Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TIK w uczeniu się i w nauczaniu TIK – Technologie informacyjno - komunikacyjne.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TIK w uczeniu się i w nauczaniu TIK – Technologie informacyjno - komunikacyjne."— Zapis prezentacji:

1 TIK w uczeniu się i w nauczaniu TIK – Technologie informacyjno - komunikacyjne

2 Ucz i ucz się z TIK

3 1.Programy komputerowe przydatne na różnych przedmiotach i do różnych zadań: – Paint – edytor grafiki – WordPad – edytor tekstu – Przeglądarka internetowa 2.Podczas dyskusji oraz prezentowania swoich poglądów w sieci należy pamiętać o bezpieczeństwie (nie podawać swoich danych osobowych) i szacunku dla innych użytkowników sieci. Nasze poglądy i opinie powinny dotyczyć tematu na jaki toczy się dyskusja. 3.Realizując projekty zespołowe możemy korzystać np. z komunikatorów takich jak GG czy Skype. Za ich pomocą uczniowie mogą się ze sobą komunikować i uzgadniać szczegóły projektu.

4 4.Nie można dopuścić do korzystania z Internetu, komputera czy komórki na sprawdzianach i egzaminach, ponieważ nikt by się nie uczył. W Internecie mamy prawie wszystkie informacje, komputer wykona za nas obliczenia a sms-em kolega przyśle rozwiązanie zadania. 5.Dobre ściąganie to korzystanie z darmowego oprogramowania oraz darmowych plików. Wykorzystując czyjąś własność (pliki, artykuły, zdjęcia) należy podać źródło informacji oraz ich autora. Złe ściąganie to nielegalne ściąganie i korzystanie z płatnego oprogramowania i plików oraz przywłaszczenie sobie czyjejś własności intelektualnej (np. skopiowanie wypracowania i podpisanie go swoim nazwiskiem).

5 Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie

6 1.Pamiętaj, że każdy może umieścić w Internecie co zechce!  W większości przypadków pierwszy wynik na liście w wyszukiwarce jest wiarygodny.  Poszukaj opinii o danej stronie internetowej.  Zwróć uwagę czy na innych stronach o tej tematyce znajdują się linki do tej strony.  Wiarygodna strona jest często aktualizowana.  Wiarygodna informacja powinna być podpisana przez autora w sposób umożliwiający jego identyfikację. 2.Informacje to dane dzięki którym odbiorca nabywa określoną wiedzę. Opinia lub komentarz to ocena przedstawionych informacji. „Ostatnie badania wykazały, że …” tu mamy przedstawione wyniki badań. To jest informacja. „Naukowcy prowadzący badania przekonują, że …” tu mamy opinię naukowców o ich wynalazku.

7 3.Korzystaj ze stron internetowych, które mają adresy URL w domenach edu i gov. To witryny naukowe lub rządowe. Od nich powinniśmy rozpoczynać wyszukiwanie informacji. Polska Biblioteka Internetowa Polska Biblioteka Internetowa Szukając informacji w Internecie nie powinniśmy ograniczać się do jednej strony. Znalezione informacje dobrze jest porównać z tym co znajduje się na innych stronach. Szczególną uwagę należy zwrócić na datę publikacji by mieć pewność, że informacje są aktualne. 4.Wszelkie nieprawidłowości, oszustwa i błędy powinniśmy zgłaszać administratorowi strony, portalu, bloga … 5.Przejawy rasizmu i nietolerancji powinniśmy zgłosić administratorowi strony, portalu, forum … W przypadku braku reakcji ze strony administratora albo gdy nieprawidłowości, rasizm lub nietolerancja są ostro wyrażone powinniśmy zgłosić to osobie pełnoletniej np. nauczycielce, która bezzwłocznie zawiadomi policję.

8 Nie kradnij i nie daj się okraść

9 1.Zgodnie z prawem możemy korzystać z darmowego oprogramowania udostępnionego na podstawie licencji Freeware i GNU. Możemy korzystać z materiałów (tekstów, zdjęć, filmów) podlegających ochronie praw autorskich, które zostały udostępnione na podstawie zestawu licencji Creative Commons (CC). Aby móc korzystać z pozostałych materiałów musimy za nie zapłacić. 2.Szukając legalnych materiałów korzystamy z wiarygodnych stron internetowych oraz zwracamy uwagę na podstawie jakiej licencji zostały one udostępnione w sieci. 3.Wykorzystując czyjąś własność (teksty, zdjęcia, filmy) mamy obowiązek podać autora i źródło informacji. Dane te umieszczamy bezpośrednio pod wykorzystanymi materiałami.

10 4.Należy czytać i respektować licencje oraz informacje o prawach autorskich. Jeżeli nie rozumiemy jakiś pojęć możemy zwrócić się do osoby dorosłej z prośbą o ich wytłumaczenie. Bez zgody autora nie wolno nam udostępniać innym osobom żadnych materiałów. 5.Należy podpisywać własne prace. Można opracować swoje własne logo, którym będą opatrzone wszystkie nasze dzieła. 6.Praca powinna mieć tytuł oraz powinna być podpisana imieniem i nazwiskiem autora. Można też użyć pseudonimu. Fajnym elementem jest znak wodny, którym może być np. własne logo lub podpis.

