Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Budowa żaglówki. Na co dzieli się żaglówka 1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy : Kadłub Żagiel i maszt 1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy :

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Budowa żaglówki. Na co dzieli się żaglówka 1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy : Kadłub Żagiel i maszt 1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy :"— Zapis prezentacji:

1 Budowa żaglówki

2 Na co dzieli się żaglówka 1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy : Kadłub Żagiel i maszt 1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy : Kadłub Żagiel i maszt

3 Budowa Masztu i żagla Wimpel -To wskaźnik kierunku wiatru,znajduje się na górze masztu Rozprze - Rozciąga żagiel po skosie i nadaje mu charakterystyczny kształt Bom - Pozioma rurka na której jest rozpięty żagiel, bom łączy sią z masztem za pomocą obręczy zwanej,,Gardą” Maszt – Pionowa rura do której doczepiony jest żagiel i Bom Lik Górny – Górna krawędź żagla Lik Dolny – Dolna krawędź żagla, łączy się z Bomem Lik Przedni – Łączy się z masztem Lik Wolny–Jest na krawędzi spływy ( zewnętrzna strona żagla ) Żagiel – Daje napęd łódce, jest wykonany z lekkiej i wytrzymałej tkaniny Listwa usztywniająca - Usztywnia lik wolny. Bloczek fału rozprza –Utrzymuje rozprze. Wimpel -To wskaźnik kierunku wiatru,znajduje się na górze masztu Rozprze - Rozciąga żagiel po skosie i nadaje mu charakterystyczny kształt Bom - Pozioma rurka na której jest rozpięty żagiel, bom łączy sią z masztem za pomocą obręczy zwanej,,Gardą” Maszt – Pionowa rura do której doczepiony jest żagiel i Bom Lik Górny – Górna krawędź żagla Lik Dolny – Dolna krawędź żagla, łączy się z Bomem Lik Przedni – Łączy się z masztem Lik Wolny–Jest na krawędzi spływy ( zewnętrzna strona żagla ) Żagiel – Daje napęd łódce, jest wykonany z lekkiej i wytrzymałej tkaniny Listwa usztywniająca - Usztywnia lik wolny. Bloczek fału rozprza –Utrzymuje rozprze.

4

5 Budowa Kadłuba Kadłub -,,Wanna” do której są przymocowane inne elementy,dzieli się na : dziób, kokpit i rufę. Ster – Jest przymocowany do Rufy, służy do sterowania łódką. Miecz – Jest umiejscowiony pod Kadłubem, tworzy prąd boczny. Komory Wypornościowe – Pojemniki wypełnione powietrzem. Szoty – Liny służące do ustawianie rogu szotowego i kącie ustawienia żagla Pasy Balastowe – Pasy w które sternik mocuje nogi,ubezpieczają przed wypadnięciem z łódki. Przedłużacz – Połączony jest z rumplem, trzyma się go pod czas pływania w przechyle. Gniazdo Masztu – Otwór w którym jest umiejscowiony maszt. Jarzmo masztu – Utrzymuje maszt w pionie. Skrzynka mieczowa – W niej jest włożony miecz. Kadłub -,,Wanna” do której są przymocowane inne elementy,dzieli się na : dziób, kokpit i rufę. Ster – Jest przymocowany do Rufy, służy do sterowania łódką. Miecz – Jest umiejscowiony pod Kadłubem, tworzy prąd boczny. Komory Wypornościowe – Pojemniki wypełnione powietrzem. Szoty – Liny służące do ustawianie rogu szotowego i kącie ustawienia żagla Pasy Balastowe – Pasy w które sternik mocuje nogi,ubezpieczają przed wypadnięciem z łódki. Przedłużacz – Połączony jest z rumplem, trzyma się go pod czas pływania w przechyle. Gniazdo Masztu – Otwór w którym jest umiejscowiony maszt. Jarzmo masztu – Utrzymuje maszt w pionie. Skrzynka mieczowa – W niej jest włożony miecz.

