Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

MONTER MECHATRONIK wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "MONTER MECHATRONIK wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych."— Zapis prezentacji:

1

2 MONTER MECHATRONIK wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

3 MONTER MECHATRONIK Multimedialna charakterystyka zawodu Nazwa zawodu: MONTER MECHATRONIK Kod zawodu w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego: 725[03] Kod zawodu w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy: Na wesoło

4 NA WESOŁO Monter, chemik i informatyk jadą jednym samochodem. Nagle silnik prycha, buczy, silnik gaśnie, auto staje. – To coś z silnikiem – mówi monter. – Myślę, że paliwo jest złej jakości – stwierdza chemik. – Wysiądźmy i wsiądźmy, może to pomoże – mówi informatyk. Powrót

5 Syntetyczny opis zawodu i środowisko pracy Czy wiesz, że monter mechatronik: 1.Montuje, uruchamia, użytkuje, konserwuje i naprawia urządzenia i systemy mechatroniczne, wykorzystując wiedzę związaną z mechaniką, energoelektroniką, informatyka, pneumatyką, hydrauliką, robotyką, techniką mikroprocesorową i automatyką. 2.Wykonuje prace w halach produkcyjnych, warsztatach bądź laboratoriach. 3.Wykonuje prace w pomieszczeniach czystych, z odpowiednią temperaturą i oświetleniem. 1.W czasie pracy narażony jest na działanie fal elektromagnetycznych. 2.Pracuje w warunkach narażonych na działanie promieni rentgenowskich. 3.Ma kontakt z substancjami alergicznymi. 4.Narażony jest na zatrucie oparami metali powstającymi przy lutowaniu.

6 Po zapoznaniu się z powyższym opisem zawodu i środowiska pracy z pewnością znalazłeś sformułowania niezrozumiałe dla Ciebie. Wypisz je, a następnie, korzystając z dostępnych źródeł informacji, postaraj się wyjaśnić znaczenie tych sformułowań. W tym celu najlepiej porozmawiaj z osobami zatrudnionymi w zawodzie lub poszukaj samodzielnie informacji w Internecie. Efekty pracy udokumentuj poprzez stworzenie własnej rozszerzonej wersji charakterystyki zawodu. Może to być teczka, do której włożysz wszystkie, Twoim zdaniem ważne, informacje dotyczące zawodu. Uwaga: Podobnie postąp, kiedy będziesz zapoznawał się z treścią kolejnych slajdów. Praca własna… Na wesoło

7 NA WESOŁO –Baco, czy można tu gdzieś kupić części zamienne do samochodu? – pyta młody monter. –Zaraz za wioską jest ostry zakręt nad urwiskiem, a części leżą na dole… Powrót

8 Zadania i umiejętności zawodowe Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i urządzeń mechanicznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i urządzeń pneumatycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i urządzeń hydraulicznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych. Wykrywa podstawowe błędy montażowe i instalacyjne urządzeń i systemów mechatronicznych. Podłącza i uruchamia urządzenia mechatroniczne oraz wykonuje niezbędne regulacje. Wykonuje naprawy i konserwacje urządzeń i systemów mechatronicznych. Użytkuje urządzenia i systemy mechatroniczne.

9 Czyta rysunki techniczne oraz schematy różnych układów. Rozpoznaje elementy i podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne, pneumatyczne i hydrauliczne urządzeń i systemów mechatronicznych. Dobiera elementy do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych. Montuje i demontuje urządzenia i systemy mechatroniczne. Naprawia i konserwuje urządzenia i systemy mechatroniczne. Pracuje z oprogramowaniem niezbędnym do pracy urządzeń i systemów mechatronicznych. Montuje i demontuje instalacje, elementy i układy pneumatyczne i hydrauliczne. Posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych. Praca własna… Uwaga: W podanych powyżej tekstach dotyczących zadań i umiejętności zawodowych z pewnością pojawiły się nowe niezrozumiałe sformułowania, spróbuj je rozszyfrować, korzystając z pomocy rodziców, nauczyciela, doradcy zawodowego, Internetu, literatury Na wesoło

10 NA WESOŁO Wsiada monter do taksówki. Taksówkarz pyta: –Dokąd jedziemy? – Powrót Zapytano kiedyś Einsteina, z jakich zagadnień będzie egzaminował uczniów. Profesor odpowiedział: – Pytania będą takie same, jak w ubiegłym roku. v Ależ, profesorze, przecież to szalone ułatwienie! – Nic podobnego. Pytania są wprawdzie takie same, ale prawidłowe odpowiedzi, zupełnie inne.

