Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Trudności osób niesłyszących w nabywaniu słownictwa w języku obcym

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Trudności osób niesłyszących w nabywaniu słownictwa w języku obcym"— Zapis prezentacji:

1 Trudności osób niesłyszących w nabywaniu słownictwa w języku obcym
Ewa Domagała-Zyśk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Katedra Pedagogiki Specjalnej

2 Trudno jest język wyrazić w słowach
(Baumann & Kameenui)

3 Co wiemy o uwarunkowaniach tych trudności?
Problemy Badawcze: Jakie są trudności osób niesłyszących w zakresie nabywania słownictwa w języku obcym (angielskim)? Co wiemy o uwarunkowaniach tych trudności? Jakie znamy sposoby wspierania osób niesłyszących w zakresie pokonywania tych trudności?

4 poznać nowe słowo to: 1. Rozpoznać mówioną i pisaną formę wyrazu 2. Odnieść ją do odpowiedniego przedmiotu lub pojęcia 3. Używać go w odpowiedniej formie gramatycznej 4. Wymawiać w zrozumiały dla rozmówcy sposób

5 poznać nowe słowo to: (2)
5. Poprawnie zapisywać 6. Używać w odpowiedniej sytuacji 7. Mieć świadomość jego konotacji i związków 8. Używać w prawidłowo skonstruowanych związkach z innymi wyrazami. (M.W. Wallace 1982)

6 Źródła trudności: Nie głos, ale słowo jest prawdziwym problemem niesłyszących (R.O. Cornett)

7 Źródła trudności: 2 Ubogi słownik w języku narodowym
Niewielka biegłość w zakresie znajomości reguł gramatyki języka narodowego Ubogie doświadczenia posługiwania się językiem narodowym w sytuacjach życia codziennego

8 Źródła trudności: 3 Trudności w zakresie słuchowej, nieintencjonalnej percepcji nowych słów (radio, TV, piosenki, rozmowy) Mniej okazji do utrwalania nabytego słownictwa w rozmowie Trudności w poprawnej wymowie słów

9 Uczenie się słownictwa odnoszącego się do doznań słuchowych:
Słowa i wyrażenia opisujące rodzaj brzmienia i natężenie głosu człowieka w różnych sytuacjach: scream, cry, hum, whisper, to say sweetly, to say softy, to shout cheerfully, ask anxiously, say calmly Słowa oznaczające odgłosy wydawane przez zwierzęta: moo, neigh, miaow, squeak, bark, roar, chirp

10 Uczenie się słownictwa odnoszącego się do doznań słuchowych:
Słowa oznaczające zjawiska przyrody, które możemy odebrać tylko lub głównie słuchem: rumble of thunder, echo, blowing wind, falling rain Słowa opisujące sytuacje i zdarzenia, w których element słuchowy jest dominujący: applause, explosion, auditions, gold record, number one hit

11 Uczenie się słownictwa odnoszącego się do doznań słuchowych:
Słowa oznaczające instrumenty muzyczne i opisujące tworzenie muzyki: music, sing, song, gong, play the flute Słowa oznaczające dźwięki płynące z dalszego otoczenia: car brakes screeching, a siren wailing Słowa oznaczające ciche dźwięki płynące z codziennego otoczenia: to click, a tap dripping, a clock ticking, knocking, a doorbell ringing

12 Program English for the Deaf w kul:
Nauczanie języków obcych studentów niesłyszących prowadzone jest od roku 1999/2000 Zajęcia prowadzone są w małych grupach lub indywidualnie Do tej pory z tej formy korzystało 30 studentów o uszkodzeniu słuchu co najmniej 70 dB W roku 2008/2009 było to 13 studentów z kierunków: pedagogika, prawo, ekonomia, architektura krajobrazu, informatyka, filologia angielska

13 English for the Deaf w kul:
Poziomy nauczania: A1 – dwie osoby A2 –siedem osób B2 -trzy osoby C1 – jedna osoba

14 Metody i techniki wsparcia:
Zindywidualizowany wybór zakresu słownictwa czynnego i biernego Uzupełnienie podejścia komunikacyjnego o elementy eksplikacyjne, także z wykorzystaniem języka narodowego i elementów języka migowego Elementy słowotwórstwa i fonetyki

15 Metody i techniki wsparcia:
Eksplikacja znaczenia słowa – także w języku ojczystym; tłumaczenia Szeroki wybór tekstów do czytania Szeroki zakres różnorodnych zadań z zakresu tworzenia tekstów własnych Wykorzystywanie technologii informacyjnych i komputerowych (TIK)

16 Strategia Samodzielnego Zbierania Słów (Vocabulary Self-Collection Strategy, VSS, M.R. Haggarda ,
Strategia Osobistego Dziennika Słów (Personal Vocabulary Journal, PVJ, K. D. Wood

17 Thank you


Pobierz ppt "Trudności osób niesłyszących w nabywaniu słownictwa w języku obcym"

Podobne prezentacje


Reklamy Google