Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Platformy dystrybucji Michał Drobot Wprowadzenie do tworzenia gier.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Platformy dystrybucji Michał Drobot Wprowadzenie do tworzenia gier."— Zapis prezentacji:

1 Platformy dystrybucji Michał Drobot Wprowadzenie do tworzenia gier

2 Plan wykładu Podstawowe modele dystrybucjiPodstawowe modele dystrybucji STEAMSTEAM XBox Live!XBox Live! OriginalsOriginals DLCDLC ArcadeArcade

3 Podstawowe modele dystrybucji Dystrybucja standardowaDystrybucja standardowa Typowy model sprzedażyTypowy model sprzedaży Dostępność bezpośrednia (sklep), wysyłkowaDostępność bezpośrednia (sklep), wysyłkowa Fizyczność obiektu (namacalność)Fizyczność obiektu (namacalność) ZaletyZalety Możliwość fizycznych dodatków do zawartościMożliwość fizycznych dodatków do zawartości Edycje kolekcjonerskieEdycje kolekcjonerskie NamacalnośćNamacalność Box, DVD (kopia fizyczna), instrukcjaBox, DVD (kopia fizyczna), instrukcja Popularny model konsumencki (zakupy sklepowe, sprzedaż półkowa etc.)Popularny model konsumencki (zakupy sklepowe, sprzedaż półkowa etc.) Znane i sprawdzone metody marketingoweZnane i sprawdzone metody marketingowe

4 Podstawowe modele dystrybucji Dystrybucja standardowaDystrybucja standardowa WadyWady Wysokie koszta produkcji = wysoka cena produktuWysokie koszta produkcji = wysoka cena produktu LogistykaLogistyka Produkcja materiałów fizycznychProdukcja materiałów fizycznych Produkcja rzeczywistej ilości obiektów (odgórne ustalenie produkcji na trend popytu / podaży)Produkcja rzeczywistej ilości obiektów (odgórne ustalenie produkcji na trend popytu / podaży) Czas dostarczenia produktuCzas dostarczenia produktu Uwarunkowania terytorialne etc.Uwarunkowania terytorialne etc. Dostępność produktuDostępność produktu Utrudniony kontakt bezpośredni z klientemUtrudniony kontakt bezpośredni z klientem Mały odsetek klientów rejestruje swoje produktyMały odsetek klientów rejestruje swoje produkty Utrudniony proces uwierzytelnienia oprogramowania (offline)Utrudniony proces uwierzytelnienia oprogramowania (offline) Skomplikowane rozszerzanie produktuSkomplikowane rozszerzanie produktu PatchePatche Add-onAdd-on

5 Podstawowe modele dystrybucji Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution)Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution) Nowoczesny model sprzedaży bezpośredniejNowoczesny model sprzedaży bezpośredniej Sprzedaż poprzez transakcje internetową (wymiana płatność – transfer danych gry)Sprzedaż poprzez transakcje internetową (wymiana płatność – transfer danych gry) Brak fizycznej strony produktuBrak fizycznej strony produktu Odpowiedź na potrzeby współczesnego konsumenta dostrzegającego wady dystrybucji standardowejOdpowiedź na potrzeby współczesnego konsumenta dostrzegającego wady dystrybucji standardowej

6 Podstawowe modele dystrybucji Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution)Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution) ZaletyZalety Niskie koszta produkcji = niska cena sprzedażyNiskie koszta produkcji = niska cena sprzedaży Logistyka oparta jedynie o połączenie internetoweLogistyka oparta jedynie o połączenie internetowe Zapewnienie odpowiedniego centrum przetważania informacjiZapewnienie odpowiedniego centrum przetważania informacji TransakcjiTransakcji Przesyłu danychPrzesyłu danych AktualizacjiAktualizacji WeryfikacjiWeryfikacji Etc..Etc.. Łatwość przetestowania produktu przez klienta wraz z zakupemŁatwość przetestowania produktu przez klienta wraz z zakupem Minimalny czas dostarczenia produktuMinimalny czas dostarczenia produktu