11 Podstawowe narzędzia pracy w zawodzie Do pracy w zawodzie montera mechatronika niezbędne są: Nazwa narzędziaOpis czujnik (np. dotyku)narzędzie, będące najczęściej elementem składowym większego układu, kt ó rego zadaniem jest wychwytywanie sygnał ó w z otaczającego środowiska, rozpoznawanie i rejestrowanie ich przetwornikurządzenie dokonujące przekształcenia danej wielkości na inną wielkość według określonej zależności i z pewną dokładnością silnik prądu stałegojest silnikiem elektrycznym zasilanym prądem stałym i służy do zamiany energii elektrycznej na energię mechaniczną multimetr urządzenie pomiarowe mające możliwość pomiaru r ó żnych wielkości fizycznych oscyloskopprzyrząd elektroniczny służący do obserwowania, obrazowania i badania przebieg ó w zależności pomiędzy dwiema wielkościami elektrycznymi bądź innymi wielkościami fizycznymi reprezentowanymi w postaci elektrycznej

12 Cechy psychofizyczne Test samooceny 1/3 Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie montera mechatronika, powinniśmy przede wszystkim wziąć pod uwagę swoje możliwości, cechy osobowości, temperamentu, swoje zainteresowania, uzdolnienia i wymagania fizyczne. Przed przystąpieniem do testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst z cechami psychofizycznymi oraz wymaganiami fizycznymi i zdrowotnymi, a następnie oceń siebie pod kątem ich spełniania. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu zaznaczać nieprawdy, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Praca własna… Uwaga: W podanych treściach jest prawdopodobnie dużo nowych niezrozumiałych sformułowań, spróbuj je rozszyfrować

13 Lp. Cechy osobowości, wymagania fizyczneTakNie Dodaj wszystkie punkty i w okienku zsumuj swój łączny wynik. Razem punktów: Lp. Cechy osobowości, wymagania fizyczneTakNie 1. Czy jesteś sprawny fizycznie? Czy dobrze widzisz z daleka i z bliska? Czy odróżniasz kształty? Czy pracując, potrafisz być skoncentrowany? Czy możesz powiedzieć o sobie, że potrafisz pracować w zespole? Czy wykonujesz swoją pracę dokładnie? Czy interesują Cię nowinki techniczne? Czy interesują Cię nowinki informatyczne? Czy interesujesz się geometrią? Czy jesteś spostrzegawczy? 10 Dodaj wszystkie punkty i w okienku zapisz wynik. Razem punktów: Cechy psychofizyczne – test samooceny 2/3

14 Klucz odpowiedzi. Jeśli uzyskałeś: Od 7 do 10 punktów – Twoje odpowiedzi sugerują, że prawdopodobnie jest to zawód, który możesz wziąć pod uwagę w swoich wyborach. Zawsze jednak warto przemyśleć dokładnie decyzję i skonsultować się doradcą zawodowym. Od 4 do 6 punktów – możesz rozważyć ten wybór, ale zastanów się – być może istnieją zawody lepiej dopasowane do Twoich cech osobowości i wymagań fizycznych. Ewentualnie zbierz więcej informacji na temat danego zawodu i ponownie je przeanalizuj. Zawsze warto przemyśleć dokładnie decyzję i skonsultować się z doradcą zawodowym. Od 0 do 3 punktów – zastanów się, może warto przyjrzeć się dokładniej innym zawodom, bliższym Twoim predyspozycjom. Zachęcamy także do zbierania kolejnych informacji, które ułatwią Ci podjęcie decyzji. Zawsze warto przemyśleć ją dokładnie i skonsultować się doradcą zawodowym. Cechy psychofizyczne – test samooceny 3/3 Na wesoło

15 NA WESOŁO Żona montera wysyła go po zakupy. –Kup parówki, a jak będą jajka, to kup dziesięć. Mąż po wejściu do sklepu pyta: –Czy są jajka? –Tak – odpowiada sprzedawca. –To poproszę dziesięć parówek. Powrót

16 Przeciwwskazania zdrowotne Decydując się na podjęcie pracy w zawodzie montera mechatronika, powinniśmy także wziąć pod uwagę przeciwwskazania zdrowotne. Test samooceny 1/3 Przed przystąpieniem do zrobienia testu przygotuj kartkę papieru i ołówek lub długopis. Następnie przeczytaj uważnie poniższy tekst zawierający przeciwwskazania zdrowotne i oceń siebie pod tym kątem. Wyniki zapisz na przygotowanej kartce. Uwaga: Nie ma sensu wybierać nieprawdziwych odpowiedzi, gdyż w ten sposób oszukiwałbyś sam siebie. Uwaga: Zamieszczone treści zawierają dużo sformułowań medycznych, zanim odpowiesz, postaraj się je wyjaśnić.

