ich realizacji. W szczególności młodzi ludzie, tacy jak my, posiadają głowy z mnóstwem pomysłów i serca pełne zapału, chcą się spełniać i robić to, co sprawia im największą radość. Fantazję od rzeczywistości czasem dzieli jeden mały krok. Wystarczy trochę wysiłku, by zrealizować siebie. Cenną rzeczą jest pomoc innych osób, które wierzą w nas, mobilizują i dodają skrzydeł. Bez nich niekiedy nic byśmy nie osiągnęli. Jednak bardzo często pojawiają się inne, bardziej przyziemne przeciwności losu, takie jak brak czasu i pieniędzy, ale i one są do pokonania. W rozwoju naszych zainteresowań pomogła Unia Europejska. Dzięki akcji Wszystko zaczyna się od marzeń, obejmującej szkoły w małych miejscowościach, bez żadnych problemów mogliśmy kształtować nasze zdolności, wiele się nauczyć i nabrać nowych doświadczeń. Jej głównym celem było wsparcie placówek szkolnych w organizacji zajęć pozalekcyjnych, wycieczek i wyposażenie pracowni w nowoczesny sprzęt. Projekt przyniósł dodatkowe rezultaty. Przygotował uczniów naszego gimnazjum do aktywnego uczestnictwa w kulturze, ułatwił kontakt z nią, pomógł poznać inne narodowości. Dzięki niemu uświadomiliśmy sobie, że wraz z wejściem do Unii jesteśmy obywatelami nie tylko Polski, ale całej Zjednoczonej Europy.

5

6 Wywiad z panią mgr Anetą Wągrowską, opiekunką Zespołu Europejskiego w gimnazjum w Błaszkach. Gdy pojawił się pomysł zorganizowania kółka europejskiego, czy spodziewała się Pani, że spotka się ono z tak dużym zainteresowaniem ze strony uczniów i osiągnie taki sukces? Szczerze mówiąc nie spodziewałam się, że uczniowie tak zaangażują się w działalność naszego kółka. Na początku przypuszczałam, że z większą aprobatą spotkają się inne zajęcia. Byłam bardzo mile zaskoczona, kiedy zgłosiło się wielu chętnych z morzem pomysłów i zapałem do pracy. Unijny projekt dobiegł już końca. Teraz spokojnie można podsumować jego rezultaty. Co pani o nich sądzi? Myślę, że rezultaty przerosły wszelkie oczekiwania. Świadczy o tym między innymi powodzenie naszego kółka. Wydaje mi się, że młodzieży bardzo się spodobały spotkania, włożyli w nie trochę pracy, ale było to połączenie przyjemnego z pożytecznym. Młodzi w fajnej atmosferze mogli wykazać się swoimi umiejętnościami, poćwiczyć pracę w grupach i przy okazji dowiedzieć się wiele o europejskich krajach. Okazuje się, że było warto poświęcić im nieco czasu, i że wkład opiekunów kółka nie poszedł na marne. W jaki sposób młodzież poznawała kulturę innych narodów? To jasne, że idea kółka europejskiego wiąże się z przedstawianiem młodzieży w różny sposób zwyczajów i historii innych państw Europy. Staraliśmy się, żeby zawsze było to robione w ciekawy, różnorodny i zachęcający sposób. Myślę, że grupa nauczycieli zajmujących się uczestnikami była nieźle dobrana- zespół składający się z historyka, dwóch anglistów i szkolnej pani psycholog połączył swoje doświadczenia i wiedzę, by potem w przekonujący sposób przekazać to młodzieży. Nauka przez zabawę zawsze przynosi najwięcej korzyści, bo najdłużej zostaje w głowach uczniów. Na jakiej zasadzie opierała się pomoc Unii Europejskiej w tym przedsięwzięciu? Pomoc Unii była bardzo duża. Naszej szkoły, znajdującej się w małej miejscowości, mającej niewielkie fundusze nie było stać na organizację zajęć na taką skalę. Dzięki UE pokonaliśmy problemy finansowe, otrzymaliśmy dotacje, które umożliwiły tworzenie takich spotkań pozalekcyjnych, dowozy na nie dzieci, które mieszkają większych odległościach od szkoły, zakup potrzebnych materiałów... Gdyby taki projekt jak ten miał jeszcze raz powstać w przyszłości, czy myśli Pani, że nasza szkoła ponownie wzięłaby w nim udział? Jak zachęciłaby Pani inne szkoły, podobne do naszej, do uczestnictwa w nim? Myślę, że na pewno po raz kolejny staralibyśmy się o pomoc unijną. Miniona akcja pokazała, że było naprawdę warto, nasze gimnazjum zyskało ogromne wsparcie ze strony Unii- zapewne większości szkół w Polsce także przydałoby się ono. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś odbędą się inne przedsięwzięcia, które wpłyną na rozwój edukacji w Polsce.