7 Podstawowe modele dystrybucji Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution)Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution) ZaletyZalety Dostępność produktu ogranicza jedynie zasięg i jakość usług internetowych (ewentualnie ograniczenia lokalne / terytorialne)Dostępność produktu ogranicza jedynie zasięg i jakość usług internetowych (ewentualnie ograniczenia lokalne / terytorialne) Bezpośredni kontakt oraz znajomość klientaBezpośredni kontakt oraz znajomość klienta Jego preferencjiJego preferencji HistoriiHistorii OczekiwańOczekiwań Łatwa rozszerzalność produktuŁatwa rozszerzalność produktu Łatwość uwierzytelnieniaŁatwość uwierzytelnienia Łatwość dotarcia do określonej grupy odbiorcówŁatwość dotarcia do określonej grupy odbiorców Niskie ryzyko wdrażania innowacyjnych produktówNiskie ryzyko wdrażania innowacyjnych produktów

8 Podstawowe modele dystrybucji Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution)Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution) WadyWady Brak fizycznej reprezentacji produktuBrak fizycznej reprezentacji produktu Brak możliwości edycji kolekcjonerskich etc..Brak możliwości edycji kolekcjonerskich etc.. Utrudnione stworzenie produktu dla klienta wymagającego – trudność dywersyfikacji produktuUtrudnione stworzenie produktu dla klienta wymagającego – trudność dywersyfikacji produktu Często źle postrzegane metody weryfikacjiCzęsto źle postrzegane metody weryfikacji Krytykowany proces oraz sposób zbierania informacji o kliencieKrytykowany proces oraz sposób zbierania informacji o kliencie Stosunkowo zły odbiór ogółu społeczeństwaStosunkowo zły odbiór ogółu społeczeństwa Utrata miejsc pracy dla gałęzi zastałych innowacyjnieUtrata miejsc pracy dla gałęzi zastałych innowacyjnie Twarda logistyka i dystrybucjaTwarda logistyka i dystrybucja

9 Podstawowe modele dystrybucji Typowe sposoby dystrybucjiTypowe sposoby dystrybucji Sprzedaż cyfrowa tytułów retailSprzedaż cyfrowa tytułów retail Wydania półkoweWydania półkowe Najczęściej produkty z wyższej półkiNajczęściej produkty z wyższej półki Również oferowane cyfrowo za mniejszą cenę oraz korzystające z zalet DDRównież oferowane cyfrowo za mniejszą cenę oraz korzystające z zalet DD Sprzedaż tytułów kierowanych na DDSprzedaż tytułów kierowanych na DD Zwykle celują w innego odbiorcę niż typowy retailZwykle celują w innego odbiorcę niż typowy retail Produkcja ukierunkowana na specyfikę danej platformy DDProdukcja ukierunkowana na specyfikę danej platformy DD

10 Podstawowe modele dystrybucji Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution)Dystrybucja Cyfrowa (Digital Distribution) Direct2DriveDirect2Drive Sprzedaż tytułów retailSprzedaż tytułów retail Promocje, oferty specjalne dla klientów cyfrowychPromocje, oferty specjalne dla klientów cyfrowych STEAMSTEAM Sprzedaż tytułów retailSprzedaż tytułów retail DLCDLC Otwarta oferta dla gier Indie, Casual etc..Otwarta oferta dla gier Indie, Casual etc.. Xbox Live!, WiiWare, PSNXbox Live!, WiiWare, PSN Sprzedaż skoncentrowana na tytułach specjalizowanych oraz DLCSprzedaż skoncentrowana na tytułach specjalizowanych oraz DLC ArcadeArcade RetroRetro OriginalsOriginals DLCDLC

11 STEAM STEAMSTEAM PlatformaPlatforma Dystrybucji cyfrowej PCDystrybucji cyfrowej PC Zarządzania cyfrowymi prawami własnościowymiZarządzania cyfrowymi prawami własnościowymi Komunikacji społecznejKomunikacji społecznej Rozgrywek multiplayerRozgrywek multiplayer > 550 gier> 550 gier > 20 mln użytkowników> 20 mln użytkowników

