Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ewa Domagała-Zyśk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Katedra Pedagogiki Specjalnej K.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ewa Domagała-Zyśk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Katedra Pedagogiki Specjalnej K."— Zapis prezentacji:

1 Ewa Domagała-Zyśk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Katedra Pedagogiki Specjalnej K

2 Trudno jest język wyrazić w słowach (Baumann & Kameenui)

3  Jakie są trudności osób niesłyszących w zakresie nabywania słownictwa w języku obcym (angielskim)?  Co wiemy o uwarunkowaniach tych trudności?  Jakie znamy sposoby wspierania osób niesłyszących w zakresie pokonywania tych trudności?

4 1. Rozpoznać mówioną i pisaną formę wyrazu 2. Odnieść ją do odpowiedniego przedmiotu lub pojęcia 3. Używać go w odpowiedniej formie gramatycznej 4. Wymawiać w zrozumiały dla rozmówcy sposób

5 5. Poprawnie zapisywać 6. Używać w odpowiedniej sytuacji 7. Mieć świadomość jego konotacji i związków 8. Używać w prawidłowo skonstruowanych związkach z innymi wyrazami. (M.W. Wallace 1982)

6 Nie głos, ale słowo jest prawdziwym problemem niesłyszących (R.O. Cornett)

7  Ubogi słownik w języku narodowym  Niewielka biegłość w zakresie znajomości reguł gramatyki języka narodowego  Ubogie doświadczenia posługiwania się językiem narodowym w sytuacjach życia codziennego

8  Trudności w zakresie słuchowej, nieintencjonalnej percepcji nowych słów (radio, TV, piosenki, rozmowy)  Mniej okazji do utrwalania nabytego słownictwa w rozmowie  Trudności w poprawnej wymowie słów

9  Słowa i wyrażenia opisujące rodzaj brzmienia i natężenie głosu człowieka w różnych sytuacjach: scream, cry, hum, whisper, to say sweetly, to say softy, to shout cheerfully, ask anxiously, say calmly  Słowa oznaczające odgłosy wydawane przez zwierzęta: moo, neigh, miaow, squeak, bark, roar, chirp

10  Słowa oznaczające zjawiska przyrody, które możemy odebrać tylko lub głównie słuchem: rumble of thunder, echo, blowing wind, falling rain  Słowa opisujące sytuacje i zdarzenia, w których element słuchowy jest dominujący: applause, explosion, auditions, gold record, number one hit

11  Słowa oznaczające instrumenty muzyczne i opisujące tworzenie muzyki: music, sing, song, gong, play the flute  Słowa oznaczające dźwięki płynące z dalszego otoczenia: car brakes screeching, a siren wailing  Słowa oznaczające ciche dźwięki płynące z codziennego otoczenia: to click, a tap dripping, a clock ticking, knocking, a doorbell ringing

12  Nauczanie języków obcych studentów niesłyszących prowadzone jest od roku 1999/2000  Zajęcia prowadzone są w małych grupach lub indywidualnie  Do tej pory z tej formy korzystało 30 studentów o uszkodzeniu słuchu co najmniej 70 dB  W roku 2008/2009 było to 13 studentów z kierunków: pedagogika, prawo, ekonomia, architektura krajobrazu, informatyka, filologia angielska

13 Poziomy nauczania: A1 – dwie osoby A2 –siedem osób B2 -trzy osoby C1 – jedna osoba

14  Zindywidualizowany wybór zakresu słownictwa czynnego i biernego  Uzupełnienie podejścia komunikacyjnego o elementy eksplikacyjne, także z wykorzystaniem języka narodowego i elementów języka migowego  Elementy słowotwórstwa i fonetyki

15  Eksplikacja znaczenia słowa – także w języku ojczystym; tłumaczenia  Szeroki wybór tekstów do czytania  Szeroki zakres różnorodnych zadań z zakresu tworzenia tekstów własnych  Wykorzystywanie technologii informacyjnych i komputerowych (TIK)

16  Strategia Samodzielnego Zbierania Słów (Vocabulary Self-Collection Strategy, VSS, M.R. Haggarda,  Strategia Osobistego Dziennika Słów (Personal Vocabulary Journal, PVJ, K. D. Wood

17


Pobierz ppt "Ewa Domagała-Zyśk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Katedra Pedagogiki Specjalnej K."

Podobne prezentacje


Reklamy Google