Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wybraliśmy taki temat projektu, ponieważ z naszych obserwacji wynika, że uczniowie często zapominają o zasadach prawidłowego odżywiania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wybraliśmy taki temat projektu, ponieważ z naszych obserwacji wynika, że uczniowie często zapominają o zasadach prawidłowego odżywiania."— Zapis prezentacji:

1

2 Wybraliśmy taki temat projektu, ponieważ z naszych obserwacji wynika, że uczniowie często zapominają o zasadach prawidłowego odżywiania.

3 Co wybierze przeciętny uczeń?

4 Owoce czy słodycze

5 Oczywiście, że ……….. słodycze!!!

6 Wyniki ankiety o zdrowym odżywianiu przeprowadzonej w naszej szkole przedstawiają się następująco: 50 ankietowanych uczniów na pytanie, ile posiłków spożywasz w ciągu dnia ? –dwa (5 osób), –trzy (12 osób), –cztery (17 osób), –pięć (15 osób), –sześć (3 osoby).

7 2. Czy codziennie jesz śniadanie? a) tak (32) b) nie (15) 3. Czy uważasz, że powinno się jeść drugie śniadanie? a)tak (38) b) nie (15) 4. Czy do szkoły zabierasz drugie śniadanie? –zawsze (25) –czasami (19) –nigdy (23)

8 5. Co zabierasz do szkoły na drugie śniadanie? kanapkę (39) owoce (14) słodycze (8) inne 6. Jeżeli otrzymujesz pieniądze na drugie śniadanie, to co za nie kupujesz? –bułkę drożdżową (18) –słodycze (22) –chipsy, chrupki (7) –inne picie, nic

9 7. Czy podjadasz między głównymi posiłkami? a) tak (24) b) nie (22) 8. Co głównie jesz między głównymi posiłkami? słodycze (16) owoce (25) warzywa (5) inne „co się da”

10 9. Jak często jesz owoce i warzywa? 1 raz dziennie (16) 2-3 razy dziennie (26) 4-5 razy dziennie (7) nie jem owoców 10. Jak często jesz słodycze? 1 raz dziennie (14) 2-3 razy dziennie (20) 4-5 razy dziennie (11) nie jem słodyczy (2)

11 11. Jak często jesz ryby? kilka razy w tygodniu (10) raz w tygodniu (18) rzadziej niż raz w tygodniu (15) 12. Czy jesz produkty typu Fast-food (np. hamburgery, hot dogi, pizze) a) tak (37) b) nie (9) 13. Jeśli tak, to jak często jesz produkty typu Fast- food? kilka razy w tygodniu (13) raz w tygodniu (14) raz w miesiącu (18) rzadziej niż raz w miesiącu (5)

12 14. Jak często jesz pieczywo ciemne? jem tylko ciemne pieczywo (4) kilka razy w tygodniu (16) Rzadko (17) 15. Jak często jesz produkty mleczne? często, 5 osób odpowiedziało nigdy 16. Czy uważasz, że się powinno pić mleko w szkole? a) tak (38) b) nie (9)

13 17. Na ile godzin przed snem spożywasz ostatni posiłek? –bezpośrednio przed snem (7) –godzinę przed snem (20) –dwie godziny przed snem (15) –3-4 godziny przed snem (6) 18. Ile litrów płynów wypijasz w ciągu dnia? mniej niż litr (4 szklanki) (16) 1-2 litry (24) powyżej 2 litrów (7)

14 19. Jakie napoje pijesz najczęściej? woda niegazowana (6) herbata (12) soki owocowe (26) napoje gazowane (20) soki owocowo- warzywne (3) soki warzywne (1) inne coca-cola 20. Czy pijesz napoje typu coca-cola, pepsi? a) tak (39) b) nie (10) jeśli tak, to jak często 1-2 razy w tygodniu

15 Wnioski: Jedna trzecia uczniów naszej szkoły nie jada śniadań codziennie. Większość uważa, że powinno jeść się drugie śniadania. Do szkoły zabierają najczęściej kanapkę. Jeżeli otrzymują pieniądze na drugie śniadanie to najczęściej kupują słodycze. Między posiłkami głównie jedzą owoce. Owoce i słodycze jedzą 2-3 razy dziennie. Zdecydowana większość je produkty typu Fast- food. Rzadko natomiast jedzą pieczywo ciemne. Większość osób spożywa ostatni posiłek godzinę przed snem. Często piją coca-cole.

16 To, co jemy teraz, decyduje o tym jak będziemy wyglądali w przyszłości

17 Dlatego na drzwiach prowadzących do naszego szkolnego sklepiku wisiał plakat, który skłaniał do myślenia na temat tego, co wybieramy do jedzenia.