12 STEAM STEAMSTEAM KlientKlient LauncherLauncher Walidacja oprogramowaniaWalidacja oprogramowania AutopatchingAutopatching AutoupdateAutoupdate Steam Achievements – osiągnięciaSteam Achievements – osiągnięcia Anti CheatAnti Cheat Distributed File SystemDistributed File System Shared File SystemShared File System

13 STEAM STEAMSTEAM LokalizacjaLokalizacja Łatwość przygotowania oraz zaoferowania zlokalizowanej wersji oprogramowaniaŁatwość przygotowania oraz zaoferowania zlokalizowanej wersji oprogramowania USAUSA EuropaEuropa ChinyChiny KoreaKorea JaponiaJaponia

14 STEAM STEAMSTEAM ModyMody Automatyczna integracja jak i dostęp do istniejących modów do posiadanych gierAutomatyczna integracja jak i dostęp do istniejących modów do posiadanych gier ReklamaReklama TestingTesting

15 STEAM STEAMSTEAM MultiplayerMultiplayer LobbyingLobbying Organizacja serwera oraz graczyOrganizacja serwera oraz graczy Możliwość wspólnego ustalenia parametrów rozgrywkiMożliwość wspólnego ustalenia parametrów rozgrywki MatchmakingMatchmaking Automatyczny system doboru graczy na podstawie określonych kryteriówAutomatyczny system doboru graczy na podstawie określonych kryteriów Dopasowanie wg oczekiwań jak i umiejętnościDopasowanie wg oczekiwań jak i umiejętności

16 STEAM STEAMSTEAM PłatnościPłatności System płatności oraz weryfikacji autentyczności użytkownikaSystem płatności oraz weryfikacji autentyczności użytkownika VISA, PayPal etc.VISA, PayPal etc. Steam CommunitySteam Community Steam CloudSteam Cloud DLCDLC SteamworksSteamworks

17 STEAM STEAMSTEAM Steam CommunitySteam Community System komunikacjiSystem komunikacji VoIPVoIP P2PP2P Instant MessagingInstant Messaging FirendsFirends W trybie desktop / WWW / nakładki na gry (ala dashboard x360)W trybie desktop / WWW / nakładki na gry (ala dashboard x360) Steam CloudSteam Cloud DLCDLC SteamworksSteamworks

18 STEAM STEAMSTEAM Steam CloudSteam Cloud System centralnego przechowywania plików graczaSystem centralnego przechowywania plików gracza Zachowuje na serwerze lokalne ustawienia gracza jak i saveyZachowuje na serwerze lokalne ustawienia gracza jak i savey Możliwość uruchomienia posiadanej gry z dowolnego komputera na świecie przy zachowaniu ostatnich ustawieńMożliwość uruchomienia posiadanej gry z dowolnego komputera na świecie przy zachowaniu ostatnich ustawień W pełni automatyczneW pełni automatyczne DLCDLC SteamworksSteamworks

19 STEAM STEAMSTEAM DLCDLC Wsparcie dla DLC przy zachowaniu standardów znanych z konsolWsparcie dla DLC przy zachowaniu standardów znanych z konsol Płatności internetowePłatności internetowe

20 STEAM STEAMSTEAM SteamworksSteamworks API udostępnione developerom umożliwiające korzystanie z usług STEAM oraz łatwą integracje z STEAM StoreAPI udostępnione developerom umożliwiające korzystanie z usług STEAM oraz łatwą integracje z STEAM Store Umożliwia korzystanie z funkcjonalności platformy STEAM bez potrzeby podziału zysków, bądź przymusu sprzedaży przez STEAM StoreUmożliwia korzystanie z funkcjonalności platformy STEAM bez potrzeby podziału zysków, bądź przymusu sprzedaży przez STEAM Store