17 Lp. Przeciwwskazania zdrowotneTakNie 1. Czy masz wadę wzroku? Czy często bolą Cię oczy? Czy jesteś alergikiem? Czy odczuwasz bóle w klatce piersiowej? Czy szybko się męczysz? Czy odczuwasz czasem zawroty głowy? Czy masz problem z rozróżnieniem barw? Czy cierpisz na choroby skóry rąk? Czy cierpisz na choroby ograniczające ruchy Twoich rąk, np. reumatyzm? Czy pocą Ci się ręce? 01 Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 2/3

18 Klucz odpowiedzi W przypadku, gdy choć raz, odpowiadając na powyższe pytania, wybrałeś wariant „TAK”, musisz się skontaktować z lekarzem medycyny pracy, który będzie w stanie stwierdzić, czy masz przeciwwskazania zdrowotne do wykonywania pracy w zawodzie montera mechatronika. Pamiętaj, że istnieje dużo więcej przeciwwskazań do pracy w zawodzie, zatem warto, abyś dokonując wyborów zawodowych, szczegółowo zapoznał się z tymi przeciwwskazaniami. Zawsze możesz też skonsultować się z doradcą zawodowym. Przeciwwskazania zdrowotne – test samooceny 3/3

19 Kształcenie w zawodzie montera mechatronika 1. Aby pracować w zawodzie montera mechatronika, możesz: 1.1. Jako absolwent gimnazjum – wybrać trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową Jako absolwent trzyletniej zasadniczej szkoły zawodowej – wybrać trzyletnie technikum uzupełniające Po uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technika mechatronika i świadectwa maturalnego – podwyższać je, kontynuując naukę na uczelni wyższej na kierunku mechatronika, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka. 2. Co zrobić, aby rozpocząć naukę w zasadniczej szkole zawodowej? Należy złożyć następujące dokumenty: świadectwo potwierdzające ukończenie gimnazjum (lub dawnej ośmioletniej szkoły podstawowej) oraz zaświadczenie lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania zawodu montera mechatronika.

20 Kształcenie w zawodzie montera mechatronika 3. Czego będziesz się uczył w zasadniczej szkole zawodowej, przygotowując się do wykonywania zawodu montera mechatronika? W ramach modułu: 3.1. Podstawy mechatroniki: rozpoznawanie urządzeń mechatronicznych; przestrzeganie przepisów BHP; analizowanie działania układów elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych i hydraulicznych; wykonywanie pomiarów Konstrukcje i technologie i mechaniczne: posługiwanie się dokumentacją techniczną; konstruowanie elementów maszyn; wytwarzanie elementów maszyn Budowa urządzeń i systemów mechatronicznych: analizowanie działania układów i systemów sterowania w urządzeniach i systemach mechatronicznych; analizowanie działania urządzeń i systemów mechatronicznych Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych: przygotowanie elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych do montażu; montowanie i demontowanie elementów i podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych Eksploatacja urządzeń i systemów mechatronicznych: ocenianie stanu technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych; wykonywanie naprawy i konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych; uruchamianie urządzeń i systemów mechatronicznych Eksploatacja sprzętu AGD: ocenianie stanu technicznego sprzętu AGD; wykonywanie naprawy i konserwacji sprzętu AGD.

21 4. Z jakich podręczników będziesz się uczył w szkole, przygotowując się do wykonywania zawodu montera mechatronika? Kształcenie w zawodzie montera mechatronika Schmid D., Mechatronika, Wydawnictwo REA, Olszewski M. (red.), Podstawy mechatroniki, Wydawnictwo REA, Jabłoński W., Płoszański G., Elektrotechnika z automatyką, Wydawnictwo WSiP Przykłady:

22 Kształcenie w zawodzie montera mechatronika Praca własna… 1.Poszukaj w najbliższej okolicy adresów szkół, w których możesz podjąć naukę w zawodzie montera mechatronika. Zapisz je, a następnie zapoznaj się z ich ofertą edukacyjną. Możesz to zrobić na kilka sposobów: 1) odnaleźć strony szkół w Internecie, 2) przeglądać poradniki, w których zaprezentowano ofertę szkół ponadgimnazjalnych, 3) rozmawiać ze znajomymi pracującymi w zawodzie lub z kolegami uczącymi się w danym zawodzie 4) i najtrudniejsze – wybierz się do szkoły, by na miejscu zrobić wywiad. Dokumenty potwierdzające Twoją aktywność w poszukiwaniu informacji o zawodzie sukcesywnie wkładaj do teczki.

