Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych"— Zapis prezentacji:

1 wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych
MONTER MECHATRONIK wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

2 MONTER MECHATRONIK Multimedialna charakterystyka zawodu
Nazwa zawodu: MONTER MECHATRONIK Kod zawodu w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego: 725[03] Kod zawodu w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy: Na wesoło

3 NA WESOŁO Monter, chemik i informatyk jadą jednym samochodem. Nagle silnik prycha, buczy, silnik gaśnie, auto staje. To coś z silnikiem – mówi monter. Myślę, że paliwo jest złej jakości – stwierdza chemik. Wysiądźmy i wsiądźmy, może to pomoże – mówi informatyk. Powrót

4 Syntetyczny opis zawodu i środowisko pracy
Czy wiesz, że monter mechatronik: Montuje, uruchamia, użytkuje, konserwuje i naprawia urządzenia i systemy mechatroniczne, wykorzystując wiedzę związaną z mechaniką, energoelektroniką, informatyka, pneumatyką, hydrauliką, robotyką, techniką mikroprocesorową i automatyką. Wykonuje prace w halach produkcyjnych, warsztatach bądź laboratoriach. Wykonuje prace w pomieszczeniach czystych, z odpowiednią temperaturą i oświetleniem. W czasie pracy narażony jest na działanie fal elektromagnetycznych. Pracuje w warunkach narażonych na działanie promieni rentgenowskich. Ma kontakt z substancjami alergicznymi. Narażony jest na zatrucie oparami metali powstającymi przy lutowaniu.

5 Praca własna… Po zapoznaniu się z powyższym opisem zawodu i środowiska pracy z pewnością znalazłeś sformułowania niezrozumiałe dla Ciebie. Wypisz je, a następnie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, postaraj się wyjaśnić znaczenie tych sformułowań. W tym celu najlepiej porozmawiaj z osobami zatrudnionymi w zawodzie lub poszukaj samodzielnie informacji w Internecie. Efekty pracy udokumentuj poprzez stworzenie własnej rozszerzonej wersji charakterystyki zawodu. Może to być teczka, do której włożysz wszystkie, Twoim zdaniem ważne, informacje dotyczące zawodu. Uwaga: Podobnie postąp, kiedy będziesz zapoznawał się z treścią kolejnych slajdów. Na wesoło

6 NA WESOŁO Baco, czy można tu gdzieś kupić części zamienne do samochodu? – pyta młody monter. Zaraz za wioską jest ostry zakręt nad urwiskiem, a części leżą na dole… Powrót

7 Zadania i umiejętności zawodowe
Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i urządzeń mechanicznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i urządzeń pneumatycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i urządzeń hydraulicznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych. Wykrywa podstawowe błędy montażowe i instalacyjne urządzeń i systemów mechatronicznych. Podłącza i uruchamia urządzenia mechatroniczne oraz wykonuje niezbędne regulacje. Wykonuje naprawy i konserwacje urządzeń i systemów mechatronicznych. Użytkuje urządzenia i systemy mechatroniczne.

8 Czyta rysunki techniczne oraz schematy różnych układów.
Rozpoznaje elementy i podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne, pneumatyczne i hydrauliczne urządzeń i systemów mechatronicznych. Dobiera elementy do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych. Montuje i demontuje urządzenia i systemy mechatroniczne. Naprawia i konserwuje urządzenia i systemy mechatroniczne. Pracuje z oprogramowaniem niezbędnym do pracy urządzeń i systemów mechatronicznych. Montuje i demontuje instalacje, elementy i układy pneumatyczne i hydrauliczne. Posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych. Na wesoło Praca własna… Uwaga: W podanych powyżej tekstach dotyczących zadań i umiejętności zawodowych z pewnością pojawiły się nowe niezrozumiałe sformułowania, spróbuj je rozszyfrować, korzystając z pomocy rodziców, nauczyciela, doradcy zawodowego, Internetu, literatury

9 NA WESOŁO Powrót Wsiada monter do taksówki. Taksówkarz pyta:
Dokąd jedziemy? Zapytano kiedyś Einsteina, z jakich zagadnień będzie egzaminował uczniów. Profesor odpowiedział: – Pytania będą takie same, jak w ubiegłym roku. v Ależ, profesorze, przecież to szalone ułatwienie! – Nic podobnego. Pytania są wprawdzie takie same, ale prawidłowe odpowiedzi, zupełnie inne. Powrót