21 STEAM STEAMSTEAM Steamworks zapewniaSteamworks zapewnia Dostęp do 15 milionów użytkownikówDostęp do 15 milionów użytkowników Framework identyczności użytkownikaFramework identyczności użytkownika ProfileProfile AvataryAvatary LeaderboardyLeaderboardy AchievementyAchievementy Etc.Etc. Multiplayer matchmakingMultiplayer matchmaking Inne usługi klienta STEAMInne usługi klienta STEAM

22 STEAM STEAMSTEAM Steamworks zapewniaSteamworks zapewnia Auto-updateAuto-update Podgląd danych sprzedaży w czasie rzeczywistymPodgląd danych sprzedaży w czasie rzeczywistym Enkrypcja czasowa przesyłanych danychEnkrypcja czasowa przesyłanych danych Ochrona anty-pirackaOchrona anty-piracka Kontrola terytorialna sprzedawanych produktówKontrola terytorialna sprzedawanych produktów Autentyfikacja oparta o klucz (np.. Jako bonus)Autentyfikacja oparta o klucz (np.. Jako bonus) Dostęp do platformy promocji (darmowe weekendy etc.)Dostęp do platformy promocji (darmowe weekendy etc.)

23 STEAM STEAMSTEAM Steamworks zapewniaSteamworks zapewnia Dostęp do trybu beta-testingu pośród użytkownikówDostęp do trybu beta-testingu pośród użytkowników Synchronizacja buildów grySynchronizacja buildów gry Dane statystyczne użytkowników STEAMDane statystyczne użytkowników STEAM Automatyczny bug reporting userów STEAMAutomatyczny bug reporting userów STEAM Zunifikowany system instalatoraZunifikowany system instalatora

24 STEAM STEAMSTEAM Jest oferowany doJest oferowany do Istniejących developerówIstniejących developerów Developerów IndieDeveloperów Indie Dobre miejsce na początekDobre miejsce na początek Modelowa platforma dystrybucji i sprzedaży oraz wsparcia produkcjiModelowa platforma dystrybucji i sprzedaży oraz wsparcia produkcji

25 Xbox Live! Xbox Live!Xbox Live! Platforma rozgrywek wieloosobowych oraz dystrybucji cyfrowej mediów obsługująca Xbox 360 oraz platforme Games for Windows Live!Platforma rozgrywek wieloosobowych oraz dystrybucji cyfrowej mediów obsługująca Xbox 360 oraz platforme Games for Windows Live! Live! Zostanie rozszerzona dla urządzeń mobilnych oraz konsol przenośnychLive! Zostanie rozszerzona dla urządzeń mobilnych oraz konsol przenośnych

26 Xbox Live! Xbox Live!Xbox Live! System rozgrywek oraz komunikacji graczy podobny do STEAMSystem rozgrywek oraz komunikacji graczy podobny do STEAM Video/Voice ChatVideo/Voice Chat TrueSkill!TrueSkill! Xbox Live Marketplace – sklep z waluta MS PointsXbox Live Marketplace – sklep z waluta MS Points Xbox Live ArcadeXbox Live Arcade Xbox OriginalsXbox Originals DemosDemos DLCDLC TrailersTrailers TeledyskiTeledyski MuzkaMuzka FilmyFilmy TVTV

27 Xbox Live! Xbox Live!Xbox Live! Systemy promocji medialnejSystemy promocji medialnej Game with FameGame with Fame Xbox AmbassadorsXbox Ambassadors Xbox RewardsXbox Rewards