7 Zespół europejski przez cały rok ciężko pracował. Raz w tygodniu spotykaliśmy się i rozmawialiśmy o różnych krajach Europy, ich tradycjach, zwyczajach. Na jednym ze spotkań przyszedł nam do głowy pomysł, by przedstawić dokonania zespołu całej szkole. Pomysł ten został zaakceptowany przez dyrekcję jako Szkolny Dzień Europy. Dzień ten był wolny od zajęć, dlatego jako zespół mieliśmy pełne pole do popisu. Choć droga do zapięcia wszystkiego na ostatni guzik była długa i trudna, udało się nam osiągnąć zamierzony cel. Nasi nauczyciele i koledzy z ogromnym zainteresowaniem oglądali program prowadzony od hasłem: Babo i chłopie, przejedź się z nami po Europie!. Podczas Dnia Europy zwiedziliśmy, nie ruszając się z murów szkoły, wiele państw należących do Unii Europejskiej. Wraz z grupa taneczną mogliśmy przenieść się do Grecji i Francji, zatańczyć z nimi kankana i greka zorbę w bardzo nowoczesny sposób. Kilkoro wokalistów zaśpiewało piosenki w różnych językach, między innymi w hiszpańskim, słowackim i oczywiście w języku polskim. Występy utalentowanej młodzieży przeplatane były z konsumowaniem tradycyjnych potraw państw Zjednoczonej Europy, na przykład sałatki szopskiej rodem z Bułgarii. Gwoździem programu był skecz zaprezentowany przez naszych kolegów. Igor i Mateusz wcielili się w postacie z jednej z przezabawnych przygód Jasia Fasoli, ukazując tym samym specyfikę angielskiego humoru. Dzień upłynął pod znakiem pozytywnych emocji. Ostatnią częścią imprezy był Konkurs piosenki obcojęzycznej. Chętni uczniowie śpiewali w obcych językach, pokazując nie tylko zdolności wokalne, ale także wspaniałą grę aktorską i ciekawe poczucie humoru.

8 Taniec ROZPOCZĘCIE IMPREZYDZIŚ PRAWDZIWYCH CYGANÓW JUŻ NIE MA… ANGIELSKI HUMORŚPIEWAJĄCO PRZEZ EUROPĘ

9 W czerwcu 2007 roku odwiedziliśmy Słowację, która jest członkiem Unii Europejskiej. Program Wszystko zaczyna się do marzeń umożliwił nam poznanie elementów jej kultury. Wraz z opiekunami zwiedziliśmy jedno z najstarszych spiskich miast – Stara Lubovnię. Znajduje się w niej Skansen i Zamek Lubovniański oraz gotycki Kościół św. Mikołaja z XIII w. Mieliśmy okazję zobaczyć każde z tych miejsc. Renesansowy zamek pamiętający czasy wielkich rodów szlacheckich razem z przewodnikiem opowiadał nam o minionych latach. Dzięki skansenowi mogliśmy przenieść się w czasie do dawnej wsi i wyobrazić sobie życie ówczesnego chłopstwa. Ze Starej Lubovni udaliśmy się do typowej słowackiej restauracji, gdzie mieliśmy możliwość skosztowania tradycyjnych potraw, m. in. haluszki z bryndzą i kapuśniak z kiełbasą. Po posiłku relaksowaliśmy się przy źródłach termalnych. Dzięki wycieczce chociaż przez chwilę mogliśmy obserwować jak wygląda życie codzienne Słowaków, co przybliżyło nas do nich.

