Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Wprowadzenie do kaskadowych arkuszy stylów Informatyka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Wprowadzenie do kaskadowych arkuszy stylów Informatyka."— Zapis prezentacji:

1 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Wprowadzenie do kaskadowych arkuszy stylów Informatyka

2 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Cele lekcji Podczas tej lekcji nauczysz się: –poprawnie budować arkusze stylów; –dodawać do stron HTML style: wstawiane, zagnieżdżone oraz zewnętrzne; –pozycjonować elementy na stronie; –formatować stronę lub witrynę przy pomocy arkuszy stylów.

3 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Przegląd zagadnień Co oznacza skrót CSS? Podstawy korzystania ze stylów Klasyfikacja stylów. Kaskadowość i dziedziczenie stylów. Wybrane przykłady wykorzystania stylów.

4 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Co oznacza skrót CSS? SGML (Standard Generalized Markup Lanaguage) HTML (Hyper Text Markup Language) XHTML (Extensible HyperText Markup Language) CSS (Cascading Style Sheets) –CSS1 –CSS2 –CSS3

5 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Podstawy korzystania ze stylów Składania: selector { property: value } Zapis ten to: selektor {właściwość: wartość} Selektor to wskazanie elementu, jaki chcemy formatować. Elementy te to znane Ci już znaczniki kodu HTML. Przykład: aby określić rodzaj czcionki (np. Verdana) w wybranym akapicie p {font-family: Verdana} Styl pozwala określić jednocześnie wiele właściwości wybranego selektora. W wybranym akapicie możemy określić dodatkowo np. wielkość liter. Pary kolejnych właściwości i wartości należy rozdzielić separatorem w postaci średnika. p {font-family: Verdana; font-size: 14pt} Można jednocześnie określić wiele cech i w ten sposób szybko opisywać wiele selektorów, np.: h2, h3 {font-family:Helvetica; color:red; }

6 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Podstawy korzystania ze stylów - test Tylko jeden z przedstawionych przykładów jest prawidłowy. h1 {font-size: 14pt: font-family: Arial} h1 {font-size; 14pt; font-family; Arial} h1 {font-size: 14pt} {font-family: Arial} h1 {font-size: 14pt; font-family: Arial} h1 [font-size: 14pt; font-family: Arial] h1 [font-size; 14pt: font-family; Arial]

7 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Klasyfikacja stylów Większość autorów podręczników zgadza się z przedstawioną niżej klasyfikacją stylów, podaje jednak dodatkowe wyróżniki. Styl lokalny (nazywany też wstawianym) – dotyczy wybranego znacznika dokumentu (np. akapitu lub nagłówka). Czasami wyróżniany jest wariant rozciągany na pewien fragment strony zamiast na pojedynczy znacznik. Styl zagnieżdżony (nazywany czasem wewnętrznym) – odpowiednio opisane selektory stylu zamieszczane są w nagłówku (head) i wpływają na cały dokument (stronę). Styl zewnętrzny (nazywany też załączanym) – pełny opis selektorów znajduje się w osobnym pliku, strony zawierają tylko odniesienia do tego pliku.

8 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Styl lokalny (wstawiany)

9 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Styl zagnieżdżony (wewnętrzny)

10 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Styl zewnętrzny (załączany)

11 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Kaskadowość stylów Strona może korzystać z kilku arkuszy stylów jednocześnie, dlatego ważna jest relacja między nimi. Przyjęto, że największe oddziaływanie ma styl, który został utworzony najbliżej formatowanego miejsca. W rzeczywistości kaskada stylów raczej się uzupełnia niż konkuruje w formatowaniu tych samych znaczników.

12 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Dziedziczenie W odniesieniu do stylów obowiązuje zasada dziedziczenia podobna do tej, jaka dotyczy ludzi. Jeśli nie określimy wyraźnie wyglądu znacznika, może on odziedziczyć pewne cechy po swoich „przodkach”, czyli elementach nadrzędnych w hierarchii. Przykładowo, jeśli sformatujemy czcionkę w tabeli, wszystkie komórki będą jej „używały”, bo są elementami potomnymi tabeli. Każdy element w HTML ma swojego przodka, z wyjątkiem samego dokumentu HTML. Dlatego, jeśli określimy czcionkę dla strony, ta sama czcionka będzie domyślnie występować w całej tabeli – o ile przeglądarka właściwie interpretuje CSS.

13 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Wybrane przykłady wykorzystania stylów Paski przewijania. Pozycjonowanie relacyjne. Pozycjonowanie absolutne. Wymuszenie nowej strony przy wydruku. Nietypowe tło tabeli. Pozycjonowanie. „Stylowe nożyczki”. Przykłady menu - 1. Przykłady menu - 2.

14 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Paski przewijania

15 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Pozycjonowanie relacyjne

16 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Pozycjonowanie absolutne

17 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Wymuszenie nowej strony przy wydruku

18 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Nietypowe tło tabeli

19 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Pozycjonowanie

20 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja „Stylowe nożyczki”

21 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Przykłady menu - 1

22 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Przykłady menu - 2

23 Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Podsumowanie Co oznacza skrót CSS? Podstawy korzystania ze stylów Klasyfikacja stylów. Kaskadowość i dziedziczenie stylów. Wybrane przykłady wykorzystania stylów.


Pobierz ppt "Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Wprowadzenie do kaskadowych arkuszy stylów Informatyka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google