Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POSTAW NA RODZINĘ POSTAW NA RODZINĘ. W JAKIM CELU ? czyli zasadność omawianego programu: Już pierwszy punkt Ustawy o Systemie Oświaty stwierdza, że szkoła.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POSTAW NA RODZINĘ POSTAW NA RODZINĘ. W JAKIM CELU ? czyli zasadność omawianego programu: Już pierwszy punkt Ustawy o Systemie Oświaty stwierdza, że szkoła."— Zapis prezentacji:

1 POSTAW NA RODZINĘ POSTAW NA RODZINĘ

2 W JAKIM CELU ? czyli zasadność omawianego programu: Już pierwszy punkt Ustawy o Systemie Oświaty stwierdza, że szkoła winna wspierać rodzinę w jej wychowawczej roli; Już pierwszy punkt Ustawy o Systemie Oświaty stwierdza, że szkoła winna wspierać rodzinę w jej wychowawczej roli; Uświadamiać ogromną rolę rodziny w prawidłowym rozwoju dziecka; Uświadamiać ogromną rolę rodziny w prawidłowym rozwoju dziecka; Uwrażliwiać na potrzeby, relacje i realizację zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka. Uwrażliwiać na potrzeby, relacje i realizację zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka.

3 DEFINICJA RODZINY: rodzina - jest podstawową komórką społeczną; rodzina - jest podstawową komórką społeczną; rodzina - jest najstarszą i najbardziej podstawową formą współżycia ludzi; rodzina - jest najstarszą i najbardziej podstawową formą współżycia ludzi; rodzina – to wzajemne więzi między jej członkami; rodzina – to wzajemne więzi między jej członkami; rodzina – to system o wyraźnej strukturze i zależnościach w zaspokajaniu podstawowych potrzeb jej członków. rodzina – to system o wyraźnej strukturze i zależnościach w zaspokajaniu podstawowych potrzeb jej członków.

4 Podstawowe funkcje i potrzeby rodziny: funkcja prokreacyjna; funkcja prokreacyjna; f. ekonomiczna; f. ekonomiczna; f. opiekuńcza; f. opiekuńcza; f. socjalizacyjna; f. socjalizacyjna; f. wychowawcza; f. wychowawcza; f. kulturowa; f. kulturowa; f. stratyfikacyjna; f. stratyfikacyjna; f. religijna; f. religijna; f. rekreacyjna. f. rekreacyjna. potrzeby uczuciowe; potrzeby uczuciowe; p. bezpieczeństwa; p. bezpieczeństwa; p. poznawcza; p. poznawcza; p. aktywności; p. aktywności; p. samodzielności, wzrostu, rozwoju; p. samodzielności, wzrostu, rozwoju; p. kontaktu społecznego; p. kontaktu społecznego; p. przynależności; p. przynależności; p. akceptacji; p. akceptacji; p. poczucia sensu życia/duchowa. p. poczucia sensu życia/duchowa.

5 W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI TO WŁAŚNIE RODZICE SĄ ODPOWIEDZIALNI ZA REALIZACJĘ POTRZEB SWOICH DZIECI !!!

6 STRUKTURA RODZINY: RODZINA dziadkowie babciedziadkowie RODZICE MAMATATA DZIECI CÓRKA/ CÓRKI SYN/ SYNOWIE wujostwo/ stryjostwo ciocia/ stryjna wujek/ stryj

7 Mnogość relacji w rodzinie dodatkowo ją ubogaca.

8 ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA: 1. Akceptacja 2. Docenianie 3. Okazywanie uczuć 4. Dostępność 5. Obliczalność 6. Autorytet

9 ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA C.D. Ad.1 Akceptacja – syn może być podobny do ojca, a córka do matki, ale równie dobrze dzieci mogą stanowić zupełne indywidualności względem swoich rodziców. Akceptacja buduje poczucie bezpieczeństwa i przeświadczenie, że jest się kochanym takim jakim się właściwie jest. Ad.2 Docenianie – rodzice powinni doceniać nawet najmniejsze sukcesy dzieci i sami uczyć swe pociechy doceniania czynów innych. Docenianie swoich dzieci i ich czynów buduje postawę wdzięczności i umiejętnego odczytywania wartości.

10 ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA C.D. Ad.3 Okazywanie uczuć – przykład rodziców okazujących sobie pozytywne uczucia uczy dzieci okazywania swoich uczuć względem innych. Okazywanie uczuć niweluje niepotrzebną atmosferę niezrozumienia, napięcia i stresu. Ad.4 Dostępność – bycie otwartym na wspólne spędzanie czasu, na zabawy, pomoc w lekcjach, czyli przebywanie z dziećmi rodzi poczucie bezpieczeństwa i bycia kochanym. Dostępność eliminuje przekonanie, że dziecko jest pozostawione same sobie, niekochane, czy niepotrzebne.

