Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TURYSTYKA KULINARNA SPOSOBEM NA PROMOCJĘ REGIONU CZY KULTYWOWANIE STEREOTYPU? Dr Piotr Geise Kielce 9.04.2015.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TURYSTYKA KULINARNA SPOSOBEM NA PROMOCJĘ REGIONU CZY KULTYWOWANIE STEREOTYPU? Dr Piotr Geise Kielce 9.04.2015."— Zapis prezentacji:

1 TURYSTYKA KULINARNA SPOSOBEM NA PROMOCJĘ REGIONU CZY KULTYWOWANIE STEREOTYPU? Dr Piotr Geise Kielce

2 TURYSTYKA TO: wytwarzanie i konsumowanie usług, ale też podtrzymywanie stereotypów bazujących na rytuałach, gdzie turysta to świecki pielgrzym w poszukiwaniu mitu, a może, mimo wszystko, jest to l spotkanie kultur, które może być zarówno dialogiem, jak i zderzeniem kultur

3 TURYSTA Z NIEMIEC w 2014 r. : wygenerował ponad 70 mln podróży zagranicznych ok. 55 mln. osób, czyli 77 % niem. społeczeństwa powyżej 14 roku życia odbyło najmniej jedną podróż turystyczną nie krótszą niż 5 dni, w sumie takich podróży zrealizowano ponad 70 mln. 72 mln., tzw. krótkich podróży, czyli tych trwających 2-3 noce 70 mld. Euro - wydano na podróże zagraniczne 31% - wypoczywa w Niemczech; l 37% - basen Morza Śródziemnego; 14% - w Europie Zach.; 7% - w Europie Śr.-Wsch (2% w Polsce); 3% - w Skandynawii i 8% - pozostałe części świata

4 TURYSTYKA KULINARNA W KONTEKŚCIE INNYCH FORM TURYSTYKI Źródło: opracowanie własne TURYSTYKA KULINARNA Turystyka niszowa enoturystyka ekoturystyka Turystyka wiejska Turystyka kulturowa Turystyka miejska Turystyka gastronomiczna Turystyka rzeczna

5 TURYSTYKA KULINARNA: przyczynia się do rozwoju lokalnego żywność i kultura jedzenia może stać się esencją tożsamości destynacji kulinaria są przejawem niematerialnego dziedzictwa i częścią promocji regionu smakowanie lokalnej kuchni (dosłownie i w przenośni) to forma edukacji turysty procesy globalizacji mogą prowadzić do zaniku autentyczności i oryginalności l (kuchnia fusion)

6 W Niemczech działa niespełna 10 tys. biur podróży i agencji turystycznych = największa liczba w przeliczeniu na 1 mieszkańca W Europie! Przeszło 67 tys. tam zatrudnionych osób ma dostęp do specjalistycznej prasy, która poza informacjami powinna w założeniu kreować nowe trendy i być źródłem kompetentnej wiedzy na temat wszelkich, również tych niszowych segmentach turystyki. Cz rzeczywiście tak jest?!

7 Jedna destynacja - jedno i to samo czasopismo, jeden i ten sam odbiorca, czyli pracownik biura podróży, ale dwie odmienne perspektywy i tym samym odmienny komunikat informacyjny. Raz jest ważne jak wabił się labrador, który 15 lat temu pomógł znaleźć przeszło kilogramową truflę, a dla innego autora ważny jest np. kontekst historyczny i przeobrażenia na Istrii jakie zaszły od rozpadu Jugosławii. l Raz akcentuje się agroturystykę i płynące z niej korzyści przy okazji podając zarówno możliwości poznania kulinariów zarówno tych serwowanych w gospodach, jak i w ekskluzywnych obiektach, a w innym przypadku przekaz jest powierzchowny, bez zrozumienia tematu.

8 PRZEŁAMUJĄC STREOTYPY zawodowe jak i te odnośnie destynacji Majorka to nie tylko turystyka all inclusive! Była stewardesa produkuje... zielone powidła i wytwarza żółte wino we fr. Jurze

9 JEDNAK...NIE MOŻE ZABRAKNĄĆ STEREOTYPU NA TYM KULINARNYM TORCIE ! CZYM BYŁABY RELACJA Z CYPRU BEZ OPISU „SKRZYPIACEGO”, PODAWANEGO NA CIEPŁO SERA HALLUMI! BRAKUJE TYLKO PRZYDOMOWYCH GORZELNI ! TYROL BEZ WYPASU BYDŁA - TO TAK, JAK SZAWAJCARIA BEZ KROWY W MILKA DESIGN!

10 Obłaskawiona egzotyka Kuchnia Dalekiego Wschodu nie oznacza Jedności! Koreańskie kulinaria różnią się od tych np... z Tajlandii czy też Japonii. Czytelnik dowiaduje się o zasadności pikantności tamtejszych potraw, takich jak Kimchi (zimą wieją mroźne wiatry, a domy nie mają ogrzewania-organizm potrzebuje rozgrzewających potraw). Aspekt poznawczy- za sprawą portugalskich żeglarzy w XVI w. (via Chiny) przywędrowały do Europy papryczki chili, czosnek i imbir.

11 TURYSTYKA KULINARNA W WERSJI DLA POKOLENIA Y i HIPSTERÓW

12 WNIOSKI 1. Poznanie nowej rzeczywistości poprzez kulinaria wymaga zaangażowania, wyjścia poza standardową ofertę dla przeciętnego turysty, by przygoda z jedzeniem mogła być elementem autentycznego „smakowania” obcej kultury. 2. Różnice kulturowe i odmienny marketing turystyczny to nie tylko domena podróży do egzotycznych destynacji (enoturystyka w dolinie Duero na północy Portugalii). 3. Sprowadzenie omawiania potraw do rytuału odziera kulturę jedzenia z jej mistyki i tym samym pozbawia chęci do dotarcia do ich kulinarnych źródeł, do lokalności danej kuchni - tak z reguły się dzieje gdy autor publikacji nie ma potrzebnych kompetencji do rozumienia specyfiki problemu, jakim jest turystyka kulinarna.

13 1.4. Oferta turystyczna może zostać przełożona na język jedzenia, a oferta kulinarna na język podróżowania po świecie – podróżowanie to smakowanie różnorodności świata, a obcowanie z odmienną kulturą jedzenia to poznawanie nowych obszarów własnej zmysłowości - jednak ta szczytna idea z reguły legnie w „globalizacyjnych gruzach”, bowiem większość przekazów skierowanych do pracowników branży turystycznej zawiera w sobie powierzchowność przekazu i bazuje na stereotypowym postrzeganiu świata Przygotowując kampanię medialną powinno się wpierw dokonać weryfikacji kompetencji potencjalnych uczestników wyjazdów studyjnych, by rzeczywiście późniejszy przekaz medialny stał się zachętą do odwiedzenia naszej destynacji.

14 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ! dr Piotr Geise


Pobierz ppt "TURYSTYKA KULINARNA SPOSOBEM NA PROMOCJĘ REGIONU CZY KULTYWOWANIE STEREOTYPU? Dr Piotr Geise Kielce 9.04.2015."

Podobne prezentacje


Reklamy Google