18 22 KWIETNIA DNIEM ZDROWEGO ODŻYWIANIA W NASZEJ SZKOLE

19 Witaminy „Witaminy to substancje egzogenne, które są niezbędne do funkcjonowania organizmu a jednocześnie muszą być podawane z zewnątrz, gdyż organizm nie jest w stanie ich sam wyprodukować. Należy zaznaczyć, że witaminy przyjmowane w naturalnej postaci (np. z owoców czy warzyw) są dużo bardziej wartościowe niż te podawane z pomocą suplementów. Witaminy wpływają na wiele procesów zachodzących w organizmie, regulują i współuczestniczą w: Przemianie tłuszczów i węglowodanów (energia), Działaniu enzymów (regulacja metabolizmu), Odnowie uszkodzonych tkanek (funkcja budulcowa), Tworzeniu hormonów, przeciwciał, krwinek (układ odpornościowy)”. Źródło:

20 Kalorie Kaloria [cal] to historyczna jednostka ciepła (energii) Mówimy, że produkt ma ileś kalorii, natomiast wartość energetyczna jest wyrażana w kcal czyli kilokaloriach. Kilokaloria [kcal] to jednostka o tysiąc razy większa niż kaloria [cal]. Dzięki używaniu kilokalorii [kcal] zamiast kalorii [cal] nie ma potrzeby dopisywania 3 zer na końcu wartości energetycznej – poza tym kaloria [cal] jest bardzo małą jednostką – kilokaloria [kcal] lepiej nadaje się do określanie wartości energetycznej pokarmu. Zwracajmy uwagę na jaką ilość produktu podana jest wartość energetyczna – zawsze na opakowaniu powinna być podana na 100 gram lub 100 mililitrów produktu, czasem również na porcję.

21 Poznajmy ulubieńców młodzieży, napoje typu Cola lub Pepsi: - „przeciętna puszka to ok. 150 kcal i aż 38 g dodanych substancji słodzących! Taki nadmiar słodzików powoduje uszkadzanie szkliwa zębów oraz sprzyja rozwojowi próchnicy! - według badań amerykańskich naukowców, napoje są w 50 % odpowiedzialne za nadmiar kalorii w naszej diecie! Wiele osób nie traktuje wypitego napoju jako źródła kalorii, a jest to przecież tyle kalorii, co posiłek! - kofeina - w małych dawkach korzystna, jednak przy dawce 100 mg/dziennie uzależnia (jedna puszka Coli to 41 mg kofeiny) - jest to szczególnie niekorzystne dla dzieci i młodzieży! - dwutlenek węgla, zawarty w napojach, powoduje wzdęcia, - napoje gazowane zwiększają ryzyko chorób serca i cukrzycy (osoby, które regularnie piją Colę, mają zwiększoną ilość tłuszczu brzusznego, podwyższone ciśnienie krwi, zmniejszoną ilość dobrego cholesterolu), - kwas ortofosforowy (regulator kwasowości) - wypłukuje z organizmu magnez, wapń oraz żelazo! Osłabia więc nasz układ kostno-mineralny! - benzoesan sodu - najbardziej niebezpieczny konserwant, - aspartam - słodzik, nie może być spożywany przez osoby cierpiące na fenyloketonurię. Nadmiar w diecie powoduje: depresję, drażliwość, zmęczenie, palpitacje serca, nudności, problemy z oddychaniem... etc. - karmel amoniakalno-siarczynowy (Cola Light) - u zwierząt powoduje nadmierne skurcze mięśni i zmiany we krwi"[1].[1] [1]

22 Uważaj na konserwanty, barwniki, wzmacniacze smaku, aromaty, regulatory kwasowości itd. ! Są to składniki naszego pożywienia, które uzyskuje się w chemicznych laboratoriach, a nie na polach, w ogrodach czy w sadach. Spotykamy je praktycznie wszędzie. Wystarczy poczytać dokładnie etykiety na opakowaniach produktów, które wkładamy do koszyka w supermarkecie. Znajdziemy na nich wiele trudnych nazw lub znak "E" z przyporządkowaną odpowiednią liczbą. To właśnie one oznaczają konserwanty, barwniki lub inne sztuczne substancje zawarte w produkcie. E E barwniki E E konserwanty E E przeciwutleniacze, stabilizatory, regulatory kwasowości E E zagęszczacze i stabilizatory E E regulatory kwasowości, środki spulchniające, przeciwzbrylające, klarujące, wzmacniacze smaku Źródło:

23 Co to jest GMO? GMO to Genetycznie Modyfikowany Organizm, którego kod genetyczny został sztucznie zmieniony dzięki zastosowaniu inżynierii genetycznej. Tego rodzaju zmiany nie zachodzą w sposób naturalny w środowisku. Najwięcej kontrowersji towarzyszy modyfikacjom genetycznym polegającym na wprowadzeniu do danego organizmu roślinnego genu pochodzącego z innego gatunku. Tak powstają „rośliny transgeniczne” używane m.in. do produkcji żywności i pasz dla zwierząt. Produkty zawierające składniki modyfikowane genetycznie znajdują się praktycznie w każdym sklepie i my – konsumenci, często nie wiedząc o tym, kupujemy je i spożywamy. Warto zapoznać się z problematyką GMO, aby wiedzieć, czym jest żywność modyfikowana genetycznie i dokonywać świadomych wyborów. Źródło:

24 Odżywiaj się zdrowo!!!


Pobierz ppt "Wybraliśmy taki temat projektu, ponieważ z naszych obserwacji wynika, że uczniowie często zapominają o zasadach prawidłowego odżywiania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google