23 Rynek pracy Czy wiesz, że: 1) Typowymi stanowiskami pracy w zawodzie montera mechatronika są: operator urządzeń i systemów mechatronicznych, monter urządzeń mechatronicznych, konserwator urządzeń i systemów mechatronicznych, diagnosta urządzeń mechatronicznych, operator maszyn manipulacyjnych, konserwator maszyn manipulacyjnych, kontroler jakości. 2) Pokrewnymi stanowiskami pracy, na których może pracować monter mechatronik są: brygadzista w dziale produkcyjnym, brygadzista w dziale serwisowo-naprawczym, brygadzista w dziale remontowym. 3) Monter mechatronik może poszukiwać pracy w firmach o zautomatyzowanym i zrobotyzowanym procesie produkcyjnym, rolnictwie, leśnictwie, przemyśle spożywczym, energetyce i elektroenergetyce, przemyśle medycznym, lotnictwie, żegludze, w stacjach obsługi samochodów, zakładach naprawczych sprzętu AGD, zabawek, sprzętu elektronicznego. Może także prowadzić własną firmę produkcyjną lub usługową.

24 Rynek pracy Praca własna… 1.Czy są problemy ze znalezieniem pracy w zawodzie montera mechatronika? Na to pytanie samodzielnie poszukaj odpowiedzi. W tym celu możesz przeprowadzić wywiady z kilkoma osobami, najlepiej z monterami mechatronikami pracującymi na własny rachunek lub zatrudnionymi w czyjejś firmie. Jeżeli nie masz takiej możliwości, sięgnij po informacje z gazet (np. po ogłoszenia o pracę) lub z Internetu. Wyniki zapisz w tabeli przygotowanej przez siebie według poniższego wzorca. Lp.Źródło informacji (ogłoszenie – gazeta, ogłoszenie – Internet) Najważniejsze informacje o zawodzie w skrócie (zadania zawodowe, cechy osobowości, wynagrodzenie) Dodatkowo możesz zapoznać się z opracowaniami statystycznymi zamieszczonymi przez urzędy pracy. Takie zbiorcze opracowanie znajdziesz na portalu Publicznych Służb Zatrudnienia (www.psz.praca.gov.pl, patrz zakładka: „Informacje o rynku pracy”). Na wesoło

25 –Cześć tato – mówi syn do ojca, który przez większą część swojego życia projektuje robota. Wróciłem. –Cześć synu. Gdzie byłeś? – mówi ojciec, nie odrywając oczu od swojego dzieła. –W wojsku, tato. NA WESOŁO Powrót

26 Źródła informacji I. Interesujące źródła informacji: Jeżeli chcesz pogłębić wiedzę na temat świata zawodów, możliwości kształcenia, to zachęcamy do przejrzenia informacji zawartych w publikacjach wskazanych w zakładce „Polecane publikacje”. II. Czasopisma specjalistyczne: 1)Przegląd Elektrotechniczny (http://www.sigmanot.pl/show.do?en=1&mode=magazine&id=48, 8 grudnia 2009). 2)Radioelektronik (http://www.sigmanot.pl/show.do?en=1&mode=magazine&id=66, 8 grudnia 2009).

27 III. Przy opracowywaniu charakterystyki wykorzystaliśmy poniższe źródła informacji: 1.Klasyfikacja zawodów i specjalności – opis zawodu; Monter mechatronik (http://www.praca.gov.pl/pages/klasyfikacja_zawodow2.php, 29 listopada 2009). 2.Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Monter mechatronik, Centralna Komisja Egzaminacyjna Warszawa (http://www.cke- bip.waw.pl/assets/files/infor_ZAW_ZSZ/monter_mechatronik.pdf, 29 listopada 2009). 3. Kordowicz–Sot A., Giesko T., Klimasara W., Modułowy program nauczania monter mechatronik 725[03], MEN, Warszawa Pacholski K., Kapruziak B., Stachurski R., Krajowy standard kwalifikacji zawodowych Monter mechatronik , Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Europejski Fundusz Społeczny SPO Rozwój Zasobów Ludzkich, Warszawa Lelińska K., Gruza M., Sołtysińska G. (red.), Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy zawodowego, Warszawa 2005, s Źródła informacji

28 Akty prawne: 1.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (DZ. U Nr 82, poz. 537). 2.Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U nr 265, poz. 2644).

29 Dziękujemy za uwagę i zachęcamy do dalszych poszukiwań informacji na temat zawodów, które Cię interesują.


Pobierz ppt "MONTER MECHATRONIK wersja dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google