6

7 WYMIARY I INNE DŁUGOŚĆ – 2,32m SZEROKOŚĆ – 1,13m WYSOKOŚĆ – 2,35m PODSTAWOWA POW. – 3,50m[2] MASA CAŁKOWITA -35KG DŁUGOŚĆ – 2,32m SZEROKOŚĆ – 1,13m WYSOKOŚĆ – 2,35m PODSTAWOWA POW. – 3,50m[2] MASA CAŁKOWITA -35KG

8 TYPY OŻAGLOWANIA KET-jednostka pływająca o napędzie żaglowym, posiadająca tylko jeden maszt,oraz tylko jeden żagiel – dowolnego typu ożaglowania skośnego. Ket nie posiada foka, czym różni się od slupa. Ze względu na brak żagla przedniego maszt na kecie przesunięty jest w kierunku dziobu, aby uzyskać zrównoważenie żaglowe.

9 SLUP - rodzaj żaglowej jednostki pływającej. Ma jeden maszt - grotmaszt. Podstawowe ożaglowanie slupa to grot oraz podnoszony na sztagu fok

10 KUTER-to jednomasztowy jacht żaglowy mający dwa albo trzy przednie żagle. Maszt na kutrze jest zazwyczaj usytuowany bliżej środka łodzi (mniej wysunięty ku przodowi) niż w slupie, co pozwala na postawienie większej liczby sztaksli. Położenie masztu było dawniej podstawą do rozróżnienia tych dwóch typów: kuter posiadał maszt w połowie długości, lub nawet bliżej rufy, natomiast slup pomiędzy środkiem a dziobem.

11 JOL – typ dwumasztowego ożeglowania stosowanego przeważnie na jachtach żaglowych średniej wielkości (o długości kadłuba m). Żagiel posiadający główny maszt w pobliżu środka wyporu jednostki, oraz dodatkowo szczątkowy, bardzo mały maszt wysokości ok. 1/3 głównego, umiejscowiony daleko na rufie. Z powodu dużej różnicy masztów, tego typu jednostkę określa się również gwarowo jako "półtoramasztowiec

12 FREGATA – żaglowiec przynajmniej trzymasztowy, niosący na wszystkich masztach ożaglowanie rejowe. Na ostatnim maszcie, poza żaglami rejowymi, znajduje się też żagiel gaflowy. Fregaty należą do największych żaglowców świata, a nosić mogą do sześciu pięter żagli.

13 BRYG – typ ożeglowania statku, posiadający dwa maszty, oba z ożaglowaniem rejowym. Maszty brygu, licząc od dziobu, to fokmaszt oraz grotmaszt.Bryg to także historyczna klasa okrętów żaglowych, używanych w XVII–XIX w. Okręt ten, znacznie mniejszy od Fregat, używany był zarówno do ochrony portów i wybrzeży, jak i do służby rozpoznawczej oraz walki na pełnym morzu, także jako okręt eskortowy statków handlowych. Stał się popularnym okrętem bojowym korsarzy na Karaibach. Długość kadłuba wynosiła najczęściej 33 m, szerokość 10 m, a zanurzenie okrętu 5 m. Cała artyleria znajdowała się na górnym pokładzie – na ogół 16–24 dział. Załoga liczyła średnio 150 ludzi.XVIIXIX wKaraibach BRYG – typ ożeglowania statku, posiadający dwa maszty, oba z ożaglowaniem rejowym. Maszty brygu, licząc od dziobu, to fokmaszt oraz grotmaszt.Bryg to także historyczna klasa okrętów żaglowych, używanych w XVII–XIX w. Okręt ten, znacznie mniejszy od Fregat, używany był zarówno do ochrony portów i wybrzeży, jak i do służby rozpoznawczej oraz walki na pełnym morzu, także jako okręt eskortowy statków handlowych. Stał się popularnym okrętem bojowym korsarzy na Karaibach. Długość kadłuba wynosiła najczęściej 33 m, szerokość 10 m, a zanurzenie okrętu 5 m. Cała artyleria znajdowała się na górnym pokładzie – na ogół 16–24 dział. Załoga liczyła średnio 150 ludzi.XVIIXIX wKaraibach

