Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zaburzenia przetwarzania słuchowego Szkolenie dla nauczycieli Zespołu Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim- 5 marzec 2014.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zaburzenia przetwarzania słuchowego Szkolenie dla nauczycieli Zespołu Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim- 5 marzec 2014."— Zapis prezentacji:

1 Zaburzenia przetwarzania słuchowego Szkolenie dla nauczycieli Zespołu Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim- 5 marzec 2014

2 Rola dźwięku  Dźwięki pobudzają rozwój motoryki dziecka, zachęcają do poszukiwania wzrokiem źródła dźwięku i dotykania przedmiotu wydającego dźwięk  Samo podanie nazwy kieruje uwagę dziecka na osobę, przedmiot, zdarzenie, zjawisko

3 Słuchamy, ruszamy się, mówimy, czytamy dzięki uszom  Świadomość ciała, koordynacja ruchowa, kontrola mięśniowa, reakcje posturalne, sekwencjonowanie, umiejetności językowe, planowanie i rozwiązywanie problemów- wszystko staje się lepsze, gdy przetwarzamy otaczające nas dźwięki

4 Zmysł słuchu  Element obronny- ontogenicznie rozwija się jako pierwszy- włącza się dla pierwszych miesięcy życia jako odruch prestrachu na nagły, głośny dźwięk  Element dyskryminacyjny- rozwija się gdy dziecko porusza się, dotyka czegoś  eksperymentuje, zdobywa sensoryczne doświadczenia

5 Integracja wrażeń słuchowych  Umożliwia dziecku nabycie zdolności do organizacji swego zachowania i wykonywania czynności dnia codziennego

6 Rozwój analizatora słuchowego  Rozpoczyna się w dwunastym tygodniu ciąży i trwa do ok.10 roku życia  Neuronalna droga słuchowa dojrzewa do 3 roku życia dziecka  Integracja sensoryczna powinna zakończyć się ok.7 roku życia dziecka

7 Zaburzenia w przetwarzaniu bodźców słuchowych  Nadreaktywność słuchowa  Podreaktywność słuchowa  Poszukiwanie wrażeń słuchowych  Trudności w dyskryminacji bodźców słuchowych

8 Dziecko z nadreaktywnością na bodźce słuchowe  Jest w stanie wzmożonej czujności, oczekiwania na nieprzyjemny bodziec słuchowy,  jest nadmiernie wyczulone na dźwięki ciche lub wysokie  Nie lubi czynności wokół uszu  Unika czy wręcz ucieka od hałasu  Ma lekki sen i trudności z zasypianiem  Jeżeli nie może uciec od dźwięku próbuje własnym krzykiem przeciwdziałać hałasowi  Chętnie słucha dźwięków wydawanych przez siebie  „ogniem chce pokonać ogień”

9 Dziecko z podreaktywnością na bodźce słuchowe  Wydaje się być nie świadome dźwięków, które inni słyszą, również tych które są drażniące dla innych  Nie reaguje na szepty  Chętnie wsłuchuje się w hałas uliczny oraz dźwięki urządzeń  Cieszy się hałasem  Samo produkuje hałas- krzycząc śpiewając, eksperymentuje z przedmiotami  Rzuca przedmiotami z różną siłą  Wydaje różne okrzyki

10 Trudności w dyskryminowaniu dźwięków  Ma problemy w czytaniu na głos, nauka języków obcych, rozpoznawaniem rymów, różnicowaniem podobnie brzmiących słów,  Ma niewielki zakres pamięci słuchowej, ma trudności w interpretowaniu pytań, „w przelaniu myśli na papier”, ma niewielki zasób słów, ma skłonności do fałszowania,  Mówienie mało płynne, bez rytmu, bardzo cicho lub bardzo głośno

11 Rola półkul mózgowych  Lewa półkula mózgu odpowiada za: sekwencyjne opracowywanie informacji, odkrywanie relacji pomiędzy elementami, dostrzeganie różnic, linearne przetwarzanie czasu, zapamiętywanie i i wytwarzanie informacji językowych, czytanie ze zrozumieniem  Prawa półkula mózgu odpowiada za:  Znaczenie tego, co zostało wypowiedziane, czyli opracowanie informacji, analizowanie wielkości, jasności, barwy, kształtu, faktury, odbiór dźwięków niewerbalnych, lokalizowanie bodźców w przestrzeni, rozpoznawanie, zapamiętywanie znaków

12 Asymetria półkul mózgowych  Odmienny sposób przetwarzania bodźców słuchowych przez ucho lewe i prawe  Osoby z lateralizacją prawouszną są skupione na treści słuchanej wypowiedzi  Lateralizacja lewouszna warunkuje nastawienie na odczytywanie zabarwienia emocjonalnego

13 Zachowania dzieci z autyzmem  Nie maja ustalonej dominacji półkulowej  Często są to dzieci lewouszne- nasilone echolalie, wady wymowy, trudności w rozumieniu przekazów słownych  Opóźnienia i nieprawidłowości w nabywaniu języka

14 Etapy stymulacji zmysłu słuchu  Odbiór dźwięku  Lokalizacja dźwięku w przestrzeni  Rozpoznawanie i zapamiętywanie dźwięków

15 Dieta sensoryczna  Dostosowanie otoczenia do potrzeb dziecka np. nakładanie słuchawek, izolowanie dźwięków mówiących ludzi

16 Autorzy szkolenia  Alina Malko- terapeuta integracji sensorycznej  Alla Petkov- logopeda

17 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Zaburzenia przetwarzania słuchowego Szkolenie dla nauczycieli Zespołu Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim- 5 marzec 2014."

Podobne prezentacje


Reklamy Google