Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał."— Zapis prezentacji:

1 Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipnicy ID grupy: 96/54 Opiekun: Helena Szada Borzyszkowska Kompetencja: Matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Odżywiaj się zdrowo zapobiegaj chorobom Semestr/rok szkolny: V/2012

3 SPIS TREŚCI I Dane informacyjne. II Przebieg projektu: 1. Pozyskanie i przetworzenie informacji związanych ze zdrowiem i chorobami człowieka. 2. Pozyskanie i opracowanie informacji związanych z odżywianiem się. 3. Opracowanie jadłospisu dostosowanego do potrzeb organizmu. 4. Badanie właściwości produktów odżywczych. 5. Opracowanie zasad zdrowego trybu życia 6. Interpretacja danych związanych z głodem i niedożywieniem. III Podsumowanie projektu. IV Bibliografia.

4 RAK GARDŁA Występuje u osób w wieku oraz powyżej 60 lat. Powstaniu choroby sprzyja palenie papierosów i picie alkoholu. Objawy: uczucie zatkanego nosa, trudności w oddychaniu przez nos, krwawienie z nosa, zatykanie jednego ucha narastające przy połykaniu, bóle głowy. Po wystąpieniu przynajmniej jednego z objawów, utrzymującego się przynajmniej 3 tygodnie, należy udać się do lekarza laryngologa.

5 PYLICA PŁUC Pylica płuc występuje u ludzi z dużych miast przemysłowych oraz u górników. Jest ona spowodowana wdychaniem zbyt wielu pyłów. Objawy: częste stany zapalne oskrzeli; kaszel z odpluwaniem plwociny; duszność; rozedma płuc; niewydolność krążenia prawokomorowa.

6 ASTMA OSKRZELOWA Astma występuje u ludzi ze wszystkich grup wiekowych. Objawy: Nagłe napady duszności połączone z pogłębionym oddychaniem ; Suchy kaszel; Oddech, w którym słychać wyraźne świsty; Ucisk w klatce piersiowej; Uczucie braku powietrza.

7 OBLICZANIE WSKAŹNIKA MASY CIAŁA BMI = masa ciała w [kg] : wzrost w [m2] Wskaźnik BMI, każdego ucznia z naszej grupy mieścił się w normie.

8 INTERPRETACJA WSKAŹNIKA BMI Jeżeli wartość BMI jest mniejsza od 18,5 wskazuje to na Twoją niedowagę. Konieczne jest dożywienie organizmu. Wartość BMI w przedziale 18,5-24,9 wskazuje na Twoją prawidłową wagę. Wartość BMI w przedziale 25-29,9 oznacza nadwagę. Nie jest to jeszcze otyłość, ale powinnaś zmniejszyć masę Twojego Ciała. Wartość BMI w przedziale 30-34,9 oznacza otyłość I stopnia. Przy otyłości I stopnia prawie dwukrotnie zwiększa się prawdopodobieństwo zachorowania na choroby cywilizacyjne: cukrzyca, choroby serca, miażdżyca. Wartość BMI w przedziale 35-39,9 pokazuje otyłość II stopnia. Przy otyłości II stopnia ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne zwiększa się aż trzykrotnie! Jeżeli wartość BMI jest powyżej 40 to otyłość III stopnia zagraża Twojemu życiu!

9 KONSEKWENCJE NIEDOWAGI kłopoty z trawieniem; alergia; zaburzenia hormonalne; depresja ; zaburzenia odżywiania; zagrożenie chorobami psychicznymi; choroby nowotworowe; Niedowaga – stan niedoboru masy ciała.

10 ANOREKSJA Zaburzenie odżywiania się, polegające na celowej utracie wagi wywołanej i podtrzymywanej przez osobę chorą. Obraz własnego ciała jest zaburzony, występują objawy dysmorfofobii. Lęk przybiera postać uporczywej idei nadwartościowej, w związku z czym pacjent wyznacza sobie niski limit wagi. Dotyczy przeważnie dziewcząt i kobiet w wieku 10–13 lat oraz

11 JAK ROZPOZNAĆ CHOROBĘ? Utrata wagi lub brak przybierania na wadze w okresie wzrostu. Silny lęk przed przybieraniem na wadze. Zakłócenia wizerunku własnego ciała, wymiarów, sylwetki. Brak trzech kolejnych miesiączek.

