Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Beata Sanakiewicz. Spis treści  Możliwości programów graficznych Możliwości programów graficznych Możliwości programów graficznych  Program graficzny.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Beata Sanakiewicz. Spis treści  Możliwości programów graficznych Możliwości programów graficznych Możliwości programów graficznych  Program graficzny."— Zapis prezentacji:

1 Beata Sanakiewicz

2 Spis treści  Możliwości programów graficznych Możliwości programów graficznych Możliwości programów graficznych  Program graficzny GIMP Program graficzny GIMP Program graficzny GIMP  Pierwsze spotkanie z GIMP-em Pierwsze spotkanie z GIMP-em Pierwsze spotkanie z GIMP-em  Okno grafiki Okno grafiki Okno grafiki  Zaznaczanie obszaru Zaznaczanie obszaru Zaznaczanie obszaru  Zmniejszanie zaznaczenia Zmniejszanie zaznaczenia Zmniejszanie zaznaczenia  Zmiękczanie zaznaczenia Zmiękczanie zaznaczenia Zmiękczanie zaznaczenia  Odwracanie zaznaczenia Odwracanie zaznaczenia Odwracanie zaznaczenia  Wypełnianie kubełkiem Wypełnianie kubełkiem Wypełnianie kubełkiem  Narzędzia zaznaczania Narzędzia zaznaczania Narzędzia zaznaczania  Artystyczna obróbka zdjęć Artystyczna obróbka zdjęć Artystyczna obróbka zdjęć  Zastosowanie skryptów Zastosowanie skryptów Zastosowanie skryptów  Zapisywanie obrazu Zapisywanie obrazu Zapisywanie obrazu  Podsumowanie Podsumowanie

3 Możliwości programów graficznych  Programy graficzne umożliwiają:  Zmianę wielkości i rozmiaru obiektów,  Zmianę kolorów, jasności, kontrastu, nasycenia obrazu,  Zniekształcenia, przekształcenia poszczególnych elementów,  Usuwanie i dodawanie nowych elementów,  Dodawanie efektów specjalnych,  Zapisywanie plików graficznych w różnych formatach,  Tworzenie nowych ilustracji.

4 Program graficzny GIMP  GIMP jest jednym z najlepszych, bezpłatnych programów do obróbki grafiki.  Jest wygodnym narzędziem do edycji i obróbki zdjęć, a zarazem może być użyty do tworzenia grafiki (np. do tworzenia stron WWW).

5 Pierwsze spotkanie z GIMP-em  Po uruchomieniu programu, pojawia się główne okno programu, umożliwiające szybki dostęp do większości narzędzi, poprzez wybranie odpowiedniego przycisku.  Poniżej znajdują się pola wyboru koloru pierwszoplanowego i koloru tła.  W dolnej części okna znajduje się okno aktywnego narzędzia, zmieniające się w zależności, jakiego narzędzia aktualnie używasz.  Głównym obszarem pracy będzie okno z otwartym obrazem. Wczytanie obrazu nastąpi po wybraniu menu Plik, a następnie Otwórz. Można skorzystać również ze skrótu Ctrl+O.

6 Okno grafiki  Po otwarciu pliku, na ekranie pojawia się nowe okno, zawierające obraz.  Na górze okna znajduje się menu, które zapewnia użytkownikowi ogromne możliwości.

7 Zaznaczanie obszaru  Podstawową umiejętnością przydatną przy obsłudze programu jest zaznaczanie obszaru. Umiejętność zaznaczenia konkretnego obszaru rysunku, warunkuje efektywność naszej pracy z programem GIMP.  Z menu Zaznaczenie wybieramy Wszystko. Zostaje zaznaczony cały obszar obrazu.  Operacją odwrotną jest Brak zaznaczenia.

8 Zmniejszanie zaznaczenia  Bardzo przydatną umiejętnością jest zmniejszanie obszaru zaznaczenia, które uzyskujemy z menu Zaznaczenia, a następnie Zmniejsz zaznaczenie.  Nowe okno pozwala nam na ustalenie wielkości zmniejszenia.