10 Podstawowe narzędzia pracy w zawodzie
Do pracy w zawodzie montera mechatronika niezbędne są: Nazwa narzędzia Opis czujnik (np. dotyku) narzędzie, będące najczęściej elementem składowym większego układu, którego zadaniem jest wychwytywanie sygnałów z otaczającego środowiska, rozpoznawanie i rejestrowanie ich przetwornik urządzenie dokonujące przekształcenia danej wielkości na inną wielkość według określonej zależności i z pewną dokładnością silnik prądu stałego jest silnikiem elektrycznym zasilanym prądem stałym i służy do zamiany energii elektrycznej na energię mechaniczną multimetr urządzenie pomiarowe mające możliwość pomiaru różnych wielkości fizycznych oscyloskop przyrząd elektroniczny służący do obserwowania, obrazowania i badania przebiegów zależności pomiędzy dwiema wielkościami elektrycznymi bądź innymi wielkościami fizycznymi reprezentowanymi w postaci elektrycznej

11 Cechy psychofizyczne Test samooceny 1/3
Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie montera mechatronika, powinniśmy przede wszystkim wziąć pod uwagę swoje możliwości, cechy osobowości, temperamentu, swoje zainteresowania, uzdolnienia i wymagania fizyczne. Przed przystąpieniem do testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst z cechami psychofizycznymi oraz wymaganiami fizycznymi i zdrowotnymi, a następnie oceń siebie pod kątem ich spełniania. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu zaznaczać nieprawdy, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Praca własna… Uwaga: W podanych treściach jest prawdopodobnie dużo nowych niezrozumiałych sformułowań, spróbuj je rozszyfrować

12 Cechy psychofizyczne – test samooceny 2/3 Lp.
Cechy osobowości, wymagania fizyczne Tak Nie 1. Czy jesteś sprawny fizycznie? 1 2. Czy dobrze widzisz z daleka i z bliska? 3. Czy odróżniasz kształty? 4. Czy pracując, potrafisz być skoncentrowany? 5. Czy możesz powiedzieć o sobie, że potrafisz pracować w zespole? 6. Czy wykonujesz swoją pracę dokładnie? 7. Czy interesują Cię nowinki techniczne? 8. Czy interesują Cię nowinki informatyczne? 9. Czy interesujesz się geometrią? 10. Czy jesteś spostrzegawczy? Dodaj wszystkie punkty i w okienku zapisz wynik. Razem punktów: Lp. Cechy osobowości, wymagania fizyczne Tak Nie 1. 1 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Dodaj wszystkie punkty i w okienku zsumuj swój łączny wynik. Razem punktów:

13 Cechy psychofizyczne – test samooceny 3/3
Klucz odpowiedzi. Jeśli uzyskałeś: Od 7 do 10 punktów – Twoje odpowiedzi sugerują, że prawdopodobnie jest to zawód, który możesz wziąć pod uwagę w swoich wyborach. Zawsze jednak warto przemyśleć dokładnie decyzję i skonsultować się doradcą zawodowym. Od 4 do 6 punktów – możesz rozważyć ten wybór, ale zastanów się – być może istnieją zawody lepiej dopasowane do Twoich cech osobowości i wymagań fizycznych. Ewentualnie zbierz więcej informacji na temat danego zawodu i ponownie je przeanalizuj. Zawsze warto przemyśleć dokładnie decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 0 do 3 punktów – zastanów się, może warto przyjrzeć się dokładniej innym zawodom, bliższym Twoim predyspozycjom. Zachęcamy także do zbierania kolejnych informacji, które ułatwią Ci podjęcie decyzji. Zawsze warto przemyśleć ją dokładnie i skonsultować się doradcą zawodowym. Na wesoło

14 NA WESOŁO Żona montera wysyła go po zakupy.
Kup parówki, a jak będą jajka, to kup dziesięć. Mąż po wejściu do sklepu pyta: Czy są jajka? Tak – odpowiada sprzedawca. To poproszę dziesięć parówek. Powrót

15 Przeciwwskazania zdrowotne
Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie montera mechatronika, powinniśmy także wziąć pod uwagę przeciwwskazania zdrowotne. Test samooceny 1/3 Przed przystąpieniem do zrobienia testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst zawierający przeciwwskazania zdrowotne i oceń siebie pod tym kątem. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu wybierać nieprawdziwych odpowiedzi, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Uwaga: Zamieszczone treści zawierają dużo sformułowań medycznych, zanim odpowiesz, postaraj się je wyjaśnić.