11 ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA C.D. Ad.5 Obliczalność – panowanie nad sobą, zachowania adekwatne do sytuacji, a także prawidłowe reakcje rodziców uczą dzieci. Obliczalność buduje prawidłowe postawy i zachowania dzieci, chroniąc przed brakiem kontroli i nieobliczalnymi poczynaniami. Ad.6 AUTORYTET – wzajemny szacunek, zrozumiałe postępowanie i konsekwentne działania budują autorytet rodzica w oczach dziecka.

12 GDY ZAISTNIEJE PROBLEM powiadom Policję powiadom Policję Ośrodek Pomocy Społecznej Ośrodek Pomocy Społecznej instytucje odpowiedzialne za przeciwdziałanie przemocy domowej instytucje odpowiedzialne za przeciwdziałanie przemocy domowej skorzystaj z Niebieskiej Linii ( ) skorzystaj z Niebieskiej Linii ( ) skontaktuj się z poradnią leczenia odwykowego skontaktuj się z poradnią leczenia odwykowego skorzystaj z pomocy świetlicy socjoterapeutycznej skorzystaj z pomocy świetlicy socjoterapeutycznej ZORIENTUJ SIĘ dobro Twojej rodziny jest najważniejsze! ZORIENTUJ SIĘ dobro Twojej rodziny jest najważniejsze!

13 IDŹ ZA PRZYKŁADEM ŚWIĘTEJ RODZINY

14 KILKA PRAKTYCZNYCH PORAD 1. Rozmawiaj z dziećmi, mów często jak ważne i kochane są dla Ciebie. 2. Utrzymuj z nimi dobry kontakt, przypominaj, że zawsze mogą na Ciebie liczyć. 3. Podkreślaj, że rodzina jest najważniejsza na świecie, a dzieci stanowią jej istotną część. 4. Nie bądź pobłażliwy, ani surowy dla swoich pociech ale staraj się zachowywać równowagę. 5. Każdą wolną chwilę spędzajcie aktywnie razem z rodziną, bo właśnie tak powinno być!

15

16 UDZIAŁ SZKOŁY Warsztaty umiejętności wychowawczych; Warsztaty umiejętności wychowawczych; Kampania Cała Polska czyta dzieciom; Kampania Cała Polska czyta dzieciom; Kampania z USA Family Day; Kampania z USA Family Day; Angażowanie się w pasje swoich dzieci; Angażowanie się w pasje swoich dzieci; Działania w imprezach szkolnych, wydarzeniach sportowych, piknikach; Działania w imprezach szkolnych, wydarzeniach sportowych, piknikach; Postaw na rodzinę czyli stały, systematyczny kontakt i współpraca Rady Pedagogicznej z rodzicami i dziećmi… Postaw na rodzinę czyli stały, systematyczny kontakt i współpraca Rady Pedagogicznej z rodzicami i dziećmi…

17 PODSUMOWANIE Rodzicu nigdy nie zapominaj, że jesteś dla dziecka najważniejszy! Rodzicu nigdy nie zapominaj, że jesteś dla dziecka najważniejszy! Potrzebuje ono Twojej bliskości i wsparcia! Potrzebuje ono Twojej bliskości i wsparcia! Poświęcaj dziecku jak najwięcej czasu, aby nauczyło się troszczyć o innych, okazywać im szacunek i budować relacje przyjaźni. Poświęcaj dziecku jak najwięcej czasu, aby nauczyło się troszczyć o innych, okazywać im szacunek i budować relacje przyjaźni. Poprzez rodzinę Twoje dziecko uczy się otaczającego świata. Poprzez rodzinę Twoje dziecko uczy się otaczającego świata. KAŻDEGO DNIA BUDUJ DOBRE, TWÓRCZE ŻYCIE SWOICH DZIECI !!! KAŻDEGO DNIA BUDUJ DOBRE, TWÓRCZE ŻYCIE SWOICH DZIECI !!!

18 prezentacja przygotowana przez Katarzynę Kowalską w oparciu o Poradnik dla nauczycieli pt. Postaw na rodzinę Jolanty Terlikowskiej Bądkowo, dn r.


Pobierz ppt "POSTAW NA RODZINĘ POSTAW NA RODZINĘ. W JAKIM CELU ? czyli zasadność omawianego programu: Już pierwszy punkt Ustawy o Systemie Oświaty stwierdza, że szkoła."

Podobne prezentacje


Reklamy Google