Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ opracowała Marta Franczak spec. public relations oraz doradca rodzinny.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ opracowała Marta Franczak spec. public relations oraz doradca rodzinny."— Zapis prezentacji:

1 AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ opracowała Marta Franczak spec. public relations oraz doradca rodzinny

2 ZŁOTA ZASADA NR 1 ZROZUMIEĆ SIEBIE Drogą do akceptacji uczuć cudzych jest akceptacja uczuć własnych.

3 ALE OD CZEGO ZACZĄĆ?

4 ZŁOTA ZASADA NR 2 ZDYSTANSOWAĆ SIĘ Od uczuć nie da się trzymać z daleka ale trzeba na nie patrzeć z dystansem.

5 ZŁOTA ZASADA NR 3 NIE MA MOŻLIWOŚCI NIEDOŚWIADCZANIA UCZUĆ Zarówno pojawienie się, jak natężenie i czas panowania w nas uczuć nie zależy od naszej woli.

6 ZŁOTA ZASADA NR 4 NAD REAKCJAMI PANUJE CZŁOWIEK NIE UCZUCIA Od naszej woli zależy wybór sposobu reagowania pod wpływem określonych uczuć.

7 ZŁOTA ZASADA NR 5 NIE MA UCZUĆ DOBRYCH ANI ZŁYCH, POZTYWNYCH CZY NEGATYWNYCH Są uczucia miłe w przeżywaniu i uczucia przykre w przeżywaniu.

8 ZŁOTA ZASADA NR 6 UCZUCIA SĄ MANIFESTACJĄ POTRZEBY Często korzystaj z wewnętrznego pogotowia refleksyjnego

9 PRZYKŁAD I Jak zrozumieć gniew wobec jakiegoś zachowania męża/żony, którego/którą przecież kochasz? Jaką potrzebę ujawnia ten gniew? Może potrzebę wypoczynku – jesteś zmęczony/zmęczona, może poczucie bezpieczeństwa – jesteś sfrustrowany/a sytuacją zawodową, może potrzebę uwagi – brak wspólnie spędzanego ostatnio czasu? WEWNĘTRZNE POGOTOWIE REFLEKSYJNE

10 PRZYKŁAD II Jak zrozumieć rozdrażnienie w stosunku do dziecka, które jest dla ciebie wielką wartością? Jaką potrzebę ujawnia to rozdrażnienie? Może dziecko pozbawia cię potrzebnego spokoju, zakłóca zasłużony wypoczynek, czy niszczy owoc twej pracy, np. ład w mieszkaniu? WEWNĘTRZNE POGOTOWIE REFLEKSYJNE

11 PRZYKŁAD III Jak zrozumieć smutek, którego doświadczasz na początku swego małżeństwa, będąc z ukochanym człowiekiem? Jaką potrzebę ujawnia ten smutek? Może tęsknisz za domem rodzinnym? Może brakuje ci domowego gwaru, o który trudno jak mieszka się tylko we dwoje? WEWNĘTRZNE POGOTOWIE REFLEKSYJNE

12 ZŁOTA ZASADA NR 7 IDENTYFIKACJA UCZUĆ Niezwykle ważne jest nauczenie się nazywania tego co się czuje.

13 PRZYKŁADY Mówiąc: „Czy uważasz, że byłeś dostatecznie uprzejmy wobec mojej mamy?” co czujesz? Może niezadowolenie? Mówiąc: „Uspokój się” co czujesz? Może gniew, niezadowolenie, irytację? Mówiąc „Nie wykazałaś się zbytnim taktem w tej sytuacji.” co czujesz? Może zawód, rozczarowanie, żenadę?

14 PRZYKŁADY c.d. Mówiąc: „No, jak już ty się za to zabierzesz, to…” co czujesz? Może poczucie wyższości, rozczarowanie? Mówiąc: „W naszym zawodzie tak się nie postępuje” co czujesz? Może oburzenie, zaskoczenie? Mówiąc „Powinieneś był przewidzieć te trudności” co czujesz? Może rozczarowanie, zawód, zwątpienie?

15 ZŁOTA ZASADA NR 8 WYRAŻAJ SWOJE UCZUCIA BEZPOŚREDNIO A NIE POŚREDNIO Komunikat bezpośredni to przez „ja”. Komunikat pośredni to przez „ty”.

16 PRZYKŁADY Komunikat pośredni, błędny: „Czy uważasz, że byłeś dostatecznie uprzejmy wobec mojej mamy?” Komunikat bezpośredni, właściwy: „Nie jestem zadowolona z tego, w jaki sposób zachowałeś się wobec mojej mamy.” Komunikat pośredni, błędny: „Uspokój się wreszcie!” Komunikat bezpośredni, właściwy „Drażni, denerwuje mnie to co robisz w tym momencie.”

17 PRZYKŁADY c.d. Komunikat pośredni, błędny: „Nie umiesz obchodzić się z pieniędzmi.” Komunikat bezpośredni, właściwy: „Obawiam się, że nie starczy nam do końca miesiąca. Martwi mnie to.” Komunikat pośredni, błędny: „Jesteś bezwzględny i niesprawiedliwy.” Komunikat bezpośredni, właściwy „Boję się, kiedy tak do mnie mówisz. Czuję się potraktowana niesprawiedliwie.”

18 PRZYKŁADY c.d.n. Komunikat pośredni, błędny: „Dobrze wychowany człowiek nie spóźnia się.” Komunikat bezpośredni, właściwy: „Nie lubię jak się spóźniasz. Niecierpliwię się wtedy bardzo.” Komunikat pośredni, błędny: „Przestań nazywać mnie dziecinką.” Komunikat bezpośredni, właściwy „Drażni mnie i rani kiedy nazywasz mnie dziecinką.”

19 WAŻNY WNIOSEK Pośrednie wyrażanie uczuć okazuje się zabójczą dla więzi trucizną w relacjach międzyludzkich. Pośrednie wyrażanie uczuć sprawia, że samo uczucie pozostaje ukryte przed samym przeżywającym jak i obwinianym przez niego rozmówcą. Warto zainwestować czas w naukę IDENTYFIKACJI UCZUĆ.

20 KOLEJNY WAŻNY WNIOSEK Wybór i wyuczenie bezpośredniego wyrażania uczuć pozwala zmienić atmosferę wielu rozmów; mówiąc o swoich uczuciach nie ranimy tych z którymi rozmawiamy, nie wyzwalamy w nich reakcji obronnych, np. zbędnego usprawiedliwiania się czy obronnego ataku.

21 Materiał został opracowany na podstawie rozdziałów: Uczucia oraz Ja i moje uczucia w: „ABC psychologii komunikacji” Elżbieta Sujak, Wydawnictwo WAM 2006 Dziękuję za uwagę opracowała: Marta Franczak spec. public relations i doradca rodzinny

22 Pomoc Duchowa


Pobierz ppt "AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ opracowała Marta Franczak spec. public relations oraz doradca rodzinny."

Podobne prezentacje


Reklamy Google