28 Xbox Live! Xbox Live ArcadeXbox Live Arcade Miejsce gdzie użytkownicy mogą ściągnąć, wypróbować oraz kupić gry przeznaczone dla szerokiego grona odbiorcówMiejsce gdzie użytkownicy mogą ściągnąć, wypróbować oraz kupić gry przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców Wysoka widoczność marketingowa (Games Blade) w każdej konsoliWysoka widoczność marketingowa (Games Blade) w każdej konsoli Wysoki poziom integracji marketingowej (ściągnij, spróbuj, kup, licencjonuj)Wysoki poziom integracji marketingowej (ściągnij, spróbuj, kup, licencjonuj) Dostępne dla wszystkich użytkowników Xbox Live!Dostępne dla wszystkich użytkowników Xbox Live! System marketingowy bannerów, reklamówek itp...System marketingowy bannerów, reklamówek itp... Bogata oferta związana z dodatkami do gierBogata oferta związana z dodatkami do gier

29 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Ściągana gra na X360Ściągana gra na X360 Pełna graPełna gra SamodzielnaSamodzielna Może być rozszerzalna przez dodatkowe DLCMoże być rozszerzalna przez dodatkowe DLC Proste w odbiorze oraz użytkowaniuProste w odbiorze oraz użytkowaniu Małe rozmiarowo i łatwe do ściągnięcia (<350 mb)Małe rozmiarowo i łatwe do ściągnięcia (<350 mb) Nie wymagają instrukcjiNie wymagają instrukcji Gry przeznaczone dla każdegoGry przeznaczone dla każdego RodzinneRodzinne Dla dzieciDla dzieci NiszoweNiszowe Etc.Etc.

30 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Darmowa wersja testowaDarmowa wersja testowa Z limitem czasowy albo zawartościowymZ limitem czasowy albo zawartościowym Musi posiadać opcje upgradeu do pełnej wersji jednym klikiemMusi posiadać opcje upgradeu do pełnej wersji jednym klikiem Wykorzystuje zalety Xbox LiveWykorzystuje zalety Xbox Live Kompatybilna z multiplayerem XBLKompatybilna z multiplayerem XBL Achievementy, gamescore etc.Achievementy, gamescore etc.

31 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade <350mb<350mb <15 achievementów i 250 gamescore (pełne wersje <100 achievementeów, 1200 gamescore)<15 achievementów i 250 gamescore (pełne wersje <100 achievementeów, 1200 gamescore) Wymaga pełnego przetestowania i certyfikacji na platformę docelowąWymaga pełnego przetestowania i certyfikacji na platformę docelową Wiele dróg dystrybucjiWiele dróg dystrybucji Wyceniana na 5,10,15, 20$Wyceniana na 5,10,15, 20$ 400, 800, 1200, 1600 MS Points400, 800, 1200, 1600 MS Points

32 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Znajdują się w impulsywnej kategorii cenowejZnajdują się w impulsywnej kategorii cenowej Są skierowane do konkretnego i znanego odbiorcySą skierowane do konkretnego i znanego odbiorcy Te założenia wymuszają pewną strategie produkcji i sprzedażyTe założenia wymuszają pewną strategie produkcji i sprzedaży

33 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Tylko jedna szansa na pierwsze wrażenieTylko jedna szansa na pierwsze wrażenie W tej kategorii wyjątkowo ważneW tej kategorii wyjątkowo ważne Olbrzymie znaczenie marketinguOlbrzymie znaczenie marketingu Gry oceniane po okładkachGry oceniane po okładkach Umiejscowienie w serwisie, banner, logo, opis, box artUmiejscowienie w serwisie, banner, logo, opis, box art

34 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Gatunki gier muszą spełniać założenia łatwości rozgrywki, dostępności oraz stosunkowo krótkiego czasu rozgrywki przy dużym zaangażowaniuGatunki gier muszą spełniać założenia łatwości rozgrywki, dostępności oraz stosunkowo krótkiego czasu rozgrywki przy dużym zaangażowaniu CasualCasual RetroRetro ActionAction