9 Zmiękczanie zaznaczenia  W podobny sposób możemy zaokrąglić rogi zaznaczonego obszaru. W tym celu z omawianego menu wybieramy Zmiękczanie zaznaczenia.  Wielkość zaokrąglenia ustalamy w otwartym oknie.

10 Odwracanie zaznaczenia  W wyniku poprzednich czynności uzyskaliśmy ramkę. Aby poddać ją obróbce należy odwrócić zaznaczenie.  Czynność tą wykonujemy również otwierając menu Zaznaczenie i wybierając Odwróć.

11 Wypełnianie kubełkiem  Wykorzystując poprzednie operacje możemy wypełnić brzeg kolorem.  W tym celu stosujemy Wypełnienie kubełkiem (przycisk w głównym oknie programu). Kolory wypełnienia zmieniamy stosując przyciski w dolnym oknie programu.

12 Narzędzia zaznaczania  Narzędzia służące do zaznaczania obszaru są dostępne w oknie głównym programu GIMP. Jest to pierwsza seria przycisków, służąca do wykonywania następujących czynności:  zaznaczanie prostokątnych obszarów (klawisz skrótu: R)  zaznaczanie eliptycznych obszarów (klawisz skrótu: E)  odręczne zaznaczanie obszarów (klawisz skrótu: F)  zaznaczanie sąsiadujących obszarów (klawisz skrótu: Z)

13 Narzędzia zaznaczania  Powyższe opcje znajdziemy również w menu okna grafiki oraz w menu podręcznym rysunku. Na przykład zaznaczenie prostokątne uaktywnimy klikając: Narzędzia /Narzędzia znaczania/Zaznaczenie prostokątne, natomiast zaznaczenie eliptyczne: Narzędzia/Narzędzia zaznaczania/Zaznaczenie eliptyczne.

14 Artystyczna obróbka zdjęć  GIMP oferuje nam szeroką gamę filtrów, dzięki którym obrazkom i zdjęciom można nadawać ciekawe efekty wizualne.  Dostęp do wszystkich filtrów odbywa się poprzez menu Filtry.

15 Artystyczna obróbka zdjęć  Wykorzystanie efektów daje pracom ciekawy wygląd. Program daje nam możliwość wykorzystania efektów świetlnych, efektów szkła (obraz poniżej), czy artystycznych, możemy zastosować rozmycie, uwydatnianie, odwzorowanie lub zniekształcanie.

16 Zastosowanie skryptów  Poza filtrami do przekształcania obrazu możemy wykorzystać skrypty.  Dostęp do skryptów uzyskujemy po otwarciu pliku, poprzez menu Script_Fu.  Na przedstawionym przykładzie zdjęcie zostało przekształcone na starą fotografię, dzięki skryptowi Stara fotografia oraz Poszarpana krawędź.

17 Zastosowanie skryptów  Postępując analogicznie jak w poprzednim przykładzie, możemy nową mapę przekształcić w starą i zniszczoną.  Dodatkowo, dla uzyskania lepszego efektu zniszczenia, zastosowano skrypt Plamy po kawie.  Dostęp do skryptu uzyskujemy z menu Script-Fu, a następnie Decor i Plamy po kawie.

18 Zapisywanie obrazu  Zapisując zmiany wprowadzone do grafiki, wystarczy użyć skrótu Ctrl+S.  Zapisując grafikę w innym pliku, używamy skrótu Ctrl+Shift+S lub z menu Plik wybieramy pozycje Zapisz jako.  W nowym oknie ustalamy folder docelowy, nazwę oraz typ pliku.

19 Podsumowanie  Przedstawione w pokazie przykłady to tylko niewielki procent możliwości, jakie daje nam program.  Eksperymentowanie z programem daje szansę stworzyć własne, niepowtarzalne grafiki, dzięki którym nie trzeba będzie korzystać z gotowych szablonów i galerii.

20


Pobierz ppt "Beata Sanakiewicz. Spis treści  Możliwości programów graficznych Możliwości programów graficznych Możliwości programów graficznych  Program graficzny."

Podobne prezentacje


Reklamy Google