Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SOCJOLOGIA KULTURY POPULARNEJ WYKŁAD 5- KULTURA POPULARNA JAKO KULTURA KONKRETU PERSONALIZACJA KULTURY POPULARNEJ.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SOCJOLOGIA KULTURY POPULARNEJ WYKŁAD 5- KULTURA POPULARNA JAKO KULTURA KONKRETU PERSONALIZACJA KULTURY POPULARNEJ."— Zapis prezentacji:

1 SOCJOLOGIA KULTURY POPULARNEJ WYKŁAD 5- KULTURA POPULARNA JAKO KULTURA KONKRETU PERSONALIZACJA KULTURY POPULARNEJ

2 KULTURA POPULARNA JAKO KULTURA KONKRETU Konkretność kultury popularnej polega na tym, iż dana jest nam ona przez: (a)przedmioty, osoby, miejsca lub (b)poprzez ich [realistyczne] reprezentacje. Konkretność kultury popularnej to cecha, która ją odróżnia od kultury akademickiej, szkolnej.

3 KULTURA POPULARNA JAKO KULTURA KONKRETU Ta cecha kultury popularnej jest istotna z kilku podstawowych względów: Identyfikacja Potencjalność polifukcjonalności Translacja-11 Perswazja-2, 323 Aktualizacja naszej złożoności (złożony interagujący- M.B.Schiffer) 1 1 Dyscyplina i magiczność -1, 212 Mobilizowanie i formatowanie

4 KULTURA POPULARNA JAKO KULTURA SPERSONALIZOWANA Personalizacja jako forma konkretyzacji Definiowanie relacji jednostki i systemu Osoby popularne jako efektywne platformy komunikacji

5 KTO TO JEST OSOBA POPULARNA? Współczesny odpowiednik osoby powszechnie znanej Osoba powszechnie rozpoznawalna Osoba wieloznaczna Taka, z którą kontakt ma charakter dobrowolny (reformatowanie nadzwidzialnych, 0, 1)01 Osoba relacjonalna

6 OSOBY POPULARNE JAKO OSOBY RELACJONALNE PERSONIFIKACJA /konkretyzacja najważniejszych, grupowych wartości – [co to jest dziś?] WARTOŚCI ŻYWE (Stefan Czarnowski)- eksperckość-1 /egalitarny elitaryzm [chronienie systemu/oskarżanie ofiar]1 Odnoszenie zwycięstw „PER PROCURA”(R.Caillois) FUNKCJE EUFORYCZNE ŻYWE ZASADY ODRĘBNOŚCI: 1, 2, 3123 MEDIATORZY pomiędzy rynkiem a konsumentami

7 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE WSPÓŁCZESNEGO SYSTEMU OSÓB POPULARNYCH WEWNĘTRZNE ZRÓŻNICOWANIE James Monaco: bohater/ gwiazda/ kwazar (1; 2; 3)123 Chris Rojek: przypisane/ osiągane/ atrybuowane oraz celetoidy (one-hit wonder) i celeactorzy Inne: gwiazdy/ idole/ celebryci (ce[web]ryci)

8 CECHY CHARAKTERYSTYCZNE WSPÓŁCZESNEGO SYSTEMU OSÓB POPULARNYCH DOMINACJA SYSTEMU CELEBRYCKIEGO Podstawowe cechy : Zmienność i zróżnicowanie Metapopularność Władza tylnego siedzenia Zaraźliwość (eksperci- celebryci)/ tabloidyzacja Demokratyzacja osób popularnych

9 PYTANIA DO EGAZMINU 1.Na czym polega konkretność kultury popularnej i jaką rolę odgrywa ta jej cecha 2.Kto to jest osoba popularna? 3.Na czym polega relacjonalność osób popularnych i jakie skutki ona za sobą pociąga? 4.Scharakteryzuj wybrane rodzaje osób popularnych? 5.W czym przejawia się współczesna dominacja systemu celebryckiego


Pobierz ppt "SOCJOLOGIA KULTURY POPULARNEJ WYKŁAD 5- KULTURA POPULARNA JAKO KULTURA KONKRETU PERSONALIZACJA KULTURY POPULARNEJ."

Podobne prezentacje


Reklamy Google