35 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Muszą wizualnie oraz funkcjonalnie reprezentować konkretną epokę sprzętowąMuszą wizualnie oraz funkcjonalnie reprezentować konkretną epokę sprzętową Zwykłe porty starych gier nie są zwykle pozytywnie odbieraneZwykłe porty starych gier nie są zwykle pozytywnie odbierane Wersja demo => upgrade do pełnejWersja demo => upgrade do pełnej Gracz sam podejmuje decyzję o zakupieGracz sam podejmuje decyzję o zakupie Znikomy wpływ opiniotwórczy mediów, recenzji itp..Znikomy wpływ opiniotwórczy mediów, recenzji itp.. Istnieje konkretny związek między jakością, gatunkiem, a sprzedażąIstnieje konkretny związek między jakością, gatunkiem, a sprzedażą

36 Xbox Live!

37

38

39

40 Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Muszą spełniać oczekiwania graczyMuszą spełniać oczekiwania graczy Łatwość odnalezienia w XBLA MarketplaceŁatwość odnalezienia w XBLA Marketplace ŚciągnięciaŚciągnięcia Ładowania / Wejścia do gryŁadowania / Wejścia do gry Obsługi MenuObsługi Menu Oferta wewnętrzna / zewnętrzna gryOferta wewnętrzna / zewnętrzna gry Sposób kupna upgradeu do pełnej wersjiSposób kupna upgradeu do pełnej wersji

41 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Dobra oprawa marketingowaDobra oprawa marketingowa RozmiarRozmiar Optymalizacja do DDOptymalizacja do DD Szybkość startu grySzybkość startu gry Łatwość dzielenia się / przenoszenia gryŁatwość dzielenia się / przenoszenia gry Ekran ładowaniaEkran ładowania Związany z grąZwiązany z grą Zajmujący graczaZajmujący gracza

42 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Spójność menuSpójność menu Szybka nawigacjaSzybka nawigacja Łatwość odnalezienia interesującej zawartościŁatwość odnalezienia interesującej zawartości Łatwość ustaleń rozgrywki multiplayerŁatwość ustaleń rozgrywki multiplayer TCRs wyznacza pewne konwencje, pomaga spełnić oczekiwania graczyTCRs wyznacza pewne konwencje, pomaga spełnić oczekiwania graczy PrezencjaPrezencja Żywe menuŻywe menu Szybkość działaniaSzybkość działania Spójność wizualna z przesłaniem grySpójność wizualna z przesłaniem gry

43 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Wrażenia graczaWrażenia gracza TutorialTutorial PomocPomoc Wersja demonstracyjnaWersja demonstracyjna W pełni multimedialne doznanieW pełni multimedialne doznanie Ułatwia zrozumienie mechaniki gryUłatwia zrozumienie mechaniki gry

44 Xbox Live! Gry Xbox Live ArcadeGry Xbox Live Arcade Wersja demoWersja demo Pokazać dużo, dać znać, że gracza czeka jeszcze więcejPokazać dużo, dać znać, że gracza czeka jeszcze więcej Jeśli konstrukcja wymaga ukrycia przed graczem pewnych rozwiązań warto zastanowić się nad zmianą jedynie dla wersji demoJeśli konstrukcja wymaga ukrycia przed graczem pewnych rozwiązań warto zastanowić się nad zmianą jedynie dla wersji demo Wykorzystać achievementy do sprzedania gryWykorzystać achievementy do sprzedania gry

45 Xbox Live! Development XBLADevelopment XBLA Wysłanie konceptuWysłanie konceptu Współpraca z zespołem planowania portfolio XBLAWspółpraca z zespołem planowania portfolio XBLA Szczegóły biznesoweSzczegóły biznesowe Plany dotyczące oczekiwań względem gryPlany dotyczące oczekiwań względem gry Współpraca z zespołem inżynieryjnym XBLAWspółpraca z zespołem inżynieryjnym XBLA ProdukcjaProdukcja CertyfikacjaCertyfikacja SprzedażSprzedaż

46 Xbox Live! Development XBLADevelopment XBLA Koncept jest oceniany pod względemKoncept jest oceniany pod względem Wpasowania w portfolioWpasowania w portfolio GameplayuGameplayu Możliwości sprzedażyMożliwości sprzedaży Wykorzystania możliwości marektingowych platformyWykorzystania możliwości marektingowych platformy