16 Przeciwwskazania zdrowotne
Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 2/3 Lp. Przeciwwskazania zdrowotne Tak Nie 1. Czy masz wadę wzroku? 1 2. Czy często bolą Cię oczy? 3. Czy jesteś alergikiem? 4. Czy odczuwasz bóle w klatce piersiowej? 5. Czy szybko się męczysz? 6. Czy odczuwasz czasem zawroty głowy? 7. Czy masz problem z rozróżnieniem barw? 8. Czy cierpisz na choroby skóry rąk? 9. Czy cierpisz na choroby ograniczające ruchy Twoich rąk, np. reumatyzm? 10. Czy pocą Ci się ręce?

17 Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 3/3
Klucz odpowiedzi W przypadku, gdy choć raz, odpowiadając na powyższe pytania, wybrałeś wariant „TAK”, musisz się skontaktować z lekarzem medycyny pracy, który będzie w stanie stwierdzić, czy masz przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy w zawodzie montera mechatronika. Pamiętaj, że istnieje dużo więcej przeciwwskazań do pracy w zawodzie, zatem warto, abyś dokonując wyborów zawodowych, szczegółowo zapoznał się z tymi przeciwwskazaniami. Zawsze możesz też skonsultować się z doradcą zawodowym.

18 Kształcenie w zawodzie montera mechatronika
1. Aby pracować w zawodzie montera mechatronika, możesz: 1.1. Jako absolwent gimnazjum – wybrać trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową. 1.2. Jako absolwent trzyletniej zasadniczej szkoły zawodowej – wybrać trzyletnie technikum uzupełniające. 1.3. Po uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technika mechatronika i świadectwa maturalnego – podwyższać je, kontynuując naukę na uczelni wyższej na kierunku mechatronika, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka. 2. Co zrobić, aby rozpocząć naukę w zasadniczej szkole zawodowej? Należy złożyć następujące dokumenty: świadectwo potwierdzające ukończenie gimnazjum (lub dawnej ośmioletniej szkoły podstawowej) oraz zaświadczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania zawodu montera mechatronika.

19 Kształcenie w zawodzie montera mechatronika
3. Czego będziesz się uczył w zasadniczej szkole zawodowej, przygotowując się do wykonywania zawodu montera mechatronika? W ramach modułu: 3.1. Podstawy mechatroniki: rozpoznawanie urządzeń mechatronicznych; przestrzeganie przepisów BHP; analizowanie działania układów elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych i hydraulicznych; wykonywanie pomiarów. 3.2. Konstrukcje i technologie i mechaniczne: posługiwanie się dokumentacją techniczną; konstruowanie elementów maszyn; wytwarzanie elementów maszyn. 3.3. Budowa urządzeń i systemów mechatronicznych: analizowanie działania układów i systemów sterowania w urządzeniach i systemach mechatronicznych; analizowanie działania urządzeń i systemów mechatronicznych. 3.4. Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych: przygotowanie elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych do montażu; montowanie i demontowanie elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych. 3.5. Eksploatacja urządzeń i systemów mechatronicznych: ocenianie stanu technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych; wykonywanie naprawy i konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych; uruchamianie urządzeń i systemów mechatronicznych. 3.6. Eksploatacja sprzętu AGD: ocenianie stanu technicznego sprzętu AGD; wykonywanie naprawy i konserwacji sprzętu AGD.

20 Kształcenie w zawodzie montera mechatronika
4. Z jakich podręczników będziesz się uczył w szkole, przygotowując się do wykonywania zawodu montera mechatronika? Przykłady: Jabłoński W., Płoszański G., Elektrotechnika z automatyką, Wydawnictwo WSiP 2003. Olszewski M. (red.), Podstawy mechatroniki, Wydawnictwo REA, 2009. Schmid D., Mechatronika, Wydawnictwo REA, 2008.

21 Kształcenie w zawodzie montera mechatronika
Praca własna… Poszukaj w najbliższej okolicy adresów szkół, w których możesz podjąć naukę w zawodzie montera mechatronika. Zapisz je, a następnie zapoznaj się z ich ofertą edukacyjną. Możesz to zrobić na kilka sposobów: 1) odnaleźć strony szkół w Internecie, 2) przeglądać poradniki, w których zaprezentowano ofertę szkół ponadgimnazjalnych, 3) rozmawiać ze znajomymi pracującymi w zawodzie lub z kolegami uczącymi się w danym zawodzie 4) i najtrudniejsze – wybierz się do szkoły, by na miejscu zrobić wywiad. Dokumenty potwierdzające Twoją aktywność w poszukiwaniu informacji o zawodzie sukcesywnie wkładaj do teczki.