12 POWIKŁANIA MEDYCZNE Niskie, nieregularne tętno i niskie ciśnienie krwi; Hipoglikemia- niski poziom cukru we krwi; Hipotermia- obniżenie temperatury ciała; Amenorrhea- zatrzymanie miesiączkowania; Niedobór estrogenu; Zaburzenia pracy nerek; Zaburzenia pracy układu pokarmowego ; Skórę pokrywa meszek jak u niemowlęcia; Kształt twarzy jak u wiewiórki.

13 KONSEKWENCJE OTYŁOŚCI Otyłość– patologiczne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie. nietolerancja glukozy i oporności na insulinę; nadciśnienie tętnicze; wzrostu stężenia cholesterolu we krwi; bezdech nocny oraz astma; kamica pęcherzyka żółciowego; żylaki kończyn dolnych; odparzenia oraz rozstępy; zachorowanie na nowotwory;

14 BULIMIA Bulimia (zaburzenie dożywiania)- inaczej zwana jest wilczym głodem, przez napady żarłoczności i brak kontroli nad ilością spożytego pożywienia. Osoby chore na bulimię boją się przytyć, dlatego jedzenie jest dla nich wrogiem. Gdy ulegną pokusie ciągle jedzą i jedzą. Atak kończy się wywoływanymi wymiotami.

15 JAK ROZPOZNAĆ CHOROBĘ? Często powtarzające się zjadanie wielkiej ilości pożywienia w krótkim czasie; Poczucie braku kontroli podczas objadania się; Regularne wywoływanie wymiotów; Trwała, przesadna troska o wagę i wymiary ciała; Co najmniej dwie sesje objadania się i przeczyszczania na tydzień przez trzy miesiące.

16 ROZKŁAD WRTOŚCI ENERGETYCZNEJ POŻYWIENIAW CIĄGU DNIA Jednym z warunków bycia zdrowym jest racjonalne żywienie. Optymalnym wyjściem jest pięć posiłków dziennie, ale nie do syta. Procentowy rozkład wartości energetycznej z pożywienia powinien przedstawiać się następująco: -śniadanie – 25% -drugie śniadanie – 10% -obiad – 40% -podwieczorek – 10% -kolacja – 15%

17 PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS DLA OSOBY O DZIENNYM ZAPOTRZEBOWANIU OKOŁO 2800 KCAL Produkt Wartość energetycznaSuma Śniadanie 4x kromka chleba 3x parówka 1x ogórek konserwowy 4*80kcal=320kcal 3*120kcal=360kcal 1*30kcal=30kcal 710kcal D. śniadanie 1x jogurt 1x banan 1x pomarańcza 1*120kcal=120kcal 1*120kcal=120kcal 1*40kcal=40kcal 280kcal Obiad 3x kotlet mielony 1x ziemniaki (średnia porcja) 1x surówka z marchwi i kapusty 1x rosół (talerz) 3*240kcal=720kcal 1*100kcal=100kcal 1*50kcal=50kcal 1*150kcal=150kcal 1120kcal Podwieczore k 2x jabłko 1x kisiel (szklanka) 1x marchew surowa 2*75kcal=150kcal 1*100kcal=100kcal 1*30kcal=30kcal 280kcal Kolacja 1x kromka chleba 2x plaster sera 3x szklanka mleka 1x pomidor 1*80kcal=80kcal 2*30kcal=60kcal 3*80kcal=240kcal 1*30kcal=30kcal 410kcal