11 Komunikujmy się

12 1.Komunikacja może odbywać się za pomocą poczty elektronicznej lub portalu społecznościowego, chociaż nic nie zastąpi osobistych spotkań. 2. e, portale społecznościowe lub np. platformy Moodle oferują szybki i wygodny sposób komunikacji. Potrzebną informację otrzymujemy natychmiast, nie musimy czekać aż się spotkamy. 3.Nie należy mówić o poufnych informacjach dotyczących szkoły. Na portalach społecznościowych nie umieszczamy danych osobowych i ocen.

13 4.Uczniowie nie powinni używać SMS-ów w kontaktach z nauczycielami, poprzez szacunek dla nauczycieli. Na SMS-a wysłanego przez nauczyciela np. „Zbiórka jutro o ” trzeba grzecznie odpowiedzieć i podziękować. 5.Strona internetowa szkoły powinna być ścisła, czytelna oraz zwięzła. Powinna promować szkołę by zachęcić rodziców i dzieci do podejmowania nauki w naszej szkole. 6.Wszyscy powinniśmy czuć się odpowiedzialni za stronę internetową naszej szkoły. Osobą prowadzącą stronę powinien być nauczyciel znający najnowsze trendy w technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz samorząd szkolny. Uczniowie mogliby prowadzić na naszej stronie różne fora tematyczne. Powinna być też prowadzona gazetka szkolna.

14 Komputery pod ręką

15 1.W każdej sali powinien znajdować się komputer i tablica interaktywna. Urządzenia te powinny być połączone w sieć, by na różnych przedmiotach można było skorzystać z różnych informacji. Powinny mieć też dostęp do Internetu. 2.Z komputerów możemy korzystać przede wszystkim w sali informatycznej. Powinny być przynajmniej dwie takie sale. Można by było z nich korzystać po lekcjach i na długich przerwach. 3.By sprawiedliwie dzielić dostęp do komputerów między różne przedmioty i uczniów można ułożyć harmonogram. Punkt 1 rozwiązałby większość problemów. 4.Rozrywka na komputerach może być dozwolona kiedy zrealizuje się temat lekcyjny i jest czas wolny.

16 Bądź bezpieczny w sieci

17 1.Używaj programów antywirusowych. Posługuj się nickiem, nie podawaj swoich danych osobowych. Nie wierz wszystkiemu o czym przeczytasz w Internecie. Nikomu nie podawaj swoich haseł! Nie kontaktuj się z nieznajomymi. 2.Przeglądarki internetowe przechowują historię ostatnio odwiedzanych witryn. W określonym miejscu na twardym dysku zapisywane są tymczasowe pliki internetowe. Służą do szybszej komunikacji między komputerem a serwerem. Pliki cookie to specjalne informacje, które są przechowywane przez przeglądarkę i służącą do rozpoznawania internautów przez serwery. Gdy ponownie odwiedzimy tą samą witrynę informacje te zostaną przesłane do serwera. Odwiedzając różne witryny za każdym razem zostawiamy tam odcisk w postaci numeru IP. Jest to identyfikator naszego komputera w sieci.

18 3.Konto powinno mieć takie ustawienie prywatności, aby dostęp do informacji o nas miały tylko zaufane osoby. Dodawaj do listy znajomych wyłącznie osoby, które znasz i którym ufasz. Nie klikamy w nieznane linki, może to spowodować przeniesienie nas do serwisu zawierającego złośliwe oprogramowanie. Nie odpowiadamy na zaproszenia do dziwnych stowarzyszeń. 4.Na komputerach szkolnych korzystamy tylko z zainstalowanego oprogramowania. Nie wolno nic samemu instalować chyba, że nauczyciel wyrazi na to zgodę. Można korzystać z Internetu ale nie wolno wchodzić na strony zawierające zabronione treści. Niedozwolone jest manipulowanie sprzętem. Każdy problem należy zgłaszać nauczycielowi.

19 5.Nie powinniśmy nawiązywać kontaktów z osobami których nie znamy, ponieważ mogą być niebezpieczni i mogą podawać się za osoby w naszym wieku. Nie udostępniaj prywatnych danych nieznanym osobom. Nie umawiaj się na spotkanie z nieznajomą osobą poznaną w sieci. Nie używaj kamery internetowej podczas rozmowy z osobą której nie znasz. 6.Nie wolno wchodzić na strony niedozwolone dla naszego wieku. Traktować z należytą ostrożnością strony których nie znamy. Nie wchodzić na strony o których nawet nie słyszeliśmy.

20 Korzystanie z telefonów komórkowych, tabletów itp. w szkole.

21 1.Nie można korzystać w szkole z telefonów komórkowych w czasie trwania zajęć. Możliwe jest używanie telefonu komórkowego po zajęciach lekcyjnych. Nagrywanie dźwięku i obrazu na telefon tylko i wyłącznie za zgodą osoby nagrywanej. 2.Używamy telefonu by zaoszczędzić rodzicom nerwów i zmartwień gdy nasza droga do domu nieco się przedłuży. Telefon pełni funkcję alarmową w celu wezwania pomocy. 3.Swój numer telefonu podajemy tylko nauczycielom, rodzinie i przyjaciołom. Powinniśmy też pamiętać o tym, że dzwoniąc do kogoś mamy możliwości wyłączenia wyświetlania się naszego numeru telefonu.

22 Materiał przygotowała klasa IVa. Prezentację wykonał Bartosz Stanik. Licencja: Bartosz© czyli Opracowanie Mateusz Kozera i Bartosz Stanik. „RÓBTA CO CHCETA”!!!


Pobierz ppt "TIK w uczeniu się i w nauczaniu TIK – Technologie informacyjno - komunikacyjne."

Podobne prezentacje


Reklamy Google