22 Rynek pracy Czy wiesz, że:
1) Typowymi stanowiskami pracy w zawodzie montera mechatronika są: operator urządzeń i systemów mechatronicznych, monter urządzeń mechatronicznych, konserwator urządzeń i systemów mechatronicznych, diagnosta urządzeń mechatronicznych, operator maszyn manipulacyjnych, konserwator maszyn manipulacyjnych, kontroler jakości. 2) Pokrewnymi stanowiskami pracy, na których może pracować monter mechatronik są: brygadzista w dziale produkcyjnym, brygadzista w dziale serwisowo-naprawczym, brygadzista w dziale remontowym. 3) Monter mechatronik może poszukiwać pracy w firmach o zautomatyzowanym i zrobotyzowanym procesie produkcyjnym, rolnictwie, leśnictwie, przemyśle spożywczym, energetyce i elektroenergetyce, przemyśle medycznym, lotnictwie, żegludze, w stacjach obsługi samochodów, zakładach naprawczych sprzętu AGD, zabawek, sprzętu elektronicznego. Może także prowadzić własną firmę produkcyjną lub usługową.

23 (ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet)
Na wesoło Rynek pracy Praca własna… Czy są problemy ze znalezieniem pracy w zawodzie montera mechatronika? Na to pytanie samodzielnie poszukaj odpowiedzi. W tym celu możesz przeprowadzić wywiady z kilkoma osobami, najlepiej z monterami mechatronikami pracującymi na własny rachunek lub zatrudnionymi w czyjejś firmie. Jeżeli nie masz takiej możliwości, sięgnij po informacje z gazet (np. po ogłoszenia o pracę) lub z Internetu. Wyniki zapisz w tabeli przygotowanej przez siebie według poniższego wzorca. Lp. Źródło informacji (ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Najważniejsze informacje o zawodzie w skrócie (zadania zawodowe, cechy osobowości, wynagrodzenie) 1 2 3 Dodatkowo możesz zapoznać się z opracowaniami statystycznymi zamieszczonymi przez urzędy pracy. Takie zbiorcze opracowanie znajdziesz na portalu Publicznych Służb Zatrudnienia ( patrz zakładka: „Informacje o rynku pracy”).

24 NA WESOŁO Cześć tato – mówi syn do ojca, który przez większą część swojego życia projektuje robota. Wróciłem. Cześć synu. Gdzie byłeś? – mówi ojciec, nie odrywając oczu od swojego dzieła. W wojsku, tato. Powrót

25 Źródła informacji I. Interesujące źródła informacji:
Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę na temat świata zawodów, możliwości kształcenia, to zachęcamy do przejrzenia informacji zawartych w publikacjach wskazanych w zakładce „Polecane publikacje”. II. Czasopisma specjalistyczne: Przegląd Elektrotechniczny ( 8 grudnia 2009). Radioelektronik ( 8 grudnia 2009).

26 Źródła informacji III. Przy opracowywaniu charakterystyki wykorzystaliśmy poniższe źródła informacji: Klasyfikacja zawodów i specjalności – opis zawodu; Monter mechatronik ( 29 listopada 2009). Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Monter mechatronik, Centralna Komisja Egzaminacyjna Warszawa ( 29 listopada 2009). 3. Kordowicz–Sot A., Giesko T., Klimasara W., Modułowy program nauczania monter mechatronik 725[03], MEN, Warszawa 2006. 4. Pacholski K., Kapruziak B., Stachurski R., Krajowy standard kwalifikacji zawodowych Monter mechatronik , Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Europejski Fundusz Społeczny SPO Rozwój Zasobów Ludzkich, Warszawa 2006. 5. Lelińska K., Gruza M., Sołtysińska G. (red.), Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy zawodowego, Warszawa 2005, s  

27 Źródła informacji Akty prawne:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia  2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (DZ. U Nr 82, poz. 537).  Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U nr 265, poz. 2644).

28 Dziękujemy za uwagę i zachęcamy do dalszych poszukiwań informacji na temat zawodów, które Cię interesują.


Pobierz ppt "wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google