18 JADŁOSPIS KOLEŻANKI Z NASZEJ GRUPY O ZAPOTRZEBOWANIU 2800 KCAL ProduktWartość energetyczna Suma Śniadanie 1x bułka 1x plaster sera 1x szklanka herbaty 1*270kcal=270kcal 1*30kcal=30kcal 1*2kcal=2kcal 302kcal D. śniadanie 1x rogalik „7days” 1x sok „Cymes” 1*440kcal=440kcal 1*120kcal=120kcal 560kcal Obiad 1x kotlet schabowy 1x ziemniaki (średnia porcja) 1x surówka z marchwi i kapusty 3x liść sałaty 1*240kcal=240kcal 1*100kcal=100kcal 1*50kcal=50kcal 3*2kcal=6kcal 396kcal Kolacja 2x kromka chleba 4x plaster szynki 1x jabłko 2*80kcal=160kcal 4*25kcal=100kcal 1*75kcal=75kcal 335kcal Późna kolacja 1x jogurt 1x musli z mlekiem (miska) 1*120kcal=120kcal 1*330kcal+1*160kcal=330kcal+160kcal=490kcal 610kcal

19 WNIOSKI Sumując wartości energetyczne ze wszystkich posiłków z jadłospisu naszej koleżanki, otrzymujemy wartość 2203 kcal. To o prawie 600 kcal mniej od wartości optymalnej. Skutkiem niedożywienia jest oczywiście niedowaga, ale również depresja, apatia czy rozdrażnienie. Inną rzeczą, którą widać na tych jadłospisach, jest fakt, że słodkie przekąski, jak rogalik „7days” dają organizmowi więcej energii niż całe śniadanie. Są to jednak tzw. „puste” kalorie. Długotrwałe bazowanie na tego typu produktach może doprowadzić do niedoboru niektórych witamin.

20 WARTOŚĆ ODŻYWCZA WYBRANYCH PRODUKTÓW (w 100g) produkt spożywczybiałkowęglowodanytłuszcz serek wiejski112,43 kukurydza2,925,81,4 żelki pico-balla3,377,54,3 michałki białe10,35033,2 tuńczyk2500,5 mleko 1,5%34,71,5

21 WARTOŚĆ ENERGETYCZNA (w kcal) WYBRANYCH PRODUKTÓW SPOŻYWCZYCH produkt spożywczy wartość energetyczna w kcal serek wiejski81 kukurydza381 żelki pico-balla365 michałki białe542 tuńczyk105 mleko 1,5%44

22 SKŁADNIKI ODŻYWCZE - PIRAMIDA ŻYWNOŚCI Składniki odżywcze są to związki występujące w produktach spożywczych zarówno pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego, które po spożyciu ulegają strawieniu i przyswojeniu (jedynie błonnik jest nieprzyswajalny prze człowieka).

23 SOLE MINERALNE Niedobór: Obniżona odporność na stres Aktywuje enzymy odpowiedzialne za działanie układu nerwowego i mięśniowego prawidłowe Magnez Mg Regulacja równowagi osmotycznej komórek, ma udział w przewodzeniu impulsów nerwowych Sód Na Niedobór: bladość skóry, łamliwość paznokci, bóle stawów. Niedobór: Odwodnienie organizmu Jeden z podstawowych składników budujących kości Wapń Ca Deformacja i łamliwość kości, krzywica Składnik niektórych hormonów, enzymów i białek Siarka S Niedobór: Zasadniczy składnik cząsteczek hemoglobiny Żelazo Fe Niedobór: Anemia

24 SKŁADNIKI POKARMOWE Węglowodany Tłuszcze Białka Sole mineralne i witaminy Węglowodany są głównym źródłem energii dla organizmu Zapasowy materiał energetyczny Związki chemiczne, pełniące funkcje budulcowe w komórkach Są regulatorami procesów życiowych oraz pełnią funkcje budulcowe

25 BADAMY ZAWARTOŚĆ SKROBI I TŁUSZCZU W WYBRANYCH PRODUKTACH ryż prażynki z ziemniaka jogurt skrobia tłuszcz Jodyna zabarwiła produkty zawierające skrobię. Po produktach zawierających tłuszcz na kartce pozostała biała plama.