14 RODZAJE OŻAGLOWANIA Bermudzkie- trójkątny żagiel rozpięty między masztem i bomem, obecnie najbardziej rozpowszechniony rodzaj ożaglowania, umożliwia żeglowanie zarówno z wiatrem jak i bardzo ostro na wiatr.

15 Gaflowe - czworokątny żagiel rozpięty z boku masztu pomiędzy poziomym bomem na dole i ukośnym gaflem na górze, gafel opiera się o maszt gardą.

16 Lugrowe - czworokątny żagiel rozpięty pomiędzy rejką na górze a bomem na dole, rejka zamocowana jest do masztu ukośnie i niesymetrycznie, żagiel lugrowy może również nie mieć bomu.

17 Rejowe - prostokątny lub trapezowy żagiel rozpięty poniżej poziomej belki zwanej reją, reja zamocowana jest do masztu poprzecznie do osi podłużnej żaglowca, żagle rejowe mogą być obracane wokół masztu w niewielkim zakresie tym samym żaglowiec z ożaglowaniem rejowym nie może pływać ostro pod wiatr.

18 Łacińskie - trójkątny żagiel rozpięty poniżej długiej ukośnej rejki, rejka zamocowana jest jednym końcem w okolicy dziobu.

19 Rozprzowe - czworokątny żagiel zamocowany z boku masztu i rozpięty dzięki rozprzy, która biegnie od masztu (na dole) po przekątnej żagla do jego narożnika.

20 Wymagania na patent…. Żeglarza –Ukończenie 14 roku życia, zdanie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności. Egzamin składa się z 6 elementów: 1 przepisy 2 budowa jachtu 3 teoria i praktyka żeglowania 4 locja śródlądowa 5 meteorologia 6 ratownictwo Żeglarza –Ukończenie 14 roku życia, zdanie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności. Egzamin składa się z 6 elementów: 1 przepisy 2 budowa jachtu 3 teoria i praktyka żeglowania 4 locja śródlądowa 5 meteorologia 6 ratownictwo

21 Jachtowego sternika morskiego - ukończenie 18 roku życia, odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi, zdanie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności.

22 Kapitan jachtowy - posiadanie patentu jachtowego sternika morskiego, po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego odbycie co najmniej sześciu rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym: – co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m – co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m – jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych. Kapitan jachtowy - posiadanie patentu jachtowego sternika morskiego, po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego odbycie co najmniej sześciu rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym: – co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m – co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m – jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.

23 Sygnały wzywania pomocy na wodach śródlądowych i morskich Sygnały optyczne: -Semafor -Flagi sygnałowe -Włączanie i gaszenie światła ( Alfabet Morsa) Sygnały dźwiękowe: - Syrena mgłowa -Rogi mgłowe -Gwizdki -Tyfon -Łączność radiotelefoniczna Sygnały optyczne: -Semafor -Flagi sygnałowe -Włączanie i gaszenie światła ( Alfabet Morsa) Sygnały dźwiękowe: - Syrena mgłowa -Rogi mgłowe -Gwizdki -Tyfon -Łączność radiotelefoniczna

24 KONIEC Dziękujemy za wysłuchanie Opracowali: Patryk Pańczuk Weronika Rosa Dziękujemy za wysłuchanie Opracowali: Patryk Pańczuk Weronika Rosa


Pobierz ppt "Budowa żaglówki. Na co dzieli się żaglówka 1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy : Kadłub Żagiel i maszt 1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy :"

Podobne prezentacje


Reklamy Google