10 KANKANA CZAS ZACZĄĆ!SYMBOLE KRAJÓW EUROPY GREK ZORBAKONIEC I KROPKA

11 AUTOBUSEM PRZEZ SŁOWACJĘWIDOK NA STARĄ LUBOVNIĘ PRZY ŹRÓDLE TERMALNYMCZAS WRZUCIĆ COŚ NA ZĄB…

12 Oprócz naszej szkoły do projektu Wszystko zaczyna się od marzeń przystąpiło 51 innych placówek. Podobnie jak w przypadku naszego gimnazjum uczniowie tych szkół mieli szansę na rozwój swoich zainteresowań, poszerzanie wiedzy i poznawanie nowych osób i miejsc. Warto wspomnieć o kilku z nich: Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Cielcach – uczniowie wyjechali na obóz artystyczno - językowy w góry. Doskonalili tam swoje umiejętności z zakresu języków obcych, poznawali twórczość sławnych artystów. Szkoła Podstawowa w Jakubicach – prowadzone zajęcia regionalne Ocalić od zapomnienia rozwijały wśród dzieci zainteresowanie historią regionu, sztuka ludową i tradycją. Szkoła Podstawowa im. Leona Kruczkowskiego w Brzegu – formacja taneczna Fantazja zakwalifikowali się do Międzynarodowego Konkursu Pieśni i Tańca Konin Dzięki temu wyróżnieniu uczestnicy imprezy mogli bliżej poznać osoby z innych krajów, głównie z naszego kontynentu. Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Sędzimirowicach – młodzież miała okazję podziwiać uroki stolicy Czech – Pragi. Do najciekawszych etapów zwiedzania miasta należały: spacer po Hradczanach i Moście św. Karola, zwiedzanie gotyckiej katedry św. Wita, św. Wacława i św. Wojciecha czy zakupy na Starym Mieście na prawym brzegu Wełtawy. Liceum Ogólnokształcące im. Leona Kruczkowskiego w Warcie – młodzież poszerzała swoje wiadomości o Półwyspie Iberyjskim, jego tradycjach, kulturze, a przede wszystkim uczyła się języków: portugalskiego i hiszpańskiego.

13 W grudniu 2006 roku projekt Wszystko zaczyna się od marzeń otrzymał akceptację. Gmina i Miasto Warta uzyskała dotację w wysokości zł na realizację programu. Objął on 52 szkoły z województwa łódzkiego. Ponad 8000 uczniów mogło rozwijać swoje zainteresowania na różnych zajęciach edukacyjno – rekreacyjnych. Efekty pracy zaobserwowano bardzo szybko – dzięki współpracy młodych, prężnych umysłów i doświadczonych pedagogów osiągnięto następujące cele: wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, budowanie poczucia własnej wartości, inspirowanie uczniów do kreatywnego, oryginalnego i samodzielnego myślenia, podniesienie poziomu umiejętności językowych i ich praktycznego wykorzystywania w życiu codziennym, rozwijanie samodzielności uczniów w zdobywaniu potrzebnych wiadomości z różnych źródeł informacji, rozwój różnorodnych zainteresowań, umiejętności i zdolności uczniów poprzez niezwykle ciekawą ofertę zajęć pozalekcyjnych, wyrównywanie braków edukacyjnych, nauka korzystania z nowoczesnych urządzeń technicznych, kształcenie umiejętności współdziałania w grupie, odpowiedzialności za wykonanie określonych zadań.

14 Działalność w zespole zawsze była dla nas źródłem satysfakcji… …Dzięki niej mogliśmy nabrać nowych doświadczeń w różnych dziedzinach (nawet kulinarnych ) Unia Europejska nie ma już przed nami tajemnic!Naszą pracę wspierali i nadzorowali wspaniali opiekunowie.

15 Projekt wszystko zaczyna się od marzeń umożliwił szkole organizację kół zainteresowań. Uczniowie sami zadecydowali na jakie zajęcia chcą uczęszczać. W ten sposób powstało osiem zespołów: teatralny, sportowy, fotograficzny, plastyczny, ekologiczny, dziennikarski, matematyczno-informatyczny i europejski. Każdy z nich inaczej przybliżał młodzieży obce kultury. Kółka działały bardzo energicznie. Według ustalonego harmonogramu uczniowie spotykali się raz w tygodniu pod opieką nauczycieli. Poniższe przykłady obrazują pracę wybranych zespołów: ZESPÓŁ EKOLOGICZNY Zespół ekologiczny zorganizował Dzień Ziemi, podczas którego przedstawione zostało w jaki sposób kraje UE borykają się z problemami związanymi ze środowiskiem naturalnym. ZESPÓŁ DZIENNIKARSKI Członkowie kółka dziennikarskiego rozwijali swoje umiejętności w szkolnej gazetce GONG, na łamach której pojawiały się artykuły dotyczące innych narodowości. ZESPÓŁ TEATRALNY Uczniowie, którzy angażowali się w działalność zespołu teatralnego poznawali sztuki greckich dramaturgów takich jak Sofokles czy Ajschylos. ZESPÓŁ FOTOGRAFICZNY Wszystkie wydarzenia upamiętniała młodzież z kółka fotograficznego. Organizowali oni wystawy swoich prac. ZESPÓŁ EUROPEJSKI Jednak najaktywniejszy był zespół europejski. Największym i najbardziej pamiętnym przedsięwzięciem jaki zorganizowali członkowie kółka był Dzień Europy.

16 Zespół Marzycielki w składzie: MARTYNA MACIASZCZYK ANITA PERUGA PAULINA ŚNIEGULA z klasy II a Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Kaliszu działający pod opieką Pani mgr Violetty Słupianek.


Pobierz ppt "W marcu 2007r. Publiczne Gimnazjum im. gen. Józefa Lipskiego w Błaszkach przystąpiło do unijnego projektu pt. Wszystko zaczyna się od marzeń…."

Podobne prezentacje


Reklamy Google