47 Xbox Live! Certyfikacja XBLACertyfikacja XBLA Przebiega na poziomie normalnym dla dowolnego tytułu X360Przebiega na poziomie normalnym dla dowolnego tytułu X360 System testowaniaSystem testowania Mastering LabMastering Lab Compliance TestingCompliance Testing Functional TestingFunctional Testing

48 Xbox Live! Certyfikacja XBLACertyfikacja XBLA Mastering LabMastering Lab Testują kod przysłany przez wydawcęTestują kod przysłany przez wydawcę Sprawdzają integralność plików, odpalanie programu, możliwość testowaniaSprawdzają integralność plików, odpalanie programu, możliwość testowania Sprawdzają poprawność zgłoszenia pod względem wydawczym – rating ESRB, liczba gamescore, achievements, etc.Sprawdzają poprawność zgłoszenia pod względem wydawczym – rating ESRB, liczba gamescore, achievements, etc. Przygotowują wersje master gryPrzygotowują wersje master gry Interakcje między gramiInterakcje między grami Konfigurują ustawienia ogólne (zgodność z PAL-50 etc.)Konfigurują ustawienia ogólne (zgodność z PAL-50 etc.) Przygotowują specjalną wersje do testów TCR oraz FCTPrzygotowują specjalną wersje do testów TCR oraz FCT

49 Xbox Live! Certyfikacja XBLACertyfikacja XBLA Pre-testPre-test Zezwala na przeprowadzenie testów głębokichZezwala na przeprowadzenie testów głębokich Test funkcjonalności XBLTest funkcjonalności XBL Test działania save-gameów etc.Test działania save-gameów etc. Faza testowaFaza testowa Odpalane zestawy testów zawarte w TCR – Technical Certification RequirementsOdpalane zestawy testów zawarte w TCR – Technical Certification Requirements Zestawy, bądź pojedyncze testy sprawdzające kompatybilność produktu z określonymi normamiZestawy, bądź pojedyncze testy sprawdzające kompatybilność produktu z określonymi normami Liczba klatek na sekundęLiczba klatek na sekundę Progress w menu A, back BProgress w menu A, back B Etc.Etc.

50 Xbox Live! Certyfikacja XBLACertyfikacja XBLA Faza testowaFaza testowa Testy 1:1 – sprawdzenie elementu : TAK/NIETesty 1:1 – sprawdzenie elementu : TAK/NIE Po wykonaniu dochodzi do analizy i zebrania danychPo wykonaniu dochodzi do analizy i zebrania danych W razie Pre-Certu raport odsyłany do wydawcyW razie Pre-Certu raport odsyłany do wydawcy W razie Final-Certu możliwość przejścia do FCTW razie Final-Certu możliwość przejścia do FCT

51 Xbox Live! Certyfikacja XBLACertyfikacja XBLA Functional TestingFunctional Testing Testy mające na celu symulacje zachowania oraz gry typowego graczaTesty mające na celu symulacje zachowania oraz gry typowego gracza FTC – Functional Test CasesFTC – Functional Test Cases Testy typowych możliwości / zachowań graczaTesty typowych możliwości / zachowań gracza Łatwość działania XBL etc.Łatwość działania XBL etc. Specific Game Test PlanSpecific Game Test Plan Do testowania przydzielony zespółDo testowania przydzielony zespół Opracowanie konkretnego planu testowania gryOpracowanie konkretnego planu testowania gry

52 Xbox Live! Certyfikacja XBLACertyfikacja XBLA Functional TestingFunctional Testing Raportowanie błędówRaportowanie błędów Automatyczne – błędy systemowe, typoweAutomatyczne – błędy systemowe, typowe Ręczne – błędy funkcjonalneRęczne – błędy funkcjonalne 3 poziomy błędu3 poziomy błędu CFR – Condition For ResubmissionCFR – Condition For Resubmission Wymagane do poprawyWymagane do poprawy ION – Issues of NoteION – Issues of Note Poważne błędy, nie wymagane do poprawy przed wydaniem gry, ale uznane za znaczące dla wydawcyPoważne błędy, nie wymagane do poprawy przed wydaniem gry, ale uznane za znaczące dla wydawcy SRI – Standar Reporting IssuesSRI – Standar Reporting Issues Typowe błędy, niekoniecznie ważne dla wydawcyTypowe błędy, niekoniecznie ważne dla wydawcy

