Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przygotowali: -Blasiński Marcin -Domagalski Dawid -Kajca Kacper -Kluzek Konrad -Nowak Przemysław Żeglarstwo.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przygotowali: -Blasiński Marcin -Domagalski Dawid -Kajca Kacper -Kluzek Konrad -Nowak Przemysław Żeglarstwo."— Zapis prezentacji:

1 Przygotowali: -Blasiński Marcin -Domagalski Dawid -Kajca Kacper -Kluzek Konrad -Nowak Przemysław Żeglarstwo

2  Rzeczywisty(WR)-Jest to wiatr wywołany warunkami meteorologicznymi i ukształtowaniem terenu. Prędkość wiatru określamy w metrach na sekundę (m/s) lub kilometrach na godzinę (km/godz)  Własny(WW)-Ruch powietrza wynikający z poruszania się jachtu lub inaczej opór jaki stawia powietrze poruszającej się łodzi. Wielkość wiatru własnego zależy od prędkości jachtu, a jego kierunek jest przeciwny do kierunku ruchu.  Pozorny- Jest to wypadkowa wiatru rzeczywistego i wiatru własnego. Jest to wiatr bezpośrednio działający na żagle i takielunek podczas ruchu jachtu. Jego siła i kierunek zależy od siły i kierunku wiatru rzeczywistego i prędkość jachtu. Podział wiatrów

3  Kąt martwy-to kąt zawarty między bajdewindami. Żegluga w nim jest niemożliwa.  Prawy hals-Jeśli wiatr wieje w prawą burtę, łódka płynie prawym halsem.  Lewy hals-Jeśli wiatr wieje w lewą burtę, łódka płynie lewym halsem.  Bajdewind- Jeśli łódka płynie ostro na wiatr, to płynie bajdewindem. Czyli wiatr wieje od strony dziobu jednostki.  Półwiatr-Jeśli wiatr wieje prostopadle do burty, to płynie półwiatrem. Kierunki wiatrów

4 Wiatry cd.

5  Baksztag-To kurs jachtu, gdy wiatr wieje w kącie trawers do rufy, czyli ukośnie od rufy.  Fordewind -Wiatr wiejący na żaglowcu prosto od strony rufy. Czyli wiatr wiejący z tyłu jachtu. Wbrew pozorom, nie jest to najkorzystniejszy kierunek dla żaglowca, gdyż przy tej samej prędkości wiatru, jednostka może rozwinąć większą prędkość płynąc pod kątem do wiatru (baksztagiem).  Halsowanie-Jeśli wiatr wieje od dziobu, a my chcemy płynąć prosto pod wiatr, musimy lawirować czyli halsować. Wykonując halsowanie, musimy zrobić zwrot prze sztag. Natomiast płynąc z wiatrem, ażeby zmienić hals, musimy zrobić zwrot przez rufę. Te dwa zwroty nazywają się głównymi i pozwalają nam płynąć gdzie tylko chcemy. Kursy

6  Zasadniczą jej cechą jest możliwość względnej oceny siły wiatru na podstawie obserwacji powierzchni morza lub obiektów na lądzie. Należy pamiętać, że rodzaj fali i użyta do jej określenia wysokość odnosi się do stanu na pełnym morzu Skala Beauforta

7 Stopnie Skali Beauforta

8 1. Łódź wiosłowa ustępuje łodzi płynącej pod żaglami. 2. Jacht płynący lewym halsem ustępuje drogi jachtowi płynącemu prawym halsem. 3. Jacht płynący ostro pod wiatr lewym halsem ma pierwszeństwo przed jachtem płynącym półwiatrem lewego halsu. 4. Łódź wyprzedzająca ustępuje drogi łodzi wyprzedzanej (wykonuje manewr wyprzedzania tak, aby nie zmuszać wyprzedzanej łodzi do niezamierzonych przez nią manewrów). 5. Łodzie płynące kursem zbieżnym mijają się lewymi burtami. 6. Łódź płynąca na silniku ustępuje drogi łodzi idącej pod żaglami. Pierwszeństwo w Wodzie

9 Siła aerodynamiczna  Siła aerodynamiczna – siła wywierana na żagiel przez powietrze, w którym łódka jest zanurzona. Siła wynika z dwóch przyczyn:  siły parcia wywołanej ciśnieniem wywieranym na powierzchnię ciała,  sił lepkości, wynikającej z tarcia wewnętrznego w gazie w pobliżu poruszającego się ciała.

10  1. Prędkość wiatru pozornego - czyli prędkość wiatru względem żagla.  2. Powierzchnia ożaglowania - siła aerodynamiczna jest wprost proporcjonalna do powierzchni ożaglowania.  3. Kąt natarcia – kąt pomiędzy kierunkiem przypływu wiatru a cięciwą żagla. Do prawidłowej pracy żagla, kąt natarcia powinien mieć od 10° do 20°.  4. Poluzowany żagiel – sytuacja, w której kąt natarcia ma wartość mniejszą niż 10°  5. Przebrany żagiel – sytuacja odwrotna do poluzowania, kąt natarcia jest większy niż 20° Czynniki mające wpływ na siłę aerodynamiczną

11 Kategoria projektowa jachtów

12  Kategoria A - OCEANICZNA - jednostki zaprojektowane do dalekich rejsów

13  Kategoria B - PEŁNOMORSKA - jednostki zaprojektowane do rejsów pełnomorskich

14  Kategoria C - PRZYBRZEŻNA - jednostki zaprojektowane do rejsów po wodach przybrzeżnych, dużych zatokach, zalewach, jeziorach i rzekach

15  Kategoria D - NA WODY OSŁONIĘTE - jednostki zaprojektowane do rejsów na małych jeziorach, rzekach i kanałach

16 Profil żagla gdy łódka płynie pod wiatr  Dlaczego żaglówka płynie? Nie są to czary tylko czysta fizyka. Pływanie z wiatrem można dość łatwo wytłumaczyć. Wiatr wieje z tyłu i popycha łódkę. Ale jak pływa się pod wiatr. Otóż żagiel przypomina profilem skrzydło samolotu. A co powoduje że samolot który waży kilkadziesiąt ton unosi się w powietrzu? Siła nośna, która powstaje na skutek różnicy ciśnienia powietrza pod i nad skrzydłem. Tak samo jest z żaglem jachtu.  Profil żagla powoduje, że powstaje na jego zewnętrznej stronie siła, która go jakby ciągnie. Kształt kadłuba i działanie steru robią resztę. Poruszamy się do przodu.

17 Dziękujemy za uwagę !! ;)


Pobierz ppt "Przygotowali: -Blasiński Marcin -Domagalski Dawid -Kajca Kacper -Kluzek Konrad -Nowak Przemysław Żeglarstwo."

Podobne prezentacje


Reklamy Google