26 Nazwa dodatku E280 – kwas propionowy E320 – butylohydroksyanizol -E951 - aspartam Szkodliwość Może być przyczyną raka żołądka źle wpływa na poziom cholesterolu i pracę wątroby -może być przyczyną guza mózgu Występowanie Dodawany do chleba i ciastek Dodawany jest do tłuszczów i gum do żucia Produkty typu „light” DODATKI ŻYWNOŚCIOWE WYWOŁUJĄCE CHOROBY NOWOTWOROWE

27 ŚRODOWISKO LOKALNE A ODŻYWIANIE POZYTYWNE Spożywanie ryb z okolicznych jezior. Samodzielne przygotowywanie potraw. Ekologiczne uprawy. Spożywanie owoców i warzyw z ekologicznych upraw w przydomowych ogródkach. Zbieranie i spożywanie grzybów, jagód, żurawin z pobliskich lasów. NEGATYWNE Spożywanie dużej ilości tłustego mięsa. Mało aktywny tryb życia. Coraz częstsze spożywanie napojów zawierających konserwanty.

28 PAPIEROSY A ZDROWIE Wykonane przez nas foldery mają pokazać szkodliwość i skutki palenia papierosów.

29 NARKOTYKI A ZDROWIE Wykonane przez nas foldery mają pokazać szkodliwość i skutki zażywania narkotyków.

30 UPRAWIANIE SPORTU = ZDROWY STYL ŻYCIA WagaOdległośćCzasEnergia zużyta 66 kg25 km1 h653 kcal 66 kg30 km 2 h 1069 kcal 50 kg25 km1 h495 kcal 50 kg30 km2 h810 kcal 100 kg25 km1 h990 kcal 100 kg30 km2 h1620 kcal Zużycie energii podczas jazdy rowerem z uwzględnieniem masy ciała, czasu jazdy i odległości Uprawianie sportu gwarantuje zachowanie zdrowia i dobrego samopoczucia przez długie lata, a uprawianie jogi – już w szczególności. Aktywność fizyczna Masa ciała (kg) Badminton4,96,99,5 Piłka ręczna7,210,314,2 Piłka nożna6,89,813,4 Siatkówka2,73,64,9 Spacer4,05,77,8 Wydatek energetyczny w wybranych dyscyplinach sportowych w zależności pd masy ciała (w kcal/min)

31 ZASADY ZDROWEGO STYLU ŻYCIA Nie pal i nie pij alkoholu! Nie zatruwaj organizmu szkodliwymi toksynami! Zachowaj optymistyczny i otwarty na nowości sposób myślenia! Trzymaj się z daleka od stale narzekających ludzi. Śmiej się często i serdecznie! Pielęgnuj swoje marzenia! Przestrzegaj zasad racjonalnego żywienia! Znajdź chwilę na relaks i zdrowy sen! Pielęgnuj przyjaźnie i kontakty z bliskimi! Uprawiaj sport! Przebywaj dużo na świeżym powietrzu!

32 ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA Spożywaj odpowiednią ilość zróżnicowanego pożywienia ! Produkty zbożowe powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających dużo cholesterolu. Mięso spożywaj z umiarem. Codziennie jedz pięć porcji warzyw. Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy. Ograniczaj spożycie soli! Wykonuj badania okresowe! Nasze zdrowe i pyszne sałatki.

33 OBSZARY GŁODU NA ŚWIECIE WG ŚWIATOWEJ ORGANIZACJI ZDROWIA % głodującej ludności Z powodu głodu na świecie co sześć sekund umiera jedno dziecko.

34 GŁÓD NA ŚWIECIE Przyczyny eksplozja demograficzną w krajach rozwijających się; wolne tempo rozwoju rolnictwa; konflikty zbrojne; klęski żywiołowe; niesprawiedliwy podział żywności; błędne decyzje polityczne; niewspółmierny wzrost liczby ludności do przyrostu żywności; nieodpowiednie magazynowanie i przechowywanie produktów rolnych i żywnościowych; Sposoby walki pomoc humanitarna; wysyłanie żywności; modernizacja rolnictwa; udzielanie kredytów; udostępnienie krajom rozwijającym się nowoczesnych technologii rolniczych; podnoszenie kwalifikacji rolników; powiększenie obszaru gruntów rolnych;

35 PODSUMOWANIE WYKŁADY PODCZAS ZAJĘĆ OSTATNIE ZAJĘCIA SPOTKANIE Z PANIĄ PEDAGOG

36 BIBLIOGRAFIA Martha M. Jablow – „Anoreksja, bulimia, otyłość” Irena Gumowska – „Bądź zdrów – Smacznego!”

37 Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał."

Podobne prezentacje


Reklamy Google