53 Xbox Live! Certyfikacja XBLACertyfikacja XBLA Functional TestingFunctional Testing CFRCFR Brak możliwości ukończenia gry, bądź etapuBrak możliwości ukończenia gry, bądź etapu Nie działające save / loadNie działające save / load Kasowanie danych gracza bez potwierdzenia i powiadomieniaKasowanie danych gracza bez potwierdzenia i powiadomienia Brak możliwości rozgrywki z nieupdateowaną wersją gryBrak możliwości rozgrywki z nieupdateowaną wersją gry Gra ma zachować spójność rozgrywki podczas aktualizacjiGra ma zachować spójność rozgrywki podczas aktualizacji

54 Xbox Live! Certyfikacja XBLACertyfikacja XBLA Trudny procesTrudny proces KosztownyKosztowny PracochłonnyPracochłonny SkutecznySkuteczny Pomaga platformie jak i wydawcyPomaga platformie jak i wydawcy Lepsze gryLepsze gry Utrzymanie poziomu platformyUtrzymanie poziomu platformy

55 Xbox Live! Community gamesCommunity games Prywatne wydawanie gier na platformie XBLAPrywatne wydawanie gier na platformie XBLA 200, 400, 800 MS Points200, 400, 800 MS Points Odpowiedzialność za jakość produktu spada na twórcęOdpowiedzialność za jakość produktu spada na twórcę Zyski 70:30 – twórca : MSZyski 70:30 – twórca : MS Produkcja gier w XNAProdukcja gier w XNA 50MB – 150MB50MB – 150MB

56 Xbox Live! Community gamesCommunity games Proces walidacji oraz oceniania gry i certyfikacji spada na innych twórców zrzeszonych w systemieProces walidacji oraz oceniania gry i certyfikacji spada na innych twórców zrzeszonych w systemie System Peer-ReviewSystem Peer-Review Wymagany system wstępnej oceny gry przed przejściem jej w tryb RetailWymagany system wstępnej oceny gry przed przejściem jej w tryb Retail Jeśli w czasie playtestów w trybie Peer Review nie zostaną stwierdzone CFRy gra może przejśc w tryb RetailJeśli w czasie playtestów w trybie Peer Review nie zostaną stwierdzone CFRy gra może przejśc w tryb Retail Decyzje podejmują inni twórcy oceniający produktDecyzje podejmują inni twórcy oceniający produkt

57 Xbox Live! Community gamesCommunity games ZałożeniaZałożenia Konsumenci maja dostęp do gier tworzonych przez amatorów, bądź zespoły zdecydowane na ten typ dystrybucjiKonsumenci maja dostęp do gier tworzonych przez amatorów, bądź zespoły zdecydowane na ten typ dystrybucji Twórcy są opłacaniTwórcy są opłacani Dystrybucja na całym terytorium XBLDystrybucja na całym terytorium XBL CC są zintegrowane z systemem obsługi X360CC są zintegrowane z systemem obsługi X360 Łatwość dostępu jak w przypadku XBLAŁatwość dostępu jak w przypadku XBLA Proces produkcji wymaga jedynie XNA 3.0Proces produkcji wymaga jedynie XNA 3.0 Darmowe narzędziaDarmowe narzędzia Visual Studio ExpressVisual Studio Express XNA 3.0XNA 3.0

58 Pytania ?


Pobierz ppt "Platformy dystrybucji Michał Drobot Wprowadzenie do tworzenia gier."

Podobne prezentacje


Reklamy Google